AD(H)D en verslaving

Discussie in 'Verslaving' gestart door Tijdloos, 11 mrt 2011.

Sanelco zelftesten
Sanelco zelftesten
Sanelco zelftesten
  1. Arnie87

Arnie87 Belezen gebruiker

Re: AD/HD en verslaving

Ik heb het ook man.
    Ik gebruikte vaak cocaine.. speed....xtc

werd ik rustig van. onderhand ga ik richting de 30 ben drastisch gaan minderen met drugs al een dikke 6 maanden.
    Ik zelf geloof niet in ritalin en al die medicijnen.. het mag dan goed werken maar op de lange termijn kan het nooit goed voor je zijn...

Ik probeer zvm te sporten om die rush uit me kop te krijgen

2. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Je kunt ook neurofeedbacktraining proberen of een dieet om ADHD-symptomen te verminderen. Er bestaat ook andere medicatie dan methylfenidaat, die minder heftig is, die bij sommige mensen goed werkt.

3. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Een beetje laat hoor, maar is het niet handiger AD(H)D te schijven in plaats van AD/HD? volgens mij denkt dat de lading beter.

4. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Goed punt, ik heb het aangepast.

Overigens staat in de eerste post dat ADHD'ers sneller verslaafd raken door een tekort aan dopamine, maar ik heb in mijn colleges begrepen dat er bij ADHD (ook) sprake is van een minder goed inhibitiesysteem. Inhibitie is onderdeel van de executieve functies. Schijnt bij mensen die te veel eten trouwens ook minder goed te functioneren.

5. Ikbener1

Ikbener1 Newbie

Goeie info

6. esley

esley Newbie

ik heb zelf ook adhd en krijg hiervoor medicatie via het ggz voorgeschreven.
    En ik ben zeker behoorlijk verslavingsgevoellig. ik drink alcolhol rook en neem speed, en ik kan hier moeilijk van af blijven. elke week weer in gevecht met mezelf om het niet te doen maar zodra de avond valt en ik sociale dingen kan doen gaat er ritalin in, fles wijn open en een pakje sigaretten doorheen. stop pas wanneer het besef komt in de nacht dat ik mij debiel aan het gedragen ben of emotioneel word.

7. sd39

sd39 Newbie

Dag naasten, eerst zou ik graag willen vermelden dat ik niet meteen vertrouwd ben met dergelijke forums. Ik heb begrepen dat we allemaal meer dan volwassen mannen/vrouwen zijn met vele vragen of antwoorden. Maar sommige dingen dat ik hier lees vind ik persoonlijk verontrustend (en dan zit ik nog maar in de relatine afdeling). Als je twijfelt over het al dan niet hebben van ad(h)d => Doe simpelweg de test, het kost je misschien wat centen maar het is de enige manier om een startpunt te hebben. kom ik in aanmerking, zoja hoe kunnen we verer, zonee krijg zelfvertrouwen en twijfel niet in jezelf. Persoonlijk stond ik enorm sceptisch ten opzichte van de ADD/ADHD-plakker op mensen te kleven, het werd wel eens bij mij gedaan en de argumenten dat ze aanhaalden vond ik perfect veralgemeenbaar dus wimpelde het af. Door een 1ste jaar hoger onderwijs met 12 herexamens te beeindigen had ik niet veel keus om met mijn ouders (18j die tijd) mee te gaan naar een psycholoog. De bevraging dat ik daar kreeg was niet in de vorm van (zoals eerder vermeld) "vergeet je wel al eens iets?", "durf je al eens dagdromen?". Nee absoluut niet alleen dat, veel specifieker. Hoe ver terug het ging (ad(h)d heb je dat krijg je niet) en of mijn vrienden op de fiets naar de fuif weleens durfden te vragen "luister je wel?". Of waarom mijn tweeling broer beide zwem- en voetbaltassen moest klaarmaken en ik ze uitladen omdat er anders iets zou ontbreken. Het heeft me enorm veel duidelijkheid gegeven en nadien ook veel vragen beantwoord. Dus als je denkt in aanmerking te komen neem aub gewoon de test af. Je leest alvast dat ik niet de grootste spreker ben maar ik ben bezorgd in de laksheid rondom relatine. Ik heb fouten gemaakt; mijn vrienden en ikzelf al eens een pilletje laten snuiven maar geloof het is ook iets dat mij door de 12 herexamens geholpen heeft in dat eerste jaar (11/12 geslaagd). Ik nam het en verschoot dat de tijd vloog. 2u later ga ik voor een sigaret pauze en merk ik pas hoe enorm veel leerstof ik verwerkt heb in die tijd. Ik hoop niet dat je denkt dat ik hier wil lopen stoefen maar er is wel een reden waarom bepaalde mensen het mogen gebruiken MAAR zeker ook een reden waarom het enkel op voorschrift is :) Moest het helpen, ik merk dat ik zeer begaan ben geworden met dit onderwerp en zal ook zo snel mogelijk antwoorden op bijkomende vragen van jullie. Groetjes sd

8. Gratitude

Gratitude Newbie

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier op het forum , en heb mezelf voorgesteld in het topic verslaafd .

Deze moet alleen nog goedgekeurd worden.

Bij deze ik ben een jongen van 26 jaar en mijn naam is Michael .

Ook ik loop te zoeken in het leven naar de juiste weg , vanaf mijn 12 a 13e zijn er dingen gebeurt in mijn leven tot nu ik 26 jaar ben en er is weinig verwerkt .
    Heb vaak hulp gezocht en er is 2x een burn-out vastgesteld bij mij maar nooit echt uit kunnen rusten want kom niet snel tot rust en verdwaal vaak in mijn hoofd .

Na jarenlang bij psychologen en dergelijken gelopen werd ik er moe van onbegrepen te worden en voor mijn gevoel gewoon tegen muren zat te praten .
    En dat thuis ook wel kan want het lost tot heden toe niks op , begrijp me niet verkeerd ik sta open voor hulp maar heb echt wel heftige dingen doorstaan en op gelost alleen wat mij dus een kijk op de mensheid en het leven heeft gegeven .

Tot heden toe alles goed kunnen verbergen tot een jaar terug toen klapte ik weer neer en was mijn laatste reserve op .
    Mijn huisarts heeft het ook allemaal gezien en mee gekregen en zei altijd al je moet rust nemen .
    Maar wat ik ook doe ik kom niet tot rust mijn gedachten nemen mij mee en soms zo ver dat ik urenlang verdwaal in mijn hoofd als ik geen afleiding heb.
    Als je alleen woont en bent komt het vaak voor Bij mij dat ik dus verdwaal in gedachten .
    Zoals ik al zei een jaar terug weer helemaal gesloopt dat het echt niet meer kon want zo ben ik dus ook ga net zo lang door tot het niet meer gaat .
    Is niet goed maar ik heb alles de afgelopen jaren alleen gedaan en kon op weinig mensen rekenen en terugvallen dat ik zelf heb moeten knokken en nog steeds aan het knokken en zoeken ben .

Op advies van de huisarts naar GGZ gegaan want ik kreeg steeds meer het idee dat ik iets psychisch heb opgebouwd of mee geboren ben en dit altijd heb verborgen voor de buitenwereld maar diep van binnen heb ik altijd geweten dat ik anders ben dan anderen , wat ik ook doe ik krijg geen rust .
    Daar intake gehad wederom en nu is er dus AD(H)D geconstateerd , ze hebben bij mij het idee meer ADD maar dat is even niet belangrijk .

wat ik in mijn voorstel topic aangeef is dat ik dus vanaf mijn 14e dagelijks ben gaan blowen tot een week terug .dus 12 jaar flink aan de blow gehangen wel alleen savonds na mijn werk en nooit onder werktijd want drugs en werk is gewoon geen combi in mijn ogen .

tijdens de middelbare school ben ik in aanraking met speed en pillen en cocaïne gekomen .
    Dit heb ik een aantal jaren gedaan op feestjes en opstap tot ik tot mijn besef kwam dat ik echt niet goed bezig was toen met die rotzooi gekapt en het niet meer aangeraakt van de 1 op andere dag en tot nu toe nog steeds en nooit moeite mee gehad .

