@Mercedesz Onderzoeksuitkomsten met betrekking tot hersenen en gedrag waarbij experimenten met ratten gebruikt worden kunnen wel degelijk in verband worden gebracht met mensen. De hersenen van ratten hebben bijvoorbeeld grotendeels dezelfde basisstructuur als de hersenen van mensen, zoals een hersenstam, cortex, cerebellum, amygdala en medulla. Daarbij hebben we gemeenschappelijke voorouders met heel veel dieren, waaronder ratten - pakweg 75 miljoen jaar geleden is de schatting - en is de genetische overlap tussen mens en rat is iets van 90%. Ook neurochemisch zijn er enorme vergelijkingen te vinden. Een opmerking als "een mens is geen rat" is makkelijk gemaakt, maar voegt natuurlijk niet veel nieuws toe. Er wordt niet voor niks al decennialang onderzoek gedaan naar ratten om de hersenen en het gedrag van de mens beter te leren begrijpen.
Ik heb overigens ook vrienden in mijn omgeving die veelvuldig xtc hebben gebruikt volgens het gebruikspatroon dat jij benoemde en die hebben wel degelijk depressieve klachten. Wellicht heeft dat er ook mee te maken dat ze niks van hun leven maken, dat kun je natuurlijk niet 100% terugleiden. Dit zijn echter ook jongens die geen xtc meer gebruiken omdat het weinig effect meer heeft. Dit komt waarschijnlijk door de beschadiging van hun serotonine receptoren door overmatig xtc gebruik. Uiteindelijk draait het denk ik niet om individuele gevallen, maar meer een algemeen gebruikspatroon wat het beste aan te raden is. En dat is inderdaad niet dat het waarschijnlijk geen probleem is om twee dagen achtereen xtc te gebruiken. Dat je serotonine voorraad tijdelijk op is na gebruik is namelijk gewoon waar.