autoflowers kruisen

Osi`

Bewuste gebruiker
Mijn lowryder2 is zo'n 25 cm groot en de AK rond de 40 cm. Ik heb de indruk dat de AK wel elke dag een goeie 3 cm groeit, ik zie het verschil elke dag in ieder geval.
En we zijn eigenlijk sinds vandaag nog maar 29 dagen ver. Ik heb ze de 23ste mei zien bovenkomen.

Adalia heb ik gewoon besteld bij de Aveve. Ze gaan die gewoon bij mij thuis hier leveren.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Lengte zegt erg weinig over het resultaat!
Hoewel hier bij Osi geen sprake van is (zien er prima uit heur!) kunnen ze wel 50-80cm lang zijn maar enkel gestrekt.

Wat er eigenlijk toe doet (en ook dit zegt niet alles) is hoeveel internode's de plant heeft.
Dit bepaald het aantal vertakkingen en zo dus ook de hoeveelheid oksels en toppen waar de bloemen op kunnen groeien.

Lengte zegt vooral iets over de stam, waar dus geen wiet aan komt :wink:

Groenteboer

Experimenterende gebruiker
Weer iets geleerd..

Iets anders over lengte; Osi heeft 2 verschillende soorten die beide duidelijk een andere lengte hebben. Je zou denken dat de (in dit geval) AK altijd groter is dan de Lowrider.
Maar is dat ook zo ?
Ik heb 5 Dutch Blue zaadjes geplant (feminized AF).
Alle 5 in dezelfde grond, zelfde water, zelfde temp. etc
Nu zijn er 3 duidelijk groter dan de andere 2.
Zelfs bijna 3x zo groot..
Enig idee wat daar de oorzaak van is ?
Ik had nl verwacht dat ze alle 5 ongeveer evengroot zouden worden.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Bij reguliere zaden zou ik zeggen: Die lange zijn mannen.
Vrouwelijke planten groeien vaak wat lager, breder en compacter.
Mannen schieten vanaf kiemen de lucht in en strekken zelfs bij fatsoenlijke hoeveelheden lumen(licht).

In jouw geval (feminised seeds) denk ik dat het gewoon om een instabiele soort gaat.
Dit betekend dat wegens commercieel succes de soort niet meer (voldoende) is ingekruisd.
Door een soort in te kruisen (laten voortplanten met ouders of voorouders) stabiliseert de soort.
De uitkomsten van het zaad (plant kenmerken zoals lengte, bloeitijd, hoeveelheid en kwaliteit van de wiet enz. enz.) worden hierdoor verminderd. Zo hou je dus veel planten over met hetzelfde resultaat en altijd een paar pheno's (planten met afwijkende kenmerken).
Wanneer ze een nieuw iets hebben bij een breeder (in jouw geval een automatische blueberry) dan moet dat zo snel mogelijk de markt op. Vandaar dat je zoveel verschil ziet.
Stukje op hun website gelezen (je hebt ze bij de 4:20 shop of niet?) en zoals ik het zie klopt wel redelijk wat hun zeggen.
Bij de bloeitijd 1 á 3 weken optellen, afhankelijk van het weer.
Er staat dat de plant schimmelbestendig is en haast nog last heeft van andere dingen, reken hier als je buiten kweekt maar niet op. Die blauwe verkleuring waar ze het over hebben heeft weinig te maken met koude nachten of niet. Een échte blauwe/paarse soort heeft geen stress nodig om te verkleuren maar doet dit vanzelf in de bloei.
Het zou kunnen dat dit eerder gebeurd onder stress (koude nachten, weinig voeding enz.) maar als het goed is hoeft dit niet.

Succes met je kweek! Misschien idee voor eigen topic??

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik google'de op dutch blue autoflower en kwam toen voornamelijk de 4:20 shop tegen :P
Zij hebben precies dezelfde omschrijving als spliff seeds maar dan bij blue automatic ofzo, hun dutch blue is die van jou gekruist met een blue berry.

Annyhow, ik zie je topic tegemoet! :)

Osi`

Bewuste gebruiker
Ik ben wel eens benieuwd naar jouw plantjes Groenteboer, start zeker een thread op!
Ik ga als de oogst gelukt is (of zelfs een beetje niet gelukt .. toprot, je weet nooit) zal ik zeker eens een eindverslagje maken met sommige foto's van ervoor, van piepjong plantje naar gebloeid plantje tot oogst. Niet alle foto's uiteraard. Er zijn nog vele vele weken te gaan!

Ik heb mijn eitjes nog altijd niet ontvangen, ik hoop in de week die dit komt, maar geen zorgen .. er is een tof beestje op mijn plantje geland. Deze vandaag tegengekomen en vond het een mooie gelegenheid om nog eens foto's te maken.

Op de Lowryder 2 zoekend naar luisjes :hearteyes:

Samen, genietend van de laatste minuutjes zon die rechtstreeks erop schijnt

Auto AK

Lowryder 2

Nog eens alle 2, een beter zicht

Dit was het dan weer, grtz! :smoke:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Zo zie je maar weer, de natuur regelt het zelf wel :)
Tis wel een mooie, zo bruin. Ziet er wel uit als een lieveheersbeestje.

