1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  2. Heb jij ook een vraag over drugs?

Welkom in het Vraag van de Week subforum! Hier beantwoordt wekelijks een professional van de Drugs Infolijn (onderdeel van het Trimbos Instituut) een vraag van een forumlid over drugs. We vinden het belangrijk dat op dit forum ook deskundigen een bijdrage leveren, want zoals met zoveel dingen, is het gebruik van drugs niet zonder risico's. Wees dus goed verbereid!

Heb je een vraag? Stel deze hier!

Om een vraag te kunnen stellen op het forum, moet je wel een account hebben en ingelogd zijn. Registreer hier!

Vraag van de Week Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over de waardes

Discussie in 'Vraag van de week' gestart door Patricia, 4 apr 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Patricia

Patricia Newbie

Ik heb een vraagje over de waardes van cocaine, amfetamine, barbituraten en EDDP methadon metabolie. Hoe komen ze op die waardes en hoe kan je berekenen hoeveel je van iets op heb. Laatst 3 uc binnen gehad en die zijn schrikbarend hoog en ook erg knap heb helemaal niks gebruikt. Hebben jullie welees uitslagen binnen gehad die echt niet kunnen kloppen en wat heb je eraan kunnen doen

2. Drugs Infolijn

Drugs Infolijn Trimbos Instituut Professional

Helaas is je verhaal ons niet geheel duidelijk. Wat bedoel je met "Hoe komen ze op die waardes?" Welke waardes bedoel je? Je hebt blijkbaar een urinetest gehad en aangezien je weet hoe hoog de waardes waren ga ik ervan uit dat je urine getest is in een laboratorium. Dan is een vals positieve uitslag niet heel waarschijnlijk. Ze kunnen in een lab namelijk onderscheid maken in bijvoorbeeld medicijnen en drugs. Als we weten hoe hoog welke waardes waren kunnen we wellicht nog iets meer zeggen.

3. Patricia

Patricia Newbie

Sorry zie idd dat ik het niet goed heb geformuleerd. Ik leg 3 keer in de week uc's af. Als je positiefs test komt er bij elk middel uit de hoeveelheid en dat noemen ze waardes. Idd de urine wordt doorgestuurd naar het laboratorium. Ja ik weet de benaming als je medicatie op heb dat het een vals positieve uitslag is. Ze waren 3 keer achter elkaar positief hier de middelen en waardes op welke dsrum op 22 maart: cocaïne waarde 754 / amfetamine waarde >5000 / barbituraten waarde 1196 / EDDP Methadon Metabolie waarde 193. Op 26 maart: cocain waarde 1887 /;amfetamine waarde >5000 / barbituraten waarde >3000 / EDDP Methadon Metabolie waarde 312. Op 28 maart: cocaïne waarde 1095 / amfetamine waarde 2361 / barbituraten waarde >3000 / EDDP Methadon Metabolie waarde 247. En dan is mijn volgende vraag na 6 dagen heb ik de eerst volgende test gedaan en er kwam negatief uit. Kinnen er na 6 dagen met deze waardes nog midelen worden gevonden in je urinr? En wat doen de middelen met je lichaam bij 7,5 km hardlopen? Hoop dat ik zo voldoende toe heb gelicht.

4. Drugs Infolijn

Hoe wij ons antwoord hebben geformuleerd klopt ook niet helemaal...

Het is wel een vreemd verhaal als je echt niet gebruikt hebt.

Het antwoord van ons dat in een lab het verschil tussen medicijnen en middelen kan worden bepaald is maar gedeeltelijk waar. Bij de normale testen gebruikt met net als bij zelftesten de immuno techniek. Daar komen kruisreacties voor; andere stoffen dan de gezochte stof kunnen reageren. Om dat uit te sluiten moet een bevestigingsonderzoek plaatsvinden. Dat onderzoek maakt gebruik van chromatografie/massaspectrometrie. Dat sluit kruisreacties uit. Echter, dat zoveel stoffen positief zijn als uit jouw post blijkt, is wel erg verdacht. Het kan zijn dat er een metabolisme probleem is en er veel tyramine wordt geproduceerd. Dat kan een positieve amfetaminetest geven en misschien ook andere vals-positieven.

Hardlopen kán de afbraak en uitscheiding een beetje versnellen, maar hoeft niet.

Na 6 dagen zijn genoemde middelen, m.u.v. Methadon (EDDP) wel uit de urine verdwenen. Andere middelen zoals cannabis en benzodiazepinen kunnen veel langer dan 6 dagen aantoonbaar zijn in de urine.

Jmths vindt dit leuk.
  5. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Medicijnen zijn per definitie drugs, verkeerde formulering dus.

6. Fool

Fool Badass junkie

Niet zo zeiken, in deze context is juist het onderscheid van belang.

Psychedelibee vindt dit leuk.
  7. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Kan toch gewoon een vals positief betreffen? Alhoewel me dat voor 4 verschillende drugs tegelijk dan wel weer wat onwaarschijnlijk lijkt.

