30+ zijn die er eigenlijk?

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Zelf ben ik 19, maar ik ga regelmatig naar feestjes met de ouders van een vriend van. Dankzij hun ben ik in het drugscircuit gekomen en zij hebben me ook geleerd hoe ik verstandig moet gebruiken :). Ben ze daar nog steeds dankbaar voor :grin:

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik vraag me regelmatig af of ik nog drugs ga blijven gebruiken af en toe als ik ehm een stuk ouder ben (ik zal niet zeggen 'oud' haha).

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Dat vraag ik me ook regelmatig af. Ik denk dat als ik kinderen heb ik het wel rustig aan doe maar 2 keer per jaar een feestje en dan een pilletje pakken moet kunnen denk ik

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, of eigenlijk meer de vraag Als ik het niet meer doe, waarom niet? Zolang het me bevalt zoals het nu doet zou ik op mijn 80e in het bejaardentehuis (mocht ik dat halen) zeker een keer aan de XTC willen :grin:

MusicIsLife

Wijs gebruiker
SmartieAndMe zei:
Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, of eigenlijk meer de vraag Als ik het niet meer doe, waarom niet? Zolang het me bevalt zoals het nu doet zou ik op mijn 80e in het bejaardentehuis (mocht ik dat halen) zeker een keer aan de XTC willen :grin:

:tearsofjoy: Hahahaha!
Dat lijkt me idd zoooo geniaal! Zit je met een groepje van 5 bejaarden ofzo lekker op een kamertje te kaakschaatsen en met gigantische pupillen :grin: :grin:

Marcko

Belezen gebruiker
Pamper is een Antilliaanse man van in de 70 die crack rookt. Hij zit in een tehuis voor ouden van dagen.

Bbcarla

Experimenterende gebruiker
Hoe bedoel je dat ? Volwassen gedrag in welk opzicht.?. maar om terug te komen op het onderwerp. Weet je dat verslaafden al bij 55 jaar naar zo'n bejaardenhuis kan.

Skirre

Bewuste gebruiker
Bbcarla zei:
Hoe bedoel je dat ? Volwassen gedrag in welk opzicht.?. maar om terug te komen op het onderwerp. Weet je dat verslaafden al bij 55 jaar naar zo'n bejaardenhuis kan.

Leg "verslaafden" even uit :wink:

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Ik ben 21 en moet drugs nu al vaarwel zeggen. Een nogal trieste conclusie omdat ik tot m'n 25e ongeveer wou gebruiken.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Mijn vriend is laatst 31 geworden en die heeft pas 1,5 jaar terug voor t eerst eens drugs gebruikt, ook even de jeugd aan het herleven haha.

curiouscouple

42 & 43,stil curious........

We zijn pas gestart toen we echt verstandig en volwassen waren...... een jaar of 4 geleden :grin:

Bbcarla

Leg "verslaafden" even uit :wink:[/quote]
Mensen die geen controle over hun gebruik hebben.Afhankelijk ervan zijn om te functioneren in het dagelijks leven.

SirErick

Wijs gebruiker
Bbcarla zei:
Skirre zei:
Leg "verslaafden" even uit :wink:
Mensen die geen controle over hun gebruik hebben.Afhankelijk ervan zijn om te functioneren in het dagelijks leven.
Op één of andere manier vind ik het woord "verslaafd(en)" altijd zo'n naar woord. Maar goed, los daarvan: verslaafd betekent niet dat je er geen controle (meer) over hebt.

Bbcarla

Afhankelijkheid is een beter woord ervoor.
Ik heb meer moeite als mensen het woord junk gebruiken bij drugs verslaafden.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Nouja, officieel heb je middelenmisbruik en middelenafhankelijkheid en dat is wel een duidelijk verschil.

zesje

Newbie
Ook zeer ruim de 30 gepasseerd en na wat blowen in mijn twenties en wat xtc in mijn thirties de laatste paar jaar pas aan t experimenteren geslagen. Why not

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Check. Maar ik vermoed dat de OP inmiddels veertiger is of bijna :)

Ik getuig overigens bij deze van het feit dat veel van mijn leeftijdgenoten nog wel eens wat nemen, maar dat wordt een stuk minder vaak gedaan en een stuk minder openlijk zodra de mensen kinderen krijgen, gelukkig. Maar een keer een weekendje weg boeken en dan aan de kinderloos gebleven figuren de opdracht geven effe wat te regelen... Want die hebben tenslotte nog wel de nummers van vroeger, nietwaar? Als je dan uitlegt dat alles tegenwoordig met de post wordt bezorgd...