Plantjes staan er netjes bij! :stoned: :grin:

Groenteboer

Kl*te luizen :angry:

Kun je me niet een paar larfjes opsturen ? (uiteraard tegen vergoeding)
Heb eens gegoogled maar 100 stuks is me iets teveel..

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Er is genoeg te doen tegen luizen hoor.
Een van de makkelijkste plagen voor ons als kwekerts :)

Als je planten heb die nog niet in bloei staan (geen autoflowers dus) dan kun je er heel gemakkelijk (biologisch) tegen spuiten.

Rabarber rondom de plant leggen schijnt ook te helpen. Hoewel dit meer een preventie is.

En vind je die lieveheersbeestjes toch echt de bom, ga ze dan gewoon zoeken!
10 minuten zoeken in een groen gebied en je hebt er vaak al een stuk of 10-20.. In een potje doen en bij je plantje uitzetten. Dan vinden ze de luizen vanzelf wel!

Larfjes kun je ook in kleinere hoeveelheden kopen. Maar ik vind de prijzen daarvoor echt absurd.
http://www.roodmetzwartestippen.nl/c-1510526/bladluizen/

Osi`

Bewuste gebruiker
Nice, hopelijk krijg jij ze wel aan als eitjes, want die van mij zijn vandaag al uitgekomen en dat waren er geen 100! Zaten een hoop dode kleine pas uitgekomen larfjes in (ze durven elkaar namelijk ook op te eten als er geen voedsel te voorhanden is) Anyway, heb er nu denk 15 of 20 gevonden die nog rondliepen, een paar enorm tam (uitgehonderd mss?), zitten nu 7 a 10 aan elke boom, of minder zelfs per boom .. in ieder geval zijn er een aantal wel actief bezig en een aantal gewoon te chillen (of te sterven ..)

Jammer dat het er niet meer waren, wrss door het warme weer vandaag .. ma goed, eens zien hoe ze de volgende dagen er vanaf gaan brengen, eigenlijk heb ik niet meer zo heel veel last van luizen. Enigste mindere is dat ik 30 euro kwijt ben voor die +- 20 larven ipv van 100. Ma soit.
Kzou alvast zeker geen Adalia larven bij de Aveve of Ecostyle bestellen ze :/

Hopelijk heb jij meer succes Groenteboer, moest ik er u een paar toesturen, waren ze volgens mij allang dood.

//////

Ondertussen zie ik al de 1ste haartjes aan de top verschijnen, 't zal niet lang meer duren peis ik. Ik kan al niet wachten om knoppen te zien! Ook mijn aller aller onderste bladeren (zo'n 2 per boom) zijn stillekes aan aan het verdorven, maar dat kan geen kwaad heb ik gelezen. Volgens mij hoort het ook zo. Deze avond wel is terug gaan wateren, want de grond droogt een beetje uit, alhoewel het nog een beetje vochtig is in de grond .. maar 't is nu 26 graden momenteel in Limburg.
Hoeveel liter water geef ik eigenlijk het best per plant? Ik heb al een tijdje geen water moeten geven door de regen. :tongueout:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Witte haren zijn toch al een poos te zien??
Topontwikkeling gaat altijd véél te langzaam, zeker als je ze elke dag lekker vertroeteld.

Dat de onderste bladeren verdorren is inderdaad normaal en totaal geen probleem.

Jammer dat je eitjes zo karig zijn uitgekomen... Ik zoek ze ook altijd gewoon zelf!
Maar het schijnt wel dat de larfjes wat vraatzuchtiger zijn dan de volwassen versie..

Hoeveelheid water is lastig in te schatten en altijd variabel..
Plantjes van een halve meter...Een halve liter per dag..?
Het gaat vooral hoe vaak je water geeft en niet hoeveel.
Het overtollige water word (als het goed is) door je potten onderin weer d'r uitgegooid.
Grond lekker droog laten worden, genoeg water geven tot het er uit loopt en weer op laten drogen.
Niet te extreem nat en droog, daar komt stress van, maar er mag een duidelijk natuurverloop in zitten.
En dan niet dat Nederlandse bagger weer met elke dag water (hoewel dat bij grote planten en 2 weken lang 30+ soms wel nodig kan zijn ).

Groenteboer

Balen van die larfjes ! Maar wel mooi dat je weinig last meer hebt vd luizen :)
Ik hoop dat ik met de larfjes meer geluk heb.
Vandaag kwam er ineens een lieveheersbeestje op mij zitten. Ik heb hem natuurlijk direct op een plantje gezet maar hij keek niet eens om naar de luizen..

De onderste blaadjes zijn bij mijn plantjes ook aan het verdorren.

En de 1e 2 witte haartjes ook al gespot :rock:

Osi`

Bewuste gebruiker
Hey, het is al een tijdje geleden. Had even geen goedzin om foto's te nemen maar vandaag toch ff de moeite ervoor gedaan.

Ik heb een paar bladproblemen denk ik, sommige bladeren zijn aan het vergelen. Vooral degene waar aan de vertakkingen geen witte haartjes opzitten worden geler. De vertakkingen waar bladeren zijn met wel witte haartjes erop blijven gewoon groen/donkergroen.
Wat zou het probleem eigenlijk zijn? Dit is al een paar dagen of een week aan het voortdoen.
Zou het kunnen dat m'n grond iets te nat is? Stikstof tekort? Voeding tekort? Kan het eigenlijk kwaad dat sommige aan het vergelen zijn waar geen witte haartjes op groeien?

