zoek de paddo

LukHasj

Newbie
Hallo forumleden, Ik ben op een tripje geweest opzoek naar paddos.
Nou heb ik er een aantal gevonden waarvan ik dacht dat het kaalkoppen moeten wezen.
Maar mss kunnen jullie mij vertellen of dit ook zo is?

Edit nog wat extra info, de steel op die grote is hol..

LukHasj

Newbie
Nog wat extra info.. Die ene op de onderste foto rechts onder is ipv donker nu echt donker geworden. De rest nog niet echt. Ook is de vorm van de hoed niet helemaal goed te zien op de fotos maar die was gewoon rond over het algemeen (beschadigd tijdens transport) en bij sommige stond die wel gebobbelt naar boven, maar de ergste heb ik niet meegenomen.

Stunner

Belezen gebruiker
LukHasj zei:
Nog wat extra info.. Die ene op de onderste foto rechts onder is ipv donker nu echt donker geworden. De rest nog niet echt. Ook is de vorm van de hoed niet helemaal goed te zien op de fotos maar die was gewoon rond over het algemeen (beschadigd tijdens transport) en bij sommige stond die wel gebobbelt naar boven, maar de ergste heb ik niet meegenomen.

Ik zou persoonlijk nooit op zoek gaan naar dat soort dingen, de kans is aanzienlijk aanwezig dat je met een giftige soort te maken hebt. Ik zou dat risico niet willen nemen. Sowieso moet je echt iemand meenemen die verstand van zaken heeft, die dus echt veel verstand heeft van paddestoelen in het algemeen. Het liefst iemand die er voor gestudeerd heeft en er dagelijks mee werkt.

Ik denk ook dat je aan foto niet kunt zien of het de goede zijn, ze zien er iig heel anders uit dan deze kaalkopjes

Ik zou als ik jou was gewoon 40 euro besteden voor een kweek setje, dan weet je zeker dat je het goede hebt en niet dat je straks dood ziek op bed ligt.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Zit geen enkel kaalkopje tussen..

Lees je aub GOED in voordat je zomaar van alles gaat plukken..

Kaalkopjes hebben een heel dun steeltje, zijn de helft kleiner dan alle paddenstoelen van jou, en er zit bijna altijd een HEEL duidelijk herkenbaar puntje bovenop de hoed.
Ze groeien vaak in clusters.

Ze kunnen te verwarren zijn met andere paddenstoelen, maar geen enkele echt giftige lijkt erop.
Dus de risico's vallen mee.

Hoewel dit wel bewijst dat niet iedereen opzoek gaat hoe ze eruit zien, maar eerst pluk en dan vraagt: Zijn dit paddo's?? :confused:

LukHasj

Newbie
Let wel dat ik het hier niet heb over Psilocybe semilanceata, maar eerder deden deze mij denken aan pilocybe cyanescens, of psilocybe azurescens. ( psilocybe = kaal hoofd :wave: ) Maar weet dat deze soorten veradelijk op elkaar lijken. Daarom vaag de hoop dat er mss een paddokenner tussen loopt. :rock:

LukHasj

Newbie
Stunner je hebt gelijk.. Kan die dingen net zo goed wegpleuren want al de "internet knowhow" in de wereld gaat me niet helpen hier. Somme zijn meteen gekneusd en zijn nou paars van kleur zoals je zou verwachten, sommige uit prakties diezelfde vierkante meter kneuzen niet. Ik was verkocht toen ik zag dat er een zwarte tussen stond vannochtend.. Maar ik vertrouw niks meer. Zoveel soorten die op deze lijken en nog giftig of kankerverwekkend zijn ook.
Mja Als iemand het zeker weet? Hoor ik het graag natuurlijk. :beer:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Je vraagt naar beide.
De eerste foto lijkt me toch dat je naar Psilocybe Semilanceata vraagt.

Met het blauw wordend kaalkopje heb ik geen ervaring.
Wel weet ik dat niet per definitie alle psilocybine paddenstoelen verkleuren bij kneuzing.

Bij de pilocybe cyanescens en azurescens zijn vergissingen inderdaad erg goed mogelijk.

Waar stonden ze precies? Welke grond, bomen in de buurt ed.?

Edit: oeps.. Lees nu pas je tekst bij de bijlages.
Ik heb niets gezegd over kaalkopjes :flushed:

Stunner

Belezen gebruiker
LukHasj zei:
Stunner je hebt gelijk.. Kan die dingen net zo goed wegpleuren want al de "internet knowhow" in de wereld gaat me niet helpen hier. Somme zijn meteen gekneusd en zijn nou paars van kleur zoals je zou verwachten, sommige uit prakties diezelfde vierkante meter kneuzen niet. Ik was verkocht toen ik zag dat er een zwarte tussen stond vannochtend.. Maar ik vertrouw niks meer. Zoveel soorten die op deze lijken en nog giftig of kankerverwekkend zijn ook.
Mja Als iemand het zeker weet? Hoor ik het graag natuurlijk. :beer:

Koop gewoon zon setje, ga er een beetje mee rommelen en wacht tot de eerste kleine vriendjes hun kopje laten zien. Dat gevoel is eig best wel leuk, mijn dag kon iig niet meer stuk toen ik de eerste paddestoeltjes zag bovenkomen :grin:

LukHasj

Newbie
Ach ja ik vind het gwn leuk om ze te zoeken.
En wie zoekt..

Natuurlijk een goed deel laten staan, een deel megenomen voor consumptie.
En een deel van het mycelium inclusief wat paddos bij een rotte stronk in de tuin gezet.

Bovenaan