"Het merendeel van de als XTC gekochte pillen die in het laboratorium zijn geanalyseerd (90%) bevat een XTC-achtige stof (MDMA, MDEA, MDA)"
Mevrouw de Amsterdammer ik kan me je frustratie wel ergens voorstellen.. maar aan de andere kant ook niet. De link met speed is gewoon heel snel gemaakt. Ik vat speed altijd maar wat ruimer op.. meer gewoon tja de xtc-achtige. Ik bedoel tis niet echt een baanbrekend verschil ofzo...
Nu hoor je de term niet meer zo vaak, maar nog steeds wordt XTC in de groep van de psychedelische amfetaminen ondergebracht.
Wat heel kleine variaties op MDMA die je nog wel eens terugziet in een pilletje en hoe vaak op gereageerd wordt:
MDA (3,4-methylenedioxyamphetamine):
De zelfde love fibes alleen toch net wat stimulerender dan MDMA (leuk feitje is dat het wel twee keer zo neurotoxisch is als MDMA). Sinds de jaren zeventig erg in populariteit afgenomen.
MDE or MDEA (N-ethyl-methylendioxyamphetamine):
Minder drang om te socializen en uitbundig gedrag te vertonen dan bij MDMA en tja.. een stuk stimulerender.
MMDA (3-methoxy-4,5-methylenedioxyamphetamine):
Vaak verantwoordelijk voor hallucinaties. Met name wanneer de ogen gesloten worden en je overvallen wordt door beelden.
Spijtig genoeg kom je nog wel eens een pil tegen die als werkzame stof dit erin heeft zitten:
- PMA/PMMA
Heeft niets met MDMA te maken en is ook eerder psychedelisch van stimulerend. Hier hoor je nog wel eens zieke verhalen over.. sterfgevallen, psychoses vanuit het niets, zonder al te veel beweging toch ineens keihard oververhit raken etc.
- mCPP
Tref je ook liever niet aan in je pil. Veel gebruikers ondervinden negatieve effecten zoals misselijkheid, duizeligheid, angsten, hallucinaties, onrust, rillingen en hoofdpijn. Serotoninevergiftiging treed ook veel vaker op (moet je wel een bepaalde antidepressivum slikken of andere pilletjes slikken) en is sowieso ook een stuk onprettiger voor je lichaam dan MDMA