Zweevteev's landingsproces

OtherShore

Badass junkie
thuis afbouwen is gewoon geen optie.
Okay, dat begrijp ik. Er is even geen voor de hand liggende oplossing ben ik bang. Als me later nog iets te binnen schiet kom ik hier nog wel op terug. Lastig allemaal.

Dit klopt trouwens niet helemaal geloof ik:
Vanaf 400 t/m 550mg zou het een vergelijkbare werking hebben als antidepressiva.
De maximale dosis voor ‘treatment-resistant depression’ is 300 mg. Een normale dosis voor dit doel ligt tussen 150 en 300 mg — volgens de Amerikaanse richtlijnen dan. In Nederland zijn ze meestal iets voorzichtiger. Maar het is wel zo dat quetiapine pas boven de 300 mg op dopamine begint te werken. Als dat gewenst is, zoals bij schizofrenie, moet je dus wel boven de 300 mg zitten.

Laatst bewerkt:

Alinde

Badass junkie
Dank je Zweefteev. Ik ken idd het principe van de verschillende doseringen. Ik kan niet helemaal begrijpen hoe dat werkt maar zo heb ik het ook begrepen.

Zelf heb ik rond de 300 mg seroquel gezeten. Icm andere middelen. Ik functioneerde niet goed meer. Moest altijd lang opladen voor een activiteit en ook weer lang uitrusten daarna. Toen ik ging afbouwen zagen mensen het meteen aan mijn gezicht, minder opgezwollen, minder uitdrukkingsloos. En ook mijn stemming klaarde op. Ik vind het rotspul.

De vrouw die ik kende met die hoge dosering had thuis wel overal hulp bij. Lichamelijk ging het wel goed maar ze kon niet goed nadenken.

annihilation

Badass junkie
Toegegeven ik heb niet alles gelezen maar las het stukje dat je wil/moet aankomen.

download myfitnesspall op je mobiel en probeer te tracken wat je eet. Dit is in het begin heel kut maar zo krijg je wel inzicht in hoeveel en wat je eet. Je kan de meeste barcodes gewoon scannen en dan komt het er automatisch in te staan. Enige wat jij moet doen is het gewicht goed invullen.

Aangezien je ondergewicht hebt zou ik in het begin niet heel nauw kijken naar "gezond" eten maar voornamelijk naar je calorie-inname.

Volle chocomelk van de jumo
500ml ogv 425kcal
Pindakaas op brood 30gr ofv 190 kcal
Jumbo Ongezouten Gebrande Cashewnoten 100gr 624 kcal
gevulde koek per stuk 206 kcal

Hiermee zit je al op 1445 kcal

En als je nootjes wel makkelijk binnenkrijgt maar chocomelk niet doe je iets meer noten
Ik snap dat je moeite met eten hebt dus een caloriebom shake gaat lastig worden denk ik

Havermout per 100 gram is 376kcal

melk
schep pindakaas erin
whey proteint
sheutje olijfolie
weet zo niet hoeveel kcal dit is maar het is behoorlijk wat :)

Zweevteev

Wijs gebruiker
Er bestaat ook zoiets als een ‘atypische’ depressie.
Dat ik dat heb is ook vermoed door meerdere psychiaters, maar ja, wat voor depressie het ook is: het feit blijft dat ik voor specifiek depressie al het langst in behandeling ben en dat er na 7 jaar rommelen met medicijnen, diagnoses en therapieën er eigenlijk nog steeds niets op mijn pad gekomen is dat heeft kunnen voorkomen dat ik minstens 1x per jaar super depressief wordt. Dat op zichzelf is al een hele deprimerende en ontmoedigende conclusie.

Maar is het zo dat extreem veel slapen niet per se een kenmerk daarvan is? Er is nog nooit een behandelaar geweest die tegen me gezegd heeft dat dat niet voornamelijk veroorzaakt zou worden door mijn depressie. Dat snap ik zelf ook wel eigenlijk, want de 400mg quetiapine zit ik al heel dit jaar op en in de lente en zomer heb ik geen enkele dag alleen maar geslapen. Ik sliep eerder juist iets te weinig.

OtherShore

Badass junkie
Maar is het zo dat extreem veel slapen niet per se een kenmerk daarvan is?
Oeps, ik had het bij het verkeerde eind. Ik heb even de DSM erbij gepakt en hypersomnia, teveel slapen dus, komt ook voor bij depressie. Gecombineerd met het feit dat te veel slapen een ‘nieuw’ symptoom is dat dus niet samenhangt met nieuwe medicatie of een nieuwe, hogere dosering, ligt de hypersomnia misschien toch aan de depressie, niet aan de medicatie zoals ik hierboven suggereerde. Of is het begonnen toen je de promethazine erbij kreeg?

Laatst bewerkt:

Zweevteev

Wijs gebruiker
Oeps, ik had het bij het verkeerde eind. Ik heb even de DSM erbij gepakt en hypersomnia, teveel slapen dus, komt ook voor bij depressie. Gecombineerd met het feit dat teveel slapen een ‘nieuw’ symptoom is dat dus niet samenhangt met nieuwe medicatie of een nieuwe, hogere dosering, ligt de hypersomnia misschien toch aan de depressie. Of is het begonnen toen je de promethazine erbij kreeg?
Het begon pas 2 maanden nadat ik al dagelijks 25/50mg promethazine slikte.

Kordie

DF-koning
ow, 2500 calorieën! Dat klinkt echt heel goed eigenlijk, wat lief dat je meedenkt! Ik ga dit even bespreken met mijn behandelaren. Dit zou serieus wel een oplossing kunnen zijn als er niet onbedoeld ineens allemaal nare kwaaltjes bij om de hoek doen loeren, dus heel erg bedankt voor de suggestie! Ik ga vandaag m'n behandelarenteam er een mail over sturen! :blush:

Ben benieuwd of je al reactie terug hebt, en er mee mag starten?

Zweevteev

Wijs gebruiker
UPDATE

Het was helemaal misgegaan met mijn mentale gesteldheid, dus alles wat met hulpverlening te maken had, heeft 2 weken helemaal stil gelegen. In plaats daarvan ben ik aan de slag gegaan met de drinkvoeding die ik al had en probeer ik daar tussen de 3 en 5 van per dag te drinken (= 900-1500 calorieën). Dat lijkt enigszins te werken, maar aankomen gaat heel erg langzaam. Desondanks zou ik zo doorgaande wel aan de BMI-standaard van 16 voldoen tegen dat ik opgeroepen zou worden voor DGT, dus dat motiveert me wel.

Ben benieuwd of je al reactie terug hebt, en er mee mag starten?
Als ik het niet vergeet zal ik wel alsnog jouw suggestie benoemen, want dat wil ik ook wel nog steeds proberen.

