Benzo afbouwen

Jazz35

Wijs gebruiker
Wees lief voor jezelf en probeer te analyseren hoe zo'n aanloop naar een terugval (weet even niet hoe ik het anders moet noemen).

En huil het er maar eventjes uit als dat lukt. Dan kan die energie ook weer stromen. Emoties tegenhouden kost ook veel energie en ze zijn er om doorvoelt te worden waardoor je het wat makkelijker los kunt laten.

Toegeven dat het veel is, is ook een kracht en als iets teveel is, is dat ook ronduit kut. En de behandelaar heeft het beste met je voor. Is op je flikker krijgen voor jou de beste manier? Of zou je op een andere manier meer gebaat zijn?

Succes vandaag 💛
Op m'n flikker is een groot woord hoor. Hij is eigenlijk wel lief. Ik denk dat ik mezelf eigenlijk meer op m'n flikker geef. Omdat ik het allemaal heel goed weet, maar weten is één, doen is een tweede. En dat frustreert mateloos.

En het stomme is dat ik zó goed weet wat mijn triggers zijn en wanneer ik geneigd ben om meer te nemen dan gepland. Je zou denken dat het weten er ook voor zorgt dat ik het kan tackelen, maar dat lukt gewoon nog niet (altijd). Het heeft écht te maken met spannende momenten. En die heb ik nogal veel in mijn leven. Je zou denken, ga die dan uit de weg. Maar mijn bipolaire breintje geniet er óók optimaal van, van al die kicks. Ze zijn bovendien onderdeel van mijn werk. Heel dubbel allemaal.

Ik laat m'n emoties er maar even zijn ja. Dat is nu het beste denk ik. En dan met hernieuwde moed weer verder.

Dank voor je woorden! 💛

Vinidi84

Belezen gebruiker
Iedere afbouw wordt ook zwaarder. Dat fenomeen noemt men kindling. Zie https://www.benzoinfo.com/kindling/
Dank, nooit van gehoord, maar even doorgelezen, en ik snap het nu. Heftig inderdaad. Ervaar nu zelf echt wel meer heftige ontwenningsverschijnselen. Ben van 14 mg dia naar 10 mg gegaan in twee weken gegaan. Ook die nare bewegingsdrang komt er nu bij (waar Jordan Peterson over vertelde), afgelopen nacht 3 uur geslapen, en werd wakker met een enorme migraine aanval. En daarnaast enorm last van intrusies, maar dat blijkt ook echt ontwenning te zijn. Gewoon maar doorademen zei mijn moeder altijd, en dat is soms het enige wat je kunt doen.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Op m'n flikker is een groot woord hoor. Hij is eigenlijk wel lief. Ik denk dat ik mezelf eigenlijk meer op m'n flikker geef. Omdat ik het allemaal heel goed weet, maar weten is één, doen is een tweede. En dat frustreert mateloos.

En het stomme is dat ik zó goed weet wat mijn triggers zijn en wanneer ik geneigd ben om meer te nemen dan gepland. Je zou denken dat het weten er ook voor zorgt dat ik het kan tackelen, maar dat lukt gewoon nog niet (altijd). Het heeft écht te maken met spannende momenten. En die heb ik nogal veel in mijn leven. Je zou denken, ga die dan uit de weg. Maar mijn bipolaire breintje geniet er óók optimaal van, van al die kicks. Ze zijn bovendien onderdeel van mijn werk. Heel dubbel allemaal.

Ik laat m'n emoties er maar even zijn ja. Dat is nu het beste denk ik. En dan met hernieuwde moed weer verder.

Dank voor je woorden! 💛
Neem de tijd, dat je zo lang zo steady op de broma kunt zitten is al knap. Ergens bewaak je toch een grens 👍. Laat je niet op kast jagen door de negativiteit van de ander, of hoe een ander het in jouw schoenen zou doen. Neem bv de anti rokers, een grote groep daarvan heeft zelf gerookt, en die zullen jou wel even laten weten hoe het slecht jij bent als je nog rookt, en hoe goed zij wel niet zijn omdat zij niet meer roken. Zoek vooral de mensen op die naast je staan en niet boven je staan!!!!