Blowen daarintegen is wel een probleem geworden ....
    Nu ben ik een 8 dagen zelfstandig van de wiet ook afgebleven na 12 jaar lang elke dag zeker 1 gram heb gerookt.

Wat ik merk is dat het me al die jaren alleen maar het moeilijk heeft gemaakt want de afgelopen week zat ik nog wel in mijn hoofd maar verdwaal er niet zo meer in.
    Mijn conclusie is dan ook dat in mijn ogen geen 1drugs goed te praten is ,althans bij veel gebruik ervan .

Zeker niet in combinatie met een afwijking geestelijk / psychisch .

wat in mijn ogen nogal te veel goed gepraat word ,
    Medicatie ben ik op tegen en gebruik ik dan ook niet alleen als het 100 procent zeker is dat ik het heb en dan wil ik eigenlijk nog geen medicatie .

Hoe het hier in de medische en psychische zorg geregeld is is gewoon slecht En er zijn veel te lange wacht lijsten en de behandelingen slaan vaak nergens op in mijn ogen en het komt vaak op jezelf neer .
    Maar die mening is ontstaan omdat ik denk ik nooit de juiste hulp heb gehad .

Dat blowen hielp mij echt want voor mijn gevoel had ik daardoor wat rust .
    tot heden want wat ik me nu realiseer is dat het dat al die jaren gewoon mijn probleem heeft versterkt vooral de laatste jaren .

Loop al jaren tegen mezelf te zeggen dag blowen ook moet stoppen en niet meer in mijn leven past .
    Heb veel te veel dingen opgebouwd en bereikt die ik door die troep niet "zie/voel/realiseer"
    En dat wil ik dus wel gaan voelen en zien want het is niet niks allemaal .

toch blijf ik mezelf naar beneden halen , dit word versterkt door de wiet ben ik achter gekomen .
    Cannabis is een rustgevend maar ook stemming versterkend middel ,
    Dit kan positief uitpakken .
    Maar pas op als je een negatief zelfbeeld hebt en negatieve kijk hebt gecreëerd op het leven en de wereld neem aub van mij aan dat het dat alleen maar versterkt .

Wie ben ik om dit te zeggen naar 1 week niet blowen???
    Maar voor mij is dat stukje dus al wel duidelijk en voelt als een overwinning .

Ben er nog lang niet want ben Nu met hulp bezig maar ja ook hier weer een wachtlijst ben hier zo klaar mee dat ik het zelf heb weten te bevechten en Nu 8 dagen niet heb geblowd ,

Gisteren heb ik hoe stom het ook is toegegeven aan de verlangen en voel me gelijk kut en terugvallen in dat negatieve patroon.
    Des te meer bevestiging voor mij om het dus niet meer te doen en ook niet af en toe .

Nogmaals wat voor mij is betekent niet dat dat voor een ander is .

Maar 1ding is zeker het valt allemaal niet mee .....
    Maar wat ik wel weet en mag zeggen is als je echt iets wil in het leven kan je het .

If you can dream it,you can be it!

Belangrijk is dat je de juiste mensen om je heen hebt .

Nu heb ik dus wel goede hulp in aantocht bij een verslavingszorg instantie en daar voelde ik me gelijk begrepen en die zeiden ook dat ze denken ADHD /ADD heb .
    Wat ik al aangaf zonder hun hulp nu gestopt en wel 1 dag teruggevallen dus kan wel hulp gebruiken maar goed over enkele weken begint het behandelplan en kan ik trots zeggen dat ik al gestopt ben maar wel gewoon hulp wil .

Want ben er nog lang niet .

Voor iedereen doe wat jij wil en luister niet teveel naar " no lifers " die je niks te brengen hebben die halen je meer naar beneden .

Helaas zien mensen en horen mensen liever dat het je minder goed gaat , dan dat je het wel goed hebt en goed doet .
    Dat is waar ik nog het meeste tegen aan loop afgunst jaloezie en misgunnen , dit zijn dingen die mensen doen te veel en waarom? Hun ontevredenheid over zichzelf en hun leven projecteren ze op jouw .

Raar maar helaas waar , probeer hier boven te staan mede Lotgenoten want dan heb je ze het harstst .

En vooral doen wat jij wil en wat voor jouw goed is , probeer mensen te helpen en ben eerlijk en dankbaar .

Helaas is de goede weg vaak een eenzame weg maar gelukkig zijn er nog genoeg goede mensen realiseer ik me steeds meer en die trek je dan ook aan op je pad ,dan word het minder eenzaam wee ,
    zolang je in je negatieve patroon blijft hangen trek je helaas ook mensen aan die dat zullen versterken .

Wet van aantrekkingskracht is iets wat mij heel erg helpt en waar ik heilig in geloof .
    Het wekt heel simpel , alleen het vasthouden is het moeilijkst maar dat is met alles .

ik geloof dat ieder individu op deze aarde gelijk is en hoe stoer iemand ook wil overkomen je bent en blijft van vlees en bloed , en ben gewoon jezelf .

Ook ik heb fouten gemaakt in het leven , maar leer ervan en ga niet dezelfde fouten maken maar weerhoud mensen hiervan maar vooral jezelf blijven opvoeden.

Als iemand tips voor mij heeft zijn ze welkom want ook ik ben zoekende nog steeds en kan veel leren .

1 tip misbruik geen middelen en gebruik niet zomaar medicatie zolang er geen duidelijke diagnose is geweest .
    Maar dit moet iedereen zelf weten , mensen die er baat bij hebben gewoon doen natuurlijk .

Hoor graag van iemand !

Wens iedereen het beste en veel gezondheid en geluk toe in dit leven !!!

9. Fool

Fool Badass junkie

Volgens mij ben jij iemand die zojuist is doorgebroken van het weten dát je moet stoppen naar het stadium van begrijpen waarom je moet stoppen, en hier echt in geloven. Dit is de juiste instelling, en dat is ansich al een overwinning. :)

Ach, zo stom is het niet. Als het niet lastig was om te kappen waren er ook geen verslaafde mensen geweest. Belangrijk is wel om dit niet als 'het verlies' te zien, het was eerder een leermoment waardoor je kan inzien op welke momenten/onder welke condities je eerder geneigd bent weer te gebruiken. Als je daardoor je gedrag kunt aanpassen is dát weer een overwinning opzich. :)

Jij ook, stoppen met blowen zal je geestelijke gesteldheid vast goed doen, succes! :)

10. Hulp

Hulp Newbie

Help ik heb erg behoeft aan antwoorden. Mijn vriend heeft adhd. Gebruikt geen medicijnen. Maar is dus aan de coke. Eens in de paar maanden gebruikt hij dat om rustig te worden. Aangezien er in korte tijd veel gebeurd is . Is hij doorgedraaid heeft 10 dagen achter elkaar gebruikt en is ook in psygose gekomen. Nou wil hij geen hulp en wil mij hier niet in mee sleuren. Dus heeft een punt gezet achter de relatie. Hij zegt dat ik hem zo snel mogelijk moet vergeten en verder moet mijn leven. Dat siert hem natuurlijk. Maar ben zo bezorgd en zou graag willen helpen. Ben heel verdrietig en voel me machteloos. Heeft iemand tips...?????? Ben radeloos. Zouden medicijnen hem helpen om evt nog uit de verslaving te komen. Iedere tip is welkom. Of hoe ik evt tot hem door kan dringen......

