Ben ik verslaafd?

A$AP_Aether

Newbie
Hallo iedereen,

Ik ben 17 en rook regelmatig wel wiet, vooral de laatste tijd wat meer omdat de druk op school wat lager is nu. Nou rookte ik vroeger altijd jointjes met tabak, nu gebruik ik vooral een pijpje of een bong omdat ik het gevoel heb dat ik zo zuiniger ben met m'n wiet en ik vind het effect ook beter.

Mijn probleem is nu, dat wanneer iemand voorstelt om te gaan smoken, m'n tanden gaan klapperen en ik zelf ga trillen. Ik heb echt niet altijd behoefte aan wiet en erg vaak smoke ik zelf liever niet omdat ik dingen moet doen voor school of simpelweg geen zin heb. Ik heb het vaak het gevoel dat het door de kou komt maar het lijkt me geen toeval dat ik ga trillen als iemand een smokesessie voorstelt.

Heeft iemand zelf ervaring met dit probleem of weet iemand miss wat ik moet doen of wat het is?

Thanks

Yaizer

Bewuste gebruiker
Hee,

Vorig jaar blowde ik ook aardig wat. Elke dag stoned op school en smoken was echt mijn ding toen. Einde van de zomervakantie besefte ik toch wel dat ik gewoon té veel blowde (soort van dagelijks). Toen geminderd naar eens in de maand en nu 2 maanden niet geblowd.

Als ik jou was zou ik gewoon kappen want het klinkt niet heel positief. Het kan tussen je oren zitten dat je steeds gaat klappertanden maar het is tenminste geen goed teken. Luister naar je lichaam en stop ermee.

Een tip met stoppen: zie het niet als een "big deal". Ik zag m'n wiet-verslaving nooit echt als een verslaving (terwijl ik het voor een lange periode elke dag deed). Vond het weinig voorstellen en als je dan stopt ben je er ook niet zo veel mee bezig en lukt het een stuk makkelijker.

Nu wil ik stoppen met roken en zit steeds met: jezus ik ben zo verslaafd. Ik moet s'ochtends en s'avonds roken. Ik ben echt verslaafd en ik vind roken echt een belangrijk iets.

Hierdoor is stoppen nu moeilijker voor mij. Ik denk dat ik rete verslaafd ben en zal als ik binnenkort ga stoppen de hele dag mee bezig zijn tot het moment ik niet meer denk aan die peuk.

Zorg dus dat je het niet als een big deal gaat zien. Kap er gewoon mee en klaar. Niet meer aan denken en verder met het leven.

Mijn reden om te stoppen; ik heb een te gek drugs-leven gehad. Blowen, alcohol en andere drugs lekker misbruikt. Dit wilde ik altijd al maar ik merk dat drugs je stil laat staan in de tijd. Je maakt geen vooruitgang meer in het leven. Ik heb genoeg stil gestaan in de tijd (viel mee uiteindelijk hoor, had even mijn momentje) en moet nu weer meedraaien met de maatschappij. Beginnen met een leven opbouwen. Reizen en studie zal de komende jaren op mijn programma staan. Heb er zin in.

Ben nog 19, misschien een beetje vroeg om nu al een drugs-leven achter je rug te hebben maar ben er goed van af gekomen. Heb dingen zoals mdma/xtc altijd met minstens 3 maanden tussen gelaten zodat blijvende schade op mijn lichaam minimaal bleef. Ben nog enorm jong en ben blij dat ik nu kan beginnen met m'n leven opbouwen.

Kap er mee, geloof me het doet je goed.

A$AP_Aether

Newbie
Bedankt voor je reactie, ik ga in ieder geval minderen en wie weet ook stoppen. Het probleem is ook dat al m'n vrienden het ook doen en soms samen blowen is toch wel erg gezellig en zorgt voor mooie avonden.

Yaizer

Bewuste gebruiker
A$AP_Aether zei:
Bedankt voor je reactie, ik ga in ieder geval minderen en wie weet ook stoppen. Het probleem is ook dat al m'n vrienden het ook doen en soms samen blowen is toch wel erg gezellig en zorgt voor mooie avonden.

