4fmp of 6apb?

chipmunk

Belezen gebruiker
Beste mede drugsliefhebbers,

na een geweldige eerste xtc ervaring (met slechts een kwartje van een pil waarvan ik niet weet hoeveel mg ze bevatte) dacht ik eens 4fmp of 6apb te proberen.
Als ik het goed begrijp lijken ze sterk op elkaar, alleen is 6 apb wat euforischer en sterker?
Denk dat ik dat dan misschien leuker vind, ik twijfel nogal wat te bestellen.
Ik lijk wel meer info over 4fmp terug te vinden dan 6apb.

Of gewoon bij xtc houden als dat prima bevalt?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Grts

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
6-APB lijkt het meest op XTC van de twee. 4-FA lijkt meer op speed maar dan met een klein vleugje XTC erdoorheen.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Ik vind 6apb leuker dan 4f. 4F vind ik teveel op speed lijken en de euforie blijft bij mij vaak weg. Wel een irritante tintelingen (sommigen vinden dat fijn) waar ik echt panisch van wordt. Kan er niet lekker op losgaan.

En of je het gewoon bij xtc moet houden weet ik niet, ik vind het leuk om vanalles te proberen en de kleine verschillen te ervaren. Maar als jij daar geen behoefte aan hebt zou ik het lekker bij xtc houden.

chipmunk

Belezen gebruiker
Ik ben er wel benieuwd naar, enkel lees ik van 6apb toch eerder uiteenlopende ervaringen en dat het effect zo lang blijft werken en je vaak niet kan slapen schrikt me wat af.
Dit is bij 4fmp niet zo?

Toen ik het kwartje xtc had geprobeerd denk ik niet dat ik heel grote ogen en strakke kaken had.
Heb ook gewoon kunnen eten (tijdens de trip) en slapen, dus denk dat een lage dosering mij prima bevalt.
Daarom misschien eerder 4fmp want als ik het zo lees is 6apb wat onvoorspelbaarder en kan het zwaarder inslagen.
Ach, misschien bestel ik beide en probeer ik het eens.

Ik vind het wel leuk dat je dit gewoon online kunt bestellen en zelf je capsules maken.
Langs andere kant is dat misschien ook een beetje wat mij afschrikt, want bv. spice kan je ook online bestellen en daar worden mensen helemaal gek van. (of salvia waar ik helemaal van was doorgetript)

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Klopt inderdaad dat 6apb iets langer duurt. Deels ook omdat het later werkt, dat is ook een van de redenen waarom het soms harder inslaat, mensen nemen te vroeg bij. Slapen heb ik zelf met 4fmp ook wel eens last van, zoals bij de meeste amfetamines.

En ja natuurlijk het is wat onvoorspelbaarder want het zijn RC's, maar er zijn al genoeg mensen die het gebruikt hebben, dus je kan wel zeggen dat het relatief veilig is met een verstandige dosis.

Maar het niet slapen schrikt je af? Hoezo dat?

chipmunk

Belezen gebruiker
benniesmitters zei:
Klopt inderdaad dat 6apb iets langer duurt. Deels ook omdat het later werkt, dat is ook een van de redenen waarom het soms harder inslaat, mensen nemen te vroeg bij. Slapen heb ik zelf met 4fmp ook wel eens last van, zoals bij de meeste amfetamines.

En ja natuurlijk het is wat onvoorspelbaarder want het zijn RC's, maar er zijn al genoeg mensen die het gebruikt hebben, dus je kan wel zeggen dat het relatief veilig is met een verstandige dosis.

Maar het niet slapen schrikt je af? Hoezo dat?

Mwoah afschrikken, ik ben gewoon als ik terugkom van een feest dat ik meteen kan slapen en niet tot 12u smiddags wakker blijf..

Nu moet ik er ook wel bij zeggen dat ik best een sterke wietgebruiker ben en dat hoogstwaarschijnlijk zal combineren als ik 4fmp of 6apb neem. Toen ik xtc heb geprobeerd enorm veel joints bij gerookt en als een roosje geslapen. Was wel maar kwartje en niet bijgenomen.

