Zoveel wazigheid

HoneyC

Belezen gebruiker
Waarom voel ik me altijd zo vaag ?
Dit is meestal de vraag die ik mezelf stel wanneer ik psychedelica gebruik.
Alles lijkt zo zinloos.. Eten lijkt zinloos, kleren kopen lijkt zinloos want je raakt het toch zat. Praten met mensen lijkt zinloos, het leven en de inhoud daarvan ook. (Niet suïcidaal)
Ik denk aan van alles, alles en nog wat. Ik kijk naar de mensen om me heen ' waarom eet ze haar ijsje zo stom ? '. Wat is het nut daarvan?

Ik denk aan mijn verleden, aan mijn toekomst aan waar ik nu mee bezig ben. Op een gegeven moment weet ik niet eens wat het nut van al die gedachtes zijn.

Ik probeer te filosoferen en genieten van de dingen om me heen, en dan lijkt alles weer zo leeg. Niks heeft een betekenis, toch? Of wel ??

Ik snap niet waarom mijn hoofd zo vol zit met van alles en niets. Alles wat ik wil en probeer is een spirituele trip. En even genieten zonder realistisch te zijn.
Maar toch ben ik té realistisch. En dat valt zo zwaar tegen.

Ik loop hier zo erg tegen aan, heeft iemand van jullie enig idee waardoor dit zou kunnen komen? Ik bedoel ik wil dolgraag genieten van min trip maar elke keer houdt iets mij tegen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
HoneyC zei:
Waarom voel ik me altijd zo vaag ?
Dit is meestal de vraag die ik mezelf stel wanneer ik psychedelica gebruik.
Alles lijkt zo zinloos.. Eten lijkt zinloos, kleren kopen lijkt zinloos want je raakt het toch zat. Praten met mensen lijkt zinloos, het leven en de inhoud daarvan ook. (Niet suïcidaal)
Ik denk aan van alles, alles en nog wat. Ik kijk naar de mensen om me heen ' waarom eet ze haar ijsje zo stom ? '. Wat is het nut daarvan?

Ik denk aan mijn verleden, aan mijn toekomst aan waar ik nu mee bezig ben. Op een gegeven moment weet ik niet eens wat het nut van al die gedachtes zijn.

Ik probeer te filosoferen en genieten van de dingen om me heen, en dan lijkt alles weer zo leeg. Niks heeft een betekenis, toch? Of wel ??

Ik snap niet waarom mijn hoofd zo vol zit met van alles en niets. Alles wat ik wil en probeer is een spirituele trip. En even genieten zonder realistisch te zijn.
Maar toch ben ik té realistisch. En dat valt zo zwaar tegen.

Ik loop hier zo erg tegen aan, heeft iemand van jullie enig idee waardoor dit zou kunnen komen? Ik bedoel ik wil dolgraag genieten van min trip maar elke keer houdt iets mij tegen.
Dat is het probleem.

Dat overmatig denken is het probleem. Probeer eens niet teveel te filosoferen (denken), maar laat je gewoon eens helemaal gaan in je trip. Als een klein kind die de wereld net ontdekt. Niet rationaliseren, dat is voor het verstand (gedachten). Gewoon spontaan compleet irrationeel zo'n trip beleven. Wat jij 'realistisch' noemt is wat het verstand ziet als realistisch en dat is nou juist hetgeen wat de boel zo negatief/serieus/zinloos/niet spontaan maakt.

Gedachten zijn niet voor niets zo negatief en uitputtend als je er teveel in gaat geloven. Het zijn signalen dat je teveel 'in je hoofd' zit. Geef die gedachten minder aandacht en je zult zien dat ze hun kracht verliezen en de boel vanzelf een stuk leuker wordt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik heb dit bericht even verplaatst naar een ander subforum, krijg je wellicht makkelijker reacties.

Denken tijdens een trip kan natuurlijk ook heel veel goede inzichten geven, maar het kan soms ook doordraven zoals Mindless zegt. Laat je gedachten gewoon gaan en geef je over aan de trip. Bedenk je wel dat psychedelica zeker leuk kunnen zijn, maar dat je het niet alleen daarvoor moet doen. Er zitten ook gewoon minder leuke of confronterende gedachten aan trippen, maar daar leer je vaak wel veel van als je er voor open staat.