Ik heb alvast wat foto's

Lowryder 2

Auto AK

Alle 2

Van luizen heb ik precies meer geen last van, dat lijkt me voorlopig opgelost want ik vind de larvjes nergens meer eigenlijk. Volgend probleem zijn die gele bladeren als ze al een probleem vormen voor de plant zelf. Ik hoop van niet.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Het is vrij normaal dat halverwege/tegen het einde van de bloei de onderste bladeren geel worden, verdorren en afsterven. Gelukkig inderdaad alleen die zonder top, anders verhinderd de plant haar eigen voortplanting. In jouw geval mogen ''witte haren'' wel vervangen worden door het woord top. Zien er al lekker groot en geurig uit!
De plant kamikaze'd deze bladeren voor voeding en afvalopslag, aangezien deze bladeren weinig nut meer hebben (weinig zonlicht opvangen omdat ze van onderen zitten)
In feite is dit geen probleem dus.
Echter, bij jou is het wel in redelijk hevige vorm en nog vrij vroeg in het bloei stadium.
Daarom denk ik dat er wel sprake is van (een) voedingstekort, wat de plant op deze manier zelf probeert op te lossen.
Stikstof zou kunnen.

Je kunt nu 2 dingen doen:

1. Niets, gewoon wachten. Je loopt dan kans op een iets mindere oogst.
2. Bijvoeden. De plant zal zich waarschijnlijk herstellen. Kans op een betere oogst.

Methode 2 heeft echter wel een nadeel.
Wanneer je nu gaat voeden, duurt het een week of 2 voordat het goed aanslaat bij de plant.
Dan nog 2/3 weken ontgiften erbij en je zit al voorbij je oogst. Kortom, wanneer je nu gaat bijvoeden ga je later die voeding (of resten daarvan) ook oproken.

Ikzelf (ook kijkend naar de ernst van het gele bladeren probleem) zou gewoon afwachten.
Bladeren die geel zijn geworden zolang mogelijk laten zitten, maar wel weghalen als ze bruin en nattig worden ivm. schimmel en rot infecties.

Zien er verder gewoon mooi uit!
Voor autoflowers vrij groot (als ik het zo kan zien op de foto's, hoeveel cm?)
Ik gok (afhankelijk van het weer natuurlijk) nog een weekje of 3/4 tot de oogst!

Hoe zit het met het verschil tussen de soortjes? En dan bedoel ik niet enkel lengte maar vooral topvorming en geur??
Op de foto's lastig te zien, maar er is al wel sprake van kristalvorming (trichomen,harskliertjes, enz) hoop ik?

Osi`

Bewuste gebruiker
Beter afwachten dus, ik had eerder die foto's moeten maken dan kon ik eventueel mss nog voeding geven maar nu is het een beetje te gevaarlijk dus ivm ontgiften. De gele bladeren laat ik absoluut hangen tot ze ooit doodgaan. Plantje mag zeker niet gestrest worden.
De oogst moet echt niet optimaal zijn, zou het niet zo erg vinden. Is toch mijn 1ste en laatste probeerseltje aangezien ik toch volledig gekapt ben met blowen. Tenzij is sporadisch af en toe om de maand.

Ik heb zojuist even gemeten en de Auto AK lijkt me ongeveer 60 a 65 cm groot (vanaf de grond gemeten) en de Lowryder 2 is een 10 cm kleiner ongeveer.
Ik zou ook zeggen dat de Auto AK iets zoeter ruikt dan de Lowryder 2, ik ruik het niet echt zo heel goed maar er is geur aanwezig, al zou ik niet echt zeggen een enorme doordringende geur.
En er is inderdaad ook kristalvorming aanwezig aan de kleinere scheuten (nog niet overal op de kleine scheuten, maar de echte piepkleine zitten wel boordevol kristal) aan de toppen. Aan de oksels zie ik ook zo zakjes met haartjes op en veel kristalvorming. Deze zijn ook te vinden aan de toppen zelf.

En kwa topvorming lijkt de Auto AK wel iets voller van boven, meer dikker en de Lowryder 2 iets minder voller en een ietsepietsie meer verspreid, maar zoveel verschil is er niet. Voorlopig lijkt de Auto AK veel meer te geven vanboven aan.

Nog 13 dagen en we gaan week 9 in.

Hier de foto's van de toppen, even klikken ze zijn niet verkleind.
Lowryder 2: http://img805.imageshack.us/img805/5913/dsc00951rd.jpg
Auto AK: http://img577.imageshack.us/img577/650/dsc00941ob.jpg

Er zat helaas wel een bladje in de weg bij de AK zie ik nu nonde!

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Mooie foto's!!
Zie een aantal stampers ook al bruin worden.
Dat is geen indicatie van rijpheid, en dit komt ook mede door het weer, maar het is wel een teken van rijping.
Inderdaad al goed wat trichoompjes, die moeten nu nog lekker groot en plakkerig worden.
Ook nu ik goed naar de toppen heb kunnen kijken schat ik ze op zo'n 3 weken. Maar de zon speelt hier toch ook echt een grote rol bij en voorlopig laat die het hier (zuiden van Nederland) flink afweten. De ene dag paar uurtjes flinke zonneschijn met wat bewolking maar meeste bewolkt en regen. :(
De aanstaande weken zijn het meest cruciaal voor de potentie van je oogst, hopen op wat zon dus!
Dat je er zelf niet van rookt niet uit, je wilt andere blowers ook wel blij maken toch!?