11. Fundamenteel

Fundamenteel Experimenterende gebruiker

Volgens de test heb ik ADHD, maar dat wist ik al :) Ik heb ADHD-c. Dat is het gecombineerd type van ADD en ADHD. Daarbovenop heb ik het Aspergersyndroom. Dus ja, ik ben verslavingsgevoelig en was in mijn jeugdjaren eindeloos op zoek naar die rust in mijn hoofd. Loskomen van mijn obsessies/tunnelvisie en het leven kunnen zien was altijd van onschatbare waarde. Ik hyperfocuste me altijd op eigen interesses en school was een pietje dood aan mij. Doch heb ik veel levensinteresses waarin ik nog dagelijks bijleer.

Ik heb Concerta geprobeerd om rust in mijn hoofd te vinden, maar zonder resultaat. De bijwerkingen van Rilatin waren niet aangenaam en dus zijn die medicaties versleten aan mij. Het enige dat echt werkt was cannabis, maar door mijn verslavingsgevoeligheid is het moeilijk daar een maat in te houden. Ik rookte geen sigaretten meer, alleen maar joints. Van alcohol kan ik psychotisch worden.

Wat ik vooral mis is die "filter". Die filter dat cannabis me gaf. Zonder cannabis ben ik heel obsessief en zie ik alles zwart/wit. Dat mis ik echt in de medische wereld, een pil die mij geeft wat cannabis doet.

12. Lazarel

Lazarel Experimenterende gebruiker

Met cannabis kun je ook bakken, koekjes of brownies bijvoorbeeld.

13. PG6232

PG6232 Newbie

Hallo iedereen,

Ik heb zelf ADD en merk zelf ook heel erg dat ik verslaving gevoelig ben. Het maakt ook niet echt uit met wat.. tabak,drugs,gokken.. ik vind het allemaal geweldig. En vroeg mijzelf nu af zijn hier meer mensen die dat hebben en ben je er vanaf gekomen en op welke manier? Want ik wil graag stoppen maar trap er elke keer weer in. In de kroeg sta ik gezellig een biertje te doen met me maten en toch maar weer wat geld in de gokkast toch maar weer een envelopje halen. Ik ben er meer dan klaar mee en hoor graag oplossingen:)

Mvg iemand die er goed klaar mee is

14. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Heb hier (verslaving in het algemeen) wel vaker mijn mening over gegeven, maar aangezien er weer volop verslavingstopics opduiken de laatste tijd:

Naar mijn mening is verslaving een zeer diepliggend menselijk probleem waarbij reguliere manieren om het aan te pakken maar deels helpen doordat dit enkel de oppervlakte symptomen aanpakt. Mensen houden het op pure wilskracht vol om jaren niet te gebruiken, maar nemen vervolgens eens 1 glaasje, 1 hijsje, 1 snuifje en ze zijn weer terug bij af. Kortom: pure wilskracht is geen (echte) oplossing. Op die manier blijf je verslaafd, ook al neem je helemaal niets. Het probleem met wilskracht:

Vandaag heb je er veel van en denk je "Ik ga nooit meer drinken!"
    en morgen is het weg en denk je "Ach, ik kan er wel eentje nemen"

Er wordt niet gezien dat dit hetzelfde verstand is die beide zegt. Terwijl uit dit simpele voorbeeld blijkt dat je je eigen verstand niet kunt vertrouwen. Wilskracht op zichzelf is geen verkeerd iets, maar als het gebaseerd is op een gedachte kom je nooit ergens. Om rigoureus met verslaving af te rekenen zul je de diepte in moeten. Niet meer direct doen wat je verstand zegt, want het belazerd je op een dag, gegarandeerd. In mijn ogen is het cruciaal om het verstand (je gedachten dus) te onderzoeken, door het te observeren. Hoe meer jij je (verslavende)gedachte ziet, hoe meer je ziet dat de gedachte niet jouw wil is, maar dat het je in verslaving houdt door het te laten lijken dat het jou is. Die ruimte creëren is absoluut noodzakelijk. Dat is het punt waar verslaving stopt. Je wilt meester worden van je gedachten, in plaats van slaaf. Een slaaf zal stoppen met drank/drugs wanneer het verstand dat zegt, maar een slaaf zal ook beginnen weer te drinken/drugs gebruiken wanneer het verstand dat zegt. Een meester echter doorziet deze fratsen van het verstand en heeft een stabiliteit die ontbreekt in het domweg volgen van gedachten. De verslaving is in de eerste plaats altijd aan je gedachten en daarna pas aan een substantie of activiteit.

Maar dit vereist discipline, doorzettingsvermogen én bewustheid. Dik de moeite waard wat mij betreft, want je komt nooit van de tendens naar verslaving af met symptoombestrijding alleen. Dat laat je altijd vatbaar voor nieuwe verslavingen. Wat wil je, aan blijven sukkelen de rest van je leven, of de meester worden van je gedachten? Voor de duidelijkheid: ik ben zo vaak teruggevallen in verslavingsgedrag, maar dat is mijn gebrek aan discipline en vooral: bewustzijn op zo'n moment. Luiheid waar je later altijd de prijs voor betaald.

Chronic303 en laan vinden dit leuk.
  15. HardcoreGabber

HardcoreGabber Bewuste gebruiker

Ik heb niet de helle topic gelezen maar reageer puur op de titel. Ik heb zelf ADHD en merk dat ik richting sommige dingen zeker verslavings gevoelig ben, waaronder nicotine, speed en wiet. Kwa wiet en nicotine heb ik niet echt een afspraak met mezelf. Richting speed wel dat mag ik van mezelf 1x per 2 a 3 maanden nemen, en heb me er altijd aan gehouden. Ik ben ook zeker van mening dat mensen met ADHD meer verslavings gevoelig zijn dan andere mensen. Zo heb ik een wiet en nicotine verslaving, en heb ik een game verslaving gehad. Echter merk ik wel aan mezelf dat ik never nooit verslaafd zou kunnen raken aan alcohol. Ik vind de roes lekker voor 1x per 2 maanden ofzo. Alcohol is overigens ook mijn minst favoriet omdat ik de roes ervan niet zo heel lekker vind.

16. PG6232

PG6232 Newbie

Precies. De wilskracht is er wel.. maar de gedachtens nemen op dat moment zo over dat ik toch maar een snuifje neem of toch maar weer wat centen in die kast gooi. Ik ben ervan bewust dat het een probleem is en zeg elke keer tegen mezelf nu ga ik veranderen dit weekend hou ik het alleen bij alcohol en toch lukt het elke keer niet. Ik denk dat discipline het gene is wat ik dan mis. Ik ga volgend weekend proberen die knop om te draaien en er echt vanaf te blijven. Bedankt voor je reactie Ik ga er wat meedoen.

17. Mindless

Discipline ja. Maar discipline om bewustheid te blijven verkiezen boven de verslaving en zelfs boven je goed voelen. Niet discipline om te willen stoppen met je gedrag.

Tegen jezelf zeggen dat je gaat veranderen werkt niet, want je kiest niet je gedachten. De volgende dag is de gedachte (en onderliggende drive) 'ik ga veranderen' er gewoon niet en loop je blind precies dezelfde fout weer in. Dat is dus het cruciale besef dat je moet hebben: mijn gedachten zijn niet van mij en zijn dus niet te vertrouwen. Om verslaving-vrij te worden moet je dat vinden wat wel is te vertrouwen.

