5htp?

uncoolbeatle

Experimenterende gebruiker
Pre-loaden met 5htp, beter wel of niet doen? Heb al veel verschillende meningen hierover gelezen, maar ik zou graag een concreet antwoord hebben. Zoja, hoeveel dagen voor xtc-gebruik moet je stoppen met pre-loaden? Ik heb wel al gelezen dat je niet vlak na gebruik 5htp moet pakken voor het herstel omdat dit neurotoxisch schijnt te zijn.

Alvasy bedankt :)

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
3dagen voor en na xtc gebruik. Over dit middel zijn verder nog geen grote bewijzen dat het effectief werkt maar er zijn positieve reacties...

ooscaar

Wijs gebruiker
Waarschijnlijk een sterker MDMA-gevoel. Meer valt er toch niet mee te bereiken. Maar het is denk ik effectiever om alleen 5-htp in te nemen na xtc (zodra de MDMA uit je lichaam is), omdat je serotoninevoorraad echt wel goed is aangevuld als je netjes pauzes houdt. Als je kortere pauzes dan drie maanden houdt, is ook het serotoninepeil vaak niet zozeer het probleem, maar eerder de downregulatie van je serotoninereceptoren, waar je niet veel aan kunt doen, al helemaal niet met 5-htp.

uncoolbeatle

Fool zei:
Wat wil je ermee bereiken?

Ik pak altijd vitaminepillen ervoor /erna om mn lichaam te helpen met recupereren en ik dacht dat 5htp daar misschien ook bij kon helpen. En met als volgt dus ook een meest effectief MDMA-gevoel inderdaad. :)

uncoolbeatle

ooscaar zei:
Waarschijnlijk een sterker MDMA-gevoel. Meer valt er toch niet mee te bereiken. Maar het is denk ik effectiever om alleen 5-htp in te nemen na xtc (zodra de MDMA uit je lichaam is), omdat je serotoninevoorraad echt wel goed is aangevuld als je netjes pauzes houdt. Als je kortere pauzes dan drie maanden houdt, is ook het serotoninepeil vaak niet zozeer het probleem, maar eerder de downregulatie van je serotoninereceptoren, waar je niet veel aan kunt doen, al helemaal niet met 5-htp.

Dan weet ik genoeg, dankjewel!

Fool

Badass junkie
Om te herstellen lijkt me 5-HTP helemaal niet zo'n goed idee. Het draagt enkel bij aan de productie van serotonine, iets wat je lichaam ook vrij snel wel verzorgt. De tolerantie/kater heeft (wordt aangenomen) veel meer te maken met (zoals Ooscar ook al zegt) de downregulatie van de serotoninereceptoren. Misschien dat extra serotonine in je zenuwcellen pompen de downregulatie minder zal laten merken, maar om de één of andere reden heb ik een beetje een naar gevoel bij 5-HTP. :P

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fool zei:
Misschien dat extra serotonine in je zenuwcellen pompen de downregulatie minder zal laten merken, maar om de één of andere reden heb ik een beetje een naar gevoel bij 5-HTP. :P
Ik heb een tijdje standaard 5-HTP gebruikt nadat de MDMA was uitgewerkt met het idee dat de dip dan minder zou worden. Uiteindelijk ben ik er vooral vanuit kosten overweging mee gestopt en merk niet echt verschil, dus vraag me af hoe effectief het is.

Maar waarom heb je zo'n naar gevoel bij 5-HTP? Er is toch niet echt onderzoek dat uit wijst dat het schadelijk is, of wel?

Fool

Badass junkie
Hoofdzakelijk omdat het nog niet bekend is hoe sommige mensen EMS kregen van 5-HTP supplementen.
5-HTP is POSSIBLY SAFE when taking by mouth. However, some people who have taken it have come down with eosinophilia-myalgia syndrome (EMS), a serious condition involving extreme muscle tenderness (myalgia) and blood abnormalities (eosinophilia). Some people think EMS might be caused by an accidental ingredient (contaminant) in some 5-HTP products. However, there is not enough scientific evidence to know if EMS is caused by 5-HTP, a contaminant, or some other factor. Until more is known, 5-HTP should be used cautiously.