Narayani

Bewuste gebruiker
Over 4f kan ik niks zeggen maar heb laatst wel 6apb gebruikt voor het eerst. Mij viel de euforie echt op. Niet zo 'rushed' als mdma en ook verrassend helder (al is dat wellicht ook dosis-afhankelijk) maar ik voelde me zooo fijn. Gewoon lekker! Ik kon dansen, chillen, kletsen, alles was prima en gezellig, en ik kon intens genieten van zien hoe andere mensen het ook zo naar hun zin hadden.

Het duurde bij mij het kortst voordat het ging werken in vergelijking tot de 2 vrienden die mee deden, ongeveer 1,5 uur. We hadden vrij kort van tevoren gegeten, dat kon even niet anders met onze ADE planning, maar ik heb een vrij snelle stofwisseling gelukkig. Ik kan echter niet zeggen dat ik het nou zo lang vond duren, na 1,5 uur werden mijn benen wel weer echt moe en was de euforie ook alweer aan het afnemen. Al heb ik daarna nog een topavond gehad op een kwartje, dat had toch een overduidelijk 1+1=3 effect met de kennelijk toch nog aanwezige 6apb. Al met al vond ik het geslaagd maar wel wat subtiel en die 2 vrienden deelden die mening. 6apb alleen, dus zonder xtc/mdma bij te nemen, zou ik graag eens in een thuissetting proberen.

Eenmaal op ons logeeradres heb ik geslapen als een roosje, en amper nadelige bij-effecten ervaren. Wel werd voor mij bevestigd wat ik ook al op erowid soms las, dat het ietsje meer trippy was op visueel gebied. Iets wat ik dus niet fijn vind als ik niet de intentie heb dat te ervaren. Het viel me bijvoorbeeld op vóórdat ik doorging aan de xtc, dat de letters op de telefoon van een van die vrienden wel vloeibaar leken en over het scherm gleden. Maar ik heb al vrij snel dat objecten vervormen, dat kan ook aan mij liggen zeg maar :P

Het is per ongeluk een mini tripreportje geworden, maar hopelijk heb je er wat aan.

Allebei tegelijk. Allebei werkt het lang. Beste combi ever.

Beter dan XTC en 4fmp in ieder geval in verband met de oxidatieve stress. Daarom heeft Nichols ook die 6-APB uitgevonden. Nou ja, natuurlijk niet om het met 4fmp te nemen, maar ja :rock: party on dude!

chipmunk

Belezen gebruiker
Bommetje45 zei:

Beter dan XTC en 4fmp in ieder geval in verband met de oxidatieve stress. Daarom heeft Nichols ook die 6-APB uitgevonden. Nou ja, natuurlijk niet om het met 4fmp te nemen, maar ja :rock: party on dude!
Haha, goed advies hier. Combineren ga ik zeker niet doen (behalve met wiet) aangezien ik nogal onzeker ben als ik iets nog nooit heb gedaan.
Was super zenuwachtig toen ik xtc probeerde, maar toen het insloeg besefte ik dat dit nergens voor nodig is. :beer:

Wat raden jullie aan qua dosering? (4fmp/6apb) Ik lees dat je best de hele dosis in 1x neemt?
Ik heb slechts 1 ervaring met X (wss op nye nog eens aangezien ik mezelf had beloofd niet meer in 2016 te gebruiken :grin: ) maar heb toen maar een kwartje genomen van een (ongeteste) dom perignon pil. Ik vond het echt fantastisch, zoals meeste mensen hun 1e x ervaring. Wist niet dat het mogelijk was je zo goed te amuseren!
Misschien het feit dat ik er héél veel joints bij heb gerookt dat het effect versterkt is van het kwartje?

Moet wel toegeven dat ik graag een kwartje wou bijpakken na een paar uurtjes; misschien was het toch een beetje een net niet ervaring.
Maar wil ook zeker niet té veel nemen om het klappertanden, grote ogen en de dip een beetje te beperken.

