Aanhoudende problemen na XTC

Frqz

Newbie
Hallo,

Ik loop nu al een tijd rond met problemen, en heb al van alles geprobeerd, en zou nu graag willen weten of iemand mijn probleem herkent en of hij/zij er van af is gekomen.
Het zit namelijk zo:

Ik heb vorig jaar een heel jaar lang overmatig XTC gebruikt (15 keer in 11 maanden met rust periodes variërend, meestal rond de 4 weken, enkele keren ook 2 weken).

Een aantal maanden terug (ik denk rond november voor het eerst) begon ik problemen te krijgen.
Ik besefte eerst niet dat dit door XTC gebruik kwam, maar ben daar recent achter gekomen. Voorheen was ik steeds opzoek naar andere oorzaken.

De problemen zijn als volgt:
Ik voel me eigen de hele dag heel licht/afwezig/vaag/wazig in mijn hoofd. Alles gaat automatisch, maar het lijkt of ik er geen gevoel meer bij heb, alsof ik de hele dag droom. Een heel onwerkelijk gevoel, alsof ik mezelf niet bestuur. Het is moeilijk te beschrijven maar dit komt wel aardig in de buurt... Soms heb ik momenten dat ik heel even besef: wow dit gaat niet goed, wordt wakker... Heel onscherp zeg maar. Alles gaat wel automatisch door (praten/auto rijden bijv.) maar zonder besef. Dit is de kern van mijn probleem, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel... Alsof ik in een waas leef, alsof ik heel de dag licht aan het spacen ben. Het is bijna zo erg, dat ik de laatste keren toen ik XTC nam bijna geen verschil merkte tussen hoe ik me voel in het dagelijks leven en tijdens de space. Een aantal andere symptonen die hierbij gepaard gaan zijn heel onrustig slapen (ben moe, dus ga optijd naar bed, vervolgens paar uur wakker liggen, uiteindelijk in slaap vallen, en opeens om 03.00 snachts wakker worden, weer terug slapen, maar toch moe wakker worden. gebeurd bijna iedere nachts), mezelf niet kunnen concentreren. Als er in de les iets uit wordt gelegd, en iemand vraagt me wat er net verteld is, kan ik dit moeilijk uitleggen. Of een opdracht maken als het rumoerig is lukt ook totaal niet meer. Vroeger ging ik dagen van 09.00 tot 17.00 naar school/werk zonder problemen, ik merk nu dat ik om 12.00 uur al het gevoel heb of het 17.00 is, schooldagen zijn opeens heel zwaar voor me.

Ik heb al van alles opgezocht, en ik HOOP dat het slechts zo is dat ik moet herstellen van de flinke klappen die ik afgelopen tijd heb gekregen. Ik denk niet dat het "serotoninesyndroom" is, de symptomen die ik hierbij heb gevonden zijn iets heftiger. Ook hoop ik niet dat dit permanent hersenschade is en ik me de rest van me leven zo zal blijven voelen. Natuurlijk weet ik dat XTC een beetje permanente schade met zich meebrengt, maar ik heb het nu puur over dit overheersende vage gevoel...

Dit is een beetje mijn probleem, sinds de afgelopen maanden...
Mijn laatste keer XTC gebruik was met Oud en Nieuw (nu precies een maand geleden).
Ik ben ook van plan geen drank/drugs meer te gaan gebruiken tot ik me hersteld voel (ookal weet ik dat ik nooit meer de oude zal worden...)
Sinds vorige week ben ik weer gaan sporten, voorheen sportte ik 4x in de week, maar de afgelopen maanden was naar de sportschool gaan al teveel moeite. Dit heb ik dus weer opgepakt om ook sneller te herstellen. Daarnaast eet/drink ik goed en krijg ik goede vitamines etc. binnen.

Ik hoop dat er iemand is die mijn probleem herkent, en of hij/zij zich beter is gaan voelen na verloop van tijd... Dit ik zou mij misschien wat gerust stellen, wat ik erg kan gebruiken nu...

Ik weet dus dat sporten/eten/drinken/rust/niks gebruiken allemaal nodig zijn nu, en dit ga ik ook doen, en ik weet wat serotoninesyndroom en herenschade een beetje inhouden, en ik weet dat ik het beste naar een dokter kan gaan, maar dit heb ik al eens gedaan, en ik heb het idee dat zij niet veel over dit onderwerp af weten... (overigens wist ik toen nog niet dat het door XTC kwam).

Graag dus iemands advies/ervaring/geruststellende woorden :)

MeejheM

Badass junkie
klinkt heftig, maar je verhaal is goed leesbaar, dus zo erg zal de hersenschade niet zijn.

ik heb zelf nooit zoiets ervaren, tenminste, nooit langer dan 2 dagen. ze zeggen dat je het beste 2 of 3 maanden tussen je mdma gebruik kan houden. ik denk dat dat ongeveer de maximale periode is voor je lichaam en geest om helemaal te herstellen.

je bent nu 1 maand verder, ik zou het nog even aankijken, maar ook weer geen 2 maanden wachten voordat je medisch advies gaat zoeken.