Other potential side effects of 5-HTP include heartburn, stomach pain, nausea, vomiting, diarrhea, drowsiness, sexual problems, and muscle problems.
http://www.webmd.com/vitamins-supplemen ... name=5-htp

En daarnaast omdat gewoon alle 5-HTP wordt omgezet in serotonine, zonder dat je lichaam hier zelf zeggenschap over heeft. Mensen die iets minder goed opletten of in een opwelling meer nemen zouden zichzelf dus best een serotonine-syndroom achtig verschijnsel naar binnen kunnen gooien. Net als het legio gevaarlijke interacties dat dit met zich meebrengt waar je op moet letten.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Thanks! Ik wist wel van het mogelijke risico op serotonine-syndroom of in ieder geval serotonine overschot, maar van EMS wist ik niet. Ik haal het al jaren niet meer, maar dat ga ik nu ook zeker niet meer doen tot er meer over bekend is.

ooscaar

Wijs gebruiker
Maar 5-htp komt toch ook (al dan wel in geringe hoeveelheid) voor in de voeding? Ook l-tryptofaan wordt gedeeltelijk omgezet naar 5-htp. Dan is het toch absoluut niet waarschijnlijk dat 5-htp in normale hoeveelheden EMS veroorzaakt? Lijkt mij althans.

Maar goed, aan de andere kant misschien toch niet echt verstandig om dan dagelijks 5-htp te gaan nemen, totdat er meer bekend is. Zelf zal ik het zeker wel blijven doen de dagen na 4-FA, want het helpt me gewoon en voorkomt bij mij echt een dip. Ook kun je nog wel redelijk goedkoop 5-htp kopen waarvan de verpakking vermeldt dat er geen vervuilingen in zitten (getest volgens de verpakking), dus dan zit je nog redelijk safe dat je de vervuilingen die waarschijnlijk EMS veroorzaken niet binnen krijgt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ooscaar zei:
Maar 5-htp komt toch ook (al dan wel in geringe hoeveelheid) voor in de voeding? Ook l-tryptofaan wordt gedeeltelijk omgezet naar 5-htp. Dan is het toch absoluut niet waarschijnlijk dat 5-htp in normale hoeveelheden EMS veroorzaakt? Lijkt mij althans.

Maar goed, aan de andere kant misschien toch niet echt verstandig om dan dagelijks 5-htp te gaan nemen, totdat er meer bekend is. Zelf zal ik het zeker wel blijven doen de dagen na 4-FA, want het helpt me gewoon en voorkomt bij mij echt een dip. Ook kun je nog wel redelijk goedkoop 5-htp kopen waarvan de verpakking vermeldt dat er geen vervuilingen in zitten (getest volgens de verpakking), dus dan zit je nog redelijk safe dat je de vervuilingen die waarschijnlijk EMS veroorzaken niet binnen krijgt.
5-HTP komt niet in significante hoeveelheden in voeding voor, L-Tryptofaan wel maar dat wordt dus niet allemaal omgezet naar 5-HTP in je lichaam. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook altijd het idee had dat 5-HTP redelijk onschuldig is, maar het feit dat het tot een overschot aan serotonine aanmaak kan leiden en dan wellicht nog andere gekke dingen maakt voor mij dat ik het voorlopig laat liggen.

Ik zou ook niet zomaar alles geloven wat er op de verpakking staat, tijdje terug nog ergens gezien dat er bij vitamine supplementen ook vaak andere informatie op de verpakking staat dan de daadwerkelijke inhoud. Weet niet precies meer waar ik dat gezien had helaas, maar kwam er op neer dat een bepaalde vitamine vaak in veel grotere hoeveelheden aanwezig was dan dat er op de verpakking stond en dat dit nou juist die vitamine is die je niet zomaar uit plast. Die hele voedings en supplementen markt lijkt toch minder goed gecontroleerd als dat we allemaal dachten. Helaas teveel van dit soort berichten/schandalen voorbij zien komen vorig jaar.