Jazz35

Wijs gebruiker
Neem de tijd, dat je zo lang zo steady op de broma kunt zitten is al knap. Ergens bewaak je toch een grens 👍. Laat je niet op kast jagen door de negativiteit van de ander, of hoe een ander het in jouw schoenen zou doen. Neem bv de anti rokers, een grote groep daarvan heeft zelf gerookt, en die zullen jou wel even laten weten hoe het slecht jij bent als je nog rookt, en hoe goed zij wel niet zijn omdat zij niet meer roken. Zoek vooral de mensen op die naast je staan en niet boven je staan!!!!
Dank. Gelukkig heb ik vooral mensen om me heen die naast me staan hoor! Dat is inderdaad fijn en belangrijk. ♥️

En ja, ik bewaak gelukkig vrij goed mijn grens en die wordt ook steeds wel een beetje naar beneden geschroefd, maar helaas is mijn dosering nog altijd niet stabiel genoeg voor een switch naar diazepam.

Net weer nieuwe 'opdrachten' gekregen van mijn behandelaar omtrent mild exposure. Dingen die ik spannend vind tóch zonder medicatie gaan proberen of met minder. Met goede moed ertegenaan maar weer.

Jazz35

Wijs gebruiker
Dank, nooit van gehoord, maar even doorgelezen, en ik snap het nu. Heftig inderdaad. Ervaar nu zelf echt wel meer heftige ontwenningsverschijnselen. Ben van 14 mg dia naar 10 mg gegaan in twee weken gegaan. Ook die nare bewegingsdrang komt er nu bij (waar Jordan Peterson over vertelde), afgelopen nacht 3 uur geslapen, en werd wakker met een enorme migraine aanval. En daarnaast enorm last van intrusies, maar dat blijkt ook echt ontwenning te zijn. Gewoon maar doorademen zei mijn moeder altijd, en dat is soms het enige wat je kunt doen.
Wat balen man, van die intrusies. Ik ken ze wel, maar gelukkig niet zo heftig. Sterkte daarmee!!! De kracht van positief denken is wel echt héél sterk. Helaas daarmee de kracht van het negatieve denken ook. 😘

Edit:

Een helpende gedachte is altijd positief geformuleerd. Het woordje niet blijft namelijk hangen in ons brein. Ook is een helpende gedachte kort en krachtig en gefocust op je taak, of datgene wat je op dat moment wilt/moet doen. Bijvoorbeeld:

- ik kan dit
- ik ga dit nailen
- ik kan alles aan

Je gedachten kun je sturen en hebben invloed op je gevoel en daarmee uiteindelijk op je gedrag. Het is niet makkelijk, maar wel een bewezen techniek bij het reguleren van spanning, angst en ongemak.

Sterkte!

Laatst bewerkt:

Dooker

Belezen gebruiker
Goedenavond,
Mijn verhaal in het kort; sinds eind 2022 in een zware burn-out, wat uiteindelijk leidde naar een zware depressie. Oorzaak; onverwerkte trauma’s en letterlijk overwerkt (eigen bedrijf, werkte zo’n 80 uur per week, omdat ik geen grenzen kon aangeven). Mijn perfectionisme en controle dwang leidde tot zware paniek- en angstklachten. Op mijn dieptepunt, kreeg ik ook nog Covid en ben toen vijf nachten wakker geweest. Ik was op en wilde alleen maar slapen, maar dat lukte niet meer. Met veel medicatie kwam de slaap wat terug, Qeutiapine, Mirtazapine, Bromazepam (overdag), zolpidem (nacht). Het gaat nu beter met me, hoewel ik merk dat mijn hoofd een beste tik heeft gehad. Ik wil daarom beginnen met afbouwen. De psychiater weet het niet goed. De Qeutiapine heb ik al volledig afgebouwd, de Mirtazapine bijna (nog 1 week en dan niets meer). Daarna wil ik de benzo’s graag afbouwen. Ik gebruik 2x 3 mg Bromazepam per dag, en 1 zolpidem voor de nacht. Hoe kan ik deze het beste afbouwen? Is omzetten naar diazepam nog een optie? Soms neem ik al een nacht geen Zolpidem, maar slaap dan praktisch niet, wat resulteert in een terugslag. Graag ontvang ik tips, dank alvast!
Hoi Vinidi84, het advies van je dokter is echt amateuristisch op zn minst gezegd, elke benzo die je lang gebruikt kun je niet zo snel mee stoppen. simpel gezegd raad ik je aan om rustig af te bouwen gedurende 3,6 of 12 maanden en elke kwart die eraf gaat 3 weken te levelen en na te gaan hoe je je erbij voelt. maak van te voren een planning voor de gehele periode en hou je er ook aan, vanaf een half tablet zal de werking nog nihil zijn, eenmaal daar kun je overwegen er definitief mee te stoppen. cold turkey is sws slecht advies omdat hormoonaanmaak en reducering in receptors zullen zijn opgetreden wat maakt dat je lichaam afhankelijk is geworden van de inname van benzo's dat je ademhaling kan stoppen wanneer je cold turkey stopt omdat je ineens geen serotonine meer produceert vanwege het verminderde aantal receptors.. bouw je langzaam af geef je je lichaam de tijd aan de nieuwe inname te wennen en minder risico te lopen.

