Afbouwen Oxycodon

eddyyu

Newbie
Hallo mensen, ik ben nieuw hier en heb een prangende vraag naar ervaringen van mensen mbt 'afbouwen met Oxycodon'.

December 2022 kreeg ik weer last van mijn chronische pijn in mijn dikke darm (ziekte van Crohn). Ik had weer een flinke ontsteking. Elke dag pijn en ik kreeg een nieuwe behandeling, maar die sloeg tot Mei niet aan. Telkens de pijnstillers afgeketst (omdat ik wist van verslaving en hoe moeilijk het kan zijn om ermee te stoppen), maar toch in Mei aan begonnen want ik hield de pijn niet meer. De eerste 9 weken 40mg gebruikt en daarna nog 6 weken 100mg, omdat de nieuwe behandeling nog niet aansloeg. (nu, even afknijpen; het gaat wel beter met mijn ontlasting). In 3de week van Augustus zelf begonnen met afbouwen, omdat ik en me beter voelde, en er gewoonweg vanaf wilde. Van de assistent in het ziekenhuis kreeg ik te horen "je kan in 3 dagen naar 50mg", van huisarts 1 kreeg ik te horen "binnen 3 dagen naar 70mg en dan 4 dagen daarna na 50mg". In mijn eerste twee weken ben ik dus al naar 70mg gegaan, en enorme last gehad van onrust, rillen, angstaanvallen en slapeloosheid. Nu naar mijn andere huisarts gegaan en die zei in de derde week naar 60mg. Zo ver is het nu. Ik ben nu precies 3 weken verder. Mijn onrust is afgenomen maar mijn slaapprobleem is groter geworden; ik kan bijna niet slapen en ben daarom helemaal kapot. Heb wel een slaapmiddel, maar dat werkt niet echt.

Mijn vragen zijn:
1- Wat is verstandig om per week af te bouwen zonder te veel bijwerkingen? - van verschillende mensen hoorde ik dat met 5mg per week afbouwen wel te doen is ipv per week 10mg of 20mg. Ik wil daarom vanaf morgen over van 60mg naar 55mg.
2 - Gaat de slapeloosheid op een gegeven moment over, of blijft dat voorlopig zo? Iemand er ervaring mee?
3 - Alle ervaringsverhalen zijn welkom!

Dyon Slootjes

ost

Experimenterende gebruiker
Ik kan je niet helpen met je vragen, maar misschien is het handig je profiel anoniem te maken i.p.v. je volledige naam te gebruiken. Als Google deze pagina indexeert, stuiten mensen door je naam te googlen anders zo op je medische situatie.

Torchic

Badass junkie
Welkom op het forum!

Misschien handig om je gebruikersnaam en foto even te veranderen in het kader van anonimiteit.

Verder heb ik niet zoveel verstand van Oxycodon maar er zijn wel leden hier die er meer vanaf weten😊

eddyyu

Newbie
Bedankt voor je antwoorden. Ik zie nergens dat ik mijn gebruiksnaam kan veranderen? Is dat überhaupt wel mogelijk?

OtherShore

Badass junkie
Bedankt voor je antwoorden. Ik zie nergens dat ik mijn gebruiksnaam kan veranderen? Is dat überhaupt wel mogelijk?
Midden boven in je scherm staat een icoontje met je profielfoto. Als je daarop klikt zie je een menu met de optie “Wijzig gebruikersnaam”. Zo werkt het op mijn mobiele telefoon tenminste 🙂

eddyyu

Newbie
Oke. Ik zie dat ik mijn naam pas op 12 oktober kan veranderen. Over een maand dus. In principe vind ik het niet zo erg als mensen nu mijn naam op Google bij deze vraag zien, gezien ik er niet verslaafd aan ben of iets anders negatiefs. Ben benieuwd naar ervaringen en/of adviezen:)

Paranoize.

Badass junkie
De eerste week haal je 25% er vanaf bij elke dosering. Dus slik je bijvoorbeeld 4x daags 20mg, ga je naar 4x daags 15mg.

Vanaf daar doe je elke week / 2 weken 10% minderen.

Je gaat je sowieso oncomfortabel voelen zoals slecht slapen en rusteloosheid en lichaam pijn. Maar de bedoeling van het afbouwen is dat je tijdens heel je taper lichtelijk aan het afkicken bent. Zodat je lichaam tijd krijgt om steeds een beetje te herstellen van die oxy.
Accepteer dat je je sowieso slecht gaat voelen maar probeer het humaan te houden, gaat het voor je gevoel te snel? Dan stabiliseer je eerst en ga je daarna verder met afbouwen. Een stapje terug is niet erg zolang je wel weer 2 stappen voorruit zet.