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Bbcarla zei:
Afhankelijkheid is een beter woord ervoor.
Ik heb meer moeite als mensen het woord junk gebruiken bij drugs verslaafden.

Je kan afhankelijk zijn maar niet verslaafd. Je kan ook verslaafd zijn maar niet afhankelijk. Of allebei wel of niet. Je kan drugs misbruiken zonder verslaafd te zijn, etc, etc.

Beetje flauw misschien, maar woorden hebben een gevoelswaarde en een betekenis. DIe gevoelswaarde verschilt per persoon en is niet altijd rationeel, de betekenis staat gewoon in alle woordenboeken hetzelfde.

Dus als je moeite hebt met het woord junk (moet junkie zijn, die junk/rommel gebruikt) als dat wordt gebruikt om drugsverslaafden mee aan te duiden, dan kan dat wel voor jou zo zijn, maar in feite is de betekenis van junkie "drugsverslaafde" of "heroineverslaafde" en het is daarom in feite niet nodig dat je er moeite mee hebt.

Dat gezegd hebbende, ik begrijp het wel volkomen :)

Al zal nooit iemand van zichzelf zeggen: ik ben een adrenalineverslaafde, maar er zijn er zat die zichzelf een adrenalinejunkie noemen. Want dat klinkt stoerder...

Dus. Dit kan ook wel eventjes copy paste naar de afdeling "Lekker Belangrijk".

MeejheM

Badass junkie
Als een verstokte alcoholist een insult krijgt omdat hij zonder drank zit, is die afhankelijk of verslaafd? Is iemand met diabetes die moet spuiten, die door omstandigheden geen insuline kan krijgen verslaafd aan insuline?

zijn wij allemaal verslaafd aan vocht en zuurstof?

Mijn mening is dat je afhankelijk bent als je gezondheid gevaar loopt als je iets niet hebt, en verslaafd als je iets niet kan laten. In veel gevallen vind ik de termen beide van toepassing, maar dekt de ene vaak beter de lading dan de andere.

Je kan afhankelijk zijn maar niet verslaafd. Je kan ook verslaafd zijn maar niet afhankelijk. Of allebei wel of niet. Je kan drugs misbruiken zonder verslaafd te zijn, etc, etc.

Beetje flauw misschien, maar woorden hebben een gevoelswaarde en een betekenis. DIe gevoelswaarde verschilt per persoon en is niet altijd rationeel, de betekenis staat gewoon in alle woordenboeken hetzelfde.
Als de betekenis hetzelfde is, hoe kan je dan wel het ene hebben zonder het ander?

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
zijn wij allemaal verslaafd aan vocht en zuurstof?

Kort door de bocht:
- Je moet stoffen waarvan je lijf afhankelijk is in dat lijf stoppen, anders gaat het stuk
- Je moet stoffen waaraan je verslaafd bent er meestal juist uit laten , anders gaat het ook stuk. Maar dat lukt dan niet.

Maar we zouden eens kunnen proberen om ervan af te kicken.

Als een verstokte alcoholist een insult krijgt omdat hij zonder drank zit, is die afhankelijk of verslaafd?

Ja goeie. Da's het treurige geval van de crossover. Je gaat hartstikke kapot, maar kan ook niet zomaar stoppen. Maar laten we wel wezen, zo snel mogelijk afbouwen.

Wat op zich wel interessant is, is dat zuurstof in je bloedbaan onmiddellijk leidt tot de dood.
En als je teveel water drinkt dan ga je ook de pijp uit.

Alles met mate dus. Maar die waarschuwing is voor zuurstof en water niet zo vaak nodig. Het zijn ook geen psychotrope stoffen. Al is die definitie ook weer niet sluitend, want mensen zijn aan de gekste dingen verslaafd. Zeep vreten bijvoorbeeld, of op YouTube van die akelige ASMR-filmpjes luisteren.

Als de betekenis hetzelfde is, hoe kan je dan wel het ene hebben zonder het ander?

Betekenis enkelvoud staat er. Dus een woord staat bij iedereen hetzelfde in het woordenboek ( = feiten veranderen niet door de meningen die mensen over die feiten hebben).

Ik bedoelde dus niet dat alle woorden in een woordenboek dezelfde betekenis hebben. Dat zou rampzalig zijn godverdomme. Of nou ja, wie kijkt er eigenlijk nog wel eens in een woordenboek?

MeejheM

Badass junkie
Wat op zich wel interessant is, is dat zuurstof in je bloedbaan onmiddellijk leidt tot de dood.
En als je teveel water drinkt dan ga je ook de pijp uit.

Geldt dat niet voor de meeste gassen, ofwel de afwezigheid van bloed?

