Zyprexa!!!

Sasa

Newbie
Wie heeft er ooit zyprexa gebruikt tegen pyschoge?

Ik heb van de dokter 2.5 mg voorgeschreven gekregen maar ik hoor er veel negatieve verhalen over zoals ernstige gewischtstoename.

onststaat die gewichtstoename door toegenomen eetlust en dat je dan veel eet of door een stofje in zyprexa wat je dikker maakt??

Weet iemand dit misschien>?

Ja precies

Bewuste gebruiker
Yep, dat klopt als een bus. Ik heb een half jaar Zyprexa geslikt tegen psychoses en ben maar liefst 8 kilo aangekomen. Je hebt gewoon constant honger, waardoor je teveel eet. Dit was voor mij destijds de reden om met Zyprexa te stoppen, ik slik nu geen medicijnen meer en kom heeel langzaam terug op mijn oude gewicht. Een vriendin van mj had precies dezelfde ervaring met Zyprexa, 10 kilo aangekomen in een half jaar en een buik die leek alsof ze zwanger was. Ik had dat toen ook. Kutspul dus, tenzij je wel wat extra kilo's kunt gebruiken..

Sasa

Newbie
Ja precies zei:
Yep, dat klopt als een bus. Ik heb een half jaar Zyprexa geslikt tegen psychoses en ben maar liefst 8 kilo aangekomen. Je hebt gewoon constant honger, waardoor je teveel eet. Dit was voor mij destijds de reden om met Zyprexa te stoppen, ik slik nu geen medicijnen meer en kom heeel langzaam terug op mijn oude gewicht. Een vriendin van mj had precies dezelfde ervaring met Zyprexa, 10 kilo aangekomen in een half jaar en een buik die leek alsof ze zwanger was. Ik had dat toen ook. Kutspul dus, tenzij je wel wat extra kilo's kunt gebruiken..

maar komt dat doordat je teveel eet, dat je van die vreetbuien hebt? of komt het doordat er een stofje in zyprexa zit waardoor je vanzelf dik wordt ook al eet je bijv op een dag alleen maar fruit en groenten?

Ja precies

Bewuste gebruiker
Dat komt door vreetbuien, je hebt zo'n grote honger de hele dag dat je wel MOET eten, want anders voel je je slap en zwak. Hoe dat precies werkt, weet ik niet. Er zal iets van een stofje in Zyprexa zitten, die maakt dat je hersenen constant het signaal afgeven dat je honger hebt. Ik was hier vantevoren wel voor gewaarschuwd in het ziekenhuis en probeerde daarom ook niet al te vette dingen te eten en veel te snoepen, als ik honger had. Ik at dan meestal gewoon brood, en 's avonds gezond warm eten. Maar als ik iets had gegeten, had ik een half uur later alweer zo'n honger. Dus ook al let je op wat je eet, je eet vanzelf toch meer dan je lichaam nodig heeft. Als je nou merkt dat je dit ook krijgt, kun je aan je arts vragen of hij een andere antipsychoticum kan voorschrijven die die bijwerking niet heeft. Ik heb zelf destijds toen Abilify gekregen, een vrij nieuw middel met dezelfde werking tegen psychoses, maar met minder gewichtstoename.

xtc4fun

Experimenterende gebruiker
komt ook door vochtophoping dankzij de zyprexa, dus niet alleen door meer eten.
ook al blijf je hetzelfde eten dan is er nog een KANS dat je aankomt

Sasa

Newbie
xtc4fun zei:
komt ook door vochtophoping dankzij de zyprexa, dus niet alleen door meer eten.
ook al blijf je hetzelfde eten dan is er nog een KANS dat je aankomt

er is een kans zeg je? heb je een bron waar ik dat kan lezen? want er zijn uiteenlopende verhalen op het internet daarover. Als het alleen de vreetbuien zijn daar kan ik wel tegen dan eet ik alleen maar fruit enzo maar als er echt een stofje in zit waardoor je dik wordt dan vind ik het minder.

Sasa

Newbie
Ja precies zei:
Dat komt door vreetbuien, je hebt zo'n grote honger de hele dag dat je wel MOET eten, want anders voel je je slap en zwak. Hoe dat precies werkt, weet ik niet. Er zal iets van een stofje in Zyprexa zitten, die maakt dat je hersenen constant het signaal afgeven dat je honger hebt. Ik was hier vantevoren wel voor gewaarschuwd in het ziekenhuis en probeerde daarom ook niet al te vette dingen te eten en veel te snoepen, als ik honger had. Ik at dan meestal gewoon brood, en 's avonds gezond warm eten. Maar als ik iets had gegeten, had ik een half uur later alweer zo'n honger. Dus ook al let je op wat je eet, je eet vanzelf toch meer dan je lichaam nodig heeft. Als je nou merkt dat je dit ook krijgt, kun je aan je arts vragen of hij een andere antipsychoticum kan voorschrijven die die bijwerking niet heeft. Ik heb zelf destijds toen Abilify gekregen, een vrij nieuw middel met dezelfde werking tegen psychoses, maar met minder gewichtstoename.

dus alleen door de vreetbuien? heb je dat van je dokter gehoord? want als dat het alleen is daar kan ik wel mee handelen maar als er echt een stofje in zyprexa zit waardoor je automatisch dikker wordt dan vind ik dat minder

Robdebob

Bewuste gebruiker
Antipsychotica blokkeren de werking van dopamine, waardoor je lichaam vanzelf behoefte krijgt aan middelen die dopamine-verhogend werken, zoals eten. Je wordt dus idd niet automatisch dikker van de zyprexa zelf, maar je krijgt gewoon onwijs honger.

Pak Suiker

Wijs gebruiker
Nog even een tipje, beetje laat misschien, maar zoals Ja precies al zei: abilify is ook een goede optie, maar al zijn daar bezwaren tegen: hier nog 2 goede opties.
Net zoals ieder ander anti-psychoticum hebben deze wel/ook als bijwerking moeheid en nog wat zaken.
- Risperdal (risperidon)
- Seroquel (quetiapine)
Ik snap overigens niet zo goed dat doktoren nog Zyprexa voorschrijven, er zijn genoeg andere goede opties. :rolleyes:

Anyway: veel succes! :wave:

Bovenaan