13 jaar?? god, dat vraagt om problemen. Het enige pluspunt is dat je psychedelica wil gebruiken in tegenstelling tot bv sos of pillen (wat op die leeftijd alleen maar van kwaad naar erger leidt).
Zoals hier al veel gezegd is, is trippen op je 13e volledig af te raden. Niet omdat je hersenen dat fysiek niet zouden aankunnen (bij andere culturen en stammen werden paddestoelen gegeven op die leeftijd als inwijding) maar omdat psychedelica je een drastisch andere kijk op het verloop en de samenstelling van de samenleving geven, een kijk die haaks staat op hoe je verwacht wordt te kijken naar de maatschappij. Ik merk bij mijzelf dat ik geregeld in botsting kom wegens het relativeren van onze normen, opvattingen en waarden (beste voorbeeld is dat je half in coma zuipen maatschappelijk aanvaard is, zet maar is op facebook '...was straalbezopen vorige nacht' vs '...heeft een joint gerookt en spaced lekker weg'. Ra ra welke van de 2 gaat het meeste commotie opwekken die toch duidelijk het minst schadelijke is=>ik woon in Belgie, weet niet precies hoe de norm daar geld over cannabis, of het al dan niet aanvaard is).
Jij bent nu nog volop in ontwikkeling op zoek naar je eigen identiteit en staat onder invloed van enorm veel richtinggevende factoren die deze mee helpen bepalen. Je ouders, vrienden en school sturen je in een bepaalde richting (ouders en school normaal gezien de richting die je een 'zinvolle' plaats in de maatschappij moeten geven).
Als je nu al gaat beginnen met trippen versplintert je 'ik' en aangezien je op die leeftijd onmogelijk kan begrijpen hoe de samenleving gestructureerd is en op welke manier deze werkt, kan je te maken hebben met een goede portie identiteitsproblemen, misschien zelfs psychoses (dit is maar een gok).
Toen ik begon met trippen (op mijn 17e), deed ik dat puur voor het visuele aspect en nam ik nooit veel. Van de moment dat ik 1 keer visueel hard wilde gaan stak ook het mentale effect de kop op met als resultaat een retourtje richting bad trip land. Sinsdien heb ik ontzag voor hallucinogenen en gebruik ik ze met verstand en diepere bedoelingen namelijk mijzelf en mijn omgeving beter de begrijpen en in harmonie hiermee te kunnen samenleven zonder mij er tegen af te zetten (ben er echter nog niet helemaal in geslaagd maar de bedoeling is er al

) en afstand doen van mijzelf, mijn ego.
De goede en nuttige kant van psychedelica, hetgeen ze een goede naam zou moeten geven, is echt buiten bereik van iemand die pas op middelbaar onderwijs zit. Concentreer je op school, laat dit nog een paar jaar rusten, weet wat je doet en waar je aan begint. Nu al met drugs beginnen (zelfs een joint is echt al een zeer slecht idee aangezien dit de drempel, de eerste stap is) zal zelden goed aflopen. Niet per se qua verslaving maar qua desinteresse voor je studies en andere zaken. Ik ga niet uitleggen waarom maar mede-psychonauten snappen vast wel wat ik bedoel