Ik ben zelf niks opgestart, dat heeft de natuur voor mij gedaan
Moedertje lief vroeg me laatst om die potten van vorig jaar (met de inmiddels verrotte stengels er nog in) eens te gaan opruimen. Zo gevraagd zo gedaan en toen zag ik dat er een paar brutale rakkers hun hoofdje boven de grond had gestoken.
Aangezien het al gebruikte grond is, die compleet ingeworteld is geweest en dus ingeklonken en compact, verwacht ik er heel weinig van.
Ik zag er ook een paar staan die misschien al 3/4 weken boven de grond zijn, en die zien er niet florisant uit :P
Ikzelf zou de niet rijpe toppen sowieso laten staan, regen of niet.
De rest zou ik oogsten afhankelijk van hun staat op vrijdag..Misschien kunnen ze best nog wel een week of wellicht zelfs 2 hebben. Regen is ook weer geen ramp, maar het stagneert de bloei een klein beetje. Die auto ak zou ik eerder oogsten, misschien de andere ook al wel maar die leek net wat achter te lopen als ik me het goed herinner.
Of je highe of stonede wiet oogst is niet enkel van moment van oogsten afhankelijk hoor.
De soort speelt hierin (naar mijn ervaring) een grote rol, daarna oogsttijd en ook de manier van consumeren heeft invloed op het effect. (oraal, verdampen, puur roken, met tabak roken enz.)
Autoflowers zijn over het algemeen lekkere stonede couchlock plantjes
Als je ze gaat oogsten zou ik inderdaad de stam zo hoog mogelijk afknippen (probeer dit te doen met een zo goed mogelijke takkenschaar, zo'n grote snoeischaar, ivm beschadigen van de sapcirculatie)
Laat voor de overige toppen zoveel mogelijk blad zitten, en voor het drogen is het makkelijk ja om voor de rest de plant in 1 deel te laten.
Als ze inderdaad nog niet echt klaar staan kun je beter wachten. Naast dat je oogst dan wellicht wat stoneder word, kun je natuurlijk ook op grammen het beste oog moment uitkiezen.
Zoals ik al zei is regen geen echte killer, en midden in de zomer geeft het wellicht nog minder kans op toprot ook. Toprot vormt zich vooral als de luchtvochtigheid hoog is.
Bij regenval is dit vaak juist laag, en bij warme kleffe zomerdagen zoals nu is de LV s'avonds en 's ochtends erg hoog. Maar goed, toch hopen we op niet al te veel regen natuurlijk!
Wat je evt. ook nog kunt doen (wat aansluit op mijn stress verhaal) is de laatste paar dagen de planten binnen droog in het donker te zetten.
Het schijnt dat de plant dan heel geforceerd afrijpt.