Sommige mensen kunnen zich aan een taper houden, en andere mensen moeten hun medicatie weggeven en dagelijkse porties krijgen. Er zijn ook mensen die cold turkey moeten omdat afbouwen te moeilijk is.

Kijk voor jezelf wat het beste werkt. Ik heb veel ervaring hiermee je mag mij pmén.

Reddit/opiatesrecovery is ook een community waar je heel veel aan zal hebben!

eddyyu

Newbie
Hi Red pill.

Hartstikke bedankt voor je reactie!
Week 1 ben ik dus van 100 naar 80mg gegaan = 20%. Zat helemaal te trillen en slapeloze nachten.
Week 2 van 80mg naar 70mg. = 12,5%. Dezelfde klachten als in week 1.
Week 3 (nu precies voorbij) naar 60mg gegaan. Enorme slapeloosheid nu. Ik denk dat ik na 55mg aanstaande week.
Vooral van de 'slapeloosheid' wil ik af. Heb daar nu wel pillen voor, maar die werken niet helemaal.

En in week 4 ga ik proberen naar 50 te gaan. Dan ben ik in ieder geval in 1 maand gehalveerd.

Het is nog de vraag of mijn dikke darm weer goed gaat werken, maar voor nu werkt deze steeds beter. Vandaar dat ik ook halverwege Augustus bedacht dat ik wilde afbouwen.

Bedankt voor je reactie en ik stuur je een pm!

Vinidi84

Belezen gebruiker
Hi Red pill.

Week 1 ben ik dus van 100 naar 80mg gegaan = 20%. Zat helemaal te trillen en slapeloze nachten.
Week 3 (nu precies voorbij) naar 60mg gegaan. Enorme slapeloosheid nu. Ik denk dat ik na 55mg aanstaande week.
Vooral van de 'slapeloosheid' wil ik af. Heb daar nu wel pillen voor, maar die werken niet helemaal.

En in week 4 ga ik proberen naar 50 te gaan. Dan ben ik in ieder geval in 1 maand gehalveerd.

Het is nog de vraag of mijn dikke darm weer goed gaat werken, maar voor nu werkt deze steeds beter. Vandaar dat ik ook halverwege Augustus bedacht dat ik wilde afbouwen.

Ik hoop niet voor je dat ze je benzo’s hebben voorgeschreven, dan val je van de wal in de sloot, en heb je er een dubbele ‘verslaving’ bij. Mirtazapine zou ik aanbevelen, lage dosering, 7,5 mg. Maar niet te lang gebruiken, of om de dag. Alles wat met pam en lam eindigt, zou ik niet adviseren.

_shikantaza

Badass junkie
Hi Red pill.

Misschien is dit iets voor jou: https://www.taperingstrip.nl/

Als je het kunt betalen, bespreek het met je arts. Afbouwen hoeft geen grote lijdensweg te zijn.

Paranoize.

Badass junkie
Ik hoop niet voor je dat ze je benzo’s hebben voorgeschreven, dan val je van de wal in de sloot, en heb je er een dubbele ‘verslaving’ bij. Mirtazapine zou ik aanbevelen, lage dosering, 7,5 mg. Maar niet te lang gebruiken, of om de dag. Alles wat met pam en lam eindigt, zou ik niet adviseren.
Hier ben ik het dus mee oneens
Dat ze je benzo's voorschrijven betekent niet direct dat je een benzo verslaving ervoor terug gekregen hebt zo werkt dat niet
Als je benzo's voorgeschreven krijgt voor het afbouwen/stoppen met opiaten dan adviseer ik je om zo min mogelijk en zo kort mogelijk die benzo's te slikken om juist een nieuwe verslaving te voorkomen, maar als jij er baat bij hebt waarom niet? Je doel is toch juist om van je opiaat af te komen......

Uit ervaring kan ik zeggen dat ze enorm kunnen helpen om toch wat slaap te krijgen (wat een positief effect heeft op de afkick) en het kan ook helpen voor de onrust, angst, en lichamelijke pijnen.

Er zijn nog genoeg andere "comfort meds" die ik aan kan bevelen voor het afkicken van opiaten, de ene verslavender dan de ander, uiteindelijk is iedereen zijn weg naar herstel anders en wat voor de één werkt, werkt voor de ander misschien weer niet.

