• Beste Bezoeker,

Het zal je niet ontgaan zijn dat er een wereldwijde uitbraak is van een nieuw coronavirus met officiële naam SARS-CoV-2. De naam van de ziekte die dit virus veroorzaakt is COVID-19. De ziekte is besmettelijk en verspreidt zich snel. Het is niet 'zomaar een griepje'. De gevolgen van de ziekte, mede omdat er geen vaccin tegen is, kunnen ernstig zijn. Niet alleen voor ouderen en mensen met onderliggende medische problemen: momenteel betreft het in de helft van COVID-19 patiënten op IC's in Nederland mensen van onder de 50; de jongste patiënt is slechts 16 jaar oud.

De overheid heeft maatregelen ingesteld om de snelheid van verspreiding af te remmen, zodat de druk op de gezondeidszorg en andere cruciale sectoren niet in een keer te groot is. Hoewel het aantal kritieke patiënten nog relatief klein is, betekent een IC-opname wel een verblijf van een paar weken en de noodzaak tot beademing. COVID-19 kan namelijk ernstige longproblemen veroorzaken.

Veel mensen die besmet zijn met het virus zullen alleen milde klachten ervaren. Ook is het inmiddels erg aannemelijk dat mensen zonder klachten de ziekte kunnen verspreiden. Om deze reden is op 15 maart besloten tot vergaande maatregelen. Grotere bijeenkomsten worden geschrapt, scholen en horeca- en sportgelegenheden worden gesloten, iedereen wordt gevraagd sociale contacten te minimaliseren en in het dagelijks leven anderhalve meter afstand van elkaar te houden.

Help mee om de verspreiding van dit virus af te remmen. Op deze manier kan voorkomen worden dat niet teveel mensen tegelijk de ziekte krijgen. Als iedereen een steentje bijdraagt, is het mogelijk om Italiaanse toestanden te voorkomen. Wil je weten hoe je kan helpen? Kijk dan op de website van de Nederlandse overheid, het RIVM of de WHO. Op deze pagina kun je zien hoeveel bevestigde COVID-19 meldingen er in Nederland zijn.

Belangrijk: vermoed je dat je klachten hebben die duiden op een besmetting met het nieuwe coronavirus? Ga dan niet naar je huisarts toe, maar bel deze indien je hulp nodig hebt. Kijk op thuisarts.nl voor meer informatie.

Stay safe!

3 januari ... net een peuk gerookt gefaald of toch niet ?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Dan ga ik er toch nog even op reageren, want ik heb weer een poosje op zee gezeten.

Marla Singer zei:
Ik geef je geen ongelijk E I, je mag je mening geven, maar ik vind niet dat je het recht hebt om mij een slecht gevoel over mezelf geven, want ik ben alles behalve een slechte moeder!
Hey maar dat is tegenstrijdig zeg. Ik mag zeggen wat ik wil, zolang jij je niet gekwetst voelt. Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Voel jij je niet aangevallen omdat je weet dat ik gelijk heb?

Marla Singer zei:
Ons dochtertje zal in een zeer harmonieuze, liefdevolle omgeving terecht komen. Mijn vriend en ik komen allebei uit hele hechte families. Ik vind het heel erg dat jij dat blijkbaar hebt moeten missen thuis :(
Dan zal ik maar gelijk het meest dramatische risico van het lijstje noemen. De miskraam. Roken tijdens de zwangerschap vergroot de kans op een miskraam. Ik ga dit zo subtiel brengen als ik kan, maar als jij een miskraam krijgt kun je nog zo'n harmonieuze omgeving hebben klaarstaan, het kind kan daar dan niets mee.

Maar ook de iets minder drastische risico's kunnen ervoor zorgen dat, wanneer het kind nog zo liefdevol opgevangen wordt, het zich naar voelt. Ik noem een hazenlip.

Marla Singer zei:
Ik ben persoonlijk van mening dat die paar sigaretjes per dag niet zo heel schadelijk hoeven te zijn, als je voor de rest wel gewoon gezond leeft.
Maar als je eerlijk bent doe je het hier gewoon voor jezelf goedpraten. Want het één kun je natuurlijk niet tegen het ander wegstrepen.

Marla Singer zei:
Ik ken meerdere moeders die dat zo gedaan hebben en al die kinderen zijn daar goed uit gekomen.
Daar is hij! Deze moest er tussen zitten. De ultieme rokerssmoes. "Mijn opa heeft zn hele leven gerookt en is 90 geworden!" Maar het feit dat het de kans vergroot op ellende zou al genoeg moeten zijn om je te doen stoppen. Toch?

