Alles voor Vrienden...???

Opa

Bewuste gebruiker
:wave: Hallo Allemaal,

Het valt me op dat vrijwel alle onderwerpen hier over eigen gebruik gaan, maar dat is wel onder controle bij mij.

Ik vraag me juist af hoe iedereen met de verslaving van een dierbare omgaat..

Ik ken namelijk al een aantal jaar een hele lieve meid, die ik ieder weekend verder zie afstompen, iedere week minder gemotiveerd doorkomt, en inmiddels zover is dat ze maandagochtend rustig "ff een puntje pakt" om maar enigszins wakker te worden. Van één ochtend naar 2, naar 3 en nu gewoon iedere dag, zelfs zondag...
De jongedame in kwestie is ongeveer 25 jaar, woont nog thuis, heeft een vaste baan en begint steeds vaker maand over te houden aan het eind van het salaris.. Ook heb ik het idee dat de speed-rekening steeds vaker in "natura" wordt betaald na het stappen...
Normaal mag iedereen het lekker zelf uitzoeken, maar een meisje met een slechte jeugd (misdaad, losse handjes, papa wat doe je nou???), nooit lol gehad zonder drugs en stappen, en toch nog liefde en respect te geven... Zo iemand gun ik het niet...

Moet ik het bij praten houden???
Moet ik ik ingrijpen???
Moet ik gewoon m'n kop houden en wegkijken???

Ik heb alles gedaan wat god verboden heeft, alle verboden vruchten geproefd, maar ik ben zelf, behalve sex en nicotine dan, nooit ergens aan verslaafd geweest, dus vooral aan de mensen in zo'n situatie: Wat maak je door??? Wil je eigenlijk wel afkicken??? Besef je waar je mee bezig bent??? Wordt je niet ongeloofelijk depressief van jezelf???

Pleasy help me understand...
Thanks

DonnieDark0

Bewuste gebruiker
Op je eerste vragen:
Ik zou het bij praten houden, maar wel overtuigend natuurlijk. Confronteer haar met wat je hebt zien gebeuren (van matig gebruik naar elke dag) en zeg dat het nooit beter zal worden als ze geen actie onderneemt, maar juist steeds erger. Vertel het ook niet een keer, maar praat er zo veel mogelijk over. (misschien heb je dat al duizend keer gedaan)

Verder ben ik nooit verslaafd geweest, dus kan ik je daar niet mee helpen.

Wacky

Badass junkie
helpt volgens mij allemaal geen sodemieter. Je kan lullen tegen een verslaafde wat je wil, ze stoppen pas wanneer ze zelf inzien dat het echt niet langer kan. Daarvoor moeten ze een dieptepunt bereiken, voor de een is dat wat dieper dan de ander.

Probeerde laatst nog eens met een speed verslaafde te praten. Krijg je dit soort antwoorden:

"Maar ik wil helemaal niet oud worden, dus waarom zou ik niet gewoon lekker gebruiken waar ik zin in heb?"
-Omdat je zo steeds verder gaat en je op een punt komt waarmee je ermee zal moeten stoppen, als je drugs met mate gebruikt, dan kun je er de rest van je leven van genieten.
"Nou en, er zijn daarna nog genoeg andere drugs om mee verder te gaan"

Klinkt wat mij betreft als de woorden van een kleuter, maar ze is 26.

Denk dus dat je wel voorzichtig wat kan proberen te praten, maar ga niet proberen het te forceren, dat werkt toch maar averechts. Wachten tot ze zelf inziet dat ze moet stoppen, dan steunen om dat ook te doen en het leven weer op te bouwen is denk ik ongeveer het enige wat je kan doen.

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
ja ik vind het ook vreselijk om m'n vrienden naar de klote te zien gaan. Het ergste vind ik nog wel dat ik 1 vriend zelf aan de drugs heb geholpen. Sindsdien heb ik mezelf verboden om ooit nog IEMAND op het idee te brengen drugs te gaan gebruiken. Sommige vrienden van me hebben geen idee wat het aanricht en brengen gemakkelijk een meisje van 15 op het idee xtc te gaan slikken. Ik snap er helemaal niks van, gelukkig zijn m'n beste vrienden niet zo idioot als hun.

Ik zou haar iig niet loslaten, verder weet ik ook niet wat ik moet doen

Opa

Bewuste gebruiker
Ten eerste bedankt voor de reacties mensen!