Tja weet hoe het is. Het is ook gezellig. Werd in het begin vierkant uitgelachen toen ik zei dat ik wilde minderen en uiteindelijk wilde stoppen. Nu zijn ze allemaal verminderd doordat ze uiteindelijk zelf wel schuldig gaan voelen.

Succes ermee, een jointje op z'n tijd is echt niet erg. Stoppen is het best natuurlijk maar dat is met alles.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Probeer anders alleen te blowen als je met die vrienden afspreekt? En niet meer in je eentje. Dat zal al een stuk helpen en kun je toch nog gezellig met hen een avondje roken. Vertel het ook die vrienden dat je gaat minderen. Wie weet hebben ze wel respect daar voor en steunen ze jou. Succes.

A$AP_Aether

Newbie
Dunnetjess33 zei:
Probeer anders alleen te blowen als je met die vrienden afspreekt? En niet meer in je eentje

Dat is een goeie idd, maar als ik ja zou zeggen tegen elke keer zou ik alsnog naar mijn eigen mening te veel blowen, er is altijd wel iemand uit m'n vriendengroep die ff in een tussenuur wil smoken op school.

Psychedelibee zei:
Hoe vaak blow je eigenlijk? Dat zie ik nergens zo snel staan.

Ik denk de laatste 3 weken wel gemiddeld 5 van de 7 dagen in de week. In het weekend wat meer dan doordeweeks, als ik blow, blow ik relatief weinig. 0,2 gram vind ik dan al wel genoeg.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Bijna dagelijks blowen, tijdens schooltijd en gaan trillen als het over blowen gaat klinkt wel als een verslaving in ieder geval.

Dagelijks is sowieso niet goed, doe je dat al langere tijd dan ben je gewoon verslaafd. Maar tijdens schooltijd vind ik al helemaal een slecht teken. Bedenk voor jezelf duidelijk regels over wanneer je wel of niet zou mogen blowen, vertel die regels ook aan je vrienden zodat jijzelf en zij je eraan kunnen houden. Je moet ze zelf verzinnen natuurlijk, maar blowen tijdens schooltijd lijkt me vrij duidelijk dat dat niet ok is. Uberhaupt doordeweeks of als je verplichtingen hebt is ook niet handig.

Ik heb zelf ruim 6 jaar dagelijks geblowd, deed het toen enkel in de avond zodra ik geen verplichtingen meer had. Uiteraard was ik natuurlijk wel gewoon verslaafd, alhoewel ik mezelf het eerste jaar voor hield dat ik elk moment kon stoppen. Op het moment dat ik uiteindelijk wilde stoppen ontdekte ik pas dat ik verslaafd was omdat het nog niet zo makkelijk bleek. Inmiddels ben ik ruim 1,5 jaar gestopt met dagelijks blowen, maar ik ben niet volledig gestopt. Mijn regels zijn als volgt, niet doordeweeks en in het weekend ook enkel als ik geen verplichtingen meer heb.

Ik kan me daar nu al die tijd al vrij makkelijk aan houden eigenlijk. Soms ben ik het hele weekend stoned, soms een enkele avond in het weekend en soms ook een weekend helemaal niet. Er zijn in die tijd nog wel eens momenten geweest dat ik graag wilde blowen, maar dan hielp het voor mezelf toch wel om mijn eigen regels voor te houden en het toch niet te doen.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Inderdaad. Tijdens schooltijd is een echt no-no hoor! Behalve dat het gewoon aso is, zal het je leerprestaties ook niet ten goede komen. Nee echt, ook al doen je vrienden het ook, drugs gebruiken tijdens school is echt fout hoor.
Ik heb ook jaren veel geblowd vroeger maar zoals hierboven gemeld is, pas als je AL je verplichtingen hebt gehad die dag. Jij bent echt met een prima verslavings-probleem-scenario bezig denk ik hoor. Stop maar gewoon aub.

simonsnel

Experimenterende gebruiker
Dunnetjess33 zei:
Inderdaad. Tijdens schooltijd is een echt no-no hoor! Behalve dat het gewoon aso is, zal het je leerprestaties ook niet ten goede komen. Nee echt, ook al doen je vrienden het ook, drugs gebruiken tijdens school is echt fout hoor.
Ik heb ook jaren veel geblowd vroeger maar zoals hierboven gemeld is, pas als je AL je verplichtingen hebt gehad die dag. Jij bent echt met een prima verslavings-probleem-scenario bezig denk ik hoor. Stop maar gewoon aub.