Er gaat niets boven reacties van mensen die jou wiet hebben gerookt en hier (erg) positief over waren.

Osi`

Bewuste gebruiker
Ja het weer hier is ook niet echt van je dada .. veel wolken maar toch een beetje zonneschijn ook.
Maar daar valt helaas niet veel aan te doen, enkel hopen op beter en mooier weer!

Ik ga er zeker zelf van roken, liefst wel heel weinig en kzou het toch graag lang zien willen curen. Liever dat ook dan vroeger gelijk dat ik elke dag wel 3 a 4 joints rookte .. dat hoeft voor mij niet meer. En hoop dat het allemaal klaar is tegen eind augustus als het festival begint waar ik naartoe gaat en zoniet als het niet echt klaar is om te roken, wil namelijk een goed smaakje, dan heb ik nog altijd wel iets achter de hand. (geen eigenkweek dan)

Ik hoop ook wel op positieve reacties van anderen als ze er is van roken en dat het een goeie smaak moge hebben met een degelijk effectje! Nou nog enkele weken wachten en we weten het.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Denk dat je dat niet helemaal gaat redden nee.
't moet toch ook wel zeker een week drogen, zoals je zelf al doorhebt hoe langer hoe beter.

Wat je natuurlijk wel kunt doen is alvast wat kleinere topjes afknippen (niet nu al, maar over 2 weken ofzo) en die alvast drogen. Zal dan misschien wat minder sterk zijn, maar wel een erg lekker gevoel om in het zonnetje op de festival wei een zelfgekweekt wietje te roken.

Osi`

Bewuste gebruiker
Hier weer een update, al 6 dagen verder van de vorige update.
Lowryder2

Auto AK

Ik vind de Lowryder 2 er nog goed uitzien en goed tegen de regen kunnen, maar bij de Auto AK beginnen de stampers al wat bruin te kleuren. Dit komt mede door de regen, het is hier al de laatste week meer aan het regenen dan dat we zonneschijn zien. Nu is de regen wel even gestopt maar als ik het weerbericht mag geloven gaat het straks weer terug een beetje regenen. Gisteren was het echt keihard aan het regenen .. helemaal niet leuk!

Ik hoop dat het niet echt zoveel kwaad kan want veel mogelijkheden heb ik niet echt, onder de parasol zetten .. maar daar valt de regen dan weer zijwaarts onder, en in het tuinhuisje is echt geen optie lijkt mij en binnen zetten gaat al helemaal niet. Woensdag zou het al wat gaan beteren en hopelijk blijft het dan ook beter de laatste weken, ik hoop zowaar dat het uitgeregend gaat zijn.

En de bladeren zien er ook niet zo lekker uit (vooral degene waar geen toppen hangen en de grote/oude bladeren), maar al bij al blijven de blaadjes bij de toppen gewoon nog mooi groen, met hier en daar een paars randje maar ik neem aan dat dit normaal is.

Iemand enig idee hoelang ik nog te gaan heb? Ik schat zelf nog 3 weken of langer in met dit kloteweer. De toppen moeten nog veel dikker zijn geloof ik he. Ik bid ook dat ik geen toprot ga krijgen door het weer, er zijn toch ook wel kwekers die in alle weeromstandigheden kweken, ik denk hierbij aan guerrilakwekers? Die hun planten staan toch ook dag in en nacht uit in alle weeromstandigsheden.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Vanaf nu inderdaad beetje gaan opletten op rot met dit weer..
Zeker als de conditie van je plant ook wat zakt (die gele bladeren beginnen nu wel wat hoog op te kruipen..)
3 weken geef ik je planten met dit weer niet meer eigenlijk..
2 weken zon en je zit goed, 3 weken regen en het zal wat tegenvallen.
Verder zien de toppen er goed uit, zijn al wel redelijk dik moet nu nog wat compacter gaan worden.

In een ander topic hier ook al aangeraden bij veel regenval: De potparka.
Kun je zelf maken van een stuk zwart-wit folie (vijverfolie).

Osi`

Bewuste gebruiker
Bah, was ik mijn planten even aan het controleren daarjuist, zag ik een witte spin zitten met een dik bolleke op zijn rug, no problemo heb ik weggejaagd. En dan na verdere controle zag'k weer iets zwart inzitten, dat was blijkbaar een dode vlieg die die spin heeft meegenomen, ze was van plan om die te laten verpoppen .. ook maar weggehaald. Na verdere controle zie ik helemaal toch neits meer van beesten of dode beesten (hoop da ik niet iets overgeslagen heb). Hopelijk blijft het zo want het is toch echt wel vies ze en krijgen de plantjes daar ook geen last van. :/ Ach, we zien wel over die paar weken ..