_shikantaza

Badass junkie
Herkenbaar van toen ik snel ging... Werd ik helemaal gestresst wakker met (achteraf gezien) best weirde gedachten. Ik raad je echt aan om kleinere stappen te zetten. 1mg/week bijvoorbeeld.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Herkenbaar van toen ik snel ging... Werd ik helemaal gestresst wakker met (achteraf gezien) best weirde gedachten. Ik raad je echt aan om kleinere stappen te zetten. 1mg/week bijvoorbeeld.
Ga ik zeker doen. Bah, die klote benzo’s, ik wenste wel dat ik ze nooit voorgeschreven had gekregen! Woensdag bij psychiater geweest; hij zei ook, niet te snel, en neem de tijd (is zelf ervaringsdeskundige, alprazolam heeft hij een tijd geslikt ca. 3 jaar, is er in 9 maanden vanaf gekomen).

Had vanmiddag een lunch afspraak, voor mijn benzo gebruik genoot ik daar intens van, lekker babbelen onder het genot van lekker eten. Nu moest ik vanmiddag eerder weg, kon de prikkels gewoon niet aan.

_shikantaza

Badass junkie
Ga ik zeker doen. Bah, die klote benzo’s, ik wenste wel dat ik ze nooit voorgeschreven had gekregen! Woensdag bij psychiater geweest; hij zei ook, niet te snel, en neem de tijd (is zelf ervaringsdeskundige, alprazolam heeft hij een tijd geslikt ca. 3 jaar, is er in 9 maanden vanaf gekomen).

Had vanmiddag een lunch afspraak, voor mijn benzo gebruik genoot ik daar intens van, lekker babbelen onder het genot van lekker eten. Nu moest ik vanmiddag eerder weg, kon de prikkels gewoon niet aan.
Ja joh, echt naar. Maar het komt goed! Ik ben er nu iets meer dan 2 jaar vanaf en voel me weer normaal.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ja joh, echt naar. Maar het komt goed! Ik ben er nu iets meer dan 2 jaar vanaf en voel me weer normaal.
Hoe lang heb jij gebruikt? En wat voor benzo’s? Kon jij nog blijven werken toen je ging afbouwen?
Een goede vriend van mij is verslaafd geraakt aan de oxycodon (hernia), die dacht in 1x te kunnen stoppen, NOT, zeer zware ontwenning. Van niet meer slapen tot zwaar depressief, pil erin en klachten verdwenen.

_shikantaza

Badass junkie
Hoe lang heb jij gebruikt? En wat voor benzo’s? Kon jij nog blijven werken toen je ging afbouwen?
Een goede vriend van mij is verslaafd geraakt aan de oxycodon (hernia), die dacht in 1x te kunnen stoppen, NOT, zeer zware ontwenning. Van niet meer slapen tot zwaar depressief, pil erin en klachten verdwenen.
De 1e keer ben ik cold turkey van 3mg Lorazepam per dag afgehaald. Werken met geen mogelijkheid.
Dit ging niet goed en er is toen uiteindelijk via de crisisdienst afbouw geregeld, maar veel te snel. Werken no way. Ik had last
van derealisatie (alsof ik in een glazen kooi zat) en werd iedere dag gestresst wakker voor ongeveer 6 maanden. Ik was erg snel overprikkeld.
Lunch in een grand cafe ging na een paar weken net. Mijn claustrofobie werd 3x zo erg.
De 3e keer had ik twee maanden Temazepam gehad. Dit is toen volgens Ashton protocol afgebouwd. Ik zat op dat
moment in de kliniek. Werken had wel gekund.