Jij bent wel heel erg streng.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
simonsnel zei:
Dunnetjess33 zei:

Jij bent wel heel erg streng.

Tja soms moet dat even. Ik vind gewoon principieel drugs op school niet goed te praten. Doe het dan lekker na schooltijd. Ik zou het namelijk zo zonde vinden als je je school slecht maakt of niet haalt door een beetje wiet. Of betrapt worden en dan van school gekickt worden, ouders komen er dan achter en het hek is van de dam.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Ik heb precies hetzelfde gehad tenminste zo schat ik het in
Ik doel nu oo het stukje vrienden en craving

Zonder dat ik het doorhad
Werden locaties en personen automatisch gekoppeld aan drugs
Ik had geen trek ik wou ook echt niet
En verdomd binnen een half uur was het er toch

Begonnen met die locaties te vermijden
Dus kwamen ze naar mij
Ging ook keer op keer fout
Toen ingesteld geen drugs bij mij
Deden op de plee ik zag de drugs wel niet
Maar wel de lichaamstaal

Oftewel ik kom daar niet meer
En zei hier niet meer
Nu gaat het een stuk beter

A$AP_Aether

Newbie
Bedankt voor jullie reacties.

Om 1 ding duidelijk te maken, ik zit op het tweetalig vwo en haal prachtige cijfers, het blowen gaat echt niet ten koste van andere dingen, ik heb de laatste weken na mijn toetsweek gewoon niks te doen gehad. Mijn school heeft nu zelfs een anti-blow beleid waarin docenten de school patrouilleren op zoek naar blowende studenten, het is dus niet erg zeldzaam en daarom ben ik het misschien een beetje als normaal gaan zien.

Deze week voor de vakantie is wel weer erg druk, ik heb ook sinds zondag niet meer geblowd en ik merk dat als ik echt shit moet doen, dit ook helemaal geen probleem is. Ik schrik gwn altijd van dat klappertanden enzo. Ik ben mentaal echt niet verslaafd maar was benieuwd of ik dan miss lichamelijk wel verslaafd kon zijn aan de tabak of zoiets.

Ik vind school echt heel belangrijk, maar wanneer we 2 uur aan tussenuren hebben en wat onzin lessen daarna ben je gewoon snel geneigd een jointje op te steken.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Bij mij op school werd ook best veel geblowd, maar dat betekent nog niet dat het ok is he.

En fijn dat je goede cijfers haalt, maar ook dan geldt blow pas als je klaar bent met school. Het is gewoon een slippery slope, waarbij je steeds meer gaat wennen aan blowen en steeds verslaafder wordt.

Sowieso is elke dag blowen natuurlijk niet goed hè, je moet je toch ook gewoon kunnen vermaken zonder een jointje te hoeven roken.

En hoe weet je zo zeker dat je mentaal niet verslaafd bent? Dat denken blowers in het begin vaak, mijzelf inclusief, maar dat is helaas heel naïef weet ik inmiddels.