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_embolism

Ik bedoelde dus niet dat alle woorden in een woordenboek dezelfde betekenis hebben. Dat zou rampzalig zijn godverdomme. Of nou ja, wie kijkt er eigenlijk nog wel eens in een woordenboek?

Die zijn er wel op dit forum hoor.

Maar met dit soort dingen is het handiger als je zelf eens topics ging openen, dat je graag reageert is me wel duidelijk, daar ben ik zelf ook schuldig aan.

Rowan0162

Er zijn er meer dan je denkt, maar het merendeel van de psychonauten praat daar niet open over als ze 25+ zijn. Het blijft toch een taboe, ken er wel een hoop.. maar die zijn gewoon huisje boompje beestje.. undercover begaaiers

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Rowan0162 zei:
Er zijn er meer dan je denkt, maar het merendeel van de psychonauten praat daar niet open over als ze 25+ zijn. Het blijft toch een taboe, ken er wel een hoop.. maar die zijn gewoon huisje boompje beestje.. undercover begaaiers

True true. Hier ook een...

Peace

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Rowan0162 zei:

Whooa, te gek. Ik dacht dat mijn maffe pa dat woord had bedacht. Ik zal 'm laten weten dat ik het nu ook op een website voor oudere drugsgebruikers ben tegengekomen.

Ken je toevallig ook het woord "daaps"? Voor versuft / hersenloos / katerig of anderszins brimstig?

Mooi. Mijn ouwe gebruikt het woord als ik met mijn broers al zes porties friet geleden de mayo hebben moeten vervangen door slasaus (dunne mayo) en dat je dan nog een zevende portie friet in het vet staat te schudden en gelijktijdig eens langs je neus weg informeert of er ook nog kazen van Kef in huis zijn gehaald. Oftewel gezelligheid, daar associeer ik het mee.

MeejheM

Badass junkie
Tommie_K zei:
[...]Ik zal 'm laten weten dat ik het nu ook op een website voor oudere drugsgebruikers ben tegengekomen. [...]

Da's pas begaaid. Volgens mij toont deze thread aan dat de meeste mensen hier destijds onder de 30 waren, of dat dat toen zo overkwam.

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
MeejheM zei:
Tommie_K zei:
[...]Ik zal 'm laten weten dat ik het nu ook op een website voor oudere drugsgebruikers ben tegengekomen. [...]

Da's pas begaaid. Volgens mij toont deze thread aan dat de meeste mensen hier destijds onder de 30 waren, of dat dat toen zo overkwam.
Zie je helemaal geen spoor van ironie in mijn opmerking?

Oprechte vraag. Ik maak het online wel vaker mee, dus het kan goed aan mij liggen.

MeejheM

Badass junkie
Ironie is bijna niet uit enkel tekst te herkennen, alleen in bepaalde context.

In veel gevallen is het niet te onderscheiden van andere intenties van de zelfde zin.

da_pj

Belezen gebruiker
Mijn vriendin is dit jaar 30 geworden in Maart, ikzelf ben nu 29 maar word er ook 30 in 02/2017...Nog eventjes en ook ik stap over naar tram 3 :P :)

:wave:

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
MeejheM zei:
Ironie is bijna niet uit enkel tekst te herkennen, alleen in bepaalde context.

In veel gevallen is het niet te onderscheiden van andere intenties van de zelfde zin.

Wat een merkwaardige constatering. Lees je wel eens iets van Reve of Elsschot? Bomans? Carmiggelt? Proust,Tsjechov, Nietschze? Of een column van Sylvia Witteman, om het wat dichter bij huis te houden?

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
da_pj zei:
Mijn vriendin is dit jaar 30 geworden in Maart, ikzelf ben nu 29 maar word er ook 30 in 02/2017...Nog eventjes en ook ik stap over naar tram 3 :P :)

:wave:

Hola PJ, tram 4 moet je hebben, lijn 3 zit vol met blije twintigers die bij Haarlemmerplein denken: "oh gezellig, maar de Zoutkeetsgracht is waarschijnlijk pas echt the place to be..." :grin:

dacide

Hier 34 jaar... af en toe genieten van truffels en ald-52. En daarnaast soms ayahuasca groepsceremonie voor het therapeutische effect :)

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
40 hier, volop aan het experimenteren. Soul searching, gemiste mogelijkheden in jeugd, mid-life crisis, "wat is er nog meer", nu kan het nog, why the hell not? Elke van deze kunnen het "waarom" verklaren. Ik heb er vooral een hoop plezier aan en denk dat dat het belangrijkste is. :grin:

Bovenaan