Oxycodon zou ik cold turkey kunnen kicken, tot aan 200-300mg toe, maar heroine zoals ik toendestijds......... Ik ben dankbaar dat ik dat met kratom en diazepam kon doen

Vinidi84

Belezen gebruiker
Hier ben ik het dus mee oneens
Dat ze je benzo's voorschrijven betekent niet direct dat je een benzo verslaving ervoor terug gekregen hebt zo werkt dat niet
Als je benzo's voorgeschreven krijgt voor het afbouwen/stoppen met opiaten dan adviseer ik je om zo min mogelijk en zo kort mogelijk die benzo's te slikken om juist een nieuwe verslaving te voorkomen, maar als jij er baat bij hebt waarom niet? Je doel is toch juist om van je opiaat af te komen......

Uit ervaring kan ik zeggen dat ze enorm kunnen helpen om toch wat slaap te krijgen (wat een positief effect heeft op de afkick) en het kan ook helpen voor de onrust, angst, en lichamelijke pijnen.

Er zijn nog genoeg andere "comfort meds" die ik aan kan bevelen voor het afkicken van opiaten, de ene verslavender dan de ander, uiteindelijk is iedereen zijn weg naar herstel anders en wat voor de één werkt, werkt voor de ander misschien weer niet.

Oxycodon zou ik cold turkey kunnen kicken, tot aan 200-300mg toe, maar heroine zoals ik toendestijds......... Ik ben dankbaar dat ik dat met kratom en diazepam kon doen
Wat is Kratom precies? Een vriend van mij, heeft drie jaar aan de oxycodon gezeten (wegens heftige zenuwpijn), is nog steeds aan het taperen zit nu op 40 mg. Heeft ook diazepam en Zolpidem erbij, zijn afkick op de oxycodon wat zo heftig dat hij zwaar suïcidaal werd (was cold turkey gestopt). Uiteindelijk nu een hele langzame afbouw met benzo’s ernaast. Je hebt inderdaad gelijk, slaap is belangrijk. Het punt bij hem is, hele langzame afbouw, en dus ook langere tijd aan de benzo’s, en daar moet je ook weer vanaf, als je volledig bent afgekickt van de oxycodon. Vreselijk naar spul.

Paranoize.

Badass junkie
Wat is Kratom precies? Een vriend van mij, heeft drie jaar aan de oxycodon gezeten (wegens heftige zenuwpijn), is nog steeds aan het taperen zit nu op 40 mg. Heeft ook diazepam en Zolpidem erbij, zijn afkick op de oxycodon wat zo heftig dat hij zwaar suïcidaal werd (was cold turkey gestopt). Uiteindelijk nu een hele langzame afbouw met benzo’s ernaast. Je hebt inderdaad gelijk, slaap is belangrijk. Het punt bij hem is, hele langzame afbouw, en dus ook langere tijd aan de benzo’s, en daar moet je ook weer vanaf, als je volledig bent afgekickt van de oxycodon. Vreselijk naar spul.
Klopt in die situatie zou ik benzo's juist afraden. Die kan je beter gebruiken voor 1/2 weken als je cold turkey van de oxy gaat maar niet als je maanden lang gaat taperen want dan moet je de diazepam ook weer gaan taperen

Kan je wel vertellen dat diazepam voor de meeste mensen makkelijker is om te taperen dan oxycodon, omdat het langwerkend is, ze hadden hem eigenlijk beter over kunnen zetten op suboxone (langwerkende opiaat net zoals diazepam een langwerkende benzo is)

Diazepam taperen kan juist heel pijnloos zijn maar zal je nog langzamer moeten taperen dan oxycodon.

Misschien zou die nogsteeds een snelle suboxone taper doen (evt met arts bespreken?) als je vragen hebt mag je me pmén

Kratom is een hele lichte opoide achtige nog lichter dan tramadol, het wordt door veel mensen als wondermiddel gezien om van de opiaten af te komen
Wat je eigenlijk doet is, je gaat per direct over op de kratom stopt met oxycodon en gaat de kratom taperen dit is namelijk een stuk makkelijker om vanaf te komen dan oxycodon

Paranoize.