Frqz

Newbie
MeejheM zei:
klinkt heftig, maar je verhaal is goed leesbaar, dus zo erg zal de hersenschade niet zijn.

ik heb zelf nooit zoiets ervaren, tenminste, nooit langer dan 2 dagen. ze zeggen dat je het beste 2 of 3 maanden tussen je mdma gebruik kan houden. ik denk dat dat ongeveer de maximale periode is voor je lichaam en geest om helemaal te herstellen.

je bent nu 1 maand verder, ik zou het nog even aankijken, maar ook weer geen 2 maanden wachten voordat je medisch advies gaat zoeken.

Dat is het rare, ik voel me super onbewust, maar heb bijv. wel gewoon al mijn 9 tentamens gehaald 2 weken terug...
Bedankt iniedergeval :)

Narayani

Bewuste gebruiker
Het gevoel wat jij omschrijft ken ik wel een beetje, bij mij uit zich dit op de momenten dat ik even wat minder in mijn vel zit - of toen ik depressief was, was dat ongeveer een 'goede' dag... ik voelde me ook 'super onbewust' maar heb gewoon mijn VWO diploma gehaald destijds etc dus ik snap je verwarring wat dat betreft wel. Dan is het net of je een film zit te kijken van je eigen leven, redelijk passief. Natuurlijk heb je een goede opdonder gehad van je XTC misbruik, dus dan is dit niet zo'n gek gevolg. Gelukkig ben je zelf al o.a. bezig met gezond eten om je herstel te bevorderen.

Lijkt me dat het vanzelf over zou moeten gaan, maar duurt het te lang dan zou ik toch even aan de bel trekken. Je geeft aan dat je het gevoel hebt dat de huisarts je weinig kan helpen hierbij, misschien kun je dan met deze mensen contact opnemen.

Fool

Badass junkie
Ik kan je in ieder geval geruststellen in de zin dat je nu niet lijd aan het serotoninesyndroom, dat is een acuut en levensbedreigend verschijnsel, niet iets dat dagen of weken aanhoud.

Daarnaast heb je zelf al de juiste maatregelen genomen en zou je met rust, regelmaat, voeding en sport (en natuurlijk geen drugs) jezelf wel beter moeten gaan voelen.

Merk je na nog een maand geen verbetering kan het vast geen kwaad om even langs je huisarts te gaan, succes ermee! :)

Frqz

Newbie
Narayani zei:
Het gevoel wat jij omschrijft ken ik wel een beetje, bij mij uit zich dit op de momenten dat ik even wat minder in mijn vel zit - of toen ik depressief was, was dat ongeveer een 'goede' dag... ik voelde me ook 'super onbewust' maar heb gewoon mijn VWO diploma gehaald destijds etc dus ik snap je verwarring wat dat betreft wel. Dan is het net of je een film zit te kijken van je eigen leven, redelijk passief. Natuurlijk heb je een goede opdonder gehad van je XTC misbruik, dus dan is dit niet zo'n gek gevolg. Gelukkig ben je zelf al o.a. bezig met gezond eten om je herstel te bevorderen.

Lijkt me dat het vanzelf over zou moeten gaan, maar duurt het te lang dan zou ik toch even aan de bel trekken. Je geeft aan dat je het gevoel hebt dat de huisarts je weinig kan helpen hierbij, misschien kun je dan met deze mensen contact opnemen.

Bedankt voor je reactie.
Ik had dit gevoel vroeger ook heel soms als het even wat minder ging, of als ik bijv. zenuwachtig was voor een presentatie. Maar nu dus gewoon continu.
Ik hoop inderdaad dat het vanzelf over gaat door rust in combinatie met sport en gezonde voeding. Voor nu probeer ik er zo min mogelijk aan te denken, en zodra ik het besef krijg dat ik het gevoel heb gewoon die gedachtes meteen wegstoppen, dit helpt redelijk, maar uiteraard is het nog steeds geen fijn gevoel. De tijd die je nodig hebt om volledig te herstellen is 3 maanden, en dit heeft er een jaar lang nooit tussen gezeten (terwijl ik daarvoor nooit iets gebruikt had, dus dit zijn wel flinke klappen uit het niets), dus ik hoop echt dat ik me over 2 maanden een stuk beter voel. Uiteraard ga ik dan niet meteen weer gebruiken, heb me lesje zeker wel geleerd nu. Ik wacht liever nog een tijdje met medische hulp, mijn ouders weten er absoluut niks vanaf en ik denk/hoop dat het met een gezonde levensstijl ook op te lossen moeten zijn. Ik denk zelf dat er iedere dag wel een heeeel klein beetje verbetering in zit, maar dit is erg moeilijk te beoordelen, kan ook slechts de gedachte zijn...
Ik merk wel dat ik bijv. in het begin echt nergens zin/interesse in had, en nu toch wel weer dingen ga oppakken die ik lang teveel moeite vond, zoals bijv. sporten, maar ook dit kan weer slechts komen omdat ik mezelf nu bewust ben van het probleem...

Frqz

Newbie
Fool zei:
Ik kan je in ieder geval geruststellen in de zin dat je nu niet lijd aan het serotoninesyndroom, dat is een acuut en levensbedreigend verschijnsel, niet iets dat dagen of weken aanhoud.

Daarnaast heb je zelf al de juiste maatregelen genomen en zou je met rust, regelmaat, voeding en sport (en natuurlijk geen drugs) jezelf wel beter moeten gaan voelen.