Bedankt voor het advies!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Bommetje45 zei:

Voordat mensen dit slechte advies opvolgen: deze twee drugs combineren is waarschijnlijk net zo slecht als mdma en 4-fa combineren, misschien zelfs slechter. Het is niet zo dat het bekend is of 6-apb veiliger is dan mdma. Hou het toch gewoon (relatief) veilig door maar 1 stimulant tegelijk te gebruiken. Op een verantwoorde manier drugs gebruiken brengt al risico's met zich mee, laat staan spul combineren waar ook nog eens weinig over bekend is. Iedereen moet doen wat 'ie wil natuurlijk, maar er mag denk ik wel wat van gezegd worden als dit soort slechte adviezen hier gegeven worden.

Ja, ok het is wel een beetje kort door de bocht. Ach, ja party on...eigen risico....

Al is het wel duidelijk dat David Nichols 6-APB had uitgevonden met die benzofuraan verbinding juist omdat die verbinding minder oxidatieve stress veroorzaakt dan de methyleendioxi verbinding.

(het originele onderzoek kan je hier vinden

Med Chem. 1993 Nov 12;36(23):3700-6.Monte AP, Marona-Lewicka D, Cozzi NV, Nichols DE.)

Waar je zorgen over kan maken is dat 6-APB in het lichaam omgezet wordt in iets anders wat schadelijk voor de lever en nieren zou kunnen zijn. Er bestaan verhalen dat je pijn aan je nieren kan krijgen. Wellicht is dat vanwege de vasoconstrictie (vernauwing bloedvaten) waardoor de filtratie van de nieren negatief wordt beïnvloedt. Voor de verwijding van de bloedvaten kan je wat taurine nemen (Red Bull Baby!). En voor de bescherming van je nieren en lever kan je wat acetylcysteine nemen. Gewoon bruistabletten van het Kruidvat. Lekker goedkoop, ook goed voor vastzittende hoest. Nu dat kunnen we wel gebruiken met die koude dagen.

Als je dan toch van de combi's ben, doe dan liever 4FA en 6APB. Doe het inderdaad nooit als eerste keer. Wees een gevorderde gebruiker, ken je lichaam. Op het LSR blog staat trouwens toevallig net een post over juist de 4FA en XTC combinatie.

Neem eerste de 4FA (iets minder dan normaal ajb). Als de 4Fa goed valt en voelt ga dan met de 6APB verder. Mocht dat niet zo zijn, nou neem dan niet. Met 4FA blijf je helder, en kun je helder blijven nadenken, dus daarom kun je dat ook beter als eerste innemen. :wink:

En ook gezien de werking.
4FA komt wat sneller op en duurt qua serotonineroes niet zo lang. 6APB kan echt heel lang duren. Dus dat grijpt precies in elkaar. Erg leuk. Wel een vrije dag nemen. Je bent echt kapot en hou zo'n combi voor de 1 keer per jaar of zo.

En inderdaad niet doen hoor. Kan gevaarlijk zijn, eigen risico. Sorry, maar dat gaat niemand toch tegenhouden?

chipmunk

Belezen gebruiker
6apb was out of stock dus 4fmp besteld, maar ik weet eigenlijk niet of ik het nog wil nemen na onderstaande comments te lezen: (van een youtube filmpje waar ze 4fmp testen in spuiten & slikken)

Ken Oh6 maanden geleden
Vriend van me viel steeds flauw de dag nadat ie het gebruikt had en moest opgenomen worden in het ziekenhuis.

AVLRECORDS6 maanden geleden (bewerkt)
+Ken Oh las dat ook over meerdere mensen, voor mij geen experimentele drugs meer.. 4FMP is gewoon te link om mee te klooien.
Ik had het zelf ook een beetje de dag erna.. elke keer dat ik uit bed kwam werd het half zwart voor de ogen. Het is trouwens echt een bagger drug...