A$AP_Aether

Newbie
Je heb helemaal gelijk. Het is een korte periode geweest dat ik het elke dag deed en ik doe het nu zonder moeite ook niet. Je heb ook helemaal gelijk met dat ik mezelf moet kunnen vermaken zonder te blowen. Het feit dat ik vaak geen zin heb erin en makkelijk nee kan zeggen wanneer ik dingen te doen heb overtuigt mij dat ik niet mentaal verslaafd ben.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Ik ben bang dat ik me niet goed kan verwoorden.
Ik heb in mijn laatste behandeling
Een ervaringsdeskundige aangehoord
Dat af en toe niets doen en nee kunnen zeggen
Nog absoluut geen verklaring is dat je niet verslaafd bent

Ik zal een voorbeeld geven uit zijn verhaal:

Hij dronk jaren en jaren achter elkaar elke dag grote hoeveelheden
Alchohol zowel in het zicht van andere maar heel veel stiekem.
3 voorbeelden voor het beeld zijn verslaving:

1 laatste jaren 6 flessen vodka per dag niet te geloven uiteraard
Maar aan de rest van zijn verhaal kon je uit op maken 100% treu

2 zijn ex vrouw trok eens zijn prive kastje open er rolden wel 15 lege flessen uit
Terwijl 6 dagen ervoor zei nog had gekeken

3 deze vind ik het heftigst wanneer die zonder zat wat eigenlijk nooit gebeurde
Raakte hij zo in paniek dat die zelfs mondwater en after shave dronk
Werkte niet maar voor ze brein

Dit even om de omvang die verslaving aan te geven
Maar als hij een weekend met familie en gezin weg was
En dus niet kon drinken
Of om welke reden dan ook geen alcohol tot zichkon nemen
Ging het eigenlijk wel en waarom?? Dat kan toch niet

Hij wist en zei dat ook tegen zichzelf straks ben ik wel alleen
En haal ik het wel in of straks is het er weer

Op het moment dat de gelegenheid had sloeg die enorme
Hoeveelheden in 1x achterover

Ik verwoord me niet goed denk ik
Maar wat ik bedoel te zeggen is ookal doe je het niet
Maar bedenk je je constand nu niet maar bvb
Yes bijna vrijdag ik mag weer
Kan dat ook duiden op een verslaving

Albedo

Wijs gebruiker
A$AP_Aether zei:
Het feit dat ik vaak geen zin heb erin en makkelijk nee kan zeggen wanneer ik dingen te doen heb overtuigt mij dat ik niet mentaal verslaafd ben.

Het vaak geen zin erin hebben zegt mij genoeg dat je nu niet mentaal verslaafd bent.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Albedo zei:
A$AP_Aether zei:
Het feit dat ik vaak geen zin heb erin en makkelijk nee kan zeggen wanneer ik dingen te doen heb overtuigt mij dat ik niet mentaal verslaafd ben.

Het vaak geen zin erin hebben zegt mij genoeg dat je nu niet mentaal verslaafd bent.

Absoluut oneens
Maar het heeft een zeer uitgebreide uitleg nodig
Om mijn mening erover te verhelderen is nu te laat
Om nog zoon lap tekst te schrijven

Maar het even geen zin hebben
En daarop verklaren niet mentaal verslaafd te zijn
Is heel kort door de bocht

Hoeveel verslaafden denk jij dat er rondlopen?
Die zeer vaak er geen zin in hebben??
Geloof me de volle 100%

Ik wil zoveel typen komt zoveel in me op
Maar krijg het niet eruit in een kloppend verhaal
Misschien later

autysd

Bewuste gebruiker
allereerst, als je 6 flessen vodka drinkt per dag, ben je naar mijn mening minstens fysiek verslaafd eraan

als ikzelf het beste antwoord zou willen weten, zou ik per drug uitzoeken wat de afkicktijd is en deze dan op mezelf toepassen; krijg ik problemen, hoe vaak en hoe heftig; dan verslag uitbrengen aan een deskundige (eventueel van tevoren ofc)

en er is een verschil tussen geestelijk en fysiek verslaafd zijn :stoned:

Joopiejo

Bewuste gebruiker
Liefhebbertje zei:
Albedo zei:
A$AP_Aether zei:

Absoluut oneens
Maar het heeft een zeer uitgebreide uitleg nodig
Om mijn mening erover te verhelderen is nu te laat
Om nog zoon lap tekst te schrijven

Maar het even geen zin hebben
En daarop verklaren niet mentaal verslaafd te zijn
Is heel kort door de bocht

Hoeveel verslaafden denk jij dat er rondlopen?
Die zeer vaak er geen zin in hebben??
Geloof me de volle 100%

Ik wil zoveel typen komt zoveel in me op
Maar krijg het niet eruit in een kloppend verhaal
Misschien later
Geen zin hebben in drugs, maar even later toch doen is wel een beetje een verslavings indicator, hoef je geen ingewikkeld verhaal over op te hangen volgens mij..