Merk je na nog een maand geen verbetering kan het vast geen kwaad om even langs je huisarts te gaan, succes ermee! :)

Super bedankt man!
Ik was toen straks aan het zoeken op soort gelijke symptomen, en moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje schrok toen ik vaak de term "serotoninesyndroom" voorbij zag komen.

Uiteindelijk zal ik er wel mee leren leven, alles went uiteindelijk, maar ik hoop natuurlijk dat dit niet de rest van mijn leven zo blijft...

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Klinkt een beetje als derealisatie wat je beschrijft, dat gaat meestal wel weer over uiteindelijk.

Voorlopig even niks meer gebruiken in ieder geval. Maar ga nou ook niet direct weer gebruiken als je je weer ok voelt, geef je hersenen even wat langer rust dat heeft het wel even nodig zo te horen.

Ps, ik heb je topic even verplaatst.

Frqz

Newbie
Psychedelibee zei:
Klinkt een beetje als derealisatie wat je beschrijft, dat gaat meestal wel weer over uiteindelijk.

Voorlopig even niks meer gebruiken in ieder geval. Maar ga nou ook niet direct weer gebruiken als je je weer ok voelt, geef je hersenen even wat langer rust dat heeft het wel even nodig zo te horen.

Ps, ik heb je topic even verplaatst.

Is dit een bekend fenomeen o.i.d.? 'Derealisatie' zo zou je het inderdaad goed kunnen verwoorden.
Ik heb niet eens zin meer op xtc te gaan gebruiken, en heb mijn lesje wel geleerd, dus ga zeker niet meteen weer gebruiken als het weer goed gaat inderdaad.

Edit: Heb het even snel op google ingetypt, wow dit zou het wel eens kunnen zijn ja...! Ga me er dit weekend eens wat in verdiepen, maar voor wat ik net snel heb gelezen komt het wel erg dicht in de buurt... Bedankt!

Frqz

Newbie
Zijn er mensen of kent iemand mensen waarbij dit is overgegaan? Hoop echt zo erg dat dit over gaat op termijn... :(

Narayani

Bewuste gebruiker
Frqz zei:
Ik denk zelf dat er iedere dag wel een heeeel klein beetje verbetering in zit, maar dit is erg moeilijk te beoordelen, kan ook slechts de gedachte zijn...
Ik merk wel dat ik bijv. in het begin echt nergens zin/interesse in had, en nu toch wel weer dingen ga oppakken die ik lang teveel moeite vond, zoals bijv. sporten, maar ook dit kan weer slechts komen omdat ik mezelf nu bewust ben van het probleem...

Klinkt alsof je wel degelijk vooruitgang boekt door in ieder geval het eten, sporten etc. hoor, maak jezelf niet té druk, niet 'overthinken' zeg maar. Je hebt nu een globaal idee wat het kan zijn, je bent actief bezig met je herstel, en je zal na verloop van tijd vanzelf kunnen zien of het beter gaat. Het kan nog wel per dag verschillen, maar schrik er niet te veel van als je een mindere dag te pakken hebt. Wat je zou kunnen doen is een soort dagboekje bij houden waarin je heel kort opschrijft hoe elke dag ging. Wellicht kan je na verloop van tijd zelf zien hoe je toch vooruit bent gegaan, voor je eigen gemoedsrust. Hoe gaat het trouwens met slapen momenteel, nu je weer een beetje sport enzo?

Ik heb hier ook mensen voorbij zien komen op het forum, die zaten te 'wachten' tot hun klachten voorbij waren, zonder er zelf iets voor te ondernemen. En dan van ons geruststellende woordjes verwachten :P

MeejheM

Badass junkie
Iedereen wie ik persoonlijk ken die daar last van gehad heeft, inclusief mijzelf voor korte periodes is er bovenop gekomen. Ook nog zonder blijvende schade.

Ik schat je kansen dus positief in, maar ik zou geen maanden wachten met hulp inschakelen. meestal duren deze periodes redelijk kort, meer in dagen dan in weken.

mocht er iets serieus aan de hand zijn is het wel zo handig dat je toch hulp inschakelt. zoals ik het verschijnsel ken gaat het altijd over. is het iets anders dan zal dat vanzelf blijken. het is moeilijk in te schatten aan de hand van wat regels tekst op een beeldscherm.

Frqz

Newbie
Narayani zei:
Frqz zei:
Ik denk zelf dat er iedere dag wel een heeeel klein beetje verbetering in zit, maar dit is erg moeilijk te beoordelen, kan ook slechts de gedachte zijn...

Klinkt alsof je wel degelijk vooruitgang boekt door in ieder geval het eten, sporten etc. hoor, maak jezelf niet té druk, niet 'overthinken' zeg maar. Je hebt nu een globaal idee wat het kan zijn, je bent actief bezig met je herstel, en je zal na verloop van tijd vanzelf kunnen zien of het beter gaat. Het kan nog wel per dag verschillen, maar schrik er niet te veel van als je een mindere dag te pakken hebt. Wat je zou kunnen doen is een soort dagboekje bij houden waarin je heel kort opschrijft hoe elke dag ging. Wellicht kan je na verloop van tijd zelf zien hoe je toch vooruit bent gegaan, voor je eigen gemoedsrust. Hoe gaat het trouwens met slapen momenteel, nu je weer een beetje sport enzo?