Dat babbellen heb ik idd al vaker geprobeerd, volgens het boekje (lief beginnen, ontspannen gesprekssfeer, voordelen noemen en dan rustig aan door...), maar ik zou zo graag eens horen van iemand die aan de ontvangende kant staat van dat gelul..
Ik weet uit eigen ervaring hoe lekker het is om ff compleet uit je plaat te kunnen gaan,
daar gaat het me niet om.

Dus plz mensen, lucht je hart en help een ander.
Laat me aub weten hoe dat voelt om met een speedverslaving je dagelijkse leven te onderhouden...
Wat maak je door??? Wil je eigenlijk wel afkicken??? Besef je waar je mee bezig bent??? Wordt je niet ongeloofelijk depressief van jezelf???
Kun je nog helder over je eigen leven denken met een verslaving??? Of heb je echt gewoon schijt aan alles, behalve je lijntje tikken???

Bedankt alvast mensen! :wave:

ps@pbwebmaster: ik ben misschien nog van de "oude" stempel, maar als ik een zogenaamde "vriend(in)" van mij (of wie dan ook eigenlijk..) een minderjarige drugs zie aanbieden gaan er waarschijnlijk wel wat stoppen door bij mijn persoontje...
Choose your friends with care, it's rare to get a second chance!!!

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Mijn beste vriendin is een alcoholist (heb er eens een topic over aangemaakt in het alcoholforum). Ik zie haar ook steeds verder afglijden en heb al vele gesprekken met haar gevoerd, maar het helpt niet veel. Het punt is: de verslaafde moet zelf echt WILLEN. Is dat niet het geval, dan kan je tegen zo'n persoon aan lullen tot je een ons weegt, hij/zij zal je goed bedoelde raad en adviezen toch niet opvolgen. Het is een trieste, harde waarheid. Helaas... :(

Het beste wat je kunt doen is haar niet laten vallen, er gewoon zijn voor haar. Uiteraard moet je ook blijven zeggen hoe je tegenover haar verslaving staat. Hopelijk ziet ze op een dag toch eindelijk zelf in, dat het middel haar lichaam aan het afbreken is. Dit zou dan eventueel een goede motivatie zijn om er echt mee te kappen...

Sterkte! Ik weet hoe machteloos het voelt als je iemand waar je om geeft, langzaam kapot ziet gaan aan een middel...

P.S. voor al je vragen die je in je vorgie post hebt gesteld, raad ik je aan om even goed dit speedforum door te spitten. Ik denk dat je daar je meeste antwoorden wel terug zult vinden. Heb je daarna nog steeds vragen, be my guest: ik heb al een speedverslaving achter de rug en grotendeels overwonnen...

Opa

Bewuste gebruiker
Ik wil nogmaals iedereen bedanken voor de reactie's, zowel hier als vooral ook via de PM!!!!!!
Ik kom iedere dag weer een stukje verder, en alle beetjes die helpen worden zeer gewaardeerd!

Ik check deze topic nog regelmatig, maar als iemand nog iets te melden heeft mag dat natuurlijk ook via de PM (privé is en blijft privé)!

Uiteraard blijf ik ook de andere (verwante) topics volgen, maar reactie's blijven altijd welkom!

Dank, :hearteyes:
:wave:

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
ps@pbwebmaster: ik ben misschien nog van de "oude" stempel, maar als ik een zogenaamde "vriend(in)" van mij (of wie dan ook eigenlijk..) een minderjarige drugs zie aanbieden gaan er waarschijnlijk wel wat stoppen door bij mijn persoontje...
Choose your friends with care, it's rare to get a second chance!!!

Ja maar als je zelf 16 bent is het niet zo heel schokkend om een meisje van 15 drugs te zien gebruiken dat ben ik namelijk wel gewend hier in de buurt. Alleen 'dit' meisje rookt alleen af en toe en heeft 1 keer spacecake gegeten dus dat vind ik een ander verhaal dan wanneer een meisje van 15 dagelijks rookt en blowt en af en toe een pilletje slikt. Maar gelukkig is dit een heel slim meisje die voor het juiste kiest en ze is zelfs nuchter gebleven tijdens oud en nieuw terwijl we met 20 man uit ons plaat waren.

Opa

Bewuste gebruiker
^ok... sorry gast, daar stond ik even niet bij stil, ik ga niet veel meer met 16-jarigen om de laatste tijd, zeker niet icm drugs :rolleyes: ...
Excusez-moi voor het geven van mijn mening???... :P

Maar verder alle respect, point well made!

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
Opa zei:
^ok... sorry gast, daar stond ik even niet bij stil, ik ga niet veel meer met 16-jarigen om de laatste tijd, zeker niet icm drugs :rolleyes: ...