Marla Singer zei:
Inmiddels heeft ze haar leven radicaal omgegooid en kun je haar wel een gezondheidsfreak noemen. (...) Haar zoontje van 1 is echter voor bijna alles allergisch en is altijd ziek of onderweg. Ook loopt hij wat achter op de ontwikkeling...
Domme pech? Als ik het op die manier moet beargumenteren hoef ik niet ver te zoeken. Maar ik heb geluk, ik heb maar kleine fabricagefouten; Als kind een groeiachterstand, ik was een ontzettende huilbaby en heb een aandachtsstoornis. M'n broertje had minder geluk; te vroeg geboren, couveuse, ellende, astma etc. Tweelingbroertje van m'n broertje dood geboren. Mn zusje heeft astma en is naïef. Zó veel van de risico's die genoemd worden en allemaal bij 1 moeder, dat is geen toeval, right?

Marla Singer zei:
Ik wil hiermee mijn eigen gedrag niet goedpraten, maar wel even een voorbeeld geven, dat wanneer je dus alles opzij zet voor de gezondheid van je baby, het blijkbaar dus nog steeds geen garantie is dat alles dan meteen ook wel goed zal zijn. Net zoals een wat minder gezond leven, niet meteen per definitie zal betekenen dat je dan een ziekelijk kindje krijgt. Er zijn gewoon nog zoveel meer factoren die ook nog van invloed zijn bij de ontwikkeling van een kind.
Maar dit is een factor waar jij direct invloed op kunt hebben, dus ben ik van mening dat het je plicht is die invloed uit te oefenen. Garantie heb je wat dit soort dingen betreft nooit, maar je kunt er wel alles aan doen om zo zeker mogelijk te zijn.

Marla Singer zei:
Ik let verder heel goed op hoe ik leef en op wat ik allemaal beter wel of niet kan doen. Ons kleintje maakt het prima en als het de laatste vier maanden ook nog allemaal zo voorspoedig blijft gaan, denk ik dat wij gewoon een heel gezond meisje op de wereld gaan zetten!
Ik help het je hopen. Maar ik vind wel dat je op je sodemieter moet krijgen, dus ik hoop op een huilbaby :)

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Inmiddels nog maar 9 weken te gaan tot de uitgerekende datum. Hele mooie 3D-echo's laten maken een week of 5 terug en ons kind loopt qua groei exact op schema en heeft geen ernstige afwijkingen tot nu toe. Roken in huis mag ook niet meer, sinds die tijd rook ik nu dus nog minder dan ik al deed. En tja, een huilbaby... We zullen wel zien. Ik, mijn zusje, Tyler en zijn twee zussen zijn iig nooit huilbabies geweest, ondanks dat onze moeders dus wel rookten tijdens de zwangerschap. Mijn neefje daarentegen heeft het eerste half jaar non-stop gejankt en mijn tante was voor haar zwangerschap gestopt met roken. Ook dat is dus helemaal geen garantie. We zien het allemaal wel. Ik voel me iig goed en de kleine heeft het duidelijk ook goed naar haar zin in mijn buik! :wave:

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Chris Pontius zei:
Natuurlijk geeft het geen garantie maar je snapt toch ook wel dat het de kans verhoogt.
Tuurlijk snap ik dat, daarom heb ik direct nadat ik er achter kwam dat ik zwanger was, mijn zware pall malls (waar ik er 25 p/d van rookte) de deur uit gezet en ben ik overgestapt op de lichtste sigaretten die er bestaan (waar ik er nu dus nog maar een stuk of 4 p/d van rook).

Maar goed, hoe groot die verhoogde kansen op afwijkingen allemaal zijn, daarover denk ik dus dat men e.e.a. nog wel eens overdrijft. Dat is mijn mening hier over...

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Marla Singer zei:
Tuurlijk snap ik dat, daarom heb ik direct nadat ik er achter kwam dat ik zwanger was, mijn zware pall malls (waar ik er 25 p/d van rookte) de deur uit gezet en ben ik overgestapt op de lichtste sigaretten die er bestaan (waar ik er nu dus nog maar een stuk of 4 p/d van rook).
Was het niet zo dat light sigaretten juist slechter zijn omdat de tabak behandelt wordt met kooldioxide(?) om de dichtheid te verkleinen, zodat er minder tabak in de sigaret kan en deze zijn formaat toch kan behouden?