Fool

Badass junkie
Uhu, waarscijnlijk ga je nergens last van hebben Ooscar, voor mij heb ik echter het nut van 5-HTP nog niet gevonden en mijd het dus liever. :wink:

ooscaar

Wijs gebruiker
Ja okay, het is inderdaad ook een beetje die 'waarschijnlijk' die me niet zo zint. 5-htp helpt me wel de dagen na 4-FA, maar l-tryptofaan zou dat dan natuurlijk net zo zeer moeten doen. Dus waarom risico nemen als het niet nodig is natuurlijk. Ik ga wel overwegen om de boel weg te gooien en dan l-tryptofaan te halen. Aan de andere kant lijkt het me ook allemaal niet zo een probleem zo lang je 5-htp niet structureel/in hoge doses inneemt.

Even een vraagje gewoon omdat ik benieuwd ben: als het echt zo is dat alle 5-htp om wordt gezet in serotonine, dan zou je toch ook een MDMA-achtige high kunnen bereiken ermee? En dit heb ik dan nog nooit gelezen. Dit is puur omdat ik nieuwsgierig ben hoor, want ik besef me heel goed dat idioot veel 5-htp innemen waarschijnlijk dus erg slecht is.

Fool

Badass junkie
ooscaar zei:
Even een vraagje gewoon omdat ik benieuwd ben: als het echt zo is dat alle 5-htp om wordt gezet in serotonine, dan zou je toch ook een MDMA-achtige high kunnen bereiken ermee? En dit heb ik dan nog nooit gelezen. Dit is puur omdat ik nieuwsgierig ben hoor, want ik besef me heel goed dat idioot veel 5-htp innemen waarschijnlijk dus erg slecht is.
Je kunt er een soort van high van worden, maar MDMA werkt veel complexer dan enkel het releasen van serotonine. :wink:

Het houd zich ook bezig met de heropname hiervan, met noradernaline, met dopamine, met oxytocine. Allemaal factoren die leiden tot dat gevoel. :wink:

ooscaar

Wijs gebruiker
Fool zei:
ooscaar zei:
Je kunt er een soort van high van worden, maar MDMA werkt veel complexer dan enkel het releasen van serotonine. :wink:

Het houd zich ook bezig met de heropname hiervan, met noradernaline, met dopamine, met oxytocine. Allemaal factoren die leiden tot dat gevoel. :wink:
Jaja snap ik :wink: Wist niet dat je er een soort van high van kon worden. Uiteraard wordt er ook nog een hoop 5-htp buiten de hersens omgezet in serotonine en zorgt ook niet alleen de concentratie serotonine voor een blij gevoel, daarom werkt het ook (niet echt) als antidepressivum. Daarom dacht ik dat het niet echt mogelijk zou zijn. Maar niet iets om thuis te proberen dus :P

Fool

Badass junkie
Als je het maar blijft nemen schijn je er ook een soort van verslaafd aan te kunnen raken, las ik zelfs.

ooscaar

Wijs gebruiker
Fool zei:
Als je het maar blijft nemen schijn je er ook een soort van verslaafd aan te kunnen raken, las ik zelfs.
Oh dat is wel heftig eigenlijk, voor een voedingsupplement! De fabrikanten beweren van niet herinner ik me van internet dus dat geeft wel aan dat zij ook niet helemaal juiste informatie leveren...

Fool

Badass junkie
Moet je denk ik wel meer naar binnengooien als de doseringen die op de voedingssupplementen staan. Maar dit zijn speculaties.

ooscaar

Wijs gebruiker
Ja okay, dat denk ik ook wel inderdaad. Ik heb het zelf een keer anderhalve maand dagelijks genomen, 100 mg. Toen ik na die periode (een aantal bronnen raden aan om niet langer dan 5-6 weken dagelijks 5-htp te nemen) stopte merkte ik niets eigenlijk, het positieve effect hield juist nog wel even aan, en ook het meer herinneren van dromen en heviger dromen hield nog zeker wel even aan. Maar niets dat ook maar in de verste verte op een afkick leek.

Bovenaan