Ik heb hier ook mensen voorbij zien komen op het forum, die zaten te 'wachten' tot hun klachten voorbij waren, zonder er zelf iets voor te ondernemen. En dan van ons geruststellende woordjes verwachten :P

Mmh daar heb je gelijk in! :) Ik probeer er zeker ook niet teveel aan te denken inderdaad, ik denk dat positief blijven nu het verstandigste is...
Slapen gaat opzich niet heel slecht, gewoon wat "onrustiger" dan vroeger, in de zin van moeilijker in slaap komen (ook al ben ik moe) en bijna iedere nacht wel eventjes op een willekeurige tijd wakker worden en weer terug in slaap vallen.
Bedankt iniedergeval! :)

Frqz

Newbie
MeejheM zei:
Iedereen wie ik persoonlijk ken die daar last van gehad heeft, inclusief mijzelf voor korte periodes is er bovenop gekomen. Ook nog zonder blijvende schade.

Ik schat je kansen dus positief in, maar ik zou geen maanden wachten met hulp inschakelen. meestal duren deze periodes redelijk kort, meer in dagen dan in weken.

mocht er iets serieus aan de hand zijn is het wel zo handig dat je toch hulp inschakelt. zoals ik het verschijnsel ken gaat het altijd over. is het iets anders dan zal dat vanzelf blijken. het is moeilijk in te schatten aan de hand van wat regels tekst op een beeldscherm.

Mmhh je herkent het probleem dus en kent mensen die dit ook gehad hebben en er bovenop gekomen zijn, goed om te horen! (ook al was dit minder lange periode dan in mijn geval...). Was het is jouw geval ook door overmatig XTC gebruik? Bedankt in ieder geval voor het delen! :)

mikoz

Bewuste gebruiker
Het komt wel goed hoor. Ikzelf heb langer dan een jaar ongeveer iedere week xtc gebruikt. Ben er nu bovenop, alleen wel een ander persoon, niet negatief, niet positief. Gewoon anders. In mijn geval speelde de weg naar volwassenheid ook erg mee in dat ik erg veranderd was en me een totaal ander persoon voelde, ik was 16, 17, 18. Een ander persoon zijn was wel eerst wennen, maar ik heb de draai weer te pakken.

Als je het gevoel hebt het niet aan te kunnen kun je altijd overwegen om er met iemand over te praten. Als je terugvalt in oud gebruik, raad ik je echt aan om goede hulp te zoeken om van je verslaving af te komen (dat is in mijn ogen toch wat het is als je toch weer zou gaan misbruiken).

Succes :)

MeejheM

Badass junkie
Was het is jouw geval ook door overmatig XTC gebruik?

meestal sterke psychedelica, soms met blackouts omdat ik aan het combineren ging met wat me maar werd aangeboden. soms ben je zo van de kaart...

bij mijn vrienden ging het meestal ook om sterke psychedelica en verrassend vaak gecombineerd met slaapgebrek.

Frqz

Newbie
mikoz zei:
Het komt wel goed hoor. Ikzelf heb langer dan een jaar ongeveer iedere week xtc gebruikt. Ben er nu bovenop, alleen wel een ander persoon, niet negatief, niet positief. Gewoon anders. In mijn geval speelde de weg naar volwassenheid ook erg mee in dat ik erg veranderd was en me een totaal ander persoon voelde, ik was 16, 17, 18. Een ander persoon zijn was wel eerst wennen, maar ik heb de draai weer te pakken.

Als je het gevoel hebt het niet aan te kunnen kun je altijd overwegen om er met iemand over te praten. Als je terugvalt in oud gebruik, raad ik je echt aan om goede hulp te zoeken om van je verslaving af te komen (dat is in mijn ogen toch wat het is als je toch weer zou gaan misbruiken).

Succes :)

Een ander persoon ben ik zeker ook geworden door XTC ja, en dit is bij mij misschien eerder positief dan negatief in de zin dan ik er veel opener en socialer van ben geworden (in de vorm van makkelijker contact leggen met onbekende mensen, vroeger was ik veel meer in mezelf gekeerd). Enige keerzijde is dan dus het gevoel wat ik beschreven heb, maar dit is hopelijk niet permanent.
Van een verslaving is ook geen sprake, het was meer een "gewoonte" geworden om op feestjes te gebruiken, maar mijn laatste feestje heb ik gewoon nuchter gedaan.

Frqz

Newbie
MeejheM zei:
Was het is jouw geval ook door overmatig XTC gebruik?

bij mijn vrienden ging het meestal ook om sterke psychedelica en verrassend vaak gecombineerd met slaapgebrek.

Wat ik trouwens ook merkte is dat ik in het begin na xtc gebruik gewoon kon slapen, maar de laatste paar maanden na een feest totaal niet slaapte, of smiddags pas maximaal 3 uurtjes. In tegen stelling tot mijn vrienden, die wel zonder problemen 8 uur lang konden slapen.
Ik heb dus heel wat uren slaap overgeslagen na xtc gebruik.

