30 of 40cm?

30 of 40cm?

• 30 voor 400wt

Stemmen: 0 0,0%
  • 40 voor 400wt(standaard)

• 40 voor 600wt

• 50 voor 600wt(standaard)

• Totaal aantal stemmers
    0
  • Opiniepeiling gesloten .
hee luitjes!
Waarschijnlijk hebben de meeste mensen met groene vingers hun 400wt zonnetjes op 40cm hangen en de 600wt zonnetjes op 50cm.
Nu ben ik nogal een experimenteel aangelegd figuur en heb bij mijn laatste tuintje de zonnetjes constant 10cm lager gehad als normaal,400wt op 30cm en 600wt op 40cm en dat heeft zich op z'n minst een beetje geloond..normaal een gemiddelde van 19,20gr,maar deze keer zaten er dus wel degelijk uitschieters tussen van 22,23gr pp..leverde in totaal toch ongeveer 200gr meer op!!! :smoke:
Qua voeding deed ik niks anders,je moet er wel voor zorgen dat de meisies overdag een constante aanvoer van water hebben(druppelsysteem ed)ipv iedere ochtend of om de twee dagen een plens water(ivm uitdrogen).
Het is iets meer werk omdat je de hoogte goed in de gaten moet houden,maar dat kan je zelf makkelijker maken door een bamboestok van 30cm aan je balken te hangen..of langer,als de afstand van lamp tot top maar klopt!

Zijn er meer mensen die dit geprobeerd hebben..waarschijnlijk wel...let me know!
Greetz Crystalice :sunglasses:

davie

Wijs gebruiker
Hallo Crystalice,

Aangezien je experimenteel bent aangelegd is het interessant om te kijken naar kleuren en lumen. Daar gaat het tenslotte om. Een blad is groen omdat het deze kleur weerkaatst en dus niet nodig heeft. Een plant heeft voornamelijk blauw nodig voor groei en rood voor bloei.

Daarnaast dien je ervan uit te gaan dat 1m2 minimaal 25.000 lumen nodig heeft. Een 400Watt lamp geeft ongeveer 55.000 lumen.

Het is de kunst om de juiste hoogte in te schaten. 40cm is een richtlijn, want daarboven heb je veel lichtverlies (omgekeerde kwadraat regel) en daaronder loopt de warmte op. De lamp zal ze tussen de 30 en 40 cm hangen, maar ik meet niet echt de hoogte. Ik bepaal de hoogte op een andere manier, namelijk kijken naar de lichtopbrengst. In het begin hang ik de lampen wat hoger om ze te laten wennen. Daarna hang ik ze lager.

Bovenaan