Badass junkie
Men zegt weleens dat de afkick van benzo's erger is, dan die van horse.....
Klopt, afkicken van benzo's is heftiger voor de hersenen en kan levensgevaarlijkse situaties veroorzaken
Heroine is alleen voor het gevoel een stuk heftiger maar kan alleen door uitdroging grote gevolgen voor de gezondheid hebben
Beiden veroorzaken langdurige grote gevolgen voor de mentale gezondheid maar benzodiazepines kunnen hersenschade veroorzaken

Als voorbeeld zijn er veel sterfgevallen aan methadon door langdurige uitdroging in de gevangenis of door andere opiaten wanneer men geen vocht binnen kan houden en eigenlijk een IV nodig heeft in het ziekenhuis om niet tot de dood uit te drogen maar benzodiazepines kunnen bij abrupt stoppen seizures veroorzaken en hallicunaties en psychoses, heroine blinkt dan weer uit in suicidaliteit en kent vele zelfmoorden

Beiden zijn grote monsters op hun eige manier maar benzodiazepines zijn de gevaarlijkste

(gaat natuurlijk wel om welke benzodiazepine want oxycodon kan je niet met een RC benzo vergelijken en fentanyl kan je weer niet met de gemiddelde benzo in sterkte vergelijken)

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Hallo mensen, ik ben nieuw hier en heb een prangende vraag naar ervaringen van mensen mbt 'afbouwen met Oxycodon'.

December 2022 kreeg ik weer last van mijn chronische pijn in mijn dikke darm (ziekte van Crohn). Ik had weer een flinke ontsteking. Elke dag pijn en ik kreeg een nieuwe behandeling, maar die sloeg tot Mei niet aan. Telkens de pijnstillers afgeketst (omdat ik wist van verslaving en hoe moeilijk het kan zijn om ermee te stoppen), maar toch in Mei aan begonnen want ik hield de pijn niet meer. De eerste 9 weken 40mg gebruikt en daarna nog 6 weken 100mg, omdat de nieuwe behandeling nog niet aansloeg. (nu, even afknijpen; het gaat wel beter met mijn ontlasting). In 3de week van Augustus zelf begonnen met afbouwen, omdat ik en me beter voelde, en er gewoonweg vanaf wilde. Van de assistent in het ziekenhuis kreeg ik te horen "je kan in 3 dagen naar 50mg", van huisarts 1 kreeg ik te horen "binnen 3 dagen naar 70mg en dan 4 dagen daarna na 50mg". In mijn eerste twee weken ben ik dus al naar 70mg gegaan, en enorme last gehad van onrust, rillen, angstaanvallen en slapeloosheid. Nu naar mijn andere huisarts gegaan en die zei in de derde week naar 60mg. Zo ver is het nu. Ik ben nu precies 3 weken verder. Mijn onrust is afgenomen maar mijn slaapprobleem is groter geworden; ik kan bijna niet slapen en ben daarom helemaal kapot. Heb wel een slaapmiddel, maar dat werkt niet echt.

Mijn vragen zijn:
1- Wat is verstandig om per week af te bouwen zonder te veel bijwerkingen? - van verschillende mensen hoorde ik dat met 5mg per week afbouwen wel te doen is ipv per week 10mg of 20mg. Ik wil daarom vanaf morgen over van 60mg naar 55mg.
2 - Gaat de slapeloosheid op een gegeven moment over, of blijft dat voorlopig zo? Iemand er ervaring mee?
3 - Alle ervaringsverhalen zijn welkom!

Dyon Slootjes
Op de gestelde vragen zou een apotheker heel goed antwoorden kunnen geven!
Stel zecdaarrvmaarceens en heel de antwoorden aub met ons........

Vinidi84

Belezen gebruiker
Even een korte vraag; ik heb in mijn burn-out / Zware depressie heel veel droom slaap gemist. Ik droomde eigenlijk helemaal niet. Nu is het omgekeerd; mega veel droom slaap, droom dus heel veel. Kan het niet allemaal onthouden. Is dit normaal?

_shikantaza

Badass junkie
Even een korte vraag; ik heb in mijn burn-out / Zware depressie heel veel droom slaap gemist. Ik droomde eigenlijk helemaal niet. Nu is het omgekeerd; mega veel droom slaap, droom dus heel veel. Kan het niet allemaal onthouden. Is dit normaal?
Ja. Dat kan een teken zijn dat je geest zich aan het herstellen is / een nieuwe balans zoekt in zaken die je met middelen een tijd hebt onderdrukt.

Lepeltje

Experimenterende gebruiker
Toen ik zelf met diazepam aan het afbouwen was en vooral tegen het einde aan heb ik ook redelijk wat dromen gehad. En daar zaten ook wel wat nachtmerries tussen. Ik heb al heel wat Maffia bendes in mijn dromen ontmoet. Schrok dan ineens wakker. Dat was niet tof maar ze gingen vanzelf over na verloop van tijd.

Bovenaan