Maakt niet uit ik snap heel goed dat je zo iemand helemaal de tering in wilt slaan als ik het vanuit jouw situatie bekijk.

Ik begon zelf op mijn 13e met roken, ik vond dat toen heel normaal. Nu is mijn broertje 13, ik denk dat ik mezelf wel kan vermoorden als ik hem zie roken. Je beseft dat soort dingen pas echt als je veel ouder bent.

Opa

Bewuste gebruiker
pbwebmaster zei:
Opa zei:

Maakt niet uit ik snap heel goed dat je zo iemand helemaal de tering in wilt slaan als ik het vanuit jouw situatie bekijk.

Ik begon zelf op mijn 13e met roken, ik vond dat toen heel normaal. Nu is mijn broertje 13, ik denk dat ik mezelf wel kan vermoorden als ik hem zie roken. Je beseft dat soort dingen pas echt als je veel ouder bent.

^Same lame story as mine :( , ja dat krijg je... ieder jaar meer...
respect & take care!

martin van nu

Belezen gebruiker
Nummer van de Osdorp posse. Toen ik het voor het eerst hoorde had het op mij een behoorlijke impact.

Osdorp Posse Zelfrespect Lyrics:
Ik ken jou.
Hey, ik ken jou zelfs heel goed,
want jij verschilt niet zoveel van mijzelf.
Iedereen in je omgeving lijkt altijd zo gelukkig te zijn.
En je denkt dat het aan jou ligt.
Dat jij de enige bent die zich klote voelt
omdat je dat op de een of andere manier
ook wel verdiend zal hebben.
Maar het enige verschil tussen ons zit hem in zelfrespect.
Dat geeft uiteindelijk veel meer verschillen
als dat je zou denken.
Als iemand je op wil beuren sluit je je zelf af.
Doordat je je gevoelens niet kwijt kan,
keer je steeds dieper in je zelf.
Je omgeving begrijpt je dan helemaal niet meer
en laat je vallen.
Nutteloze haat maakt je van bitter tot blind.
Je wordt genegeerd
dus je denkt dat je overal helemaal alleen voor staat,
dat je de enige met gevoelens bent
en dat je dingen ziet die geen ander ziet.
Kon je maar eens met mijn ogen
kijken en voelen wat ik voel.
Een andere kijk kan een ander leven geven.
Je omgeving heeft niets aan je
als jij niet weet wat je aan hun kunt hebben.
Leer ze kennen,
maar geloof niet iedereen die beweert van je te houden.
Je kunt geen vrienden missen die.....
JIJ MOET GAAN BOUWEN AAN JE ZELFVERTROUWEN!
Jij vindt niemand als je niet eerst van jezelf kan houden.
Zelfrespect is de sleutel tot succes,
dus maak je hard tegen onzekerheid en stress.
Jouw enige vijand dat ben jij zelf,
negatieve gedachten scheuren jou door de helft.
Luister daarom nou eens naar de raad van een vriend,
en overtuig jezelf d'r van dat je beter verdient.
Nou kan je wel net doen of het je niet interesseert,
maar ik weet dat je luistert.
Jij verbergt je angst en je zwakte
achter een masker van onverschilligheid.
Kom dus absoluut niet aan met dat gelul
van je snapt me toch niet.
Kijk, dat ik nooit aan de drugs ben gegaan
betekend niet dat ik me nooit zo klote heb gevoeld
als jij je nu voelt,
maar dat ik nooit zo slap ben geweest als jij nu bent.
Dat ik nooit een zelfmoordpoging heb gedaan
komt niet omdat ik er nooit aan gedacht heb,
maar gewoon omdat ik m'n problemen
altijd wil oplossen en niet
ontvluchten.
De beste oplossing is bijna nooit de makkelijkste.
Wees geen zielige egoist
en toon eens wat karakter
en kom op voor jezelf.
Doe niet net alsof jij alleen jezelf dom of lelijk vindt,
dat alleen jij geen werk kan krijgen,
dat alleen jij vrijgezel blijft,
dat alleen jij een handicap hebt,
dat alleen jij een moeilijke jeugd heb gehad,
dat alleen jij met problemen
op deze hele vokking wereld rondloopt.
Wordt wakker, kijk om je heen en wees realistisch.
Begin eens met jezelf te respecteren en kom dan....
Dan komt de rest vanzelf.
Onthoud een ding zeker,
zelfrespect kan je niet van anderen krijgen,
en zeker niet van het geloof.
Het begint bij je eigen gezonde verstand,
en van daaruit kan je zelf zorgen
dat de rest van je leven anders loopt.
JIJ MOET GAAN BOUWEN AAN JE ZELFVERTROUWEN!
Zelfrespect is de sleutel tot succes,
dus maak je hard tegen onzekerheid en stress.
negatieve gedachten scheuren jou door de helft.
Luister daarom nou eens naar de raad van een vriend,
en overtuig jezelf d'r van dat je beter verdient.
---------------------------------------------
-------------------------------
Lyrics: Zelfrespect, Osdorp Posse [end]