8. Mijn begeleider verzekerde mij dat kans op fouten in drugstests nihil en verwaarloosbaar zijn. Ik was altijd eerlijk wanneer ik gebruikt had, puur omdat ik deze persoon vertrouwde en erg hoog had zitten, en nog voordat ik mijn urine resultaten kon zien. Soms dacht ik wel, dit is raar. Dat de waardes zo belachelijk hoog waren terwijl ze in een identieke situatie voorheen vaak veel lager uitkwamen, met exact dezelfde dosis in hetzelfde tijdsbestek.

Het komt dus vaker voor. In mijn situatie was er dus wel degelijk gebruikt, maar begreep ik de waardes niet helemaal. Ik denk dus dat er allerlei factoren kunnen meespelen met wat je uiteindelijk als resultaat krijgt. Maar een positieve uitslag wanneer je écht niks hebt gebruikt lijkt me vrij sterk.

Avīci vindt dit leuk.
  9. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Ik heb ook wel voorbij zien komen dat er genoemd werd dat veel RC dissosciatieven vrijwel standaard als een vals positief voor ketamine of PCP er uit rollen. En dat RC benzodiazepines (inclusief Pyrazolam en soms ook Etizolam) ook vrijwel standaard als vals positef uit de test komen.

Vriend in een afkick vertelde dat ze zijn bloed hadden getest en dat hij verschillende RC benzodiazepines had gebruikt. Ze konden hem niet vertellen wat hij had gebruikt maar zeiden dat zijn 'benzodiazepine bloedwaardes' er zeer hoog uit rolde. Hierop volgde de waarschuwing dat hij aanzienlijk moest minderen of ergens anders zijn heil moest gaan zoeken.

Een andere vriend die op een psychose afdeling werkt waar ze urine tests doen (waar ze denk ik relatief 'open minded' zijn) zei ook dat ze enkel op de waardes van vrij standaard middelen controleren (Benzos, GHB, Amfetamine, Cannabis, Cocaïne, Ketamine). Praktische toepasbaarheid, vertrouwen en intrinsieke motivatie werden genoemd als redenen om niet uitgebreider te willen testen. Maar dat was slechts een privé gesprek met 1 persoon natuurlijk.

Om ook een beetje nuancering toe te voegen, het is mij zeker wel eens overkomen dat ik vergeten was dat ik biertjes of wat dan ook naar binnen had gewerkt. Kan me goed voorstellen dat dit voor andere mensen ook het geval kan wezen.

10. Drugs Infolijn

Het is inderdaad zo dat de uitgevoerde testen in een laboratorium over het algemeen betrouwbaar zijn. Het zal waarschijnlijk vaker voorkomen dat een gebruiker ontkent dat deze gebruikt heeft dan dat er een vals positief wordt gemeten. Dat alles houdt echter niet in dat de kans op fouten in drugstesten “nihil en verwaarloosbaar” zijn. De in het lab (én in de zelftesten) gebruikte methode, de immuno assay, werkt als volgt: Er worden antistoffen gebruikt om een bepaalde stof in de urine aan te tonen. Deze antistoffen reageren op de ruimtelijke vorm en chemische eigenschappen van de gezochte stof (THC, of morfine, of de afbraakstof van cocaine nl. benzoylecgonine). Elke drug (of afbraakproduct van deze drug) heeft zijn eigen antistof. Nu bevindt zich in urine een heel scala aan organische (afbraak)stoffen. Soms kunnen deze stoffen lijken op de drug die men zoekt. Die stoffen kunnen dan ook reageren met die antistoffen. Zo kán het lijken alsof je hebt gebruikt, terwijl het een andere (afbraak)stof is in jouw urine die in meer of mindere mate reageert met de antistof in de test. Dat er van die stoffen zijn die vals positieven veroorzaken is ook bekend bij het laboratorium. Een bekende is bupropion (o.a. gebruikt bij stoppen met roken of bij depressie) dat een vals positief kan geven bij een amfetamine test.

Zoals eerder gezegd kan een zogenaamd herhalingsonderzoek wél 100 % uitsluitsel geven over de aanwezigheid van een bepaalde drug of afbraakproduct daarvan. Een herhalingsonderzoek is veel duurder en tijdrovender. Bij zo’n onderzoek wordt specifiek die ene stof die men zoekt uit de urine gehaald en de hoeveelheid bepaald. Als je positief test en als je dus écht niet gebruikt hebt, zou je kunnen overleggen met betrokken partij of er een herhalingsonderzoek mogelijk is en wie dat dan betaalt (kosten vaak rond de 100 euro of iets meer). Ga wel bij jezelf na of je écht niet gebruikt hebt, want het herhalingsonderzoek geeft dus 100% uitsluitsel over de aanwezigheid van middelen of afbraakproducten in jouw urine. Maar nogmaals: een vals positief komt niet zo vaak voor, maar het is mogelijk met de standaard immuno assay methode.

Ook wordt er vaak verteld dat er grote verschillen zijn tussen verschillende metingen van drugs, terwijl men ongeveer evenveel gebruikt. Dat kan ook komen door geconcentreerde urine (vaak bij weinig drinken en/of ochtendurine) of juist waterige urine (veel drinken vooraf). Dat kan meer dan een factor 5 zijn. Soms wordt er gecorrigeerd op sterkte van urine (creatinine). Op die manier heeft de urineconcentratie geen invloed op de drugconcentratie.

Jmths vindt dit leuk.
  11. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Iedereen aan de creatininesupplementen. \o/

Laden...