Angst verhelpen

justmakepeace

Belezen gebruiker
Hallo,

Ik heb pas in een documentaire gezien dat XTC gebruikt wordt om bijvoorbeeld veteranen van een trauma af te helpen (wat soms binnen 1 sessie al lukt) en bijvoorbeeld een weduwe de dood van haar man te laten accepteren. Nou is er bij mij vroeger een fobie geconstateerd voor honden waarvoor ik zelf anderhalf jaar in therapie ben geweest, wat niet mocht baten. Het is minder geworden, maar doordat ik met mijn oude werk gestopt ben (waar ik veel in contact kwam met twee honden) is het terug aan het komen en begint het mijn leven weer over te nemen.

Nu is mijn vraag of een XTC ervaring misschien bij kan dragen aan een vermindering van de angst. Als ik bijvoorbeeld met wat mensen aan het chillen ben op XTC en we rond gaan lopen, of het dan misschien kan helpen om ergens naartoe te gaan waar veel honden zijn zodat ik mezelf er zonder negatieve gedachten aan bloot kan stellen. Of gewoon in mijn hoofd tijdens de trip mezelf in een soort van therapie neem en er mbv meditatie ofzo overheen probeer te komen.

Aangezien het bij veteranen met een trauma al de eerste keer kan helpen, kan het bij mij toch ook een verlichting teweeg brengen? Ik ben best geïnteresseerd in de potentie van XTC en bv LSD om de angst voor de dood of andere psychische mankementen te verhelpen.

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Het is bekend dat drugs ervoor kunnen zorgen dat oude herinneringen of gevoelens weer boven komen. Dit geldt vooral voor drugs met een bewustzijnsveranderende werking. XTC heeft deze eigenschap ook.

Als nare herinneringen onder invloed plotseling boven komen kan dit zorgen voor angstige of paranoïde gevoelens. Er wordt niet voor niets aangeraden alleen drugs te gebruiken als je je goed voelt. Sommige deskundigen beweren wel dat je onder deskundige begeleiding met drugs bepaalde gebeurtenissen kunt verwerken. Dit is in Nederland in het verleden bijvoorbeeld gedaan bij oorlogsslachtoffers met behulp van LSD. Ook nu wordt er in Israël onderzoek gedaan met XTC als onderdeel van therapie bij slachtoffers van een Posttraumatische Stress Stoornis. Maar dit onderzoek is nog in volle gang en gaat uit van gebruik onder begeleiding van een ervaren therapeut. Het is dan ook niet aan te raden om in je eentje drugs te gebruiken in de hoop dingen uit je verleden te kunnen verwerken. De kans is aanwezig dat er dingen boven komen waar je zelf geen raad mee weet of dat er angsten ontstaan die je juist verder van huis brengen. Het verwerken van bepaalde gebeurtenissen kan het beste onder begeleiding van professionele hulp plaatsvinden.

Wij denken dus niet dat XTC jou af gaat helpen van je angst voor honden. Het zou je angst juist kunnen verergeren. Er zijn speciale cursussen voor mensen die bang zijn voor honden. Dit is waarschijnlijk een beter alternatief als jij van je angst af wilt komen.

justmakepeace

Belezen gebruiker
Ja dat klopt helemaal.

Dit is ook geen reden om het te gebruiken ofzo, maar meer zo van als ik aan de X zit en er vind een mogelijkheid plaats om met hondjes in aanraking te komen (wat altijd goed is als je het op wilt lossen) dan kan het misschien extra bijdragen aan een positieve ervaring die dan weer de negatieve gevoelens vermindert. Ik heb, wanneer ik truffels op heb, ook wel eens dat ik ineens een filmpje aan het kijken ben waarin er overal honden rond springen, ik kan daar dan altijd heel positief over denken (meer van wat een mooie beesten toch eigenlijk, vrij nuchter dus) en heb niet het idee dat ik daardoor in een negatieve spiraal terecht kan komen (uit mijn eigen ervaring, dit kan inderdaad voor iedereen anders zijn)

Ik gebruik mijn drugs puur recreatief en met veel verstand, ik zorg altijd dat ik in een rustige omgeving ben met mensen die ik vertrouw, dat ik geen te grote dosis neem en combineren doe ik ook niet (behalve met lachgas natuurlijk :hearteyes: ) De mensen waarmee ik aan de truffels zit weten ook goed af van de ernst die het vroeger had en hoe ik er nu over denk en me erbij voel. Ik ben mezelf ook volkomen bewust van de risico's, heb is meer dat ik het idee heb dat ik onder invloed van XTC veel minder negatieve gedachte heb en alles positief lijkt, dus kan het misschien de ervaring wat vergemakkelijken ofzo.

Ik ben ook niet van plan om te experimenteren met drugs in de aanwezigheid van honden, maar ik was gewoon benieuwd of het zou kunnen werken aangezien het voor de trauma's en pss patienten ook hel goed werkt.

Heel jammer dat een professionelen NLP behandeling van de phobiedokter 1400 euro kost en ik maar een armzalig studentje ben, anders had ik geen moment getwijfeld over een bezoekje aan deze man :tongueout:

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Heel verstandig om niet zelf te gaan experimenteren hiermee. Er zijn ook genoeg cursussen die niet zoveel kosten. Eer korte zoektocht op internet leert dat er veel hondenscholen zijn die begeleliding bieden bij angst voor honden voor €250. Misschien het overwegen waard...

justmakepeace

Belezen gebruiker
Oké dankjewel, ik ben wel verstandiger hoor ik ga echt geen risico's lopen want het is nu een stuk beter als vroeger en als ik op mijn oude niveau terug keer dan moet ik mezelf letterlijk thuis opsluiten en dan pas ik niet meer in de maatschappij :tongueout: zo erg was het. Ik wist niet dat het ook zo goedkoop kon, ben gister een meisje tegen gekomen waar het super goed mee klikte en ze bleek precies hetzelfde probleem te hebben en ook nog op dezelfde intensiteit! haha maar ik doe wel voorzichtig met mijn drugsgebruik :wink:

Bovenaan