En het is leuk dat je cijfers op school er niet onder lijden, maar dat wil natuurlijk ook niet per see zeggen dat je geen verslavingsprobleem hebt.

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
autysd zei:
allereerst, als je 6 flessen vodka drinkt per dag, ben je naar mijn mening minstens fysiek verslaafd eraan

als ikzelf het beste antwoord zou willen weten, zou ik per drug uitzoeken wat de afkicktijd is en deze dan op mezelf toepassen; krijg ik problemen, hoe vaak en hoe heftig; dan verslag uitbrengen aan een deskundige (eventueel van tevoren ofc)

en er is een verschil tussen geestelijk en fysiek verslaafd zijn :stoned:

Allereerst komt die laatste zin heel denigrerend over op mij:
Snappie dat niet?
Moet ik het je ff uitleggen?
Dat roept het bij me op kan ook aan mij liggen hoor maar wou het even uitspreken
En ja ik weet ook echt de verschillende soorten
Maaruh heel simpel en dat zal je denk niet aannemen maar:
Elke verslaving is mentaal, het lichamelijke is helaas een bijwerking die extra zorg nodig heeft
Of ga jij me vertellen dat er middelen bestaan die enkel lichamelijk zijn
Niets doen net het mentale? Ik ben heel benieuwd naar het antwoord

Sorry ik ga me proberen in te houden en het netjes te houden
Maar dit is nou weer typisch zoon antwoord dat ik denk ja hoor daar is er weer 1
Je pikt de hoeveelheid eruit en niet de verdere info
Je focust op die 6 flessen
Maar leest niet dat die dagen zonder kon
Hoe verklaar je dan dat die soms een weekend niet dronk?
Ja tuurlijk hij had het zwaar en moest doorbijten
Maar puur door geestelijk voor te houden
Straks kan je weer redde die het
Dus de geest kan de lichamelijke klachten verminderen
Of accepteren omdat er constant word gezegd:
Kom op ff doorbijten laat zien dat je het kan
Om vervolgens helemaal los te gaan

En ik vind dat jij verslaving verkeerd ziet!
Hoe bepaal jij of iemand anders wat de afkick duur is?
Jij koppelt een verslaving aan een middel
Maar een verslaafd brein wil geen specifiek middel maar een rush spanning kick relax ga zo maar door.
Een verslaving zit in je brein genesteld en er is geen bepaalde tijd per drug
Sorry maar he snapt er echt helemaal niets van en slaat de plank volledig mis

In mijn laatste behandeling was 1 van de groepsleiders een amerikaan
Hij kreeg op ze 4e alcohol toegedient als die niet wou slapen of vervelend was
Dat ging dus door tot die 17jaar verslaafd is geweest waarvan 14 jaar op straat
Coke heroine en meth lag er maar net aan hoeveel mensen die dag kon beroven
Of winkels overvallen
Uit eindelijk na 6 x een overdosis waarvan 2x klinisch dood
Afgekickt en alles echt alles afgezworen
Hij wil bvb ook geen methadon
Maar nog steeds na 24!!! jaar clean heeft die nog 2-3x een craving per maand
Dat die echt moet vechten tegen ze brein om niet toe te geven

Nu ben ik bang dat jij aankomt met ja maar how ff dat is coke hero en meth
Nou dan zal ik niet meer reageren en dan hoop ik echt en dit is absoluut niet slecht bedoeld
Maar als je begint te denken dat je verslaafd ben ga dan niet google op afkick tijd per drug
Ik wil zoveel meer eruit gooienmaar ik laat het hierbij kan niet beschaafd typen dan
Maar op elk forum is het hetzelfde iedereen focust op het middel of hoeveelheid
Ik snoof 5 gr per dag coke kon niet zonder
Maat snoof 1 gr per dag coke kon niet zonder