MeejheM

Badass junkie
als je alleen mdma gebruikt hebt moet je eens naar bed gaan voordat het uitgewerkt is, dat werkt bij mij altijd prima.

mikoz

Bewuste gebruiker
MeejheM zei:
als je alleen mdma gebruikt hebt moet je eens naar bed gaan voordat het uitgewerkt is, dat werkt bij mij altijd prima.

Simpele, maar zeer goede tip. Werkt voor velen. Wie een van de velen is waarbij dit werkt, vindt vast wel dat deze smiley: :hearteyes: bij dat moment past.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
mikoz zei:
MeejheM zei:

Simpele, maar zeer goede tip. Werkt voor velen. Wie een van de velen is waarbij dit werkt, vindt vast wel dat deze smiley: :hearteyes: bij dat moment past.

Volledig mee eens :hearteyes: Maar zoals TS aangeeft als je teveel gaat doen op korte tijd mag je dat slapen wel vergeten. Het blijft een amfetamine en als je dat ernstig misbruikt blijven enkel nog de amfetamine werking over. Kenmerkelijk stijgen de dosissen dan ook. Dat allemaal resulteert in weinig tot geen euforie, helder, wakker zijn en strak staan tot laat in de middag..

MeejheM

Badass junkie
Teveel ja, te- van alles is niet goed.

als TS daar rekening mee houdt zie ik niet in waarom hij anders zou moeten reageren dan bijvoorbeeld zijn vrienden. als is slapen na drugsgebruik vaak best een individueel probleem, welke een oplossing op maat nodig heeft.

Frqz

Newbie
MeejheM zei:
Teveel ja, te- van alles is niet goed.

als TS daar rekening mee houdt zie ik niet in waarom hij anders zou moeten reageren dan bijvoorbeeld zijn vrienden. als is slapen na drugsgebruik vaak best een individueel probleem, welke een oplossing op maat nodig heeft.

Ja klopt, maar het niet/slecht kunnen slapen na XTC vindt ik nu niet het grootste probleem haha, zeker niet aangezien ik voorlopig toch niet meer ga gebruiken.
Dacht alleen dat het misschien deels heeft bijdragen aan de oorzaak van mijn probleem o.i.d., daarom dat ik het even vermeldde...

Ik heb het idee dat ik me de afgelopen 2 dagen tot aan halverwege de middag al een heeeel klein beetje scherper voelde, maar dit kan ook gewoon de gedachte zijn, en kan ook komen omdat ik uit kon slapen en verder niet veel hoefde te doen... Vindt het moeilijk om te beoordelen of er al vooruitgang in zit, maar heb wel het idee dat het later op de dag erger is.

MeejheM

Badass junkie
Kijk anders even of je met een of ander drugs/verslavings instelling contact kan krijgen voor wat concrete tips wat te doen en te laten.

ik zou het zo snel niet weten, behalve dat tijd alle wonden heelt, als ze niet infecteren...

het lijkt mij nog best vroeg daadwerkelijk naar je huisarts te gaan bijvoorbeeld, maar dat is ook afhakelijk van hoe je de situatie ervaart. als je wilt moet je gewoon gaan, ik denk alleen dat wat tijd, en gezonde gewoonten een hoop goed zullen maken.

Frqz

Newbie
MeejheM zei:
Kijk anders even of je met een of ander drugs/verslavings instelling contact kan krijgen voor wat concrete tips wat te doen en te laten.

ik zou het zo snel niet weten, behalve dat tijd alle wonden heelt, als ze niet infecteren...

het lijkt mij nog best vroeg daadwerkelijk naar je huisarts te gaan bijvoorbeeld, maar dat is ook afhakelijk van hoe je de situatie ervaart. als je wilt moet je gewoon gaan, ik denk alleen dat wat tijd, en gezonde gewoonten een hoop goed zullen maken.

Ik denk zelf dat de huisarts vrij weinig voor me kan betekenen, en heb ook geen behoefte om naar de huisarts te gaan. Ik denk inderdaad dat een gezonde levensstijl + rust nodig is, iets waar ik momenteel dus mee bezig ben.

Ik heb het idee dat er al verbetering in zit, ik DENK dat ik het gevoel minder intens ervaar als eerst, en het besef dat ik me super suf voel komt de laatste paar dagen pas aan het eind van de middag wat heftiger op zetten. Maar zoals ik al zei denk ik dat dit erg te maken heeft met het feit dat ik nu een weekje vrij ben, en dus goed uit kan slapen en verder niks hoef te doen... Maar toch geeft het mij een klein beetje positieve moed...

MeejheM

Badass junkie
Dat ben ik helemaal met je eens, en allemaal leuk en aardig, maar beloof je me dat als je over 2 weken nog steeds last hebt, of het idee hebt dat het niet volledig terugkomt naar het normale dat je hulp gaat zoeken?

succes, fijne vakantie.

