2/3 maanden regel?

Skirre

Bewuste gebruiker
Na lang heet internet afgespeurd te hebben (pakweg 15 minuten) kon ik alleen op een subjectieve website, drugsinfoteam, vinden dat het het beste is om net als bij xtc twee tot drie maanden rust te houden.
Ik begrijp dat je je reserves uitput, maar put speed ook bepaalde chemische voorraden uit ( zoals serotonine bij xtc)?

Een vriend van me is er heilig van overtuigd dat die regel ook voor speed geldt. Hij is uiteraard niet van plan het vaker dan één keer per drie maanden te doen maar toch wil ik het persoonlijk graag weten.

Groetjes,
Skirre

Fool

Badass junkie
Die regel geld zeker niet voor speed.

De desbetreffende regel geld voornamelijk om de door MDMA gesloopte reuptake-agents in verscheidene axonen voor een groot deel te laten herstellen. Amfetamine is veel minder destructief voor deze reuptake-agents.

Skirre

Bewuste gebruiker
bedankt voor het antwoord, maar op welke receptoren werkt speed dan? (en wat voor welke effecten zorgen deze stofjes)

Fool

Badass junkie
MDMA bindt aan verschillende reuptake-agents (van o.a. serotonine, dopamine en norefridrine). (Heel sterk aan die van de serotonine) Het nadeel van MDMA is dat deze binding vaak ook daadwerkelijk de reuptake-agent kapot maakt.

Amfetamine zorgt er ook voor dat de reuptake-agents van serotonine, dopamine en norefridrine minder goed werken en releast (een aantal van) deze neurotransmitters. Het verschil is dat speed een veel lagere affiniteit voor serotonine heeft en dat speed de reuptake-agents niet(veel minder iig) kapot maakt.

norefridrine(=noradrenaline) zorgt ervoor dat je energie krijgt en wakker wordt.
dopamine heeft onder andere te maken met je beloningssysteem en zorgt voor een chill gevoel
serotonine heeft veel verschillende functies, maar wordt vooral geassocieerd met een verliefd onderbuikgevoel en een goede stemming.

Het is allemaal niet zo zwart-wit als ik hierboven beschreven heb, maar het is in ieder geval de basis om te begrijpen wat er in je hersenen gebeurd.

Skirre

Bewuste gebruiker
Fool zei:
Amfetamine zorgt er ook voor dat de reuptake-agents van serotonine, dopamine en norefridrine minder goed werken en releast (een aantal van) deze neurotransmitters. Het verschil is dat speed een veel lagere affiniteit voor serotonine heeft en dat speed de reuptake-agents niet(veel minder iig) kapot maakt.

Vandaar dus wel het blije gevoel (volgens mijn vrienden dan) dat ontstaat aangezien er wel serotonine vrijkomt.

Fool zei:
norefridrine(=noradrenaline) zorgt ervoor dat je energie krijgt en wakker wordt.
dopamine heeft onder andere te maken met je beloningssysteem en zorgt voor een chill gevoel
serotonine heeft veel verschillende functies, maar wordt vooral geassocieerd met een verliefd onderbuikgevoel en een goede stemming.

Mijn lerares neuromarketing heeft uitgelegd dat dopamine zorgt voor impulsief en experimenteel gedrag. Adolescenten/jong volwassenen hebben van nature meer dopamine in het systeem zitten waardoor men ook meer experimenteert en anders reageert op bijvoorbeeld reclame uitingen of gebeurtenissen. Oude(re) mensen hebben minder dopamine en zullen dus minder impulsief reageren.
Uitzonderingen daar gelaten zorgt de boost van de dopamine in je lichaam ervoor dat je sociaal contact zoekt met anderen.

Ik wist niet dat amfetamine ook een klein deel van deze neurotransmitters activeert. Bedankt voor de antwoorden fool!

Gr.

p.s. Ik ben van plan om ergens in september of oktober ook aan de speed te gaan dus wel fijn om dit allemaal te begrijpen.

Fool

Badass junkie
Geen probleem hoor, dat soort dingetjes uitzoeken en begrijpen wordt langzaamaan een kleine hobby van mij :grin:

Let wel op dat niet op elke plek in de hersenen waar een betrokken neurotransmitter zit dergelijke releases gebeuren, hoe dat precies zit weet ik ook niet. Volgens mij heeft het ook iets te maken met de subtypes van de receptoren die in de bijbehorende synapsen zitten, maar hier heb ik nog niet echt duidelijkheid over kunnen vinden.

Skirre

Bewuste gebruiker
Een laatste vraagje, hoe veel tijd zit er tussen de inname; de piek; de neergang (down gevoel als dat er is); en het moment dat ik erna in slaap kan vallen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Even een stukje aanvullen, de 2-3 maanden regel is zeker niet alleen bedoelt voor het herstellen van de heropname pompjes maar zeker ook om de hersenen alle tijd te geven de balans van de hoeveelheid serotonine die vrijgegeven wordt weer te herstellen. Deze balans is gevoelig en is bijvoorbeeld ook verstoord bij depressies en het serotoninesyndroom. Hoe vaker je XTC gebruikt, des te meer moeite krijgen je hersenen deze balans in orde te houden.

Het valt een beetje te vergelijken met een horizontale lijn die de hoeveelheid serotonine voorstelt, als je MDMA neemt gaat die lijn enorm omhoog en tijdens de dip enorm omlaag. Daarna moeten je hersenen er voor zorgen dat de lijn na herstel weer net zo hoog ligt als voor dat je MDMA nam. Komt de lijn veel hoger te liggen, dan is dat het serotoninesyndroom bijvoorbeeld en als de lijn wat lager komt te liggen word je depressief.

Ook voor middelen die de dopamine/noradrenaline receptoren beïnvloeden werkt het op deze manier, echter zijn die systemen minder snel uit balans te brengen. Ook die systemen kunnen echter uit balans raken en dan krijg je ziektes als concentratieproblemen of in het ergste geval een psychose.

Er is voor Speed niet zo'n duidelijke regel als voor MDMA, toch raad ik aan het zeker niet meer dan ééns per maand te gebruiken. Naast het herstellen van je energiereserves, het neurotoxische effect en de balans die ik hierboven noem, heb je bij speed een veel sterkere verslavende werking dan bij XTC.

EDIT:

Een laatste vraagje, hoe veel tijd zit er tussen de inname; de piek; de neergang (down gevoel als dat er is); en het moment dat ik erna in slaap kan vallen.

Dit is volledig afhankelijk van de dosis en per persoon. Met een gemiddelde dosis (zo'n 25 tot 75mg gesnoven) zul je tussen de 2 en 4 uur effect hebben en zo'n 6 uur na effecten. Echter varieert dit enorm van persoon tot persoon en bijvoorbeeld of je het combineert met alcohol. Ik ken mensen die na een puntje gemakkelijk kunnen slapen, ik persoonlijk slaap uberhaubt niet de eerst volgende nacht als ik na 18:00 speed neem.

Skirre

Bewuste gebruiker
De na effecten duren een stuk langer dan dat ik verwacht had. Wilde het misschien dit weekend gaan doen maar met m'n laatste tentamens volgende week stel ik het graag uit naar de zomer.

Bedankt voor de uitleg beide :)

Bovenaan