Jammer, want ik keek er wel naar uit. Nuja, misschien zijn er mensen dat bovenstaande van MDMA ook hebben meegemaakt als ze niet voldoende hebben gegeten & gedronken / genoeg vitamines binnen / slaap ..? Maar ik zou dat toch niet willen meemaken. :confused:

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat 4-FA een slechte drug is met zulke voorbeelden, echter moet je eens in het nieuws kijken naar al die 'XTC-doden'; als je ook maar een beetje info opzoekt over een drug dan zijn veel gevaren al te voorkomen. Punt is wel dat 4-FA een vrij nieuwe drug is en de 'regels' voor veilig gebruik nog lang niet zo duidelijk zijn als bij bijvoorbeld MDMA. Tuurlijk, als je 2 capsules van 175mg 4-FA naar binnen werkt "omdat bij MDMA bijnemen ook altijd helpt", dan kan je wel rekenen op dat het fout gaat aangezien het totaal verschillende drugs zijn, maar voor zover ik weet is bij een enkele middelhoge dosis onder de juiste omstandigheden (elk uur 1-2 glazen water (niet meer niet minder), gewoon wat (gezonds) eten tijdens gebruik, proberen z.s.m.te slapen i.p.v. door te halen, niet combineren met andere drugs, reserves aanvullen en dat soort dingen) niet veel gevaar.

De enige manier hoe je echt waarde kan hechten aan zulke uitspraken over drugs is als je ook alle omstandigheden weet (dosis, voedsel, omgevingstemperatuur, wel/geen pauze, etc), anders geef je een middel een slechte naam vanwege het vergeten te melden dat je de grens echt hebt opgezocht.

(Om nog even precies in te gaan op de door jouw gegeven voorbeelden:

Die van Ken Oh: waarvoor is hij opgenomen in het ziekenhuis? Wat is de genomen dosis van die vriend? Hoeveel heeft de persoon in kwestie gegeten/gedronken voor, tijdens, en na het gebruik? Zoals ik eerder al aangaf, onder welke omstandigheden heeft hij gebruikt?

Die van AVLRECORDS: Zelfde als voor Ken Oh minus het ziekenhuisgedeelte. En dat het een baggerdrug is, tja, je vindt het vrij-mild-aanvoelende-maar-toch-stiekem-zeer-sterke effect leuk of niet, dat maakt de drug niet meteen bagger.)

Ok, er zijn ongeveer 300000 mensen die per jaar XTC gebruiken. En er zijn 1 tot 7 doden per jaar?

Daarvan durf ik te verwedden dat er vaak meisjes van 15 van 45 kilo bij zitten die 200 mg naar binnen gooien, en ook nog wel wat toeristen die helemaal stijf van de alcohol en weed en coke nog wat XTC naar binnen gooien ook.

4FA kan je wel inschatten als iets gevaarlijker. 4 doden op 100.000 ongeveer. Vooral doordat mensen bijpakken en het nemen als 'XTC light'. Ja, ja.... :wave:

Als mensen standaard 200 gaan rijden in een auto is het ook gevaarlijk.

Het is een risico. Onder een palmboom liggen leidt ook tot honderden doden per jaar.

Hup kokosnoot op je kop. Ogen openhouden zou ik zeggen, zelfde bij 4FA.

Begin met een halfje, weet wat je slikt (testen), voor mijn part heb je een sporthorloge bij met waar je je hartslag op kan volgen, ben goed uitgerust, doe er geen andere drugs bij (ook alcohol en koffie), eet lekker en gevarieerd.

UIteindelijk is alcohol en roken nog steeds veel en veel gevaarlijker dan 4FA of XTC. Dan kun je echt wel zeggen.

chipmunk

Belezen gebruiker
Intussen heb ik de 4fmp nog niet geprobeerd, wel laten testen en is dus gewoon 4-fluoramfetamine.
Was de eerste keer dat iemand hiervan een sample binnenbracht in België. Weet wel het exacte mg niet ondanks ik duidelijk heb vermeld dat ik dat wou weten en nog vroeg of ze niet de hele pil moesten hebben daarvoor, maar het zou een 170 mg moeten zijn ..volgende keer ga ik maar in NL testen denk ik.
Blijkbaar is 4fmp hier ook al enkele jaren verboden. :grin:

Ik heb inmiddels wel nog een keer xtc gebruikt op nye en dat is aardig misgegaan op een half pilletje, zie hier: viewtopic.php?f=21&t=60447

Het kan dus (uiteraard) op xtc ook nog gewoon verkeerd lopen als de omstandigheden niet ideaal zijn. Mijn interesse naar 4FA is er nog steeds maar zal toch maar voorzichtig met een halfje beginnen door de slechte xtc ervaring.