Kevin106

Newbie
hallo Frqz ik hoop dat je dit nog leest hoelang heb jij last gehad van deze klachten ik ben nu 6maande veder en ik heb de klachten nog steeds mij vraag is nu heb je er nog steeds last van of ben je al weer de oude ik ben namelijk bang dat het nooit meer weg gaat met vriendelijk de groetjes kevin :confused:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Kevin106 zei:
hallo Frqz ik hoop dat je dit nog leest hoelang heb jij last gehad van deze klachten ik ben nu 6maande veder en ik heb de klachten nog steeds mij vraag is nu heb je er nog steeds last van of ben je al weer de oude ik ben namelijk bang dat het nooit meer weg gaat met vriendelijk de groetjes kevin :confused:
Ik las in je andere post dat je huisarts je niet meer kan helpen, probeer dit eens: https://www.brijder.nl/hoe-wij-helpen/p ... -spreekuur

Zij zijn gespecialiseerd in klachten nav drugsgebruik, dus zij zullen veel beter dan je huisarts weten wat de juiste behandeling is.

Kevin106

Newbie
okee ik ga er zo op kijken maar kunnen deze klachten weg gaan of blijf ik er echt heel me leven last van houden ik ben daar echt bang voor namelijk elke dag wazig zien ooggruis elke dag hoofpijn me zelf niet voelen raar gevoel in me buik word er een beetje moe van pff lijkt wel of ik gek aan het worden ben veel nachtmeries en als het geen nacmeries zijn het wel normale vaage drommen en dat al 6maande lang pfff :confused:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Meestal gaan dit soort klachten na verloop van tijd wel weer over, maar aangezien het al zo lang duurt bij jou is het wel belangrijk goede medische hulp te zoeken.

Verder kan ik je alleen als tip meegeven er niet teveel over na te denken, door er de hele tijd aandacht aan te besteden houd je het namelijk ook in stand.

Kevin106

Newbie
jaa ik weet het maar waar ik meer bang voor ben is dat ik ergens in blijf hangen of iets de klachten zijn wel erger geworden ik ben zo vaak bang dat ik me zelf kwijt raak of iets maar dat kan naturlijk niet op internet las ik ook zo veel dat het van zelf overging maar nee dus duurt al zo lang maar ik wil niet in een gekke huis komen of iets dat het alleen maar erger word vandaag had ik weer zo slechte dag heel erg wazig zien heel vaak moe slaap ik even word ik weer wakker net als nu nachtmeries raarste dromen maar denkt u dat dit zo heel me leven bijft groetjes kevin :confused:

@Kevin, dit blijft echt niet je hele leven. Ga naar de huisarts, vertel je verhaal en zij kunnen je doorverwijzen met deze klachten en d.m.v van therapie je helpen of medicijnen (ben zelf geen voorstander van medicijnen, maar als het helpt..) al zou ik eerst het met therapie proberen afhankelijk van de gestelde diagnose.

Klimrek

Experimenterende gebruiker
Na m'n eerste keer XTC had ik de dagen erna ook last van bovenstaande symptomen.
Derealisatie in mijn geval. Ik vond de ervaring zo overweldigend dat ik de dagen erna in een soort roes/droom leefde.

Door wat afleiding te zoeken in de alledaagse dingen zoals sport en hobby's, verplaats je je aandacht. Zo denk je niet de hele tijd terug aan de ervaring en ben je wat meer "hier en terug op aarde"

Het gaat ook echt wel over, maar je moet jezelf wel even motiveren om die roes te doorbreken.

Probeer je te focussen op leuke dingen en ga iets ondernemen. Geloof me, dan ben je een heel eind op weg en zul je merken dat het iedere dag een beetje beter gaat.

Suc6 en N-joy life!

Nena

Newbie
Hallo,
Ik herken mijzelf volledig in het allereerste verhaal.
In maart voor het eerst xtc gebruikt. Daarna een aantal keren op feestjes. Laatste keer was met een festival begin augustus.
Ik heb heb nooit eerder klachten gehad van xtc. Echter de laatste keer heb ik ernstige klachten aan over gehouden. Het typische de realisatie en de personalisatie. Het gevoel alsof ik van boven af bestuurd werd en alsof alles nep was. Ik heb extreme angsten gehad. Had bv het idee dat mensen konden weten wat ik dacht en dat er mensen in mijn huis rond liepen. Ik was zeer achterdochtig en wantrouwend naar mensen toe. Ook had ik het idee dat ik op de automatische piloot aan het leven was en er zelf naar toe stond te kijken. Ik ben daarbij in eerste instantie ontzettend hyperactief geweest. Had geen gevoel van slaap en geen gevoel van honger. Ook kon ik sporten tot ik erbij neer viel en dan nog kon ik door gaan met sporten. Ik was eigenlijk niet moe te krijgen. Ik voelde mij echt extreem ongelukkig door alle symptomen. Echt depressieve gevoelens. Ik kon niet slapen en had ook niet het gevoel dat ik moe was. Als ik al had geslapen had ik niet het idee geslapen te hebben. Ik dacht op een gegeven moment dat ik gek aan het worden was en zelfs dat ik dacht dat ik psychotisch was. Ik ben erover gaan lezen en heb alle adviezen opgepakt. Zo ben ik erg veel rust gaan pakken, gezond gaan eten, geen alcohol/drugs en blijven sporten, ritme en regelmaat gaan houden. Er zijn hierdoor een aantal klachten verdwenen waar ik erg blij mee ben. Echter heb ik nog wel wat klachten over gehouden. Ik zie op het moment wazig en verzink snel in gedachtes. Ik kan dan echt in die gedachtes blijven hangen/staren/dromen. Ook lijkt het soms alsof ik nog op de automatische piloot handel. Daarnaast heb ik ook last van huilbuien. Ik ben daarnaast heel erg moe, ik slaap veel maar zelfs erna ben ik nog moe. Ook merk ik dat ik snel overprikkeld ben en aan het einde van de dag niet meer kan. Normaal had ik altijd energie voor 10 en kon ik goed tegen weinig slaap. Ik vind deze bovenstaande gevoelens echt super vervelend en ze belemmeren op dit moment heel erg mijn leven. Ik wil graag van deze gevoelens af komen maar weet niet zo goed meer hoe. Zijn de bovenstaande reaguurders er wel vanaf gekomen?? Ik heb zelfs al met het trimbos instituut gechat. Zij zeggen dat het vanzelf over zal moeten gaan. Echter vind ik het bij mezelf wel heel erg lang duren en kan ik er eigenlijk niet meer zo goed tegen. Ik wil mij weer mezelf voelen.