Ik slaap en slaap en slaap en slaap... Ik heb steeds vaker, compleet uit het niets, dat ik me zo ellendig voel dat ik m'n arm diep wil opensnijden of in m'n nek. Ik heb geen drugs in huis die dit gevoel kunnen wegnemen van me en de enige drug die écht voor een langere periode me goed doet voelen is LSD, maar daar heb ik geen geld voor en aangezien ik me zo slecht voel is de behoefte er zelfs niet eens.

Nu heb ik weer lorazepam op voorschrift, ditmaal voor dus die momenten dat mijn impulsiviteit het universum in schiet. Ik wilde koste wat kost vermijden dat ik ooit nog zonder goede reden een benzodiazepine zou laten voorschrijven, dus dat ik dat nu na een jaar toch weer heb is heel veel zeggend voor hoe beroerd ik eraan toe ben. :unamused:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik slaap en slaap en slaap en slaap... Ik heb steeds vaker, compleet uit het niets, dat ik me zo ellendig voel dat ik m'n arm diep wil opensnijden of in m'n nek. Ik heb geen drugs in huis die dit gevoel kunnen wegnemen van me en de enige drug die écht voor een langere periode me goed doet voelen is LSD, maar daar heb ik geen geld voor en aangezien ik me zo slecht voel is de behoefte er zelfs niet eens.

Nu heb ik weer lorazepam op voorschrift, ditmaal voor dus die momenten dat mijn impulsiviteit het universum in schiet. Ik wilde koste wat kost vermijden dat ik ooit nog zonder goede reden een benzodiazepine zou laten voorschrijven, dus dat ik dat nu na een jaar toch weer heb is heel veel zeggend voor hoe beroerd ik eraan toe ben. :unamused:
Als iemand die ook een leven lang problemen heeft gehad met me moeilijk gewoon goed kunnen voelen:

Het goed wíllen voelen is key in je probleem.

Dit klinkt misschien tegenstrijdig en misschien ook te mooi om waar te zijn, maar gezien je naam denk ik niet geschoten is altijd mis:

Vergeet even het idee dat je je goed zou moeten voelen. Laat dat idee varen. Zolang je denkt dat je je goed zou moeten voelen, voel je je niet goed en trust me (niet doen, zelf kijken), je geest zal geen probleem hebben je tot op je laatste dag op deze aarde diezelfde boring gedachte voor te schotelen met hetzelfde resultaat: omdat je je goed wílt voelen, voel je je juist níet goed. Het is gewoon wat de geest doet: het is een gedachten fabriek. Het pompt gedachten eruit en als jij je aandacht daaraan geeft "denkt" het: oké, more of the same coming up! Het is echt als een machine. Natuurlijk zijn wij zelf geen machine, maar wat we hier op deze manier eigenlijk doen, is verwachten van een machine dat deze zich op een dag eindelijk eens niet als een machine zal gaan gedragen. It's NOT going to happen. Het zal niet stoppen zich als een machine te gedragen, want dat is wat het is.

Maar die gedachten zelf die maar blijven komen zijn niet het probleem. De aandacht die jij ze geeft is het probleem.

Probeer in plaats van diezelfde strategie eens dit (als je wilt):

Kijk in de kamer waar je zit (of waar je dan ook bent) om je heen en probeer de huidige perceptie, het huidige moment te stoppen. Probeer dít moment vast te grijpen zodat je er goed naar kunt kijken. Zorg er in ieder geval voor dat je dít moment niet kwijtraakt.

Dit is een aanname, maar ik gok dat het je niet is gelukt(?) Beetje onzinnig dit allemaal hè? Wat zit die zweefkees weer vaag te lullen. :wink:

Maar er is een reden waarom ik je hierop wijs. Want wat is de implicatie van dat je het moment niet kunt stoppen en ook niet kunt vastgrijpen? Waarom is het moment als zand dat door je vingers glijdt? De implicatie is dat het moment: de realiteit die recht voor je neus is, al gebeurd en zelfs alweer wég is op het moment dat je (geest) het probeert vast te houden. De implicatie is dat je geest niet alleen weinig invloed heeft op wat er NU gebeurt, maar NUL. Dit is iets wat volledig gezien moet worden: je hebt NUL invloed op hoe dit moment is, want het is al en het is zelfs alweer WEG.

We zijn te laat. Realiteit is er al voordat we zelfs maar kunnen begínnen te bedénken het anders te laten zijn dan wat het is. Dat klinkt misschien als slecht nieuws maar integendeel. De implicatie van dit gegeven is namelijk ook dat realiteit compleet vrij is van wat wij willen dat het is. En dat wij door simpelweg te zien dat we realiteit niet kunnen veranderen, het proberen daarvan op een gegeven moment vanzelf wegvalt. Want je ziet dat het absoluut zinloos is dat te veranderen dat al is (en ook alweer weg is, mind you) voordat we zelfs maar kunnen begínnen het te willen veranderen.

Hoe relateert dit zich dan precies tot je probleem van je goed willen voelen?

Je gedachten die zeggen "het is niet goed zoals het is, ik voel me niet zoals ik wil", dat is de gelimiteerde geest. En dat is jij, gefocust op die gelimiteerde gedachten, jezelf in een patroon houdend van goed willen voelen in de toekomst en daardoor compleet uitsluitend je goed te voelen in het hier en nu.

Maar wat is dat moment dat je niet vast kunt grijpen? Dat moment dat hier al is vóórdat je gedachten het willen veranderen. Dit moment nú, dat nú alweer weg is. Dat is de ongelimiteerde geest. Dat is het moment dat altijd in beweging is. Het is altijd veranderend, het staat nooit stil, het is vitaal, het is levend.

Er is geen leven te vinden in de gelimiteerde geest. De gelimiteerde geest ziet alleen verleden en toekomst. Dit zijn bruikbare concepten, maar als je geluk wilt, als je je goed wilt voelen: dat is alleen hier en nu: op de plaats en tijd waar je ziet dat dit moment vrij is. Het is vrij in de zin dat wij het niet kunnen veranderen, omdat het té vluchtig is om vast te grijpen. En paradoxaal genoeg veranderd het juist in positieve zin wanneer je ziet dat je het niet kunt veranderen. Je proberen het te veranderen valt hierdoor weg.

Het is te uitputtend om te proberen geluk te vinden. In plaats daarvan: STOP. En zie dat je proberen zinloos is. Proberen is altijd in tijd. Door geluk te zoeken in de toekomst, garandeer je dat je het nu niet hebt. Je moet stoppen en zien dat je pogingen tevergeefs zijn, zodat je uit tijd en in het hier en nu kunt komen, daar waar je in werkelijkheid altijd al bent en daar waar alle geluk op je ligt te wachten om je te genezen hiervan, om je te vervullen.

Niet langer uitstellen meisje.