Maar hij wees naar mij jij bent verslaafd niet normaal hoeveel je gebruikt
Maar vergat door de focus op mij dat die zelf geen dag zonder kon
Ik hoop echt dat ik overkom en al ga je maar even googlen dan benk al happy :wave:

autysd

Bewuste gebruiker
aan Liefhebbertje,

het was allemaal goed bedoeld en niet vernederend, waarom zou ik dat ooit willen?
ik heb spijt dat ik dit postte en ik zal je nooit meer lastigvallen
ik houd niet van ruziemaken, ook niet om misvertanden te moeten uitpraten

welgemeend, het beste

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Aan autysd:

Nee ik behoor excuses te maken al pas ik kijn tekst niet aan.
Ik trek me alles ontrend verslaving veelste veel aan!
En jou opmerking is een kloppende al ben ik van mening dat het net ff anders ligt
Maar neemt niet weg dat ik hem verkeerd op heb gevat.
Het kwam op mij over: HALLO weet je dit dan niet.
Totaal fout naar je erop volgende bericht gepost.
Dus mijn fout en je hoeft echt niet weg

autysd

Bewuste gebruiker
Liefhebbertje zei:
Aan autysd:

Nee ik behoor excuses te maken al pas ik kijn tekst niet aan.
Ik trek me alles ontrend verslaving veelste veel aan!
En jou opmerking is een kloppende al ben ik van mening dat het net ff anders ligt
Maar neemt niet weg dat ik hem verkeerd op heb gevat.
Het kwam op mij over: HALLO weet je dit dan niet.
Totaal fout naar je erop volgende bericht gepost.
Dus mijn fout en je hoeft echt niet weg

ik las je post en hoe meer vrienden, hoe meer vreugd :)
-ik postte ooit, dat mijn posts kort kunnen zijn, hoort bij mijn aard, niet per se luiheid
-ook heb ik een aandoening, waardoor ik weinig diplomatisch inzicht heb

bij deze, ben ik alles, wat niet leuk was vergeten, groetjes :stoned: :rock:

Liefhebbertje

Bewuste gebruiker
Zeer blij mee te horen schrok een beetje

Even korte uitleg omtrent mijn antwoorden en posts

Ze zijn altijd wat rommelig en zonder lees tekens
Ik wil alles zo snel mogelijk doen niet alleen hier maar hele leven
In werkzaamleven goed en snel dat dan weer wel daar vergeet ik geen 'lees tekens'

Ik antwoord alleen vanuit eigen ervaringen of meegemaakte gebeurtenissen
Dat zijn antwoord vanuit gevoel aangevult met feiten
Daar komt helaas gevoel bij kijken
En uit me dan verkeerd op bvb verkeerde of gedeelde info waarvan ik heb gemerkt dat het niet juist is
Of voel me best snel aangevallen

Mocht iemand dit ervaren en:

Zich aangevallen voelen
Beledigd
Andere mening hebben

Spreek me aan!
Is het te prive of niet geschikt forum pb me dan!
NEE BEN GEEN DEALER

Ik sta er altijd open voor
Ga altijd met je in gesprek
Eerlijk duidelijk of wat scherpere tekst kan ik meer me meer in vinden
als voorzichtige benaderde bang mij te kwetsen post
Dat respecteer ik juist en is tenminste duidelijk
Vind ik jet aanstotend of tever gaan probeer ik dat eerst altijd 'voorzichtig' te brengen
Wees niet bang voor scheldpartijen of bedreigingen even heel zwart wit

Ik hoop dat dit het een beetje verklaard

* ook ik heb wat *aandoeningen* probeer ze geen invloed op me posts te hebben maar helaas soms duiken ze erin op

Fijne zondag iedereen

Bovenaan