Ik ben wel heel blij om te lezen dat er meer mensen zijn zoals ik.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Gr nena

Fem420

Newbie
Hallo,

Ik loop nu al een tijd rond met problemen, en heb al van alles geprobeerd, en zou nu graag willen weten of iemand mijn probleem herkent en of hij/zij er van af is gekomen.
Het zit namelijk zo:

Ik heb vorig jaar een heel jaar lang overmatig XTC gebruikt (15 keer in 11 maanden met rust periodes variërend, meestal rond de 4 weken, enkele keren ook 2 weken).

Een aantal maanden terug (ik denk rond november voor het eerst) begon ik problemen te krijgen.
Ik besefte eerst niet dat dit door XTC gebruik kwam, maar ben daar recent achter gekomen. Voorheen was ik steeds opzoek naar andere oorzaken.

De problemen zijn als volgt:
Ik voel me eigen de hele dag heel licht/afwezig/vaag/wazig in mijn hoofd. Alles gaat automatisch, maar het lijkt of ik er geen gevoel meer bij heb, alsof ik de hele dag droom. Een heel onwerkelijk gevoel, alsof ik mezelf niet bestuur. Het is moeilijk te beschrijven maar dit komt wel aardig in de buurt... Soms heb ik momenten dat ik heel even besef: wow dit gaat niet goed, wordt wakker... Heel onscherp zeg maar. Alles gaat wel automatisch door (praten/auto rijden bijv.) maar zonder besef. Dit is de kern van mijn probleem, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel... Alsof ik in een waas leef, alsof ik heel de dag licht aan het spacen ben. Het is bijna zo erg, dat ik de laatste keren toen ik XTC nam bijna geen verschil merkte tussen hoe ik me voel in het dagelijks leven en tijdens de space. Een aantal andere symptonen die hierbij gepaard gaan zijn heel onrustig slapen (ben moe, dus ga optijd naar bed, vervolgens paar uur wakker liggen, uiteindelijk in slaap vallen, en opeens om 03.00 snachts wakker worden, weer terug slapen, maar toch moe wakker worden. gebeurd bijna iedere nachts), mezelf niet kunnen concentreren. Als er in de les iets uit wordt gelegd, en iemand vraagt me wat er net verteld is, kan ik dit moeilijk uitleggen. Of een opdracht maken als het rumoerig is lukt ook totaal niet meer. Vroeger ging ik dagen van 09.00 tot 17.00 naar school/werk zonder problemen, ik merk nu dat ik om 12.00 uur al het gevoel heb of het 17.00 is, schooldagen zijn opeens heel zwaar voor me.

Ik heb al van alles opgezocht, en ik HOOP dat het slechts zo is dat ik moet herstellen van de flinke klappen die ik afgelopen tijd heb gekregen. Ik denk niet dat het "serotoninesyndroom" is, de symptomen die ik hierbij heb gevonden zijn iets heftiger. Ook hoop ik niet dat dit permanent hersenschade is en ik me de rest van me leven zo zal blijven voelen. Natuurlijk weet ik dat XTC een beetje permanente schade met zich meebrengt, maar ik heb het nu puur over dit overheersende vage gevoel...

Dit is een beetje mijn probleem, sinds de afgelopen maanden...
Mijn laatste keer XTC gebruik was met Oud en Nieuw (nu precies een maand geleden).
Ik ben ook van plan geen drank/drugs meer te gaan gebruiken tot ik me hersteld voel (ookal weet ik dat ik nooit meer de oude zal worden...)
Sinds vorige week ben ik weer gaan sporten, voorheen sportte ik 4x in de week, maar de afgelopen maanden was naar de sportschool gaan al teveel moeite. Dit heb ik dus weer opgepakt om ook sneller te herstellen. Daarnaast eet/drink ik goed en krijg ik goede vitamines etc. binnen.

Ik hoop dat er iemand is die mijn probleem herkent, en of hij/zij zich beter is gaan voelen na verloop van tijd... Dit ik zou mij misschien wat gerust stellen, wat ik erg kan gebruiken nu...

Ik weet dus dat sporten/eten/drinken/rust/niks gebruiken allemaal nodig zijn nu, en dit ga ik ook doen, en ik weet wat serotoninesyndroom en herenschade een beetje inhouden, en ik weet dat ik het beste naar een dokter kan gaan, maar dit heb ik al eens gedaan, en ik heb het idee dat zij niet veel over dit onderwerp af weten... (overigens wist ik toen nog niet dat het door XTC kwam).