Green Dude

Belezen gebruiker
Damn @Mindless,

Het duurde even voordat ik je bericht helemaal begreep en heb enkele zaken verschillende keren moeten lezen maar ik vind dat je heel moeilijke filosofische materie echt goed kunt in mensentaal omzetten. Ben steeds verwonderd door je berichten en hoewel ze moeite kosten te begrijpen is de vreugde des te groter als het lukt.

Meditatie en ademhalingsoefeningen zijn hierbij echt heel goede handvaten. Het zorgt ervoor dat je niet anders kan dan het geluk in het hier en nu te vinden. Ook gewoon niets doen en hiermee gelukkig zijn blijkt voor velen een onmogelijke taak. Daarom is volgende statement ook helemaal waar:
"Gelukkig zijn met niets, is gelukkig zijn met alles."

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Damn @Mindless,

Het duurde even voordat ik je bericht helemaal begreep en heb enkele zaken verschillende keren moeten lezen maar ik vind dat je heel moeilijke filosofische materie echt goed kunt in mensentaal omzetten. Ben steeds verwonderd door je berichten en hoewel ze moeite kosten te begrijpen is de vreugde des te groter als het lukt.

Meditatie en ademhalingsoefeningen zijn hierbij echt heel goede handvaten. Het zorgt ervoor dat je niet anders kan dan het geluk in het hier en nu te vinden. Ook gewoon niets doen en hiermee gelukkig zijn blijkt voor velen een onmogelijke taak. Daarom is volgende statement ook helemaal waar:
"Gelukkig zijn met niets, is gelukkig zijn met alles."
Ik ben allang blij dat het overkomt wat ik neerzet en nog blijer dat mensen er misschien door geholpen zijn!

Het blijft moeilijk voor me om iets dat eigenlijk te simpel voor woorden is, zo te verwoorden dat anderen verwezen worden naar dat in zichzelf. Deze dingen zitten in ons allemaal, op een bepaald niveau is deze wetenschap al in ons allen aanwezig. Het is ook pas waardevol als iemand het voor zichzelf ziet: zelf het inzicht heeft. Als je het niet zelf ziet, is het niet van waarde voor jezelf. Het is alleen een dingetje om dat te triggeren, om te proberen te verwijzen naar dat wat de ander zelf moet zien. Helaas moet dat nu eenmaal via taal, wat erg omslachtig gaat. Maar zoals gezegd ben ik blij dat dat (soms) lukt. Ik hoop ook bij @Zweevteev

Dit soort dingen worden trouwens makkelijker hoe vaker je je ermee bezig houdt. Niet omdat ze moeilijk zijn, maar omdat er zo makkelijk overheen gekeken kan worden. Ook ik kijk er zo weer overheen. Bijvoorbeeld het feit dat het moment nooit gevat kan worden. Dat het moment dat iets in bestaan komt, het tegelijk alweer weg is. (is dat niet wonderlijk op zichzelf!? Dat ding alleen is mindblowing: het heeft de potentie je denken compleet het zwijgen op te leggen) En dat dit "fenomeen" zeer ingrijpende implicaties heeft op onze relatie met de wereld, namelijk: dat het totaal zinloos is het moment anders te willen laten zijn dan het is. Want het is al precies zoals het is. We zijn altijd te laat om het moment zelf te veranderen.

Je zou zeggen dat als je dit feit eenmaal ziet, dat je wijze van omgaan met de wereld vanaf dan direct blijvend verandert en dat doet het misschien voor sommigen ook, maar voor mij persoonlijk is dat niet zo. Tenminste niet tot op heden. Ik ervaar de wereld zelf als een enorm overtuigende illusie, waar ik, ondanks dat ik bekend ben met dat genoemde feit, nog steeds geregeld val voor die illusie. Maar zoals gezegd: weer uit de illusie stappen wordt makkelijker. Elk moment is weer een moment en weer een kans eigenlijk, om te zien dat ik altijd te laat ben om het huidige moment te veranderen. Er ligt een enorme vrijheid in dit besef. Want als ik er letterlijk niets aan kan doen en ik me dit voldoende besef, dan valt het proberen het te veranderen weg. Dan valt de weerstand tegen het huidige moment weg. Opeens zijn er dan geen problemen meer. Alles is goed, precies zoals het is. Gek genoeg inclusief de dingen die de geest als slecht bestempeld.

Daarom wil ik graag ook mensen herinneren aan deze dingen die altijd zelf gezien moeten worden (je niet gegeven kunnen worden als informatie). Herinneren, omdat ik niets nieuws zeg, maar verwijs naar wat je al weet.

Mijn intentie is trouwens altijd om een beknopte reply te maken, maar dan wordt het toch weer een lap tekst...

Edit:

En o ja, de ademhaling is hier nauw mee verbonden en het werkt in mijn ervaring twee kanten op: verbeter je ademhaling en je ervaart meer het hier en nu. Tegelijk: kom meer in het hier en nu en je ademhaling verbeterd vanzelf mee.

Laatst bewerkt:

Zweevteev

Wijs gebruiker
Kijk in de kamer waar je zit (of waar je dan ook bent) om je heen en probeer de huidige perceptie, het huidige moment te stoppen. Probeer dít moment vast te grijpen zodat je er goed naar kunt kijken. Zorg er in ieder geval voor dat je dít moment niet kwijtraakt.

Dit is een aanname, maar ik gok dat het je niet is gelukt(?) Beetje onzinnig dit allemaal hè? Wat zit die zweefkees weer vaag te lullen. :wink:
Ik las de tweede regel nog voordat ik het geprobeerd had en dacht toen: "Nou excuuuuuse me, dat kan ik gewoon hoor." :tearsofjoy: Zodoende begon ik om me heen te kijken. Het leek een statisch beeld te zijn voor een paar seconden, maar toen ik mijn kerstkaarten zag liggen, begon ik het beeld kwijt te raken. Toen zat ik in mijn hoofd en zag ik enkel nog mijn eigen gedachten:
  • Oh ja, ik heb nog niet eens mijn kerstkaarten geopend.
  • Oh ja, ik wilde die tekening nog afmaken, maar het al best laat.
  • Oh shit, ik moet mijn medicatie nog nemen.
  • Eigenlijk wil ik LSD doen, maar dat kan niet zo laat.
  • Ik kan ook 2C-B bestellen, maar ik moet morgen wel op tijd wakker zijn, want ik had met iemand afgesproken.
  • Oh wacht, ik ben helemaal niet meer bezig met om me heen kijken, eigenlijk.
  • Mindless' aanname klopte dus toch.
En toen voelde ik me kut. Wilde net alsnog 2C-B bestellen, maar ik heb geen zin om dan meteen voor 10 pillen te betalen, dus nu voel ik me nog slechter en wil ik eigenlijk gewoon een lorazepammetje nemen, terwijl die bedoeld is voor uitsluitend noodgevallen, wat dit niet is. Ik ga nu maar gewoon verder lezen, want anders maak ik mezelf gek.