Gebruik wilskracht om de eerste stap te zetten (nee zeggen tegen het biertje, blowtje, etc.) en discipline en doorzettingsvermogen om op je pad van bewustheid te blijven. Het zien van je verslaving (hoe gedachten je misleiden en je verslaafd aan hen en aan de substantie/activiteit houden) is de enige weg uit je verslaving. En je gaat terugvallen op momenten. Geen probleem: niet over inzitten, maar gewoon doorgaan.

Veel succes in ieder geval en laat maar eens van je horen. :confused:mile:

18. laan

laan Bewuste gebruiker

Ik heb op deze twee pagina's verschrikkelijk veel inspirerende en herkenbare berichten gelezen. Zodoende zal ik ook niet in herhaling treden. Als lichtelijke ADHD'R kom ik standaard prikkels te kort (de dopamine) Zowaar de interesse in drugs zoals velen van jullie uitgebreid in jullie verhaal hebben beschreven. Eigenlijk ben ik standaard zwaar verveeld, tenzij ik sport, uitdaging heb ik werk, seks, of drugs/alcohol gebruik. Eerdere pogingen van gebruik medicatie leidde tot misbruik, echter sluit ik toekomstige medicatie niet uit. Al is het maar om van die verveling af te zijn en rustiger in m'n kop te worden zonder dat daar intensieve sport of drugs bij komt kijken.. De tijd zal het leren luitjes :grin:

19. Chronic303

Chronic303 Experimenterende gebruiker

Bedankt voor dit topic. Erg interessant.
    Ik heb al sinds ik jong ben het idee dat ik ADD heb. Ik heb mijn hele leven al problemen met concentratie. Vanaf de basisschool tot mijn huidige HBO opleiding heb ik extreem veel moeite met motivatie vinden en mij concentreren en ben ook altijd 1 van de probleem gevallen geweest in de klas.
    Ik ben nu 28 en ondervind nog steeds problemen hierdoor. Ik begin altijd erg gemotiveerd ergens aan maar de interesse zakt vrijwel snel weer. Hierbij komt ook kijken dat ik altijd erg impulsief ben in mijn doen.
    Stemmingswisselingen zijn ook vaak aanwezig. Mijn vorige relaties zijn stukgelopen om het feit dat ik er met volle overgave aan begon maar al snel verveeld raakte. Mijn huidige relatie van meer dan 5 jaar is de afgelopen week stukgelopen :worried: grotendeels door mijn stemmingswisselingen waardoor ik tijdens ruzie's extreem agressief wordt en snel een woedeaanval krijg en begin te schelden en bedreigen. Ze is er nu klaar mee wat erg begrijpelijk is, ik heb vaak hele overdreven woedeaanvallen gehad om de kleinste dingen en dingen gezegd en gedaan die niet door de beugel kunnen.
    Het grootste probleem wat ik momenteel ervaar is het feit dat ik wekelijks drugs gebruik, wel recreatief en niet in hoge dosissen maar toch heb ik het idee dat ik geestelijk er enigszins verslaafd aan begin te raken omdat ik toch de situaties opzoek onbewust waarin ik drugs kan gebruiken. Ik ben vanaf mijn 17e tot mijn 24e ook verslaafd geweest aan blowen. Dit deed ik dagelijks. Blowen doe ik nog steeds maar niet meer dwangmatig als een verslaving maar meer voor de lol om even te ontspannen. Kan ook soms wekenlang niet blowen en opeens weer dagenlang. Hier heb ik nooit echt problemen door ondervonden. Maar mijn harddrugs gebruik heeft er nu ook voor gezorgd dat ik afspraken met mijn vriendin niet nakom, liegen erover enzovoort. Het is niet eens 1 soort drugs wat ik doe, het is letterlijk van alles en vaak ook door elkaar. Niet om er compleet vanaf te liggen maar een soort van roes te vinden waar ik me goed bij voel. Het meeste wat ik gebruik is toch wel GHB en ketamine. Deze 2 gebruik ik sinds kort sporadisch ook doordeweeks. Op mijn vrije dag zit ik dan wel eens thuis en neem een kleine dosis. Ik ben bang dat ik door mijn verslavingsgevoeligheid hier in ga doorslaan en dat het een groter probleem gaat worden. Vooral nu mijn relatie is beendigd en ik mijzelf aardig depressief voel erdoor.

Mijn plan is om het drugsgebruik te gaan minderen zodat mijn school er niet onder gaat lijden. Ook heb ik het sporten weer opgepakt. De concentratie problemen wil ik aanpakken door langs de huisarts te gaan en te vragen naar een diagnose voor ADD, heb al meerdere online tests gedaan en overal komt uit dat ik een sterke neiging heb tot ADD. Ik was nooit van de Ritalin of andere medicatie maar ik wil het toch een kans geven om in ieder geval mijn opleiding te kunnen afronden in de komende 2/3 jaar en daarna kan ik altijd nog beslissen om ermee te minderen of te stoppen.
    Hoe dan ook. er moet een hoop veranderen als ik in de toekomst beter wil presteren en een relatie wil onderhouden.

Dit verhaal is een stuk langer geworden dan mijn intentie was maar het is even fijn om het op zwart wit te hebben en er eventueel reacties op te ontvangen.

Edit: wat misschien ook interessant is om erbij te melden, het verslavingsgevoelige wat ik bij mijzelf ondervind uit zich niet alleen in drugs maar ook in hobby’s. Als ik een onderwerp interessant vindt zet ik alles op alles om er alles over te leren en te lezen. Als ik een hobby heb dan wordt ik als het ware een soort van obsessief en ben ik er de hele dag mee bezig in mijn hoofd waardoor ik ook weing tot geen interesse meer heb voor andere zaken die belangrijk zijn. Ik heb mij altijd al afgevraagd of dit een karakter eigenschap was of dat het kwam door iets wat ik heb.

Laatst bewerkt: 26 sep 2017
  20. Zweibeiner

Zweibeiner Bewuste gebruiker

Chronic, herkenbaar, zeker die laatste alinea :grin:.

Misschien helpt het ook om een verslaving even bewust te zien als hormonen in je hersenen die de overhand nemen, en daarom dus ook je gedachte over de verslaving voeden.

Een verslaving (of het nou aan drugs is, activiteit etc) is eigenlijk niks meer dan de behoefte van je hersenen om je beloningssysteem te voeden. Mensen met adhd raken sneller verslaafd omdat ze al een kleinere hoeveelheid dopamine in de hersenen hebben en dit dus (onbewust) aan willen vullen. Vandaar ook dat mensen met adhd een veel grotere kans hebben op een auto ongeluk, ik geloof zo uit mijn hoofd dat van alle ongelukken 25% door adhders word gemaakt. Waar maar 2 tot 6% van de bevolking adhd heeft, best beangstigend als je het zo ziet staan. Maar snel rijden, gevaarlijke situaties op de weg opzoeken stimuleert dus ook de afgifte van dopamine. In dit geval dus niet als beloningsstofje maar als alertheid stofje.
    Met andere woorden, adhders pakken elke kans aan om dopamine vrij te krijgen in de hersenen. Zowel door verslaving als door bepaalde situaties op te zoeken. Een adhder zal op lage snelheid ook een grotere kans hebben op een ongeluk, puur omdat er dan minder dopamine is, minder alertheid en dus grotere kans op een ongeluk op lage snelheid. Ik zelf ben een keer tegen een auto aangereden met 5 km per uur, tegelijk rijd ik wel graag met slippende bandjes weg en voel me trots als het abs lampje gaat branden :grin:.