Is er trouwens al wat meer bekend over de schadelijkheid van 6APB? Ik zie heel veel negatieve berichten over 4FMP voorbijkomen en het verbod enz. maar misschien ook logisch omdat 6APB toch nog wat minder bekend is?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
6-APB wordt nog maar minimaal gebruikt dus daar is nog niks over bekend. Bij 4-FA werden de problemen ook pas bekend bij massaal gebruik.

Auraz

Belezen gebruiker
Probeer ze alle 2 eens in diverse settings.. zorg dat er genoeg tijd tussen zit. En test het dan ook meerdere keren zodat je het echte effect kan identificeren..

Wat mensen al zeggen in deze topic, gebruik je verstand.. weersta de verleiding.. (persoonlijke groei) maar bouw het op.
Mijn voorkeur heeft toch echt de 6apb. (op feestjes dan)
Wil eigenlijk ook niks anders meer, feit dat ie zolang werkt.. en je wat minder vaag wordt dan van X, ervaar ik zelf als prettig(er).
Hou er wel rekening mee dat ie pas na 90 a 120min inslaat. :)

chipmunk

Belezen gebruiker
Inmiddels 2x (met voldoende pauze) 4fmp geprobeerd.
Weinig tot geen last van overmatig zweten, wel voel ik al vrij snel na inname (na zo een 30 min)) voor ik hem echt voel inkicken dat ik met mijn tong begin te spelen.
Ik denk niet dat ik aan het kaakschaatsen was, maar dagen nadien heb ik toch wat tandpijn dus dat is toch niet positief.

1e maal begonnen met een halfje van zo een 170 mg 4fa pil, 2e maal bijna een hele in 1 keer.
Merkte inderdaad dat de hele dosis in 1 maal veel beter is.
Eens ik begin te dansen kan ik niet stoppen, ook al sta ik niet meer op de dansvloer.
Ik merk wel dat ik totaal geen ritme kan houden (niet dat ik dat nuchter wel kan :) )

Ook viel mij dit weekend (de 2e maal 4fmp) dat meerdere mensen met mij moesten (uit)lachen dus ik dans en loop er wel als een mongool bij waarschijnlijk.
De security van het festival dacht hier ook zo over. :smirk:
Ik had dit keer ook weinig zin om tegen mensen te lullen, enkel degene waarmee ik daar was.
Er hing wel niet zo een goede vibe op het festival dit weekend.
Het eerste feest waar ik 4fmp heb gedaan maakte het niet uit of je 'normaal' of als een complete gek aan het dansen was, iedereen was superchill tegen elkaar dus dat heeft er misschien ook iets mee te maken.

Eens ik neerzit is neerzitten zalig en eens ik een ijsje eet is dat zalig. Je moet het inderdaad dus wat sturen.
Maar als ik eenmaal heb gedanst blijf ik mijn lichaam bewegen, wat er vast wel idioot uitziet.
Als ik in het gras aan het chillen ben en met mijn armen op de muziek blijf gaan is dat misschien er ook wat over. :grinning:

Heb er mega doppen van en ik merk de dag nadien dat mijn ogen er nog anders uitzien en ook niet rood worden als ik dan wiet rook.
Ook is de euforie er snel af en eens het echt is uitgewerkt is de energie en drang om te dansen volledig op (wat al na 3-4 uur is).
Misschien maar goed want eens ik neerzat voelde ik wel hoe moe ik mijn benen maakte.
Wel totaal geen drang om bij te pakken. Mezelf verplicht tot het einde te dansen terwijl mijn benen ineens loodzwaar aanvoelden en ritme houden eens zo moeilijk was.