Voorlopig gaat het redelijk goed met de planten, na die enkele dagjes zon gisteren zijn ze toch al een klein beetje dikker geworden. Nu is het wachten tot Zaterdag/Zondag voor wat mooi zonnig weer ... jejjjj Hopelijk voorgoed dan haha, ben het een beetje moe gezien die regen, wat een rot maand tegenover een paar jaar geleden was het altijd zo lekker warm.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
De meeste insecten leveren geen problemen.
En hoezo is het vies? Uiteraard niet zo lekker als je een hele spin oprookt, maar zolang het bij de oogst weer schoon is is het goed toch?

Er valt genoeg regen om het weg te spoelen!
Bovendien wil je ook niet weten wat er op en aan de wiet van de shop heeft gezeten.

Soms heb ik wel eens een zakje met een (mensen)haar erin. Dat vind ik veel viezer dan dat er een spinnetje op de plant heeft gekropen.
De meeste insecten komen ook niet in de buurt van de toppen.
Op uitzondering van de slakken na dan, die vinden de toppen niet lekker maar ze zo slijmerig mogelijk maken tijdens het omhoog kruipen naar de verse kruin van de plant vinden ze heerlijk :angry:

En hier schijnt die zon al :grin:

Osi`

Bewuste gebruiker
Spinnen vind ik niet zo vies, maar een dode vlieg ertussen anders wel :tongueout:
Slakken zijn ook vies, heb deze week nog 1 kleine tegengekomen, ik zag het aan die slijmsporen op de grond dan ook maar even verwijderd.
Nee eig wil ik het niet weten wat er allemaal aan die shopwiet gebeurd is lol, na al die lange jaren roken van shopwiet.

Stuur eens wat zon naar hier? :mrgreen: Dat kan ik het meest van al wel goed gebruiken ^^ Al hebben ze gisteren lekker lang in het zonlicht gebaad, ook wel mooi meegenomen.

Osi`

Bewuste gebruiker
Klein vraagje ivm trichomen:
Kan je eigenlijk min of meer zien wanneer deze amber kleurt voor de helft? Of wanneer ze milky zijn? Maar dan wel met het blote oog, ik heb wel een fototoestel maar die kan maar 55 mm inzoomen en dichter kan ik niet gaan .. want dan staat het niet scherp. Het zou leuk zijn om zo'n beetje te weten hoe je het kan zien met het blote oog.

Ik heb enkele foto's van de bovenste toppen, zo dicht mogelijk als ik kan.
Zijn deze clear of milky? Uiteraard heb ik nog een paar weken te gaan voor dat ze klaar zijn.

Klik op de links voor een grote duidelijke foto

Lowryder 2
http://img171.imageshack.us/img171/8996/dsc01151c.jpg

Auto AK
http://img10.imageshack.us/img10/4426/dsc01081ju.jpg

Groenteboer

Waaw die AK ziet er lekker uit.
Heb geen idee wat trichomen zijn.. Maar als ik het zo zie zou ik zeggen dat ze bijna oogst rijp zijn. Misschien nog een weekje, veel langer zou ik niet wachten..

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
De trichomen zijn de kliertjes die (eigenlijk als enige) voldoende werkzame stoffen bevatten om psychoactief te zijn.
Andere woorden voor trichomen zijn: Harskliertjes, poedersuiker of THC kristallen.

Met het blote oog valt niet echt te zien welke om ze al amber zijn.
Zo op het zicht vind ik zelf dat je altijd een beetje milky lijken, terwijl je dan met een loep gaat kijken en ze nog cristal clear zijn.

Hoewel de kleur van de trichomen de ideale maatstaaf is om te kijken of de plant rijp is, moet je ook met andere factoren rekening houden.
Zoals hoe de plant de bloei ervaart. Zoals je op de foto;s kunt zien vind vooral die ak dat de bloei er wel een beetje opzit. Begint mooie herfstkleuren te vertonen.
Zoals groenteboer al zegt denk ik nog een goede week, zeker als de zon lekker schijnt.
Als je ze té lang laat staan (nog worries, bij jou nog lang geen sprake van) kan vooral de kwantiteit terug gaan lopen.

Dus met het blote oog valt het erg lastig te zien, echter met een goedkope zakmicroscoop.
Bijv. http://www.thinkgeek.com/product/9c42/ Heb deze snel gegoogled. Het is niet de beste of goedkoopste ofzo.
Daarnaast kun je ook met een (nog goedkopere) loep kijken.
Moet je wel eentje nemen met redelijke vergroting, zo'n 10-20x

Osi`

Bewuste gebruiker
@Groenteboer, ik had al zitten opzoeken wanneer ze ongeveer oogstrijp waren. Maar de meeste foto's zijn echt van heel dichtbij genomen. Ik wou liever foto's die vanuit het oogstandpunt genomen waren ipv super dichtbij.

@PepTalk, ik weet niet echt waar ik zo'n zakmicroscoop kan halen, ik heb daar gisteren nog op zitten googlen maar met weinig resultaat ... er zijn bijna geen winkels die dat verkopen of ik moet naar Nederland rijden om zo'n microscoop te gaan kopen.
Maar voorlopig doe ik het wel even met het fototoestel, vandaag ontdekt dat ik nog dichter kan inzoomen via de Macro stand, na een paar foto's pik ik de scherpste eruit en zoom ik zo fel in dat ik de trichomen wel kan zien, hopelijk kan ik het amber dan ook zo'n beetje waarnemen. In ieder geval is het duidelijker dan met het blote oog. Al kan ik niet uitmaken of ze milky zijn of crystal helder, daar zal ik wel een zakmicroscoop voor moeten hebben.

