helder, 2 maanden stoppen dus maar eens, en nee we kennen de 3 maanden regel van xtc niet, kan me er uiteraard wel iets bij voorstellen. nl dat de verbruikte hormonen bij xtc gebruik 3 maanden nodig hebben om aan te vullen, dus pas na 3 maanden heb je weer het volle originele effect. maar geldt dat niet ook voor coke en bijvoorbeeld ketamine? overigens wel naar om het stukje van Raven te lezen, sterkt, hoop dat je de controle terugkrijgt
De 3 maanden regel geld eigenlijk voor alle entactogenen. Dus alle middelen die serotonine verbruiken. Het duurt namelijk best een tijd voordat serotonine weer volledig aangevuld is en je receptoren weer volledig gevoelig zijn voor serotonine.
Zou je bijvoorbeeld na je eerste keer xtc na twee maanden gebruiken, zal het nog steeds wel goed werken. Alhoewel het misschien nooit de eerste keer overtreft. Maar doe je dit herhaaldelijk, dan zal de xtc steeds minder en minder effect hebben. Uiteindelijk raakt dat liefdevolle effect weg en houd je alleen het vage en strak staan over.
Daarnaast kan je klachten krijgen als je serotonine systeem niet meer werkt zoals het hoort. Het is het geluksstofje in je brein, dus je kan denken aan neerslachtigheid. Maar serotonine heeft ook invloed op je slaap. Melatonine wordt namelijk gevormd uit serotonine. En melatonine is verantwoordelijk voor je biologische klok, je slaap/waak ritme. Daarnaast zou je bij echt misbruik van xtc/mdma ook last kunnen krijgen van brain zaps of hppd.
Zolang je de drie maanden regel hanteert, beperk je de risicos tot een minimum en blijft het nog leuk om xtc/mdma te gebruiken.
Zoals ik al aangaf geld de regel in principe voor alle entactogenen; dus niet alleen xtc/mdma, maar ook bijv. 6-apb.
Voor coke en ketamine werkt het weer heel anders.
Mdma is een serotonine releaser. Dit betekend dat je voorraad serotonine leeggekapt wordt in je hersenpan.
Coke is een dopamine reuptake inhibitor. In je brein worden die stofjes niet alleen vrijgelaten, maar ook terug opgenomen om als het ware te recyclen. Bij coke wordt dus dit opnieuw opnemen geblokkeerd. Terwijl van nature wel nieuwe dopamine in je brein vrijgelaten wordt. Hierdoor krijg je dus ook een overschot aan dopamine in je brein.
Het verschil is dus dat mdma je serotonine echt uitput waar coke dat niet doet. En die uitgeputte voorraad moet aangevuld worden.
Bij beide drugs worden je receptoren minder gevoelig, waardoor tolerantie optreed.
Ketamine werkt weer op andere receptoren, namelijk de NMDA receptoren. En werkt ook weer op een andere manier. In dit geval juist door signalen te blokkeren dacht ik. Je receptoren worden bezet gehouden door de ketamine, waardoor normale signalen naar die NMDA receptoren niet meer door komen.
Ook hier is dus geen voorraad die wordt uitgeput. Wèl kan ketamine andere lichamelijke gevolgen hebben. Die zitten vooral in K-cramps en blaasklachten. Dit zijn hele serieuze gezondheidsklachten. Meestal treed dit pas op bij ernstig misbruik (dagelijks gebruik). Maar er zijn ook verhalen bekend van mensen bij wie dit ook bij incidenteel gebruik optreed.
Zolang je geen pijn of moeite bij plassen ervaart (anders dan anders), zal het nog wel safe zitten.
Zelf heb ik mijn NMDA receptoren behoorlijk gefrituurd. In het dagelijks leven merk ik daar eigenlijk vrij weinig van. Het NMDA systeem zou o.a. de basis zijn voor het aanleggen van geheugen. Mijn geheugen is altijd al niet heel erg goed geweest. Het is ongetwijfeld minder goed dan het was toen ik begon met gebruiken. Maar ik kan weer op aardig niveau meedraaien, dus in de praktijk heb ik er weinig last van gelukkig.
Wel heb ik perma tolerantie opgebouwd voor dissociatieven. Ook als ik 6 maanden clean was geweest, kreeg ik het nauwelijks nog voor elkaar om in een k-hole te belanden. Mijn dosissen zijn ook dan nog extreem en een gram is weg in no-time.