Marla Singer zei:
Maar goed, hoe groot die verhoogde kansen op afwijkingen allemaal zijn, daarover denk ik dus dat men e.e.a. nog wel eens overdrijft. Dat is mijn mening hier over...
Mag ik weten waar je die mening op baseert?

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Exceptional Insight zei:
Marla Singer zei:
Was het niet zo dat light sigaretten juist slechter zijn omdat de tabak behandelt wordt met kooldioxide(?) om de dichtheid te verkleinen, zodat er minder tabak in de sigaret kan en deze zijn formaat toch kan behouden?

Marla Singer zei:
Die mening is gebaseerd op ervaringen uit mijn omgeving.

Beanhead

Badass junkie
Exceptional Insight zei:
Marla Singer zei:

Marla Singer zei:
Ach wat maakt het uit man (ik val je niet aan)? Ik bedoel , mijn moeder is bevallen van drie zonen, drie maal is ze totaal gestopt met roken, is ze gezond gaan leven & weet ik veel wat je allemaal voor de zwangerschap moet doen om je kindje er gezond uit te laten komen.

Men broer valt dood met één druppel alcohol, ik mis mijn borstspier (en zo ook een lekkere dent in men zelfvertrouwe!) & de oudste heeft een zware psychose & zware adhd/add.

Maar ok ik geef je op zich wel gelijk, het is echt niet goed dat je rookt onder de zwangerschap. Het is gewoon brute pech als er iets fout is met je kind.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Wat maakt het idd uit. Iedereen doet het gewoon lekker op zijn/haar eigen manier. Ik doe wat mij persoonlijk het beste lijkt voor mijn kindje en voor mijzelf. Onze kleine doet het voorlopig echt helemaal prima en ik vind dat ik verder nergens verantwoording voor af hoef te leggen. Het is mijn lichaam en mijn kind...

Chris Pontius

Badass junkie
Beanhead zei:
Het is gewoon brute pech als er iets fout is met je kind.
Als er iets "mis" is met een kind is dit altijd het gevolg van iets, dingen gebeuren niet 'zomaar'.
Dat sommige dingen niet altijd in de macht liggen van ouders is iets anders.

Marla Singer zei:
Ik doe wat mij persoonlijk het beste lijkt voor mijn kindje en voor mijzelf.
Jij denkt dat roken tijdens de zwangerschap goed voor je kind (en jezelf) is? :confused:

Verder vind ik het gewoon een beetje jammer dat je het probeert goed te praten, zeg gewoon eerlijk dat je die paar peuken belangrijker vindt dan het beperken van de risico's dat er iets mis zal zijn met je kind.
Ik ga er overigens ook niet van uit dat je ineens stopt met roken na een paar posts, al hoop ik er stiekem wel op.

En het is inderdaad jouw lichaam en "jouw" kind, alleen als ik als kind afwijkingen zou hebben die te maken zouden kunnen hebben met het roken van mijn moeder, zou ik mijn moeder niet zo vrolijk meer aan kijken.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Die mening is gebaseerd op ervaringen uit mijn omgeving.
De kans dat er iets gebeurd is klein en met roken is het nog steeds klein, alleen ietsje groter. Er staan ook weinig cijfers en percentages op het internet waardoor het woord groter iets te groot geinterpreteerd wordt.
Of kan stoppen met roken tijdens de zwangerschap gevaarlijk zijn?

Toch goed dat je geminderd bent en compenseerd. :)

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
In sommige gevallen kan stoppen met roken dusdanig veel stress geven, dat dat uiteindelijk nog ongezonder voor het kindje is dan een paar sigaretjes per dag...

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Marla Singer zei:
In sommige gevallen kan stoppen met roken dusdanig veel stress geven, dat dat uiteindelijk nog ongezonder voor het kindje is dan een paar sigaretjes per dag...
Alleen kun je die smoes pas gebruiken als je per ongeluk zwanger wordt.

Chris Pontius zei:
Marla Singer zei:
Jij denkt dat roken tijdens de zwangerschap goed voor je kind (en jezelf) is? :confused:
Dit.
Chris Pontius zei:
Verder vind ik het gewoon een beetje jammer dat je het probeert goed te praten, zeg gewoon eerlijk dat je die paar peuken belangrijker vindt dan het beperken van de risico's dat er iets mis zal zijn met je kind.
En dit.