Maar ik was eigenlijk bezig met feiten en hersenen ipv gedachtes en wilskracht. Alle verslavingen hebben dus 1 ding gemeen, je hersenen willen dopamine!!!!! En ze doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de eigenaar daarvoor gaat zorgen. Om de eigenaar dus te motiveren om het vaker te doen voelt de eigenaar zich fijn en gelukkig na het voeden van de verslaving. Dopamine is je vriend maar ook je vijand.
    Je zou dus ook kunnen zeggen dat de gedachtes om toe te geven aan de verslaving je opgedrongen worden, het is niet je eigen wil, niet je eigen keus. Net zoals (misschien slecht voorbeeld maar ach, het is een voorbeeld) reclames je zo weten te prikkelen dat je denkt een product nodig te hebben. Is ook niet je eigen gedachte maar je word daar naartoe geleid. Je word voor de gek gehouden, er word een mentaal spel met je gespeeld terwijl je dat zelf helemaal niet beseft.

Dus als we kunnen concluderen dat het vooral dopamine is wat de hersenen willen kun je wellicht ander manieren verzinnen om die dopamine te geven, die wel gezond is. Je zal nog steeds een strijd hebben met je gedachte, daar zal ook echt wel wat wilskracht voor nodig zijn. Maar misschien, doordat je weet hoe slim je hersenen dit doen, dat het ook makkelijker is om die gedachte te doorbreken,
    Manieren om dopamine te krijgen in je hersenen op een gezonde manier. Kijk eens naar je voeding, eet wat meer bananen, chocolade, amandelen etc. Die zorgen ervoor dat er dopamine los gelaten word en zo word dat beloningssysteem dus geprikkeld. Dan is het al net iets makkelijker om de verslaafde gedachte de baas te blijven.
    Je kunt bijvoorbeeld ook gaan sporten, dat is een van de beste gezonde manieren om je dopamine niveau in je hersenen te verhogen en het is ook nog eens heel gezond. Dus je sport, je dopamine word geprikkelt, je bent klaar met sporten en voelt jezelf trots dat je het gedaan hebt (weer word je dopamine getrikkert) en je voelt je goed ipv slecht na het geven van wat je hersenen zo hunkert.

Ik heb hier in een topic vertelt waar mijn sexuele voorkeuren naar uit gaan, sommige mensen zien dat als ziekelijk. Ik kan dat zeker begrijpen, maar tegelijk, hoe ziekelijker (gevaarlijker, beangstigender en dat soort gevoelens) hoe meer dopamine er vrij komt :grin:. Ik heb in seks dus een dopamine stimulans kunnen vinden. (ik wil even benadrukken dat alles veilig gebeurt, we weten wat we doen en we zijn in 6 jaar tijd op elkaar ingespeeld etc)

Ik merk dat het voor mij persoonlijk erg helpt waarom dingen zijn. In geval van verslaving helpt het mij dus beter om te weten wat er in mijn hersenen gebeurt om het te doorbreken dan proberen om gedachtes de baas te zijn. Aan alleen dat heb ik niet genoeg, ik moet de logica hebben. Nu ben ik zelf verslaafd aan blowen en roken. (roken is trouwens een behandeling van adhd, dus de kans is groot dat je nicotine verslaafd bent en op die manier jezelf aan het behandelen bent. Wetenschapper zijn momenteel ook bezig om te kijken of ze het schadelijke van nicotine kunnen scheiden zodat het als medicijn voor adhd gebruikt kan worden. Blowen is alleen symptoom bestrijding, de meeste doen het omdat hun gedachtes rustiger worden, rustiger in het hoofd. Dus men kan beter nadenken over bepaalde dingen etc)

Anyway, in het kort, verslaafd zijn is een ziekte in je hersenen en je hersenen zullen er alles aan doen om de eigenaar te motiveren om een dopamine afgifte te veroorzaken. Hopelijk/misschien dat dit helpt om de verslaving de baas te zijn/blijven. En vooral ook om andere alternatieve te zoeken voor die afgifte zodat de lichamelijke verslaving gevoed word zodat het geestelijke gedeelte wat makkelijker word om te overwinnen.
    Blijf ook bezig, het is zo onwijs makkelijk om terug te vallen als je verveelt of depri word. Want de hele wereld kan dan toch kapot vallen en dan is er ook absoluut geen motivatie om beter te worden. De kans zit er goed in dat je het daarmee goed gaat praten zelfs. De wereld is kut, het heeft allemaal geen nut dus verslaafd zijn is dan ook niet erg, zeker als dat het enige is waar je een beetje plezier uit haalt, en je bent depri en hebt ook recht om plezier te voelen zoals andere mensen. Leuk die gedachtes die ons logische dingen laat denken die helemaal niet logisch zijn.

Het stuk is lang genoeg in de tussentijd dus ik kap ermee. Aanvullingen etc op deze zienswijze zijn natuurlijk welkom voor een zo compleet mogelijk beeld.

21. Fundamenteel

Dat kruipt in mijn lichaam. Mijn lichaam voelt dan zwaar aan en ik kan mij dan met moeite wakker houden.
    Werkt heel goed voor in de avond. Maar in de dag ben ik graag energiek.

Ik neem nu Sertraline, Abilify en circa 2g wiet per dag. Ik voel mij met deze cocktail het beste. Ik kan nu ook functioneren zonder wiet dankzij deze medicatie. Ik heb mijn gedachten meer onder controle. Maar wiet maakt het zoveel aangenamer. In plaats van doemdenken richt ik mij gauw op de positieve prikkel in het leven.
    Amper 1 joint is voldoende mijn hele wezen in harmonie te brengen voor enkele uren. Daarom is stoppen zo moeilijk. Het is medicinaal maar tegelijk verslavend voor mij. Meeste die ik ken hadden nooit problemen om te stoppen met wiet. Maar die met iets geestelijks aanwezig kunnen blijkbaar moeilijk zonder.

22. oortjes

oortjes Bewuste gebruiker Tripreport Analist

zelfde probleem, wij snappen elkaar

23. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

Mhua, je kunt het ook anders zien, een diagnose wordt structureel gesteld wanneer iemand 'achterloopt' op schoolvlak. Mensen die geen constructieve invulling in een leven hebben en minder kansen door gebrek aan een diploma zullen sneller in de criminaliteit vervallen. Het verband criminaliteit en ADHD is wel sterk aangetoond. Bij mensen met ADHD diagnose scheelt het qua intelligentie vaak niet maar lopen vaker vast in het geïndustrialiseerd systeem van het onderwijs.

Dat sommige mensen graag met slippende banden door de bocht gaan lijkt me eerder een testosteron dingetje. :')
    ADHD kan verschillende oorzaken hebben en zich op verschillende manieren uiten maar het blijft wel een diagnose die binnen het autismespectrum valt. Een anti sociale stoornis lijkt me eerder aansluitend op mensen die graag schennis schoppen.
    Grappige is dat wetenschappelijk onderzoek stelt dat vrouwen aanzienlijk vaker kleine ongelukken veroorzaken zoals het per ongeluk tegen een lantaarnpaal aan rijden wat dan wordt verklaard door minder ruimtelijk inzicht (net als dat mannen minder kleuren waarnemen en vaker kleurenblind zijn) en dat mannen vaker fatale ongelukken veroorzaken in het verkeer. Misschien ben je wel meer in touch met je vrouwelijke zijde dan je denkt, allemaal mogelijkheden.. xD

Ik denk niet dat je al teveel moet proberen te verklaren aan de hand van je ADHD, het hoeft absoluut niet een hinder te zijn als je de context naar je hand kunt vormen en een omgeving vindt die voor jou werkt. Ik zal absoluut niet ontkennen dat het geen aandeel speelt maar uiteindelijk speelt zelfvertrouwen in eigen kunnen naar mijn overtuiging een immens grote rol die vaak ten koste kan gaan door je te fixeren op een ADHD diagnose. Mensen zijn allemaal een stuk instinctiever dan ze willen toegeven, ik denk dat we positief zijn als we ons bewust denken en handelen op 25% inschatten. Uiteindelijk moeten we allemaal met onze valkuilen leren omgaan. Toen ik destijds een ADHD diagnose kreeg werd dit voor mij een verklaring voor al het negatieve dat had plaatsgevonden en plaats vond in mijn leven terwijl ik contextuele factoren zwaar onderschatte, ik had tijdens mijn pubertijd echter geen referentiekader, iets om het mee te vergelijken. Tegenwoordig ben ik blij met wie ik ben en neem ik mijn mindere sterke kanten er met liefde bij, zolang je er maar van bewust bent.

Je hebt het veel over dat ADHD en verslaving een sterk verband toont maar wat waarschijnlijk een nog veel sterker verband toont met verslaving is de leeftijd waarop je begint met het gebruiken van een middel, of dit nou alcohol, nicotine of harddrugs is. Bijna 90% van alle vaste rokers geeft aan voor hun 19de een vaste rookverslaving te hebben ontwikkeld. Als je dus na je 20e voor het eerst een sigaret op steekt is de kans slechts vrijnihil dat je hier een verslaving aan over houdt.
    Wetenschappelijk onderzoek heeft al aangetoond dat de rook/teer die vrij komt bij het roken verreweg het meest schadelijke component is. E-vapen is volgens wetenschappelijk onderzoek aanzienlijk gezonder dan roken, dit wordt echter nooit aangeraden omdat het mensen niet veel helpt met stoppen, ze gaan meestal roken naast het vapen. Nicotine op zichzelf is (mits niet extreem gedoseerd) niet schadelijk. ADHDers met nicotinepleisters op recept lijkt me wel een grappig gezicht. In principe krijgen mensen met dementie aan nicotine soortgelijke (genees)middelen, namelijk medicatie die op de acetylcholinereceptoren inwerkt.

Als je verslaving ziet als een ziekte zie je het als iets waar je niets aan te doen valt en plaats je jezelf in een zelf bevestigende slachtofferrol. Er is altijd een keuze mogelijk, het zij met of zonder hulp. Intelligentie is ook geen vast gegeven zoals sommige mensen soms willen doen geloven, je kunt als je dat wilt jezelf je gehele leven blijven ontwikkelen.

24. Albedo

Albedo Belezen gebruiker

Ik hoorde een keer van iemand dat nicotine wel schadelijk is voor hart en bloedvaten. Ik was daar erg verrast over. Ik dacht dat het met name door de rook en teer kwam in een sigaret. Wat is een niet extreme dosis volgens jou?

https://www.rokeninfo.nl/publiek/werking-risicos/risico/hart-en-vaatziekten

Laatst bewerkt: 3 okt 2017
  25. Fundamenteel

Ik denk dan altijd, het is de veiligste drugs op de markt. Natuurlijk is het schadelijk, maar je kan je niet doodblowen noch word ik er ontoerekeningsvatbaar van. Neen, ik word een vredelievend persoon die kan ondernemen in het leven.
    Ik heb geen noodzaak naar chemische drugs of alcohol dankzij cannabis. Ik ben God echt oprecht dankbaar voor de vrucht. Ik loof Haar hiervoor iedere zaterdag.
    Jah will provide.

26. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

Dat je lichaam in de bloedvaten vernauwt en uitzet is een natuurlijke werking van het lichaam dat vrijwel constant afwisselend plaats vindt. Als jij in beweging / actie komt zullen de bloedvaten vernauwen om de bloedsomloop te doen stimuleren, net als dat je hartslag niet altijd hetzelfde ritme aanhoud. De hoeveelheden nicotine die uit een sigaret komen zijn verwaarloosbaar schadelijk voor het lichaam, dat neemt echter niet weg dat het verslavend is.

Moet je het wel vapen (liefst zonder tabak) en moet het THC gehalte niet al te hoog wezen, van cannabis hoog in THC kun je na verloop van tijd wel flink paranoïde worden en schommelingen in je mentale gesteldheid ervaren.

Laatst bewerkt: 4 okt 2017
  27. GroenRook

GroenRook Newbie

Zelf heb ik AD(H)D, vanaf jongs in aanraking gekomen met roken en drugs. Vanaf 11 vast roken, vanaf 12 vast blowen erbij, 15 periode van problematisch xtc gebruik.

Ook mijn medicatie, dexamfetamine. Ben ik verslaafd aan geweest en ben ik meer dan 15 kg door afgevallen. Ondertussen elke dag, de hele dag blowen.

Het is de geestelijke drang wanneer ik een middel gebruik, om altijd meer te willen. Een heftiger effect of sterker effect. Ook is 1x niet genoeg en moet het altijd nog een keer, of vaker.

Ik zou misschien zelfs kunnen zeggen een serieus suiker probleem te hebben, (verslaving). Hier eet ik ook extreem veel van en ook grote behoefte om het te kopen.

Als laatst nog even, is zelfs koffie mij te goed bevallen. Dit ook gelijk elke dag gaan drinken, in het begin uiteindelijk wel 8 koppen koffie achter elkaar om dat beetje effect.

Alleen drank is iets waar ik niet aan verslaafd zou kunnen raken! Niet mijn ding.

Ik ging vaak te extreem gebruiken van middelen, als ik ze eenmaal had ontdekt. Dit was zo met keta, pep, coke, pillen, dexamfetamine etc. Hier ben ik gelukkig allemaal vanaf gekomen! Dexamfetamine omdat mn ouders het hadden dus zei ik dat ze het me niet meer moesten geven, dit maakte het stoppen vele malen makkelijker.

Het enige wat ik nu nog als dagelijks ritueel heb is roken en blowen!

Ik weet niet of iemand hier iets mee kan, aan heeft of zichzelf misschien herkent. Ik wou het graag even delen dat ik wel een hoge gevoeligheid heb voor verslavingen, mocht dit nou door AD(H)D komen of niet.

Ik zou het graag horen hoe mensen hierover denken, of zelf ervaringen hebben.

28. Fundamenteel

Ja voor kerstmis krijg ik een verdamper voor kruiden. Dan is het gedaan met roken en blowen. Gezond(er) naar 2018.
    Wel heb ik ervaren dat ik niet paranoia van wiet word eens mijn tolerantie daar is. Dat het paranoia kan maken is wel duidelijk. Maar als je dat al zoveel jaren gewoon bent is het lichaam en geest daar snel aan gewoon.
    Ik was meer "bang" voor de gevolgen. Dat product versterkt dat gevoel en dat deed mij vroeger wel eens paranoia overkomen. Maar als je dat op een rustige locatie kan doen zonder veel gedoe rond is die paranoia toch heel relatief?
    Ik kan natuurlijk niet voor andere mensen spreken, maar zelf ervaar ik het als een middel dat mij naar een midden herleidt. Mensen klagen wel eens dat ik altijd in extremen leef, cannabis brengt mij naar het midden.
    Als ik echt verslaafd ben en even zonder viel kon ik heel nukkig tekeer gaan. Maar na jaren therapie heb ik mijn "trauma's" verwerkt wat ertoe leidt dat ik echt wel dagen, weken, maanden zonder kan. Het probleem is dat mijn stoornis dan zichtbaar wordt. Ik word dan introvert om mij te beschermen en daar is niemand in mijn omgeving met gediend he.

Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  29. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

Mja, ik durf het niet te generaliseren aangezien ieder mens anders is. Maar had 2 vrienden die paar jaartjes vrij frequent blowde. Ik plaagde een van die vrienden 2 jaar lang dat hij niet meer aan bewegen/fitness deed sinds het blowen. Op een gegeven moment was hij verliefd op een meisje en dat meisje had mij mondeling aangegeven dat het soms een beetje te ver ging en vervelend vond. Toen ik hem subtiel daar op probeerde te wijzen wou ik zijn meisje inpikken en was ik niet te vertrouwen, etc. Dat ondanks ik zijn vertrouwen nooit geschonden had. Dat is een enkel voorbeeld maar het viel op meer manieren te merken, hij durfde niet meer goed zijn huis uit, veel achterdocht in het algemeen. Voor mijn gevoel werd er ook wel veel geblowd omdat een beetje vervelende herinneringen weg te drukken, beetje het cliché. Die andere vriend sloeg er voornamelijk in door omdat het op school niet wou vlotten en hij moeilijk een draai kon vinden in het leven ondanks dat hij genoeg potentieel had. Het was op bepaald vlak een beetje vergelijkbaar met iemand die dagelijks rookt en stront chagrijnig wordt wanneer deze een dag niet rookt.

Misschien wat meer extreme voorbeelden, zal niet stellen dat constructief gebruik geheel onmogelijk is maar het is lang niet altijd volledig onschuldig. Ik had ook vaak een beetje het gevoel dat deze de negatieve effecten niet zo goed konden (of wouden) herkennen, overdag wanneer er minder geblowd werd waren het vaak toch wel een beetje andere mensen dan 's avonds wanneer het meer een eigen ding kon doen.

Sporadisch vind ik het wel leuk als ik alleen ben om wat hasj te dampen voor het slapen, lekker loom worden na een drukke dag.

30. luuuk

luuuk Newbie

Ik heb zelf ook ADHD :) met alle kenmerken, maar ik ben gek genoeg niet verslavingsgevoelig. Gelukkig. Ik heb wel van alles gebruikt maar heb het altijd met hetzelfde gemak niet kunnen gebruiken.

Ik heb wel continu prikkels nodig, ben supersnel verveeld. Ik verval wel in slechte gewoontes zodra ik te weinig levensuitdagingen heb. Langetermijn dingen als school, studie en ook relaties zijn om die reden ook een drama, plus het probleem van mijn concentratiespanne van een goudvis, en dat ik erg chaotisch, impulsief en makkelijk afgeleid ben. Verder heb ik een hoog inspanningsniveau nodig om te kunnen functioneren, dus het is of hard knallen, adrenaline en alles, of het is niets doen. Rustig een ding doen lukt me heel lastig, net als voldoen aan een vastgelegde geordende dagstructuur bijvoorbeeld.

Ik heb zelf ook concerta op recept, dexamfetamine en speed gebruikt. Het werkt wel maar ik ben overtuigd dat het niet goed voor je is om structureel te blijven gebruiken. Ik vind het bovendien belangrijk dat ik in mn leven zo min mogelijk afhankelijk ben van allemaal van dat soort shit.

31. mogwai

mogwai Newbie

zoek dit boek op!

het leest gemakkelijk, boordevol informatie, tips, en is een grote aanrader ivm dit onderwerp! ik heb er veel van mezelf in herkend

32. Fundamenteel

Tjah er zijn slechte ervaringen. Maar hoeveel mensen reageren niet slecht op alcohol? Is dat nu een motief om de alcohol af te pakken van mensen die er wel goed op reageren?
    Als iemand "gevoelens" wil onderdrukken met substanties is dat zijn/haar goed recht.
    Dit is een open en vrije samenleving. Mij is ook opgevallen dat er een hele geschiedenis aan een individu voorafgaat die meestal niet geplaatst is. Dan gaan ze het blowen als oorzaak aanwijzen terwijl het een gevolg is. Omdat de "patiënt" dan gevolg voor oorzaak gaat nemen loopt ie verloren en gaat ie raar doen.

Ik zou zo bijvoorbeeld heel wat minder paranoia zijn met mijn blowen als ik niet in een repressieve maatschappij leefde die je hele leven kan verpesten voor het roken van een joint.
    Hier zeggen ze: "We zijn te tolerant tegen cannabis." Maar wat zeggen ze dan na een terroristische aanslag? "Laat ons tolerant blijven."
    Iedereen moet gewoon lekker zijn eigen gedacht opmaken zonder dat de staat of anderen zich ergens bij moeien. De beste hulp die je kan bieden is geen hulp bieden. Het individu zal wel eens op zijn/haar muur aanknallen en ontwaken.

33. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

Mja, ik geniet sporadisch ook van een blowtje hoor, het gaat me meer om het informeren. Het is een aanzienlijke minderheid natuurlijk maar er zijn toch wel een aardig aantal mensen die dagelijks zware THC cannabis roken om slaap te kunnen vatten en de dag door te komen. Een ander relevant aspect vind ik ook wel dat cannabismisbruik vrijwel altijd samen gaat met een tabaksgebruik wat vele malen schadelijker is dan cannabisgebruik.

Volgens de nationale gezondheidsenquête geeft ruim 8 op 10 rokers aan te willen stoppen maar dat niet te kunnen, bijna 80% van de populatie ontwikkeld een vaste rookgewoonte voor hun 19de levensjaar. Je kunt dus wel voorzichtig concluderen dat deze verslavingen vrijwel altijd in de puberteit tot stand komen. België zou er goed aan doen andere EU landen te volgen en de minimale leeftijd naar 18 op te krikken. Roken is immers volgens de WHO de meest uniek voorkombare doodsoorzaak.

Zelf kan ik me nog wel eens ergeren aan mensen die dagelijks blowen en het verschil tussen sativa en indica geen eens weten. Of een zoveelste cannabisprofeet die obsessief verkondigd dat cannabis de veiligste drug in de wereld is.
    Soms mogen mensen wel eens een poging doen om zichzelf te informeren voordat ze doen en laten wat ze willen ook al is dat hun goed recht.

Maar ik ben het wel met je eens dat cannabis bijna altijd onterecht als oorzaak van problemen wordt aangewezen, zal ook wel iets te maken hebben met de fundamentele attributie fout, namelijk dat mensen geneigd zijn de oorzaak buiten zichzelf te zoeken.

Ik loop vrijwel standaard rond met een 20ml neusspray flesje op willekeurige plaatsen te gebruiken casual amfetamine verwante stimulanten te gebruiken. Als ik deze gebruik in een openbare publieke plek zal niemand hiervan opkijken of er naar vragen. Zelfde kun je doen met een subtiele vape, cannabis mixen met PG een 'aroma' toevoegen om de geur een beetje te maskeren. De wat meer sativa zuivere cannabis en hasjvormen hebben ook een aanzienlijk minder penetrante geur. Denk dat de associatie met een peuk voor veel mensen gewoon niet positief is.

Ben ook geen fan van oppervlakkigheden maar zoals een vriend van me wel eens zei: "When you feel like a junk, dress like a million." Mensen zullen toch voor het merendeel instinctieve primaten blijven. :')

Laatst bewerkt: 20 okt 2017
  34. Fundamenteel

Ik sta niet borg voor straatwiet en hoe mensen dat blowen. Maar je hebt mensen die het tegenwoordig verdampen, evenals hun nicotine. Het gebruik is er dus gezonder op geworden en niet schadelijker. Ik rook overdag gewoon white widow of skunk. In de avond al wat zwaarder. Waarom zou jij je er aan ergeren hoeveel andere mensen blowen?
    In een wereld van correcte sensibilisering en waar gecontroleerde teelten plaatsnemen zou je al die overlast die jij benoemt niet ervaren. Een gebruiker vindt heus zijn weg wel hoor, er moet niemand bemoederend over de schouder hangen tenzij het individu zijn omgeving enorme schade aandoet. Dan vind ik dat je wel mag ingrijpen. Voor de rest? Leef en laat leven. Ik vind cannabis nog steeds de veiligste drugs ter wereld, welke vind jij dan het meest veilige?
    Ik ga niet zeggen dat ze veilig is, ze heeft onveilige aspecten. Maar van wat de markt te bieden heeft, ik zie de overlast en schade niet meteen? En geloof me, ik heb daar jaren discussie over gevoerd.