Graag dus iemands advies/ervaring/geruststellende woorden :)
K heb sirieus echt k zweer heb zelfde.probleem maar ik slik al wel nu half jaar echt gw elke week en bem nu 5dage zonder maar ik erken di probleem wel bij mij gaat weg naa mis maand of 3 /4 als je emoties.weer zonder gewend zijn maar.in begin is eng maar je raak gewent en op da moment gaat alles weer op zn plek k had het er nog over gister

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Hallo,
Ik herken mijzelf volledig in het allereerste verhaal.
In maart voor het eerst xtc gebruikt. Daarna een aantal keren op feestjes. Laatste keer was met een festival begin augustus.
Ik heb heb nooit eerder klachten gehad van xtc. Echter de laatste keer heb ik ernstige klachten aan over gehouden. Het typische de realisatie en de personalisatie. Het gevoel alsof ik van boven af bestuurd werd en alsof alles nep was. Ik heb extreme angsten gehad. Had bv het idee dat mensen konden weten wat ik dacht en dat er mensen in mijn huis rond liepen. Ik was zeer achterdochtig en wantrouwend naar mensen toe. Ook had ik het idee dat ik op de automatische piloot aan het leven was en er zelf naar toe stond te kijken. Ik ben daarbij in eerste instantie ontzettend hyperactief geweest. Had geen gevoel van slaap en geen gevoel van honger. Ook kon ik sporten tot ik erbij neer viel en dan nog kon ik door gaan met sporten. Ik was eigenlijk niet moe te krijgen. Ik voelde mij echt extreem ongelukkig door alle symptomen. Echt depressieve gevoelens. Ik kon niet slapen en had ook niet het gevoel dat ik moe was. Als ik al had geslapen had ik niet het idee geslapen te hebben. Ik dacht op een gegeven moment dat ik gek aan het worden was en zelfs dat ik dacht dat ik psychotisch was. Ik ben erover gaan lezen en heb alle adviezen opgepakt. Zo ben ik erg veel rust gaan pakken, gezond gaan eten, geen alcohol/drugs en blijven sporten, ritme en regelmaat gaan houden. Er zijn hierdoor een aantal klachten verdwenen waar ik erg blij mee ben. Echter heb ik nog wel wat klachten over gehouden. Ik zie op het moment wazig en verzink snel in gedachtes. Ik kan dan echt in die gedachtes blijven hangen/staren/dromen. Ook lijkt het soms alsof ik nog op de automatische piloot handel. Daarnaast heb ik ook last van huilbuien. Ik ben daarnaast heel erg moe, ik slaap veel maar zelfs erna ben ik nog moe. Ook merk ik dat ik snel overprikkeld ben en aan het einde van de dag niet meer kan. Normaal had ik altijd energie voor 10 en kon ik goed tegen weinig slaap. Ik vind deze bovenstaande gevoelens echt super vervelend en ze belemmeren op dit moment heel erg mijn leven. Ik wil graag van deze gevoelens af komen maar weet niet zo goed meer hoe. Zijn de bovenstaande reaguurders er wel vanaf gekomen?? Ik heb zelfs al met het trimbos instituut gechat. Zij zeggen dat het vanzelf over zal moeten gaan. Echter vind ik het bij mezelf wel heel erg lang duren en kan ik er eigenlijk niet meer zo goed tegen. Ik wil mij weer mezelf voelen.

Ik ben wel heel blij om te lezen dat er meer mensen zijn zoals ik.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Gr nena

Ik heb precies hetzelfde gehad in de jaren 90. Ik heb goed nieuws, het gaat over maar het duurt wel lang, denk aan jaren.

En als je enigszins hersteld bent duurt het nog meer jaren eer je weer kan genieten van een XTC pil.

Bij mij dus ook elke week/2 weken of op zn hoogst 3 weken. Het gevoel was er al niet meer maar toch proberen door veel meer te pakken dat gevoel najagen maar je gaat alleen maar erger naar de klote. tot je depressief bent, paniekaanvallen hebt, hyperventilatie en derealisatie/depersonalisatie. En dan ben je de lul voor een tijd.

Maar goed, na een paar jaar herstel je wat en kan je gewoon doorgaan met leven. Maar het duurde bij mi nog eens 15 jaar eer ik weer eens kon genieten van een pilletje.

Als je deze problemen hebt gehad dan heeft je serotoninehuishouding al een klap gehad en maak dan maar van de 3 maanden regel een 6 maanden regel.

Laatst bewerkt:
ik herken dit probleem ook, heb 8 jaar geleden voor het laatst MDMA gehad, heb nu nog soms momenten dat ik derealiseer, dan zit ik een half uur in mijn auto maar de rit heb ik niet meegemaakt.

Maar wel normaal gereden zonder gevaarlijke dingen, je schrikt als het ware wakker uit je onbewuste toestand en realiseert je dan pas dat je even weg bent geweest.

Ik vind het soms wel fijn dat je niet teveel meekrijgt, maar als dit gevoel steeds blijft zou ik het wel eng vinden.

Bovenaan