Auto AK een week? Zijt ge er zeker van? Dat zou toch wel rapper zijn dan ik verwacht had want op het papiertje met de zaden staat dat ze van planten tot oogsten 11 weken zou duren, maar voorlopig de trichomen goed in de gaten houden.
Persoonlijk vind ik de Lowryder er nog lekker der uitzien, die heeft van planten tot oogsten 9 weken nodig (al hou ik geen rekening met die weken want ieder plant is anders uiteindelijk) en ik vind dat de lowryder nog meer van die trichomen heeft!

We zijn nu 8,5 week ver. Woensdag beginnen we aan de 9de week.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Osi` zei:
Auto AK een week? Zijt ge er zeker van?

Nope.

Maar gelukkig is er maar 1 ding in het leven zeker en dat is dat we doodgaan. :mrgreen:

De stampers zien er uit alsof ze klaar is, de plant ziet eruit of ze klaar is, nu nog de trichomen..
Zeker in de laatste weken als de plant aan het afsterven gaat begint ze wat te stressen. Dit stimuleert haar om d´r toppen klaar te krijgen. In dit stadium kun je in principe stressen wat je wilt zonder risico op bevruchtte toppen.
Sommige doen dit juist express, en dieven (afsnijden van de onderste bladeren en toppen) de plant (vaak al wat eerder). Dit met argumenten als: Meer stress dus eerder klaar. Meer stress dus sterkere wiet. Meer energie voor de bovenste toppen, die van onder valt toch geen licht.
Of dit waar is, sommige zeggen van wel sommige van niet.
Ik ben er echter geen fan van en hou ze het liefst zo lang als kan zo gezond mogelijk.
Bij jou zie je echt die duidelijke herstkleuren, wat naar mijn weten enkel tekenen zijn van: Ik ben d'r helemaal klaar mee, ik ga vruchten werpen en ik stik d'r lekker in! En geen voedingstekorten, beesten, ziektes of andere ongewilde dingen.
Ik had er bij de ene plant wat meer last van bij de andere, en vooral daadwerkelijk in de herst.
Mijn autoflowers hadden er midden in de zomer geen last van, in de herfst wel.
Maar nou zijn de afgelopen paar weken ook wel herfstish geweest natuurlijk.

Nu nog een paar dagen lekker zonnen, en post woensdag of donderdag nog ff een lekker macro shotje en dan misschien vrijdag voor de regen nog oogsten!?
Ik wil je geen valse moed geven hoor :rolleyes: Maar dit jaar zonder kweek toch wat heimwee naar het kweken, ik lees/leef erg met je mee!

Maar nu ik dit zo zeg moet ik eigenlijk meteen maar wat bekennen, waar ik morgen misschien wat bewijs voor ga leveren.
Vorig jaar aantal zadenkweken gedaan, en in een aantal potten zijn de afgelopen 2 weken een aantal kleine krijgertjes hun hoofdjes boven gestoken!
Het gaat hier over ingeklonken, bemost en gebruikte aarde, dus ik verwacht er niets van. Maar het is wel leuk in ieder geval :grin: Zeker nu m'n drang het grootste werd!

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Nog even over die trichomen: Het is logisch dat die foto's van heel dichtbij zijn genomen, anders kun je het niet zien. Snap je het probleem? :grin:

Toch kun je wel een beetje het verschil zien tussen: Nog echt niet klaar en overrijp en iets daar tussen.
Op dit moment schat ik jou planten, zo vanuit oogstandpunt, op nog net niet klaar.
Echter, mijn ervaring heeft mij geleerd dat je planten in 3 dagen volle zon verder kunnen rijpen dan in 2 weken halfslachtig weer.

Wat ook nog een mogelijkheid kan zijn is om eerst alleen de grootste dikste toppen (mits ze klaar zijn uiteraard) te oogsten en trapgewijds te oogsten.
Je zult zelf ook al zien dat de onderste toppen lang niet zo dik zijn als die 2 takken daarboven.
Wanneer je eerst de top weg haalt kan de rest nog wat bijdikken.
Het helpt iets voor die onderste toppen, scheelt wel veel spreiding in het knipwerk (heb je met 2 af'tjes natuurlijk niet heel veel) maar het afknippen van vooral de bovenste hoofdtop (en daarmee ook gedeeltelijk de stam) zorgt wel voor een sterk verlaagde weerstand van de plant.
Hoewel ik vorig jaar een aantal redelijk rotweerbare planten had staan, begonnen ze op deze manier oogsten toch wat rot te vertonen.
In tegenstelling tot m'n AF'jes die ik ook op die manier oogstte die daar weer totaal geen last van hadden. (zelfde periode, niet zomer/herfst ofzo).
De ergste rot heb ik juist in het voorjaar gehad, met autoflowers. De aller eerste keer dat ik ze probeerde. Zaaien begin april, oogsten in juli dacht ik. Nou eind juni moest alles eraf, 't was echt rampzalig. In oktober of zelfs september nog niet zo meegemaakt.
De plantjes 4 weken later gezaaid deden het prima, was van hetzelfde zaad.

