Psilocyloner
Bewuste gebruiker
Ja, veel meer mensen die psychedelica doen zouden eens Jung moeten lezen! De passage kwam uit het boek 'Man and his symbols', het enige werk gericht op het grotere publiek waarin hij samen met een aantal naasten in zijn vakgebied zijn theorieën op zeer toegankelijke wijze uiteenzet.Het is helemaal waar dat we in het westen onze roots in de natuur, onze connectie met de diepste lagen in ons zelf kwijt zijn geraakt. De tekst van Jung was interessant in dit opzicht. Ik had het niet eerder zo gedetailleerd overdacht dat de huidige spiritueel deplorabele staat waarin we als individueel mens en als mensheid in totaal verkeren, zo direct is terug te leiden naar het moment waarin we de wetenschap de positie van natuur-verbinding deden vervangen. Zeer verhelderend inzicht.
Iedereen die geïnteresseerd is in Jung, raad ik aan eens even te kijken op deze pagina. Jung leest doorgaans niet erg gemakkelijk weg. 'Man and his symbols' is voor velen denk ik een goed startpunt, daar dit bewust op toegankelijkere wijze is samengesteld met een breder publiek in het achterhoofd dan louter vakgenoten.
De zelfbenoemde, westerse sjamanen hier hebben geen idee wat ze doen. Begeleiden is één ding (en is goed, daar niet van), maar sjamanisme is echt even wat anders.In dit opzicht heb ik ook beslist mijn twijfels bij veel westerse sjamanen, omdat ze (we) de spirituele achtergrond, wortels missen, welke ons de noodzakelijke bagage meegeven om kennis tot ons te nemen en vervolgens over te dragen.
In inheemse culturen is de sjamaan een soort kanaal, iemand die door járen leren en toewijding in staat is contact te leggen met plant spirits bijvoorbeeld en daar kennis of inzichten, of leiding, uit put. Iemand die in staat is aspecten in zijn bewustzijn te brengen die voor anderen normaal gesproken buiten beeld blijven. Het gaat dan vooral om niet-stoffelijke zaken, zaken waar wij met onze materialistische visie zo ver van verwijderd zijn geraakt, die zaken die voor ons totaal ongrijpbaar zijn geworden en die wij afdoen als zweverigheid, fantasie, of wat dan ook.Het komt daarbij helemaal aan op intentie en processing. Hoe pas je kennis toe. Dat hangt daarmee sterk af van de betreffende persoon die zich sjamaan noemt. Ik denk dat sjamanen traditioneel de positie in een maatschappij hadden, van leidraad, begeleider. Veel mensen interesseren zich voor zaken die we spiritueel noemen, maar hebben niet het inzicht om bepaalde ervaringen cq energieën een plaats te geven. Ondanks dat we onze roots verloren zijn, denk ik dat door het innemen van de juiste positie, samen met bepaalde persoonlijke kwaliteiten, sjamanen ook (of juist) in onze maatschappij heel veel goed werk kunnen verrichten. Maar het zijn wat dat betreft baby-steps, omdat het ook voor sjamanen relatief nieuw terrein is.
Ja, dit vind ik heel spijtig om te moeten constateren. Er is zelfs een hele toerisme-industrie ontstaan rondom ayahuasca en andere entheogene middelen. Hier zijn veel mensen ingedoken die beslist geen zuivere intenties hebben en vooral uit zijn op geldelijk gewin. Ook het afreizen naar Peru, bij wijze van, geeft geen garantie op een authentieke ervaring met een 'echte' sjamaan. Wat is een 'echte' sjamaan? Geen mens die het je kan vertellen. Er is geen enkele waarborging van kwaliteit of iets. Het is echt een mijnenveld geworden, als je het mij vraagt. Het is voor ons niet zo 1-2-3 toegankelijk, zonder een enorm risico te lopen om met iemand in aanraking te komen die niet zuiver handelt en vooral op geld van 'rijke westerlingen' is belust.Daarom ook zijn er wannabe-guru’s en sjamanen. Omdat sommigen stoppen met willen leren / bescheiden zijn en een bepaalde pose innemen die hen financieel of ego gewin geeft.
Ik ga hierbij even uit van een oersamenleving. Daarin waren we niet in staat de hele wereld over te reizen. Elk gebied/continent had zijn eigen entheogenen. Behoefte aan iets anders ergens ver vandaan is er nooit geweest. Juist wij willen vanuit onze hebzucht natuurlijk meteen álles overal vandaan hebben. Ook ik zou dolgraag een reis maken naar zuid-Amerika om in contact te komen met authentieke sjamanen en plantmedicijnen, maar vooralsnog heb ik het uit mijn hoofd gezet. Voor nu richt ik mij op de entheogenen die hier inheems zijn en probeer daar zo goed als kan voor mezelf mee te werken.Ik denk persoonlijk dat de connectie met onze diepere lagen universeel is. Dat het niet uitmaakt waar het middel vandaan komt. Maar dat het meer onze disconnectie met ‘spiritualiteit’ is welke ervoor zorgt dat het moeilijker door kan komen. Ik ben er wel van overtuigd dat sommige middelen beter werken voor ‘connectie’, maar dat dat los staat van waar het vandaan komt.