Even een stukje aanvullen, de 2-3 maanden regel is zeker niet alleen bedoelt voor het herstellen van de heropname pompjes maar zeker ook om de hersenen alle tijd te geven de balans van de hoeveelheid serotonine die vrijgegeven wordt weer te herstellen. Deze balans is gevoelig en is bijvoorbeeld ook verstoord bij depressies en het serotoninesyndroom. Hoe vaker je XTC gebruikt, des te meer moeite krijgen je hersenen deze balans in orde te houden.
Het valt een beetje te vergelijken met een horizontale lijn die de hoeveelheid serotonine voorstelt, als je MDMA neemt gaat die lijn enorm omhoog en tijdens de dip enorm omlaag. Daarna moeten je hersenen er voor zorgen dat de lijn na herstel weer net zo hoog ligt als voor dat je MDMA nam. Komt de lijn veel hoger te liggen, dan is dat het serotoninesyndroom bijvoorbeeld en als de lijn wat lager komt te liggen word je depressief.
Ook voor middelen die de dopamine/noradrenaline receptoren beïnvloeden werkt het op deze manier, echter zijn die systemen minder snel uit balans te brengen. Ook die systemen kunnen echter uit balans raken en dan krijg je ziektes als concentratieproblemen of in het ergste geval een psychose.
Er is voor Speed niet zo'n duidelijke regel als voor MDMA, toch raad ik aan het zeker niet meer dan ééns per maand te gebruiken. Naast het herstellen van je energiereserves, het neurotoxische effect en de balans die ik hierboven noem, heb je bij speed een veel sterkere verslavende werking dan bij XTC.
EDIT:
Een laatste vraagje, hoe veel tijd zit er tussen de inname; de piek; de neergang (down gevoel als dat er is); en het moment dat ik erna in slaap kan vallen.
Dit is volledig afhankelijk van de dosis en per persoon. Met een gemiddelde dosis (zo'n 25 tot 75mg gesnoven) zul je tussen de 2 en 4 uur effect hebben en zo'n 6 uur na effecten. Echter varieert dit enorm van persoon tot persoon en bijvoorbeeld of je het combineert met alcohol. Ik ken mensen die na een puntje gemakkelijk kunnen slapen, ik persoonlijk slaap uberhaubt niet de eerst volgende nacht als ik na 18:00 speed neem.