Proberen is altijd in tijd. Door geluk te zoeken in de toekomst, garandeer je dat je het nu niet hebt.
Als proberen altijd in tijd is en proberen een essentieel onderdeel is van jezelf ontwikkelen, iets wat ervoor zorgt dat het gebied waar je potentiële geluk in zit zich uitbreidt, alsmede het gebied wat je juist een slechte invloed op je kan hebben, waarom doe ik dat dan nog? Waarom stagneer ik niet gewoon, verlies ik mijn behoefte om mezelf te verrijken en besluit ik dat niets doen, denken of willen de hoogst bereikbare vorm van contentheid is? Deze manier van redeneren doet me haast denken dat zelfmoord eerder een oplossing is dan een permanente vermijding.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Ik hoop ook bij @Zweevteev
Ik ben bang van niet, maar dat ligt aan mezelf. In een ander topic over intrusieve gedachten hebben we ook een heel lang gesprek gehad en bracht je dezelfde boodschap voort. Ik snap wat je zegt en ik geloof ook dat wat je zegt inderdaad een goede manier is om meer geluk te ervaren, indien het je lukt om te leven naar die filosofie, maar het lukt me niet. Het is ook niet dat ik je voorgaande berichten vergeten ben, integendeel: iedere keer dat ik je naam voorbij zie komen, denk ik er weer even aan (met nadruk op even, want mijn negatieve gedachten zijn veel getrainder en dus sterker dan de positieve gedachten, waardoor ik heel makkelijk weer afdwaal). Gelukkig bestaat er zoiets als neuroplasticiteit en is het zeker mogelijk om de sterkte van bepaalde verbindingen radicaal te veranderen, maar dat kan alleen maar met tijd en het resultaat merken van deze veranderde verbindingen kost heel veel tijd, niet zomaar enkele momenten. Daarnaast is mijn hoofd zo ingesteld dat ik geen beloningsgevoel kan ervaren als ik ergens ontzettend veel tijd in moet steken. Daarom maak ik bijvoorbeeld de meeste van mijn tekeningen in 1 dag af, want hoe langer ik moet kijken naar iets dat niet af is, hoe meer ik ervan walg en hoe groter de kans is dat ik het niet besluit af te maken en opnieuw begin. Dit leidt tot een domino-effect, want hoe meer tijd ik walg, hoe sterker mijn negatieve verbindingen worden, des te groter de kans wordt dat ik blijf stoppen en opnieuw blijf beginnen, steeds sneller na elkaar, totdat ik gewoon volledig opgeef.

Daartegenover staat echter wel dat ik me wel degelijk goed voel als ik iets heb weten af te maken, waar ik in eerste instantie heel veel van heb gewalgd. Deze tekening is daar een voorbeeld van:

Screenshot_20231228_231238_Gallery.png

Bij deze was het gevoel van walging op een moment zo erg geworden dat ik het wilde verscheuren. Dit was dan de 6e of 7e tekening achtereen die niet goed genoeg was. De reden dat ik doorging was dat ik had afgesproken met mijn therapeut dat ik het iedere week mee zou nemen en dat we zouden oefenen met ontdekken welke regels ik onbewust voor mezelf opstel als ik aan het tekenen ben (om het als mooi te kunnen beschouwen). In de 7 jaar dat ik in de GGZ zit is dat het meest waardevolle huiswerk dat ik ooit gehad heb, dus toen had ik plots weer heel veel zin om te tekenen. Hoe meer regeltjes ik herken, hoe makkelijker het is om mijn ziekelijke perfectionisme los te laten en "gewoon" te kunnen tekenen, want tekenen is "gewoon" leuk.

Ben een beetje kwijt waarom ik dit allemaal getypt heb tbh, dus ik post het wel gewoon en ga daarna m'n medicatie slikken en me weer verder "gewoon kut" voelen. 🤡 (< ik)

Dirkdirk

DF-koning
Als iemand die ook een leven lang problemen heeft gehad met me moeilijk gewoon goed kunnen voelen:

Dit klinkt misschien tegenstrijdig en misschien ook te mooi om waar te zijn, maar gezien je naam denk ik niet geschoten is altijd mis:

Vergeet even het idee dat je je goed zou moeten voelen. Laat dat idee varen. Zolang je denkt dat je je goed zou moeten voelen, voel je je niet goed en trust me (niet doen, zelf kijken), je geest zal geen probleem hebben je tot op je laatste dag op deze aarde diezelfde boring gedachte voor te schotelen met hetzelfde resultaat: omdat je je goed wílt voelen, voel je je juist níet goed. Het is gewoon wat de geest doet: het is een gedachten fabriek. Het pompt gedachten eruit en als jij je aandacht daaraan geeft "denkt" het: oké, more of the same coming up! Het is echt als een machine. Natuurlijk zijn wij zelf geen machine, maar wat we hier op deze manier eigenlijk doen, is verwachten van een machine dat deze zich op een dag eindelijk eens niet als een machine zal gaan gedragen. It's NOT going to happen. Het zal niet stoppen zich als een machine te gedragen, want dat is wat het is.

Maar die gedachten zelf die maar blijven komen zijn niet het probleem. De aandacht die jij ze geeft is het probleem.

Maar er is een reden waarom ik je hierop wijs. Want wat is de implicatie van dat je het moment niet kunt stoppen en ook niet kunt vastgrijpen? Waarom is het moment als zand dat door je vingers glijdt? De implicatie is dat het moment: de realiteit die recht voor je neus is, al gebeurd en zelfs alweer wég is op het moment dat je (geest) het probeert vast te houden. De implicatie is dat je geest niet alleen weinig invloed heeft op wat er NU gebeurt, maar NUL. Dit is iets wat volledig gezien moet worden: je hebt NUL invloed op hoe dit moment is, want het is al en het is zelfs alweer WEG.

We zijn te laat. Realiteit is er al voordat we zelfs maar kunnen begínnen te bedénken het anders te laten zijn dan wat het is. Dat klinkt misschien als slecht nieuws maar integendeel. De implicatie van dit gegeven is namelijk ook dat realiteit compleet vrij is van wat wij willen dat het is. En dat wij door simpelweg te zien dat we realiteit niet kunnen veranderen, het proberen daarvan op een gegeven moment vanzelf wegvalt. Want je ziet dat het absoluut zinloos is dat te veranderen dat al is (en ook alweer weg is, mind you) voordat we zelfs maar kunnen begínnen het te willen veranderen.

Je gedachten die zeggen "het is niet goed zoals het is, ik voel me niet zoals ik wil", dat is de gelimiteerde geest. En dat is jij, gefocust op die gelimiteerde gedachten, jezelf in een patroon houdend van goed willen voelen in de toekomst en daardoor compleet uitsluitend je goed te voelen in het hier en nu.