Was er de eerste maal heel enthousiast over maar weet niet zeker of ik het nog ga nemen na de 2e ervaring.
In ieder geval een gezonde serotoninepauze voor de rest van de zomer en misschien daarna 6apb toch eens een kans geven?

chipmunk

Belezen gebruiker
Jongens, heel rare situatie hier..een dikke maand later heb ik nog steeds last aan mijn gebit.

Enkele dagen nadien kreeg ik last van kaakspanning / lichte tandpijn en dit is niet overgegaan, vind ik toch wel zorgwekkend.

Ik denk dat ik mijn gebit sinds het gebruik / de klachten de dagen nadien wat meer open of toe ben gaan houden.

Ik herinner me dat ik moeite had om mijn achterste tanden op elkaar te zetten, waardoor ik misschien onbewust dit zelf in de hand heb gewerkt? Voelde precies of mijn gebit niet meer opeen past (if that makes sense), laatste dagen let ik hierop en is dit toch al enigszins verbeterd.

Misschien ben ik sindsdien beginnen knarsetanden in mijn slaap? (waar ik voordien geen last van had)

Dacht het even uit te zitten, maar vind dit toch niet normaal. Benieuwd of dit voor iemand herkenbaar is.

Misschien magnesiumcitraat voor het slapen gaan?

Laatste keer xtc toen ik slecht ben gegaan, dagen nadien wat kaakspanning gehad maar heeft toen ook echt maar enkele dagen geduurd.

Side note: enkele weken na het 4fmp gebruik heb ik een kleine (test)dosis 2cb poeder oraal ingenomen, wat vast ook niet super is voor het gebit.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Dacht het even uit te zitten, maar vind dit toch niet normaal. Benieuwd of dit voor iemand herkenbaar is.
Toen ik destijds mijn eerste paar keer MDMA had ervaren begon ik nogal mijn kaken te klemmen, ik klemde mijn tanden reflexmatig vanuit pretspanning, ik was hier van bewust maar zag er niet zoveel onheil in. Ik deed dit ook in mindere mate in het doorgaans leven.

Toen ik op een later moment langs de tandarts ging vertelde deze mij dat hij aan mijn tanden kon zien dat ik drugs gebruikt had omdat de zijkanten van mijn tanden wat afgevlakt waren. Hij raadde me aan om een bitje te kopen. Uiteindelijk heb ik wat gezocht naar een bitje, vrij prijzig maar uiteindelijk had ik besloten dat het niet meer nodig was voor mij.

Vanaf het moment dat de tandarts mij hier op aansprak heb ik heel bewust op mijn kaakspanning gelet en iedere keer dat ik merkte dat het voorkwam heb ik mij geconcentreerd op het ontspannen en wat ruimte laten tussen mijn kaken, mentaal door er bewust mee om te gaan heb ik hier voldoende verandering in kunnen brengen.

Als ik het mij goed herinner kun je voor zo'n 80 á 120,- een beetje praktisch en fatsoenlijk ogend doorzichtig plastic rubber voor om je tanden kopen. Zou echter niet weten waar, wellicht een bezoekje aan de huisarts waard als je er last van blijft houden.

Magnesium lijkt voor mij altijd wel wat te werken maar dit is nooit wetenschappelijk aangetoond effect te hebben op de kaakspanning. Wel is magnesium wetenschappelijk sterk in verband gebracht met het lichamelijk vermogen om de spieren te ontspannen.

chipmunk

Belezen gebruiker
Zal in dit topic ook maar even verduidelijken dat bovenstaande klachten niets met de 4fmp te maken hadden. (hoera!)

Na 2 tandartsbezoeken weet ik dat er met mijn gebit niets aan de hand is, alles zag er perfect uit en uiteindelijk heb ik een CT scan laten nemen, waarin duidelijk is geworden dat ik sinusitus heb, wat pijn in het aangezicht / kaak / tanden kan geven. Nu aan de antibiotica en begin me eindelijk wat beter te voelen, maar ik moet er dus vooral op letten van stof en tocht te vermijden.

Bovenaan