Allereerst wil ik even zeggen dat ik het erg goed vind dat je in elk geval erkent dat je een verslavingsprobleem hebt en dat je je zorgen maakt erover. Dat is niet zo vanzelfsprekend, zeker niet voor mensen op jouw leeftijd (die door hun nog in ontwikkeling zijnde brein minder in staat zijn gevaren van bepaald gedrag in te zien). Je hebt al stappen gezet, hoewel misschien gedwongen door je ouders of school.
Susanne zei:
Dat is inderdaad erg lastig. Hoe gaat het nu? Hoe reageren je vrienden er eigenlijk op dat je gestopt bent? Het scheelt enorm als zij je steunen. En zoals de anderen al zeggen, als ze je niet steunen kan je beter niet met ze omgaan. Ben je nog op zoek geweest naar nieuwe hobby's of een sport? Ik hoop dat je wat heb gevonden dat voor wat afleiding zorgt. Succes in ieder geval!
Dit is idd erg belangrijk. Als je vrienden je niet steunen en je een mietje of wat dan ook noemen of zelfs aansporen om te gaan gebruiken dan moet je gewoon direct alle banden met die mensen verbreken. Zelfs al zullen ze er misschien boos of zelfs agressief om worden. Want dat bewijst juist des te meer dat ze jou en je keuzes niet respecteren en dus geen vrienden zijn. Want vrienden helpen je juist in plaats van je, ondanks dat je al zo verslaafd bent geweest dat je zelfs al opgenomen bent geweest, direct of indirect te blijven proberen te dwingen iets te doen. Maak ze duidelijk waarom je wilt stoppen, en als ze dat niet direct accepteren dan moet je ze niet meer zien. Een omgeving maakt je of breekt je bij het afkicken van drugs, dus je zal voor 99 % zeker (weer) verslaafd raken als je mensen blijft zien die je niet steunen.
Je zegt ook dat je het leven saai vindt, en daar zit denk ik ook een probleem. Ik zou daarover met een psycholoog, mentor of wat dat ook gaan praten. Meer erachter gaan komen welke dingen je leven minder saai zouden maken. Zoals Susanne al zegt: zoek hobby's en leuke bezigheden zoals op een teamsport gaan (maak je ook direct nieuwe vrienden, win-win situatie) een DJ-set kopen en eens gaan oefenen met draaien of muziek produceren of misschien zelfs een 'extremere' hobby zoals parachute springen ofzo.

Ik noem maar wat... Kom erachter wat jou leuk lijkt. Het is helemaal niet erg dat je dat op 15-jarige leeftijd nog niet weet, maar je moet wel zorgen dat je die verveling niet alleen op gaat lossen met iets dat tot een gevaarlijke verslaving kan leiden. Want dan is het straks geen verveling meer, maar iets wat heel je leven bepaald en uiteindelijk kapot maakt.
Succes! En hou je ons een beetje op de hoogte?