Maar wat is dat moment dat je niet vast kunt grijpen? Dat moment dat hier al is vóórdat je gedachten het willen veranderen. Dit moment nú, dat nú alweer weg is. Dat is de ongelimiteerde geest. Dat is het moment dat altijd in beweging is. Het is altijd veranderend, het staat nooit stil, het is vitaal, het is levend.

Er is geen leven te vinden in de gelimiteerde geest. De gelimiteerde geest ziet alleen verleden en toekomst. Dit zijn bruikbare concepten, maar als je geluk wilt, als je je goed wilt voelen: dat is alleen hier en nu: op de plaats en tijd waar je ziet dat dit moment vrij is. Het is vrij in de zin dat wij het niet kunnen veranderen, omdat het té vluchtig is om vast te grijpen. En paradoxaal genoeg veranderd het juist in positieve zin wanneer je ziet dat je het niet kunt veranderen. Je proberen het te veranderen valt hierdoor weg.

Het is te uitputtend om te proberen geluk te vinden. In plaats daarvan: STOP. En zie dat je proberen zinloos is. Proberen is altijd in tijd. Door geluk te zoeken in de toekomst, garandeer je dat je het nu niet hebt. Je moet stoppen en zien dat je pogingen tevergeefs zijn, zodat je uit tijd en in het hier en nu kunt komen, daar waar je in werkelijkheid altijd al bent en daar waar alle geluk op je ligt te wachten om je te genezen hiervan, om je te vervullen.

Dit. :handpointleft1:

Dit zijn die dingen die jou een fucking toffe gast maken. Ik ben sprakeloos. Je hebt mij veranderd.

Paranoize.

Badass junkie
Hey @Zweevteev ik wou alleen even zeggen dat de dingen die jij opnoemt mij ook heel erg bekend in de oren klinken

En ik wil niet zeggen dat je zonder medicatie zou moeten leven maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar. Ik heb me nog nooit zo depressief gevoelt als in de jaren dat ik venlafaxine slikte. En het hielp wel heel erg (sowieso voor mijn gevoel) Maar tegelijkertijd deed het iets met mijn hersenen waardoor ik hele extreme seizoensgebonden depressies kreeg, herbelevingen en uiteindelijk steeds meer willen mijden, zoals veel slapen eigk alles wat je opnoemt

Die meds hebben enorm veel impact op jou geest.

Dat wou k effe kwijt... Hoop dat je je rust vind en NIET zelfmoord pleegt....

Zweevteev

Wijs gebruiker
Hey @Zweevteev ik wou alleen even zeggen dat de dingen die jij opnoemt mij ook heel erg bekend in de oren klinken

En ik wil niet zeggen dat je zonder medicatie zou moeten leven maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar. Ik heb me nog nooit zo depressief gevoelt als in de jaren dat ik venlafaxine slikte. En het hielp wel heel erg (sowieso voor mijn gevoel) Maar tegelijkertijd deed het iets met mijn hersenen waardoor ik hele extreme seizoensgebonden depressies kreeg, herbelevingen en uiteindelijk steeds meer willen mijden, zoals veel slapen eigk alles wat je opnoemt

Die meds hebben enorm veel impact op jou geest.

Dat wou k effe kwijt... Hoop dat je je rust vind en NIET zelfmoord pleegt....
Ik denk dat ik dringend eens uitgebreid moet gaan praten met m'n psychiater hierover, want de heftigheid van mijn nare gevoel komt eigenlijk helemaal niet overheen met de heftigheid van dingen die ik meemaak. Ik kom de afgelopen weken maximaal 1 keer buiten en ik praat tegen niemand. Er gebeurt echt precies niks en toch zijn er meerdere momenten geweest dat ik plots in een crisissituatie terecht kwam en dacht "Ok als ik NU niet x, y of z, dan ga ik drugs fixen en anders snijd ik heel m'n arm open." BPD is a helluva drug.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik las de tweede regel nog voordat ik het geprobeerd had en dacht toen: "Nou excuuuuuse me, dat kan ik gewoon hoor." :tearsofjoy: Zodoende begon ik om me heen te kijken. Het leek een statisch beeld te zijn voor een paar seconden, maar toen ik mijn kerstkaarten zag liggen, begon ik het beeld kwijt te raken. Toen zat ik in mijn hoofd en zag ik enkel nog mijn eigen gedachten...........................En toen voelde ik me kut.
Hooold up... wait a minute... rewind... drrrzzzz...

(Ik ga hier even op door, als je dat liever niet wil moet je het aangeven hoor)

"Toen zat ik in mijn hoofd... en toen voelde ik me kut."

Dat is hoe het gaat. We gaan in ons hoofd zitten (ik ook hoor) en daar begint het malen en vervolgens het lijden daarover. Maar daarom reageerde ik hier ook, om aan te geven dat er een reële uitweg daaruit is. We kunnen de keuze maken niet in ons hoofd te gaan zitten, daar waar we ons eindeloos laten kwellen door onze eigen gedachten.

Het is alleen erg belangrijk om die uitweg niet over het hoofd te zien. Je zegt "het leek een statisch beeld te zijn". Wat? De wereld voor je? Want de suggestie was om naar je huidige perceptie (dat wat je daadwerkelijk voor je ziet) te kijken en het moment zelf te stoppen. Niet in je hoofd een beeld te bedenken over de wereld, maar het daadwerkelijke moment zelf te stoppen. Als de wereld een statisch beeld lijkt te zijn, ben je al een stap te ver en zit je alweer in je hoofd. Want perceptie is nooit een statisch beeld. Het gaat hier niet over gedachten, maar over realiteit: wat is het dat je daadwerkelijk voor je ziet? Is dat een statisch beeld? Hoezo, staat de wereld helemaal stil voor je? Nee toch? De wereld is niet statisch, de wereld is in een constante flux van verandering. Als je daadwerkelijk kijkt naar wat er voor je is, zul je zien dat de wereld nooit ook maar een moment stilstaat.

Je zintuigen zijn als poorten uit je hoofd, uit de illusie, in de werkelijkheid. Tenminste, zo kunnen ze fungeren als je ernaar kijkt zonder te luisteren wat je hoofd erover heeft te zeggen. En in dit voorbeeld pak ik visuele perceptie erbij: dat wat je ziet. Als dat lastig voor je is, kun je bijvoorbeeld ook auditieve perceptie gebruiken: dat wat je hoort. Persoonlijk vind ik dat de makkelijkste. Zet bijvoorbeeld een video of audioclip op waarop iemand aan het praten is. Maakt niet waarover. Het gaat hier niet over de conceptuele betekenis (dan zitten we alweer in het hoofd), maar om te zien/horen dat je het huidige moment niet stil kunt zetten. Niet echt, niet in de realiteit. Probeer het eens met horen en zie hoelang een geluid hier eigenlijk is. Als je echt luistert zul je merken dat een geluid hier niet voor een bepaalde tijdsduur is, maar voor geen tijd. Waarom? Omdat het moment dat een geluid hier is, datzelfde geluid alweer weg is. Geloof mij hier niet in, maar kijk/luister voor jezelf.