Deels is het dus de truc om je gedachten meer te laten gaan, dat geeft zeker rust. Aan de andere kant denk ik dat dit soort ervaringen ook wel veel over je huidige gemoedstoestand zeggen. Wat je in een trip meemaakt is vaak een reflectie van je huidige state of mind, met andere woorden het lijkt er op dat je hoofd in het dagelijks leven ook vol zit met nutteloze gedachtes en dat je misschien sowieso afvraagt wat nou de zin van het leven is. Ik zelf zou het op die manier interpreteren en dat als een les zien waar ik in het dagelijks leven mee aan de slag moet gaan. Mediteren klinkt als iets wat je goed zou doen. Ikzelf ben hier pas kort mee begonnen, maar Mindless heeft hier meer ervaring mee en kan je wellicht wat tips geven.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ben vorige week begonnen met die video's bekijken van Rupert Spira die jij mij gestuurd had. Ik vind zijn benadering erg fijn, niet zo zweverig. Van alleen die filmpjes bekijken werd ik al rustig en ontdekte ik dat ik vaak al een beetje aan mediteren doe. Maar uiteraard wordt ik soms nog teveel geconsumeerd door mijn eigen gedachten en dat herken ik nu veel eerder. Ik ben er nog niet continu actief mee bezig, maar af en toe realiseer ik me wel dat mijn gedachten de overhand nemen en dan probeer ik uit die trein te stappen zeg maar. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer, maar merk de afgelopen week al dat mijn gemoedstoestand iets verbeterd lijkt. Wat gezien het feit dat ik me lichamelijk niet helemaal fit voelde eigenlijk wel uitzonderlijk is. Want normaal staat mijn geestelijke gemoedstoestand en mijn lichamelijk wel behoorlijk in verband met elkaar.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Psychedelibee zei:
Ben vorige week begonnen met die video's bekijken van Rupert Spira die jij mij gestuurd had. Ik vind zijn benadering erg fijn, niet zo zweverig. Van alleen die filmpjes bekijken werd ik al rustig en ontdekte ik dat ik vaak al een beetje aan mediteren doe. Maar uiteraard wordt ik soms nog teveel geconsumeerd door mijn eigen gedachten en dat herken ik nu veel eerder. Ik ben er nog niet continu actief mee bezig, maar af en toe realiseer ik me wel dat mijn gedachten de overhand nemen en dan probeer ik uit die trein te stappen zeg maar. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer, maar merk de afgelopen week al dat mijn gemoedstoestand iets verbeterd lijkt. Wat gezien het feit dat ik me lichamelijk niet helemaal fit voelde eigenlijk wel uitzonderlijk is. Want normaal staat mijn geestelijke gemoedstoestand en mijn lichamelijk wel behoorlijk in verband met elkaar.
Heel herkenbaar dit. De cruciale eerste stap in meditatie is sowieso dat je inziet hoeveel je (en ook de mensheid in zijn geheel) geconsumeerd bent door je gedachten. Als je dat niet inziet, kun je er ook niets aan "doen". En het inzien ervan betekent ook meteen al dat je er (gedeeltelijk of geheel) los van staat, dus je bent goed bezig! Dit is omdat je altijd zeg maar een stapje "terug" moet doen om iets in te zien, maar daar heb jij uiteraard al ruime ervaring mee met psychedelica. Bij meditatie is het eigenlijk hetzelfde, maar is het allemaal een stuk subtieler dan met trippen.

Het is ook al heel wat dat je Rupert Spira's filmpjes kunt begrijpen. Voor veel mensen zullen zijn woorden vaak als complete wartaal overkomen, omdat de betekenis van zijn woorden pas kenbaar wordt als ze dieper doordringen dan het verstand. Je hebt misschien ook wel gemerkt dat dit best letterlijk zo voelt, dat de woorden dieper doordringen en het voelt alsof je hele lichaam iets begrijpt in plaats van enkel je hoofd. Totaal anders dan intellectuele kennis.

Geweldig om te horen dat het zo goed gaat! Gewoon zo doorgaan! :grin:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik denk dat ik zonder mijn ervaring met psychedelica inderdaad niet zoveel van Rupert Spira had begrepen. Hij legt alles best helder uit inderdaad, maar je moet wel echt even je intellect opzij zetten en van nature ben ik echt iemand die alles vanuit zijn intellect bekijkt en niet het gevoel. Door psychedelica heb ik eerder al een soort clash tussen het intellect en gevoel gehad, wat mij wel geholpen heeft om meer mijn gevoel te gebruiken. En dan zegt hij ineens dingen die heel begrijpelijk zijn en zelfs zo duidelijk dat je je afvraagt waarom je zelf niet al eerder dat bedacht had.

Ik ga hier zeker mee door, want ik vind de kleine stapjes die ik na een week gemaakt heb zonder al teveel inspanning al gigantisch eigenlijk.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ben als persoon ook altijd erg op het intellect gericht geweest. 'Als het niet door het verstand gerationaliseerd kan worden, dan kan het niet kloppen.' was mijn ding altijd. :wink: Psychedelica hebben dat moeiteloos weten te veranderen bij mij, al kan ik ook nog heel goed dingen op de oude manier bekijken als dat nodig is. :)

En precies dat ja, dat hij (Spira) dan dingen zegt die zo simpel zijn, maar echt inslaan als een bom omdat je er ineens het feit van inziet (net zoals het moment dat je een grap doorhebt). Dan kun je jezelf soms wel voor je hoofd slaan dat je dat niet eerder inzag!

Ik denk dat het zelfs niet eens mogelijk is om er niet mee door te gaan, als je al eens een werkelijk inzicht (is ook al gebeurd met trippen natuurlijk) hebt gehad. Vanaf dat moment zal "je" bewustzijn van nature willen groeien. Dat is simpelweg hoe de natuur werkt, het gaat niet achteruit. Onze rol is om dit proces zo gemakkelijk en vloeiend mogelijk te laten verlopen en dat doe je door het toe te laten. :)

HoneyC

Belezen gebruiker
Dank jullie wel voor de reacties en voor het meedenken ! Ga zeker wat minder 'in mijn eigen hoofd' proberen te zijn. En ik mediteer ook, dan zelfs is het soms moeilijk om gedachten los te laten. Maar ga weer eens beginnen met boeken lezen ofzo :grin:
Thanks a lot, en jullie ook heel veel succes met het mediteren. Ga zeker die filmpjes die jullie benoemen ook nog een bekijken

Bovenaan