blondjuh

Newbie
ik herken je reactie op dit moment enorm... als je een dierbaar iemand aan de speed/of wat voor drugs dan ook ziet is dat zeker niet leuk.. en wat kun je doen? dat vraag ik mezelf nu ook af.

Ik zal even in het begin beginnen, ik heb zelf weinig ervaring met het gebruik van drugs, heb een keer wiet en een keer hasj gerookt, meer niet.
Sinds een week of 6 ken ik een jongen die ook gebruikt (speed).. in het begin merkte ik er niks van, zag hem ook niet vaak.. hij was heel lief, had veel aandacht voor me en was altijd positief.. er was altijd wel iets te lachen met hem.
Als hij speed gebruikt(e) was/ben ik er nooit bij..

Sinds vorige week is hij enorm veranderd, voorheen hadden we dagelijks contact, ineens liet hij 1,5 week niks van zich horen.. na die tijd hoorde ik van hem dat hij zijn baan kwijt is en dit is ongeveer het enige wat hem echt gelukkig maakte, hij heeft in het verleden veel meegemaakt (hierdoor is hij ook gaan gebruiken) en nu is hij dus zijn baan kwijt.. hij liet meteen doorschemeren dat hij meer speed gebruikt dan eerst..
Hij is zoooo enorm veranderd, ik hoor bijna niks meer van hem en als ik wel iets hoor dan is hij kortaf.. ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar heb het idee dat hij bijna dagelijks speed gebruikt nu

Mijn vraag is: als je ineens veel meer gaat gebruiken kun je dan zo enorm anders gaan doen?

En mijn tweede vraag (waar dit topic over gaat) wat kan ik doen???? Ik wil niet dat hij zichzelf kapot snuift :(

@ martin van nu: mooie tekst..

dude

Experimenterende gebruiker
Mijn vraag is: als je ineens veel meer gaat gebruiken kun je dan zo enorm anders gaan doen?

Zeker weten en dat geld voor veel soorten verslavingen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik ook een gigantische lul geweest ben naar vrienden en familie toe. Waarom? Omdat als je echt verslaafd bent de drugs op de eerste plek staat en je simpelweg gewoon erg egoïstisch gedrag kunt gaan vertonen. Op langer termijn kan zelfs ook de emotionele prikkelverwerking in je hersenen veranderden. Onverschilligheid en onbetrouwbaarheid zijn vaak gedragskenmerken van een verslaafde, maar niet perse van iedere verslaafde om het meteen maar even te nuanceren.

En mijn tweede vraag (waar dit topic over gaat) wat kan ik doen???? Ik wil niet dat hij zichzelf kapot snuift :(

Mijn ervaring is en dat is ook al vaker gezegd, als die persoon zelf niet echt wil stoppen lukt het niet. Natuurlijk kun je je bezorgdheid uiten en eventueel hulp aanbieden maar hij zal zelf eerst moeten erkennen dat hij een probleem heeft. Ik weet niet hoe sterk je vrienschap met hem is maar als je het echt te ernstig vind kunt je hem eventueel aanmelden bij het OGGZ (kan ook via internet) maar of hij die hulp ook accepteert is zijn eigen keuze.

JunkXL

Bewuste gebruiker
Mijn vrienden en ik zijn speedfreaks. De echte! geen GHB en andere dingen die wij vinden dat je beter niet in combinatie van elkaar kan gebruiken. Vooral niet als je onervare bent met een van de twee stoffen. Maar ook maken wij ons zorgen om elkaar als het mis gaat. En het enige wat je kan doen is met ze praten. en ze vooral het gevoel geven dat jij luistert en het begrijpt! Zonder elkaar te kwetsen en met elkaar verder helpend komen wij zo op een niveau die voor iedereen zijn eigen betekenis naar de drugs inhoud. Als iemand WILT stoppen lukt het hem..Maar dan moet je wel genoeg wilskracht bezitten. En zijn we er voor hem. En als vriend kan je zeggen hoe je vind dat iemand functioneert maar jij bepaalt uiteindelijk wat je met jou drugs gebruik doet. Er bestaat een grote kans op terug vallen als degene niet voor 100% achter zijn keuze staat. Praat daarom van te voren!!!