Waarom is dit dan zo belangrijk?

Omdat dit de potentie heeft je niet die stap naar je hoofd en vervolgens in malen (en lijden daarover) te laten zetten. Maar in plaats daarvan je in de werkelijkheid te houden: in het hier en nu: daar waar perceptuele informatie daadwerkelijk verschijnt en ook weer verdwijnt. (in hetzelfde tijdloze moment!)

Hiervoor zul je eerst daadwerkelijk voor jezelf moeten zien dat het huidige moment tegelijk verschijnt en verdwijnt. Dat is cruciaal: om te zien dat er geen tijd zit tussen verschijnen en verdwijnen van bijvoorbeeld een geluid of dat wat je ziet.

Daarna pas kunnen de implicaties hiervan gezien worden, die schokkend zijn:

Het is nodig om dit voor jezelf te zien, maar ik kan wel 1 implicatie opnoemen:

1 implicatie van zien dat het huidige moment dat je waarneemt dat exact zelfde moment alweer verdwenen is, is dat er geen 'dingen' kunnen bestaan. Niet echt, niet in de werkelijkheid. Natuurlijk, conceptueel plakken we labels op "dingen" en dit is hartstikke nuttig, omdat we zo middels taal betekenis geven aan "dingen" en hierover kunnen communiceren met anderen. Maar in de werkelijkheid bestaan deze dingen nergens. Waarom? Omdat zelfs het letterlijke moment: dat wat je de wereld noemt, weg is op het moment dat het er is. Er is geen substantie aanwezig in dat wat je ziet. Het lijkt hier te zijn, maar het is constant veranderend. Voor 'dingen' te laten bestaan, moet er tijd bestaan waarin die dingen bestaan. Maar je hebt al gezien: het moment zelf is hier aanwezig voor geen tijd whatsoever.

Dit klinkt waarschijnlijk heel raar en dat is het ook, vergeleken bij de "normale" overtuiging dat hier echt dingen bestaan in tijd. Maar dit directe zien heeft de potentie om je uit tijd te halen. (Psychologische) tijd = denken. Mind = time, time = mind. Tijd "is" er alleen zolang je denkt. Maar wanneer je door 1 van de poorten van perceptie gaat, kom je terug in de realiteit: daar waar geen tijd, geen ruimte en dus geen dingen en óók geen mensen zijn, inclusief jezelf. Wat hier wél is, is een constante stroom van bewustzijn die de vorm aanneemt van de wereld voor je (waar overigens dat wat je je lichaam noemt deel van uitmaakt). En dat ben jij. Dat is het vormloze die verschijnt als vorm. Maar het is alleen maar een lijken te verschijnen als vorm. Want als je weer kijkt naar je daadwerkelijke perceptie, het daadwerkelijke moment: het is hier aanwezig voor geen tijd. Alles dat verschijnt, verdwijnt dat exact zelfde moment.

En in dit hele zien (wat je zélf alleen kunt doen, anders heeft dit allemaal geen betekenis voor je) is vrijheid. Vrijheid van gevangen zijn door je eigen geest. Want je ziet: ik ben niet een entiteit op een lineaire tijdslijn met een daadwerkelijk bestaand verleden, naar een daadwerkelijk komende toekomst. In plaats daarvan ben ik dat wat hier en nu (eeuwig) aanwezig is en alle vormen ziet verschijnen en verdwijnen (in hetzelfde moment!).

Als proberen altijd in tijd is en proberen een essentieel onderdeel is van jezelf ontwikkelen, iets wat ervoor zorgt dat het gebied waar je potentiële geluk in zit zich uitbreidt, alsmede het gebied wat je juist een slechte invloed op je kan hebben, waarom doe ik dat dan nog? Waarom stagneer ik niet gewoon, verlies ik mijn behoefte om mezelf te verrijken en besluit ik dat niets doen, denken of willen de hoogst bereikbare vorm van contentheid is? Deze manier van redeneren doet me haast denken dat zelfmoord eerder een oplossing is dan een permanente vermijding.
Voor de duidelijkheid:

Ik bedoel met dit alles niet dat je geen plannen of dromen zou moeten hebben. Tijd is dan wel illusionair, maar het stopt niet, zelfs niet als je de illusionaire aard van tijd ziet. En er is niets mis met de dimensie van tijd. Er is niets mis met als een persoon een leven leiden met plannen en dromen. Met dingen die je graag wilt doen in deze prachtige wereld. Het is de dans van vormloosheid in vorm.

Wat ik wél bedoel, is dat dít moment nú, niet veranderd kan worden. Omdat het alreeds is en op exact hetzelfde moment alweer weg is. Het heeft daarom absoluut geen zin om in weerstand te zijn tegen wat is, want je bent altijd al te laat: het is al zoals het is.

Dus, je kunt the best of both worlds hebben:

En de inherente vrijheid die in het hier en nu aanwezig is als je eigen zelf. Én de dans van vorm: het (schijnbaar) bestaan als entiteit die ervaringen heeft: kan leren, kan omgaan met (schijnbare) anderen, liefde kan ervaren, schoonheid kan ervaren, verlies kan ervaren, etc.

Het is belangrijk om te beseffen dat je die vrijheid niet zelf creëert. Het is hier al, voordat je iets kunt doen. Het huidige moment creëert zichzelf en vernietigd zichzelf in datzelfde moment. Het geeft zichzelf op die manier absolute vrijheid, zou je kunnen zeggen. Elk moment is daarom constant nieuw. Elk moment is een daadwerkelijk nieuw begin. We hoeven hier niks voor te doen, behalve realiseren dat dit al zo is, voordat we iets kúnnen doen.

Ik ben bang van niet, maar dat ligt aan mezelf. In een ander topic over intrusieve gedachten hebben we ook een heel lang gesprek gehad en bracht je dezelfde boodschap voort. Ik snap wat je zegt en ik geloof ook dat wat je zegt inderdaad een goede manier is om meer geluk te ervaren, indien het je lukt om te leven naar die filosofie, maar het lukt me niet. Het is ook niet dat ik je voorgaande berichten vergeten ben, integendeel: iedere keer dat ik je naam voorbij zie komen, denk ik er weer even aan (met nadruk op even, want mijn negatieve gedachten zijn veel getrainder en dus sterker dan de positieve gedachten, waardoor ik heel makkelijk weer afdwaal). Gelukkig bestaat er zoiets als neuroplasticiteit en is het zeker mogelijk om de sterkte van bepaalde verbindingen radicaal te veranderen, maar dat kan alleen maar met tijd en het resultaat merken van deze veranderde verbindingen kost heel veel tijd, niet zomaar enkele momenten. Daarnaast is mijn hoofd zo ingesteld dat ik geen beloningsgevoel kan ervaren als ik ergens ontzettend veel tijd in moet steken. Daarom maak ik bijvoorbeeld de meeste van mijn tekeningen in 1 dag af, want hoe langer ik moet kijken naar iets dat niet af is, hoe meer ik ervan walg en hoe groter de kans is dat ik het niet besluit af te maken en opnieuw begin. Dit leidt tot een domino-effect, want hoe meer tijd ik walg, hoe sterker mijn negatieve verbindingen worden, des te groter de kans wordt dat ik blijf stoppen en opnieuw blijf beginnen, steeds sneller na elkaar, totdat ik gewoon volledig opgeef.