Chris Pontius

Badass junkie
Marla, als er iemand in 'het echt' tegen je praat, negeer je ze dan ook gewoon?
Ik post bijna altijd bullshit en dan neem ik eens de moeite om een serieus bericht te typen maar dan reageert er niemand op. Misschien zie je het als de zoveelste aanval maar het is niet negatief bedoeld, integendeel.
Ik snap dat je het nu best druk hebt met je zwangerschap en daarom verwacht ik ook niet dat je hele uitgebreide posts typt, maar laat dan op zijn minst even weten hoe je er over denkt.
En nogmaals, het is allemaal goed bedoeld. :)

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Oh sorry chris, ik was idd niet meer zoveel met dit topic bezig de laatste dagen. Heb ik echt niet gereageerd op wat je zei??

Nou, het komt er gewoon op neer dat jullie zeker gelijk hebben en ik heb ook al aangegeven dat ik heus wel weet dat roken tijdens de zwangerschap risico's voor het ongeboren kind kan meebrengen. Het is ook echt niet zo dat ik mijn paar peuken belangrijker vind dan de gezondheid van mijn kindje. Als het me echt niks kon schelen was ik immers wel gewoon doorgegaan met dat pakje zware Pall Malls per dag!
Roken in huis hebben we inmiddels ook afgeschaft, ik rook echt nauwelijks nog. Toch lukt het me niet om er helemaal 100% mee te stoppen. Dat heet verslaving volgens mij (iets wat heel moeilijk voor te stellen is voor iemand die het niet kent)... Ik ben er niet trots op, maar als ik echt helemaal niks rook, dan voel ik me dusdanig fucked-up en gestresst dat dit ook niet gezond is voor de kleine. Zelfs mijn verloskundige en huisarts zeggen dat ik dan nog beter een sigaretje kan roken.

Ik ken zoveel moeders die dat op die manier hebben gedaan en die hebben allemaal gezonde kindjes gekregen, met een normaal geboortegewicht, zonder afwijkingen. Zoals het er nu uitziet krijgen wij ook gewoon een kerngezond kindje. Roken tijdens de zwangerschap is niet goed, maar er bestaat ook nog altijd een verschil tussen een pakje zware shag per dag roken, of een paar nicotine arme sigaretjes.

Tegenwoordig is zoveel "slecht" tijdens een zwangerschap. Broodjes filet american, ossenworst, gerookte zalm, rosbief en pate "mag" ik niet meer eten. Veel kaassoorten zou ik ook links moeten laten liggen. Biefstukjes "mag" ik alleen eten als ze gebakken zijn a la schoenzool en zo kan ik nog wel even door blijven gaan. Nou, als ik behoefte heb aan een stuk rood vlees (het zit immers boordevol met ijzer, wat heel belangrijk is als je zwanger bent) dan eet ik dat gewoon!

Natuurlijk zal er altijd wel een kern van waarheid in zitten, maar dingen worden ook gewoon nog wel eens wat overdreven in deze tijden. Zo MOEST ik bijvoorbeeld ook een prik halen tegen de Mexicaanse griep. Wat dat vaccin voor het ongeboren kind betekende was niet eens zeker, maar ik liep nou eenmaal een "enorm risico" om die griep te krijgen en dat zou pas echt funest zijn voor mijn kindje. Kom toch op zeg! (Die prik heb ik dus ook niet gehaald)

Vroeger waren ze van al die dingen niet op de hoogte en toen werden er ook gewoon kinderen geboren. Bepaalde dingen zijn slecht tijdens zwangerschap, maar zolang die dingen gewoon allemaal met mate gedaan worden en de moeder zich goed en lekker in haar vel voelt, ben ik van mening dat het met die risico's nog best meevalt. Risico's zijn er verder toch altijd, ook wanneer de moeder dus al die "verboden" dingen links laat liggen.

Goed, dit is dus hoe ik er over denk. Hoewel jullie het vast allemaal goed bedoelen, ik kan er soms best sacherijnig door worden. Ik heb idd wel wat anders aan mijn hoofd, dan me de hele tijd te moeten verantwoorden hier. Ik ben dan ook blij dat de mensen uit mijn echte directe omgeving, een stuk relaxter zijn wat betreft het roken... :wink:

Chris Pontius

Badass junkie
Marla Singer zei:
Oh sorry chris, ik was idd niet meer zoveel met dit topic bezig de laatste dagen. Heb ik echt niet gereageerd op wat je zei??

Nou, het komt er gewoon op neer dat jullie zeker gelijk hebben

Ok bedankt :)

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan