(ADD) Ritalin voor studeren

Flouter

Newbie
Beste allemaal,

Ik ben afgelopen maandag naar de huisarts geweest en heb mijn problemen uitgelegd; drukte in mijn hoofd, niet kunnen concentreren, snel afgeleid, etc. (ADD symtomen)

Nu vertelde de dokter mij dat het proces voor het vastellen van ADD wel 4 maanden kan duren(!)
Ik heb op de middelbare school nooit last ervan gehad, omdat ik simpelweg zonder te leren nog steeds zessen haalde. Nu ik op de universiteit zit is dat heel anders! Ik heb vorig jaar mijn eerste jaar uni niet gehaald, en daarom doe ik nu een tweede poging. Maar weer gaat het dit jaar niet goed, kan me er niet toe zetten op te studeren en blijven te studeren.

Haar idee was dus om mij Ritalin voor te schrijven, om te 'testen' of dit me helpt. Ik heb tabletten van 10 mg en haar advies was om twee keer per dag een halve pil in te nemen. Dat heb ik gister gedaan, maar ik merkte eigenlijk helemaal geen verschil. Ze zei dat ik zelf moest experimenteren zodat ik erachter kom wat voor mij een goede dosis is en met wat voor frequentie.

Ik zou graag tips willen hoe ik dit goed kan doen. Graag hoor ik ook jullie ervaringen.

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Probeer eens een tabletje van 10mg 's ochtends en zie wat het geeft , ik doe juist hetzelfde.

Flouter

Newbie
theholyganja zei:
Probeer eens een tabletje van 10mg 's ochtends en zie wat het geeft , ik doe juist hetzelfde.

Ik neem nu in de ochtend 10mg en in de middag nog een keer 10mg. Vandaag (2de dag) leek het wel alsof ik me al beter kon concentreren. Ik voelde me niet anders, maar ik heb zowaar geleerd. Gister had ik een beetje hoofdpijn, een droge mond op een gegeven moment en ongeveer 30 minuten nadat ik een pil heb genomen gaat mijn hart sneller kloppen en begin ik mij even anders te voelen (kan niet goed uitleggen hoe). Is dit omdat mijn lichaam nog moet wennen aan de Ritalin?

Ik lees vaak dat je regelmatig in moet nemen, maar het maakt in principe toch niet uit als je een dag overslaat, zoals in het weekend?

Goldkiwi

Newbie
het word steeds gekker.... ze schrijven nu ook al medicijnen voor zonder diagnose? Ik wist niet dat dit kon...

Ik denk dat ritalin iemand zonder AD(H)D ook wel zal helpen beter te concentreren door je verhoogde dopamine-gehalte. Ik zou persoonlijk liever dexamfetamine slikken dan... ritalin zorgt voor een hoger dopaminegehalte in je lichaam, en als het medicijn uitwerkt daalt je dopaminegehalte tot onder je normale niveau. Dat is met dexamfetamine niet zo, of in ieder geval veel minder :)

Bovenaan