Daartegenover staat echter wel dat ik me wel degelijk goed voel als ik iets heb weten af te maken, waar ik in eerste instantie heel veel van heb gewalgd. Deze tekening is daar een voorbeeld van:

Bekijk bijlage 56194

Bij deze was het gevoel van walging op een moment zo erg geworden dat ik het wilde verscheuren. Dit was dan de 6e of 7e tekening achtereen die niet goed genoeg was. De reden dat ik doorging was dat ik had afgesproken met mijn therapeut dat ik het iedere week mee zou nemen en dat we zouden oefenen met ontdekken welke regels ik onbewust voor mezelf opstel als ik aan het tekenen ben (om het als mooi te kunnen beschouwen). In de 7 jaar dat ik in de GGZ zit is dat het meest waardevolle huiswerk dat ik ooit gehad heb, dus toen had ik plots weer heel veel zin om te tekenen. Hoe meer regeltjes ik herken, hoe makkelijker het is om mijn ziekelijke perfectionisme los te laten en "gewoon" te kunnen tekenen, want tekenen is "gewoon" leuk.

Ben een beetje kwijt waarom ik dit allemaal getypt heb tbh, dus ik post het wel gewoon en ga daarna m'n medicatie slikken en me weer verder "gewoon kut" voelen. 🤡 (< ik)
Wauw mooie tekening!

En ik denk dat ik hierboven eigenlijk alles wel getypt heb. Je zegt "maar het lukt me niet". Ik zou zeggen: kijk gewoon weer opnieuw: wat is dit moment? Wat is deze wereld? En hoe waar kunnen mijn gedachten zijn, als ik de implicaties van de aard van dit (vluchtige) moment aanschouw?

Dit. :handpointleft1:

Dit zijn die dingen die jou een fucking toffe gast maken. Ik ben sprakeloos. Je hebt mij veranderd.
Ben blij dat zoveel mensen de dingen herkennen die ik hier aangeef! Ik wijs er alleen naar hè. Je heb zelf het inzicht, je ziet het voor jezelf.

(zal later even reageren op je PM :) )

_shikantaza

Badass junkie
Ik kom de afgelopen weken maximaal 1 keer buiten en ik praat tegen niemand. Er gebeurt echt precies niks en toch zijn er meerdere momenten geweest dat ik plots in een crisissituatie terecht kwam en dacht "Ok als ik NU niet x, y of z, dan ga ik drugs fixen en anders snijd ik heel m'n arm open." BPD is a helluva drug.
Er gebeurt wel degelijk wat - je gaat in je eigen hoofd zitten, en dat is op dit moment geen fijne plek. Het zal schelen als je meer onder de mensen komt.

Sn!PySN¥phER

Experimenterende gebruiker
"maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar ".

Ik denk dat ik dringend eens uitgebreid moet gaan praten met m'n psychiater hierover, want de heftigheid van mijn nare gevoel komt eigenlijk helemaal niet overheen met de heftigheid van dingen die ik meemaak. Ik kom de afgelopen weken maximaal 1 keer buiten en ik praat tegen niemand. Er gebeurt echt precies niks en toch zijn er meerdere momenten geweest dat ik plots in een crisissituatie terecht kwam en dacht "Ok als ik NU niet x, y of z, dan ga ik drugs fixen en anders snijd ik heel m'n arm open." BPD is a helluva drug.

@Zweevteev
@Paranoize.

Ik wil niets afdoen aan jullie persoonlijke ervaringen. Maar de redenering en conclusie dat venlafaxine (Efexor) en quetiapine (Seroquel) zonder onderliggende, endogene impuls of exogene kruisbeïnvloeding bijkomende depressieve episodes zou veroorzaken of er zou versterken, is heel ongebruikelijk.

Beide medicijnen neem ik intussen 2,5 jaar. Mijn stemming heeft het alvast duurzaam genormaliseerd.

Wat ik me wel herinner, is dat een psychiater me ongeveer een jaar terug eens zei dat venlafaxine best veel wordt voorgeschreven bij depressie (al is het oorspronkelijk als middel tegen angststoornissen ontwikkeld) omdat het door de doorsnee patiënt bijzonder goed verdragen wordt en amper een sederende werking heeft, maar dat het nadeel is dat venlafaxine weinig tot niets uithaalt als er een chronische melancholische depressie in het spel is.

Zweevteev is uiteraard de enige die haar eigen situatie concreet kan inschatten in samenspraak met haar arts(en) en therapeut(en). Maar als het effectief gaat om een erg diepe, hardnekkig persistente depressie dan ligt het m.i. eerder voor de hand dat men een volgende medicamenteuze behandelfase opstart omdat de toediening van venalfaxine geen gunstige effecten heeft. Het kan gaan om een verhoging van de dosis venalfaxine, het combineren ervan met een ander antidepressivum, het voorschrijven van een ander, zwaarder antidepressivum (men kan bv. denken aan vortioxetine (Spravato) en/of bijkomende toediening van mirtazapine (Remeron) of lithium (Camcolit) ter vervanging van de quetiapine.

Bespreek het misschien eens met je voorschrijver.

Ik wens je in elk geval zo gauw mogelijk beterschap toe.

Bisous

Paranoize.

Badass junkie
"maar voorral venlafaxine en quatiapine versterken deze depressieve episodes en alle andere zooi alleen maar ".

@Zweevteev
@Paranoize.

Ik wil niets afdoen aan jullie persoonlijke ervaringen. Maar de redenering en conclusie dat venlafaxine (Efexor) en quetiapine (Seroquel) zonder onderliggende, endogene impuls of exogene kruisbeïnvloeding bijkomende depressieve episodes zou veroorzaken of er zou versterken, is heel ongebruikelijk.

Beide medicijnen neem ik intussen 2,5 jaar. Mijn stemming heeft het alvast duurzaam genormaliseerd.

Wat ik me wel herinner, is dat een psychiater me ongeveer een jaar terug eens zei dat venlafaxine best veel wordt voorgeschreven bij depressie (al is het oorspronkelijk als middel tegen angststoornissen ontwikkeld) omdat het door de doorsnee patiënt bijzonder goed verdragen wordt en amper een sederende werking heeft, maar dat het nadeel is dat venlafaxine weinig tot niets uithaalt als er een chronische melancholische depressie in het spel is.

