Zyban ( bupropion )

Bellathorne

Experimenterende gebruiker
goedenavond!

Ik wil graag stoppen met roken en werd mij bupropion 150 mg uitgeschreven! Ik dacht dat dit antidepressiva is maar lees nu overal dat dat niet is en alleen het stofje bupropion er in zit wat helpt tegen stoppen met roken!

Heeft iemand dit ook geslikt en weer hier meer informatie over ? Ik vind het beetje lastig te vinden. Mijn dokter zegt dat het antidepressiva is maar ik zie juist dat die stof daar uit is weg gehaald en alleen bupropion er is werd gehouden voor stoppen met roken.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik gebruik bupropion (Wellbutrin) al een tijd tegen depressie. Het is dus wel degelijk ook een - weliswaar minder bekend - antidepressivum en het gaat in jouw geval om precies dezelfde werkzame stof, andere merknaam. Bupropion heeft zowel antidepressieve eigenschappen als dat het het verlangen naar nicotine vermindert. Voor verschillende doeleinden inzetbaar dus.

Bellathorne

Ik gebruik bupropion (Wellbutrin) al een tijd tegen depressie. Het is dus wel degelijk ook een - weliswaar minder bekend - antidepressivum en het gaat in jouw geval om precies dezelfde werkzame stof, andere merknaam. Bupropion heeft zowel antidepressieve eigenschappen als dat het het verlangen naar nicotine vermindert. Voor verschillende doeleinden inzetbaar dus.
Dankje voor je reactie. En werkt het bij je?
Ik gebruik dit namelijk ook tegen PMS klachten voor eind van de maand kan het helpen. Ik heb het sinds vandaag genomen maar ik slik ook baclofen, maar een sigaret is niet echt lekker haha. Ook had ik last van erge duizeligheid

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ja, het werkt. Ik vind het een prettig middel. Ik gebruik het nu zo’n 1.5 jaar. Daarvoor heb ik een maand een meer ‘typisch’ antidepressivum uitgeprobeerd, duloxetine, een SNRI. Ik werd daar heel apathisch en sloom van, afgevlakt, weinig motivatie, ik ging vooral meer slapen. Ik had ook andere lastige bijwerkingen, dus dat werkte voor mij niet goed. Het fijne van bupropion is (voor mij) dat het amper op serotonine werkt, maar vooral op dopamine en noradrenaline. Ik word er wat geordender en rustiger van. Het antidepressieve effect is wel eerder mild - ik heb geen afvlakking van emoties, wat ik zelf een groot pluspunt vind, maar ik kan me voorstellen dat het bij acute ernstige depressie te weinig doet of zelfs kan tegenwerken (dopamine/noradrenaline heropname-remmers kunnen ook angst opwekken bij sommigen). Het wordt ook wel in combinatie voorgeschreven met een SSRI, omdat ze elkaars bijwerkingen dan ‘counteren’ en samen de juiste balans kunnen geven. Ikzelf gebruik alleen Wellbutrin voor de depressie.

Wat werkt en wat niet werkt is natuurlijk super persoonlijk, maar ik ben er wel tevreden mee!

Ik heb niet eerder gehoord dat het werkt tegen PMS-klachten. Je bent het nu dus gaan nemen zowel voor PMS als voor stoppen met roken? Succes ermee in ieder geval! Hopelijk doet het wat voor je.

* Oh, edit: ik had in het begin flink wat bijwerkingen. O.a. droge mond, slecht slapen, hoofdpijn, oorsuizen, misselijk. Duizelig is een veelgehoorde. Van hier op het forum weet ik dat @AcidWarrior ook Wellbutrin gebruikt en in het begin veel last had van duizeligheid. Bij mij trok het op termijn allemaal weg. :)

Bellathorne

Ja maar zo te horen klinkt het inderdaad meer voor stoppen met roken dan voor pms! Wel andere antidepressiva werken dan sterker maar ik heb echt iets nodig voor serotine.
Vroeger nam ik ook l trymptofaan, aswaganda en gaba en dat hielp erg tegen pms klachten!
Dus ik denk dat ik daar aan ga beginnen. Ik slik nu baclofen en heb al amper zin om te roken 😂

Hallo,

Een vraag.
Ik slikte al een tijd 150mg wellbutrin ivm paniekaanvallen en ADHD klachten. Nu leek de werking stukken minder en paniek meer. Dosis is verhoogd nu naar 300mg. .maar nu ervaar ik vooral s avonds flinke paniek. (Bijwerking van verhoging?)
Afgelopen nacht was echt hels. Probeerde te bellen naar desbetreffende instantie maar is natuurlijk dicht en bij de spoedpost advies vragen weet ik zo net nog niet. Wat ik wil weten, is er iemand die bv s ochtends 150mg neemt en later op de dag nog eens 150mg IPV alles in 1x? Of zou dit niet wijs zijn.

Hardcore_frk

Badass junkie
Hallo,

Een vraag.
Ik slikte al een tijd 150mg wellbutrin ivm paniekaanvallen en ADHD klachten. Nu leek de werking stukken minder en paniek meer. Dosis is verhoogd nu naar 300mg. .maar nu ervaar ik vooral s avonds flinke paniek. (Bijwerking van verhoging?)
Afgelopen nacht was echt hels. Probeerde te bellen naar desbetreffende instantie maar is natuurlijk dicht en bij de spoedpost advies vragen weet ik zo net nog niet. Wat ik wil weten, is er iemand die bv s ochtends 150mg neemt en later op de dag nog eens 150mg IPV alles in 1x? Of zou dit niet wijs zijn.
Ik zou dit gewoon even met je arts of psychiater bespreken. Die kan je het beste helpen, lijkt me?

Dus even uitzitten tot maandagochtend lijkt me het beste.

Bovenaan