nb ik heb altijd kantoorbanen gehad.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ik heb mijn ochtend dosis (iom psychiater ) verhoogd naar 7,5 mg dia (nam 2,5 mg), ik heb nl zoveel ontwenning dat ik de dagen zeer moeilijk doorkom. Ik moet even de steady lijn vinden waardoor ik minder ontwenning ervaar, en vanaf daar rustig kan afbouwen. Bij het en rond het overlijden van mijn moeder heb ik meer moeten gebruiken om het vol te kunnen houden (en nog was het zwaar). Maar daardoor is mijn eerste afbouw (zat overdag al op nul 😞) eigenlijk mislukt, en ben ik een beetje terug bij af. Ochtend 7,5 mg, middag 5 mg en avond 7,5 mg voor het slapen. 20 mg diazepam. Die zware ontwenningsverschijnselen moeten eerst weg (dus heftig transpireren, hartkloppingen, maagproblemen, wazig zicht, duizelig, afwezig, erge mood swings, trillende spiertrekkingen in benen en armen). Hopelijk mag dit allemaal wat verdwijnen, en daarna weer heel rustig afbouwen volgens AM. Sterkte allemaal die aan het afbouwen zijn, het is niet niks!

Manu76

Badass junkie
Maar daardoor is mijn eerste afbouw (zat overdag al op nul 😞)
Ik begrijp dat je het moeilijk hebt, maar van 0 terug naar 20 mg lijkt me niet normaal 🙄..
Maar als je het doet in overleg met je psychiater en je hebt er vertrouwen in, dan komt het wel goed lijkt me.

Succes en langzaam afbouwen klinkt goed, maar dat wordt pas echt belangrijk als je dichter bij de 0 mg per dag komt.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ik begrijp dat je het moeilijk hebt, maar van 0 terug naar 20 mg lijkt me niet normaal 🙄..
Maar als je het doet in overleg met je psychiater en je hebt er vertrouwen in, dan komt het wel goed lijkt me.

Succes en langzaam afbouwen klinkt goed, maar dat wordt pas echt belangrijk als je dichter bij de 0 mg per dag komt.
Rond het overlijden van mijn moeder zat ik tijdelijk even op 30 mg. Ben daarna, naar 14 mg gegaan, en toen 10. Is te snel geweest. Dus hopelijk nu op 20 mg stabiele lijn vinden, en vanaf daar weer naar nul toewerken. Het liefst stop ik er helemaal mee, maar dat is niet te doen. Moet mijn ritme weer vinden in het dagelijkse leven, waardoor ik me minder focus op de ontwenning (sporten, buiten bezig zijn). Woensdag weer naar psych.

Jazz35

Wijs gebruiker
Hoi. Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. Ik ben door mijn behandelaars nog steeds niet overgezet van bromazolam op diazepam. Waarom niet? Omdat mijn gebruik nog te sterk afhankelijk is van de situatie (ik gebruik specifiek bij spanning en spanning ontstaat in heel specifieke situaties) en mijn behandelaar dat eerst goed in kaart wil brengen. Ben nu dus bezig met 'zelf' (in overleg met hem) afbouwen en een nauwkeurig dagboek bij te houden van mijn gebruik en de triggers, zodat we daar meer inzicht in krijgen. Als ik geen spannende gebeurtenissen in mijn agenda heb, kost het mij absoluut geen moeite meer om niets te nemen. Totaal geen behoefte eraan. Juist fijn om helder te zijn. Voor het slapen gaan neem ik wel altijd iets. Die dosering heb ik inmiddels met veel moeite weten terug te brengen naar tussen de 0,75 en 1 mg bromazolam (= volgens Trimbos 7,5 tot 10 mg diazepam) per nacht. Overdag gebruik ik op relaxte dagen niets, op medium spannende dagen 0,75 mg en op heel spannende dagen misschien tot 2,5/3 mg (= 25 à 30 mg diazepam). Een behoorlijk verschil dus. Ik ben nu eigenlijk zo goed bezig met mijn afbouw, dat ik me een beetje afvraag of we de overstap naar diazepam nog wel gaan maken. Kan me voorstellen dat op het moment dat we alles goed in kaart hebben gebracht, ik alweer een paar stapjes verder ben en het eigenlijk 'geen zin meer heeft'. Ik vraag me af - als ik bijvoorbeeld de verhalen van @Vinidi84 zo lees - of het sommigen van jullie ook op deze manier gelukt is? Of dat realistisch is, of dat die laatste stap straks toch echt het beste met diazepam gemaakt kan worden. Want ja, dosering onder de 0,75 mg is eigenlijk met bromazolam niet te doen (dat is nl een kwart pilletje). Een tijdje terug had ik veel last van 'reboundverschijnselen': paniek, licht in het hoofd, angsten, dwanggedachtes, onrust, het gevoel uit mijn lichaam te treden.... Maar momenteel zit ik eigenlijk behoorlijk goed in mijn vel. Misschien ben ik overmoedig hoor, dat kan. Ik kan het niet zo goed peilen. Daarom ook mijn vraag.