Nice, whatever suits you best :)

35. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

Hm, ik heb het voornamelijk over uitlopers, een minderheid. Waar een persoon zich verliest in drugs is het meestal toch wel de omgeving die er de last van ondervindt. Cannabis blijft een middel dat verdrukt en afvlakt en waar mensen dus in kunnen vluchten.

Sommige (jonge) mensen zitten vroegtijdig bij sprake van al achter de geraniums alsof ze hun leven al geleefd hebben, rustig te genieten van een blowtje. Nu gaat dit mij wellicht niets aan maar als ik je ouders, familie of vriend was zou ik toch wel willen dat je het beste van je leven maakt en er het maximale uit probeert te halen, wat dat ook mag wezen.
    Bij sommige vrienden die dagelijks blow(d)en dacht ik wel eens, misschien zou het hem eens goed doen om voor de verandering een lijn amfetamine te nemen in plaats van het standaard blowtje. Het zorgt in zekere mate toch wel voor inactiviteit en stilstand, als dat gebeurt bij een jonge gast in de bloei van zijn leven vind ik dat ergens toch wel jammer.
    Maar misschien heb je wel gelijk, waarom zou ik me druk maken om een ander.

Het grootste deel van de druggerelateerde ziekenhuisopnames betreft cannabis, vrijwel altijd paniekaanvallen waarbij angsten rond hartfalen het vaakst worden gemeld. Deze paniekaanvallen trekken vrijwel altijd weer over (en zo niet ligt de oorzaak meestal intern) en uiteindelijk blijkt er vrijwel altijd 'niets aan de hand te zijn'. Maar het doet wel wat met de psyche. Daarin tegen worden ook veel wiet alkaloïden (meestal voortkomend uit wiet laag in THC) succesvol toegepast in bestrijding van psychose symptomen. Daarom denk ik ook dat het soort wiet dat men gebruikt belangrijk is.

Wiet moet simpelweg gewoon niet te bedwelmend/sederend van aard wezen, alles dat omhoog gaat komt ook weer naar beneden en mensen die wiet misbruiken zijn vaak toch al wel angst of stressgevoelig. Zodra iemand een paniekaanval krijgt (wat een sterk verband toont met wietgebruik) kun je moeilijk zeggen dat het enkel het probleem is van de betreffende gebruiker.
    Hierbij benadruk ik wel weer dat het om een aanzienlijke minderheid gaat, dit verbleekt natuurlijk nog altijd in vergelijking met de gevolgen van alcohol gebruik en alles moet in perspectief worden gezien.

Absoluut, helemaal mee eens.

Iedere drug komt met zijn voor en nadelen, zoals je al zei, maar vanuit een zwart wit kader zou ik zeggen morfine.

Ik denk dat veel mensen er veel discussie over hebben gevoerd maar persoonlijk denk ik dat deze verloren is zodra men deze als een wedstrijd begint te zien.

Persoonlijk heb ik voor mijn gevoel een goed leven en geluk met de hoeveelheid steun die ik hierin ervaar van anderen. Er zijn echter ook mensen die in de wereld worden geboren met minder kansen en zich in vrijwel alles kunnen verliezen.

Laatst bewerkt: 21 okt 2017
  36. Mindless

Dat laatste is zo cruciaal, zo belangrijk.

Ik denk namelijk dat het vergeten die nuance te benoemen of erger nog: bewust weg te laten, een van de grootste redenen is waarom mensen überhaupt een vlucht uit de "realiteit" zoeken. Van alle kanten wordt er van je verwacht dat je het maximale uit het leven haalt. Maar wat is het dat je zelf wilt? Misschien is het iets dat in de ogen van de mensen om je heen niet het "maximale" is. Met dat oordeel van anderen heb je te maken. Zeker als onzeker jong persoon werkt dat verlammend. Het belangrijkste is denk ik niet dat je zo snel mogelijk het maximale uit je leven gaat halen en hierin zo weinig mogelijk tijd verspilt, maar dat je allereerst leert wat het is dat je wil en dat je afleert dat te willen wat je omgeving van je verlangt.

Ben overigens wel van mening dat wiet hier niet mee gaat helpen.

Jmths vindt dit leuk.
  37. Fundamenteel

Dat maak jij er van. Maar zo zwart wit is het niet. Er krijgen reeds kinderen medicinale cannabis tegen epilepsie aanvallen. Ook wordt er geëxperimenteerd met cannabis tegen bepaalde kankers, met succes.
    Ik herhaal: het is makkelijker een drugs als oorzaak aan te wijzen in plaats van naar de achterliggende essentie te gaan. Ni
    In België mogen minderjarigen hard drugs gebruiken. Legaal.(alcohol). Alcohol veroorzaakt tot tien maal de overlast van alle illegale drugs samen opgeteld. Het mag dan eindelijk wel eens beginnen dagen dat niet cannabis het probleem is. Cannabis kan problematisch gebruikt worden, maar biedt voor veel zaken een oplossing.
    Ik vind het trouwens behoorlijk hypocriet over cannabis te neuten maar amfetamines daar dan neutraler tegenover stellen. Of lees ik U verkeerd? Jij verwacht dat hij actiever is, om wat juist te doen?

Ik ben ook tot het bewustzijn gekomen dat stilstand beter is dan vooruitgang. De samenleving dringt onnatuurlijke verwachtingen op en wijst dan de gevolgen na niet wetende dat zij de oorzaak zijn met hun waardeoordelen. Ik bouw daar dan ook niet verder mee aan.

Je reinste onzin. Die mensen worden daar via de zorgverlening naartoe begeleid. Er is een wereld van propaganda, die jongeren hun hoofd wordt vol leugens gestoken en er ontstaat een selffulfillingphrophecy . Die mensen krijgen veelal medicatie ter vervanging van hun zelfmedicatie (wiet) en gaan aan de onderliggende oorzaak voorbij (boven hun vermogen). Ik ga hiermee niet gezegd hebben dat bepaalde mensen niet slecht op cannabis reageren. Mij viel het echter op dat de overgrote meerderheid daar positief op reageert. Het is de combinatie met alcohol dat veelal zorgverleners ontgaat. Alcohol is nooit het probleem, meteen de drugs aanwijzen. Het is door daar zoveel ideologie, energie en waardeoordelen rond te verplaatsen dat die jongeren gekgedraaid worden. Wijzen ze de wiet na....
    Wiet versterkt emoties, what's new pussycat? :)

En die mensen help je dan door hun wiet af te pakken? :)
    Cannabis is medicinaal. Als mensen maar lang genoeg herhalen dat het wat anders is, gaat iedereen dat ook geloven en er naar handelen.

38. Wijfie

Wijfie Experimenterende gebruiker

Ik

39. Wijfie

Ik
    Ik

40. Wijfie

Zo ben wat wijzer geworden bedankt. Ilk weet pas op mijn 50 e jaar dat ik ADHD. heb.wat iedereen en ik zelf allang wisten. Begon al vroeg met bier te drinken ben nu nog steeds alchohol verslaafd drink niet veel maar ik moet dat is de eerste verslaving rond mijn 40 e ook cocaine il werd daar echt relaxed van. Nu Ritalin heb redelijk

Laden...
Vergelijkbare Topics - AD(H)D verslaving
  1. DailyBaked
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    1.348
  2. F-ekt
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    1.089