Goed, allemaal lulkoek weer van mij :stoned:
Maak van de week nog ff foto'tje!? :rock:

Osi`

Bewuste gebruiker
Ah, ook al een eigen kweekje terug opgestart. Hopelijk worden het mooie knappe vrouwen in de volgende weken en zal je oogst wel lukken, normaal gezien moet dat toch wel met al die tips dat je me hier hebt gegeven! :grin: Ik zen alvast benieuwd naar het eindresultaat dan als het allemaal gelukt is.

Nu over gefaseerd oogsten, dus ik laat dan de onderste 4 takken gewoon nog staan en gewoon de rest afkappen in zijn geheel of apart, zou niet uitmaken denk ik, is wel makkelijker om ze op te hangen dan in hun geheel. Ik heb daarjuist is gekeken en het zijn inderdaad wel de onderste (4) takken bij beide planten waarvan de toppen nog niet volgroeid zijn precies .. daar haal ik nog geen 2 gram van af peis ik op dit moment. Al de rest zien er wel dik genoeg uit, met de hoofdtop natuurlijk iets dikker.
Vrijdagavond gaat het hier inderdaad beginnen te regenen zie ik juist .. dan lijkt het mij dus het beste om deze te oogsten want voor de volgende dagen gaat het nog verder regenen (licht).
Zou ik dan niet beter de hele plant omkappen & oogsten? Of toch die onderste takken gewoon er nog aan laten hangen? Of toch nog even doorgaan in de regen als ik zie dat de trichomen nog niet zo amber kleuren. Wel meer risico op toprot denk ik dan. Op dit moment denk ik aan oogsten voor dat het gaat regenen, dus ik hoop dat ze een van dezer dagen al rap een beetje amber gaan kleuren. Anders dan maar een gewoon high weedje, wat ook wel goed is.

Een van dezer dagen zal ik zoals gevraagd nog is foto's nemen, waarschijnlijk wel de laatste in hun geheel in de pot. :grin: En dan nog de foto's als ze gerijpt zijn ook.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik ben zelf niks opgestart, dat heeft de natuur voor mij gedaan :)

Moedertje lief vroeg me laatst om die potten van vorig jaar (met de inmiddels verrotte stengels er nog in) eens te gaan opruimen. Zo gevraagd zo gedaan en toen zag ik dat er een paar brutale rakkers hun hoofdje boven de grond had gestoken.
Aangezien het al gebruikte grond is, die compleet ingeworteld is geweest en dus ingeklonken en compact, verwacht ik er heel weinig van.
Ik zag er ook een paar staan die misschien al 3/4 weken boven de grond zijn, en die zien er niet florisant uit :P

Ikzelf zou de niet rijpe toppen sowieso laten staan, regen of niet.
De rest zou ik oogsten afhankelijk van hun staat op vrijdag..Misschien kunnen ze best nog wel een week of wellicht zelfs 2 hebben. Regen is ook weer geen ramp, maar het stagneert de bloei een klein beetje. Die auto ak zou ik eerder oogsten, misschien de andere ook al wel maar die leek net wat achter te lopen als ik me het goed herinner.
Of je highe of stonede wiet oogst is niet enkel van moment van oogsten afhankelijk hoor.
De soort speelt hierin (naar mijn ervaring) een grote rol, daarna oogsttijd en ook de manier van consumeren heeft invloed op het effect. (oraal, verdampen, puur roken, met tabak roken enz.)
Autoflowers zijn over het algemeen lekkere stonede couchlock plantjes :)

Als je ze gaat oogsten zou ik inderdaad de stam zo hoog mogelijk afknippen (probeer dit te doen met een zo goed mogelijke takkenschaar, zo'n grote snoeischaar, ivm beschadigen van de sapcirculatie)
Laat voor de overige toppen zoveel mogelijk blad zitten, en voor het drogen is het makkelijk ja om voor de rest de plant in 1 deel te laten.

Als ze inderdaad nog niet echt klaar staan kun je beter wachten. Naast dat je oogst dan wellicht wat stoneder word, kun je natuurlijk ook op grammen het beste oog moment uitkiezen.
Zoals ik al zei is regen geen echte killer, en midden in de zomer geeft het wellicht nog minder kans op toprot ook. Toprot vormt zich vooral als de luchtvochtigheid hoog is.
Bij regenval is dit vaak juist laag, en bij warme kleffe zomerdagen zoals nu is de LV s'avonds en 's ochtends erg hoog. Maar goed, toch hopen we op niet al te veel regen natuurlijk!

Wat je evt. ook nog kunt doen (wat aansluit op mijn stress verhaal) is de laatste paar dagen de planten binnen droog in het donker te zetten.
Het schijnt dat de plant dan heel geforceerd afrijpt.

Groenteboer

Ik leer hier op het forum haast iedere dag weer wat bij :)

Maar wat ik niet begrijp is dat er uit oude wortels / stengels weer nieuwe plantjes gegroeid zijn. Naar mijn weten is een wietplantje een eenjarige plant. Hem meerdere jaren laten groeien is enkel mogelijk in een kweekruimte.