Zweevteev is uiteraard de enige die haar eigen situatie concreet kan inschatten in samenspraak met haar arts(en) en therapeut(en). Maar als het effectief gaat om een erg diepe, hardnekkig persistente depressie dan ligt het m.i. eerder voor de hand dat men een volgende medicamenteuze behandelfase opstart omdat de toediening van venalfaxine geen gunstige effecten heeft. Het kan gaan om een verhoging van de dosis venalfaxine, het combineren ervan met een ander antidepressivum, het voorschrijven van een ander, zwaarder antidepressivum (men kan bv. denken aan vortioxetine (Spravato) en/of bijkomende toediening van mirtazapine (Remeron) of lithium (Camcolit) ter vervanging van de quetiapine.

Bespreek het misschien eens met je voorschrijver.

Ik wens je in elk geval zo gauw mogelijk beterschap toe.

Bisous
Spreek alleen uit eigen ervaring. Ik onderbouw niks en zeg niet dat het daadwerkelijk zo is

(Maar dat denk en geloof ik wel)

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Je vat hier in principe - weliswaar in jouw unieke woorden - volgens mij min of meer (een vorm/onderdeel van) ACT - Acceptance and Commitment Therapy - samen. Erg interessante therapievorm die veel populariteit wint in de psychologie, ook gewoon prima wetenschappelijk onderlegd. Ik ben zelf van plan deze therapie te gaan volgen na mijn huidige therapie, omdat ik hier echt wat in zie. Bekende concepten waarvan de wetenschap al lang weet dat ze in bepaalde situaties goed kunnen werken, zoals mindfulness, passen ook perfect in deze therapie.

‘Leren voelen’ (ook indien negatief) boven ‘leren je goed/beter te voelen’.

Ook is dit in principe wat je doet als je in een (bad) trip belandt - hoe moeilijk het ook wordt, accepteren/verdragen is toch de (beste) key.

Ik moet me zelf inhoudelijk nog verder verdiepen in ACT, dus heel gedetailleerde vragen kan ik er niet over beantwoorden, maar zo zie je maar weer dat jouw ideeën niet eens altijd zo ver afwijken van de wetenschappelijk onderbouwde ideeën. 😉 Zo zweverig is dit niet.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Je vat hier in principe - weliswaar in jouw unieke woorden - volgens mij min of meer (een vorm/onderdeel van) ACT - Acceptance and Commitment Therapy - samen. Erg interessante therapievorm die veel populariteit wint in de psychologie, ook gewoon prima wetenschappelijk onderlegd. Ik ben zelf van plan deze therapie te gaan volgen na mijn huidige therapie, omdat ik hier echt wat in zie. Bekende concepten waarvan de wetenschap al lang weet dat ze in bepaalde situaties goed kunnen werken, zoals mindfulness, passen ook perfect in deze therapie.

‘Leren voelen’ (ook indien negatief) boven ‘leren je goed/beter te voelen’.

Ook is dit in principe wat je doet als je in een (bad) trip belandt - hoe moeilijk het ook wordt, accepteren/verdragen is toch de (beste) key.

Ik moet me zelf inhoudelijk nog verder verdiepen in ACT, dus heel gedetailleerde vragen kan ik er niet over beantwoorden, maar zo zie je maar weer dat jouw ideeën niet eens altijd zo ver afwijken van de wetenschappelijk onderbouwde ideeën. 😉
Sorry deed het niet met opzet. Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Sorry deed het niet met opzet. Ik heb daar nog nooit van gehoord.

Nee snap ik, haha, ik beschuldig je ook niet van plagiaat. Geen sorry nodig. Ik bedoel het positief. De overeenkomst viel me op. 😄 Maar het is wel interessant om ook hier weer de overlap te zien tussen wat men in eerste instantie ‘spiritueel’ zou noemen, maar wat ook gewoon onderlegde psychologie (dus een vorm van wetenschap) kan wezen. Dit soort dingen zijn niet zo zweverig als ze lijken. (Ik had dat nog even aan mijn reactie toegevoegd.)

Ik vind het gewoon geinig dat je vaak een beetje de kont tegen de krib lijkt te gooien als het over wetenschap gaat, maar stiekem best wel heel geïnteresseerd lijkt te zijn in psychologie. 😁

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dat is goed om te horen.

Ik hoop dat dit allemaal meer mainstream wordt, want zo zweverig is dit allemaal inderdaad niet.

Wat is er zweverig aan met een onderzoekende blik naar jezelf, naar je wereld te kijken.

Dat is alles wat het is. Geen fantasie benodigd.

Ah, die toevoeging had je dus al gelezen. Helemaal hiermee eens! 😁

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Nee snap ik, haha, ik beschuldig je ook niet van plagiaat. Geen sorry nodig. Ik bedoel het positief. De overeenkomst viel me op. 😄 Maar het is wel interessant om ook hier weer de overlap te zien tussen wat men in eerste instantie ‘spiritueel’ zou noemen, maar wat ook gewoon onderlegde psychologie (dus een vorm van wetenschap) kan wezen. Dit soort dingen zijn niet zo zweverig als ze lijken. (Ik had dat nog even aan mijn reactie toegevoegd.)

Ik vind het gewoon geinig dat je vaak een beetje de kont tegen de krib lijkt te gooien als het over wetenschap gaat, maar stiekem best wel heel geïnteresseerd lijkt te zijn in psychologie. 😁
Ik heb ook nog nooit een kont tegen een krib aangegooid.

Tot nu toe allemaal nieuwe dingen voor me deze trip...

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik heb ook nog nooit een kont tegen een krib aangegooid.

Tot nu toe allemaal nieuwe dingen voor me deze trip...

Oh wacht je bent aan het trippen. Die had ik even niet door. 😂 Dan laat ik op allerlei verschillende manieren te interpreteren beeldspraak over konten tegen kribben enzo misschien beter even achterwege.

Enjoy the journey! 😍

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Oh wacht je bent aan het trippen. Die had ik even niet door. 😂 Dan laat ik op allerlei verschillende manieren te interpreteren beeldspraak over konten tegen kribben enzo misschien beter even achterwege.

Enjoy the journey! 😍
Te laat.

Dit lijkt nu het thema van mijn trip te worden. Ik zie allemaal konten en kribben op me afkomen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Haha mensen ik lig alweer te janken om dit :tearsofjoy:

Volledig accepteren dan maar hè die op je afkomende konten en kribben. Practice what you preach!

Waar komt deze uitdrukking eigenlijk vandaan? Ik zie nu heel vreemde taferelen voor me in een kerststal bij de kribbe van het kindeke Jezus, maar ik hou al op.

Bovenaan