Dubz

Bewuste gebruiker
martin van nu zei:
Nummer van de Osdorp posse. Toen ik het voor het eerst hoorde had het op mij een behoorlijke impact.

Osdorp Posse Zelfrespect Lyrics:

Doordat je je gevoelens niet kwijt kan,
keer je steeds dieper in je zelf.

Nutteloze haat maakt je van bitter tot blind.

Wordt wakker, kijk om je heen en wees realistisch.
Begin eens met jezelf te respecteren

Onthoud een ding zeker,
zelfrespect kan je niet van anderen krijgen,

Het begint bij je eigen gezonde verstand,
en van daaruit kan je zelf zorgen
dat de rest van je leven anders loopt.
[end]
Fuck me, die woorden van Def P zijn de keiharde waarheid. Goed geformuleerd, kan zo aan een tegeltje aan de muur. Prachtig.

knolselderij

Wijs gebruiker
enigste wat werkt dat ik heb gemerkt bij me zelf is laten inzien waarmee ze mee bezig is en hoe de toekomst er uit ziet en wat ze zich zelf aan doet.

Hoe?

dat kan ik je niet vertellen dat is iets wat lastig is en wat je zelf zal moeten uitvinden

Wietpep

Ik zal niet zeggen dat ik het liefste ben en niet verslavend ben te raken maar 1 ding is wat ik nooit zou willen is.
Dat me beste vrienden me er Keihard mee confronteren en me keihard afzeiken.
en de toekomst zullen voorspellen voor je de Feiten op tafel leggen van hoe slecht
het met je gaat.
:confused:

GrayMatter

JunkXL zei:
Mijn vrienden en ik zijn speedfreaks. De echte! geen GHB en andere dingen die wij vinden dat je beter niet in combinatie van elkaar kan gebruiken. Vooral niet als je onervare bent met een van de twee stoffen. Maar ook maken wij ons zorgen om elkaar als het mis gaat. En het enige wat je kan doen is met ze praten. en ze vooral het gevoel geven dat jij luistert en het begrijpt! Zonder elkaar te kwetsen en met elkaar verder helpend komen wij zo op een niveau die voor iedereen zijn eigen betekenis naar de drugs inhoud. Als iemand WILT stoppen lukt het hem..Maar dan moet je wel genoeg wilskracht bezitten. En zijn we er voor hem. En als vriend kan je zeggen hoe je vind dat iemand functioneert maar jij bepaalt uiteindelijk wat je met jou drugs gebruik doet. Er bestaat een grote kans op terug vallen als degene niet voor 100% achter zijn keuze staat. Praat daarom van te voren!!!

Dan hebben wij ook het geluk dat we allemaal al jaren maten zijn, en dat we elkaar al lang kenden voordat de dope überhaupt in het spel kwam.
Doordat we die basis hebben en niet als gebruikers elkaar kennen is het ook een stuk makkelijker om daar mee om te gaan of er een ander mee te kunnen confronteren.

Wat dat betreft hebben we gewoon geluk en is er van de +-20 personen na een jaar of 6 nogsteeds niemand compleet naar de klote gegaan, en ik denk dat onze clan daar redelijk uniek in is, niemand dringt elkaar wat op, er word van mensen die willen stoppen/minderen niets aan respect of wat dan ook afgenomen en is er respect op een niveau waar veel mensen iets van kunnen leren.

Dit zijn echte maten zonder vooroordeel, metalaars, "normaal", hiphoppers, britpoppers, punks, teknos en alles daar tussen al jaren allemaal vrienden , drugs, vrouwen, opleiding, overtuiging of persoonlijke voorkeur zijn geen probleem.

Toch betreur ik het dat "buitenstaanders" ons zon unieke groep vinden we vinden het allemaal heel normaal, ik had eigenlijk gehoopt dat er meer mensen die instelling hadden maar de meeste drugs"vrienden" houden er over het algemeen er een persoonlijke agenda op na.
En zoeken ze allemaal hetzelfde...... dope

JunkXL

Bewuste gebruiker
Jep, sluit me wederom bij je aan.

Mooiman, al die waaskazen. Beter als er helemaal geen kaas van te hebben gegeten :grin:

Bovenaan