Osi`

Bewuste gebruiker
Vandaag de planten nog is geinspecteerd en ik heb toch een beetje toprot (1 bladje met thc) gevonden bij de Lowryder .. deze er voorzichtig kunnen uitplukken met een tandenstokertje en met de vingers eraf getrokken, ging redelijk wel makkelijk. En verkruimelde toch al een beetje in mijn handen als ik ze met 2 vingers vastpakt en zo op wrijfde...
Vorige week ook al bij hetzelfde topje 1 cm onder, zo'n oranje achtig ding gezien, die ook makkelijk losliet. Gelukkig is het niet bij de hoofdtop, maar gewoon bij de linkerzij bovenste top.

Voorlopig nog wat verder bekijken, maar eerlijk gezegd heb ik niet veel goedzin meer om nog langer dan een week te gaan. De wiet is al behoorlijk plakkerig. Misschien dat ik na zaterdag, of zondag of de maandag wel eens zie of ik ze ga knippen. Vrijdag avond gaat het behoorlijk onweren hier, dan gaan ze even onder de parasol voor zover dat mogelijk is (binnen gaat echt niet) Ik hoop dat ik de vrijdag al wat amberkleurige dingen zie want dan zou ik ze het allerliefst op die dag willen kappen nog voor het gaat onweren. Voor mij hoeft het echt niet 50/50 cloudy/amber te zijn. Als het maar een effectje geeft. En ik weet ook niet of ze nog echt nog veel dikker gaan worden de toppen. Maar mss dat ik ze nog wel langer hou .. want na zaterdag zou het toch gewoon weer zijn met lichtjes regen en bewolkt zonnig. Het is door die lichte toprot? dat mijn twijfels toch wat aanslaan. Maar voorlopig bekijk ik het nog van dag tot dag (eig 2x per dag :grin:)

Morgen zal ik eens foto's nemen, foto's van de piepkleine toprot heb ik niet. Dnno zelfs of dat als toprot moet voorgaan .. had gewoon een oranje achtige kleur, verkruimeld redelijk gemakkelijk en was plakkerig en liet ook gemakkelijk los vond ik. Het zag er ook niet echt bruin uit, wel met nog redelijk veel groen in .. maar 't had een rare kleur tegenover de rest, viel gewoon op bij de inspectie.

Osi`

Bewuste gebruiker
Hier nog wat foto's.
Slecht nieuws bij de Lowryder 2 .. nouja, niet zo erg slecht nieuws. Maar alvast WEER toprot gevonden, deze keer veel meer, bij 2 zijtoppen .. 1 top kon ik er makkelijk afknippen en bij de ander heb ik er 3 moeten afhalen waarvan er 1 slechte top bijzat. De 2 goeie leg ik apart .. wie weet gaat deze ook nog wel rotten.
Bij de Auto AK kon ik voorlopig geen toprot herkennen, wat wel goed nieuws is.
Ik heb ook foto's van de alreeds afgeknipte toprot genomen.

Anywaaay Le Photos
Auto AK

Lowryder 2

Takje Lowryder 2 vanwaar je ziet dat er toppen uit geknipt zijn
Juist onder de 2 toppen, tak afgeknipt

In het midden van de 2 voorste toppen, tot aan de zijtak afgeknipt

De vuile rotte toprot, vuilen klootzak!!! :angry: :angry: Let op, dit zijn foto's met huidige resolutie, gewoon erop klikken.
http://img502.imageshack.us/img502/5577/dsc01781z.jpg
Lijkt nog oké dit .. maar zat samen bij de geinfecteerde toppen :( Hoop dat ze niet geinfecteerd zijn.
http://img18.imageshack.us/img18/4571/dsc01791to.jpg

En hier dan de bovenste toppen, ook met huidige resolutie, gewoon klikken en inzoomen als je de trichomen wat duidelijker wilt bekijken. (CTRL inhouden en dan met je scroll inzoomen)

Auto AK; http://img513.imageshack.us/img513/8420/dsc01731r.jpg
Lowryder 2; http://img856.imageshack.us/img856/7524/dsc01741m.jpg

Wat kan ik doen? Ik zou ze het liefst vanavond of morgen al willen gaan omkappen, juist om nog meer toprot te voorkomen. Of misschien even laten staan tot vrijdag .. 't is al vrij vochtig hier in ons belgenlandje. Ik wacht tot op een antwoord voordat ik met het knipwerk ga beginnen.
Ze zijn nu de volle 9 weken ver, morgen start week 10.

Groenteboer

Als ik heel eerlijk ben heb ik nog nooit zo'n verrotte planten gezien. Ik zou zeggen meteen oogsten voordat alles verrot is.

Osi`

Bewuste gebruiker
Hoe bedoel je verrot? De bladeren zijn alvast wel verrot waar geen toppen aanzitten, maar al de rest zit er nog lekker groen uit en fris, alsook de kleinere bladeren aan de toppen.
Behalve dan bij die 2 topkes .. heb alvast die 2 rotte en een paar goeie die ook afgeknipt waren die dicht bij de rotten toppen waren in een kom met water gegooid en iets bovenop om ze in het water te houden. :) Klein probeerseltje en tis wrss toch maar een gram of 2 nat. Een watercure dus

Eens zien wat PepTalk gaat zeggen dan.
Eig zou ik ze al straks willen kappen als ik ook eerlijk mag zijn. :tongueout: Als jij het al zegt.

Bovenaan