Jazz35

Wijs gebruiker
Momenteel ben ik vooral heel actief bezig met mild exposure. Gebeurtenissen die ik initieel als spannend bestempelde, probeer ik nu onder lichte dwang van mijn behandelaar steeds vaker zonder medicatie te doen. Dat lukt de ene keer beter dan de andere. Vaak heb ik ook nog een reservepilletje in m'n zak zitten. De 'just in case pil', wie kent 'm niet. :sweatsmile: Vervolgens probeer ik die succeservaringen leidend te laten zijn en een volgende keer dezelfde gebeurtenis nóg eens zonder medicatie te doen, zodat dat uiteindelijk de standaard wordt en ik erop ga vertrouwen dat ik het kan. Dit lijkt te werken. Weliswaar langzaam, maar beter slow and steady, toch...? Zo ben ik nu wel van 4/7,5 mg vorig jaar naar 0,75 tot 3 mg (zeldzame uitschieters) per dag gegaan. Could it be possible...? :thinking:

Manu76

Badass junkie
Of dat die laatste stap straks toch echt het beste met diazepam gemaakt kan worden.
Ik weet niet precies wat je situatie is, maar mijn gevoel zegt, dat je eerste stap nog moet maken. Wat jij afbouw noemt is volgens mij eerder spelen met vuur.
De dag dat je weet wat je dagelijks nodig hebt om de spannende momenten aan te kunnen, dan kun je stabiliseren en afbouwen.
Is even mijn gedachte, maar neem het niet te zwart-wit.

Laatst bewerkt:

Jazz35

Wijs gebruiker
Ik weet niet precies wat je situatie is, maar mijn gevoel zegt, dat je eerste stap nog moet maken. Wat jij afbouw noemt is volgens mij eerder spelen met vuur.
De dag dat je weet wat je dagelijks nodig hebt om de spannende momenten aan te kunnen, dan kunt je stabiliseren en afbouwen.
Is even mijn gedachte, maar neem het niet te zwart-wit.
Thanks! Ik weet precies wat ik nodig heb om de meest spannende gebeurtenissen 'aan te kunnen', alleen als ik dat dus als startdosering voor de diazepamafbouw zou nemen, dan zou ik op 9 van de 10 dagen omhoog gaan qua dosering. Dat vind ik zó zonde. 🤐 De rustige dagen gaan namelijk echt goed zonder bromazolam. Ik snap wat je schrijft hoor, en dat is ook precies waarom ik het wil peilen bij jullie (de ervaringsdeskundigen), maar het voelt echt wel goed momenteel. Ik ben er superactief mee bezig en maak haast iedere week weer een klein stapje. Snap je mijn aversie tegen het idee om juist omhoog te moeten gaan in dosering om vervolgens te kunnen afbouwen?

Vinidi84

Belezen gebruiker
Denk dat bromazolam geen goede afbouwer is, omdat het een rc benzo is, en dat er daardoor weinig over bekend is. Ik denk nl niet dat je vd broma af kunt komen, omdat het nog teveel schommelt tussen 0,75 en 3 mg. Maar ik begrijp je helemaal. Ik zou toch een veilige overstap kiezen naar diazepam, dat is volgens de AM richtlijn, en die is gebaseerd op de vele ervaringen van patiënten zelf. Omdat die broma zo verschrikkelijk sterk is, krijg je mega schommelingen in je brein en lichaam en heb je geen steady lijn. Als ik jou was zou ik langzaam de broma omzetten naar 20/25 mg diazepam en vanaf daar gaan taperen volgens AM. Maar reken erop dat je lichaam echt moet wennen aan deze omzetting, dus geef dat even de tijd. Hou er ook rekening mee dat ze deze rcs binnenkort op de dopinglijst zetten en niet meer leverbaar zijn. Nu je ze nog kunt verkrijgen zou ik heel gelijkelijk overstappen naar diazepam om het zo dragelijk mogelijk te houden. Als je straks moet overstappen omdat de bromazolam niet meer leverbaar is, dan ben je veel verder van huis.

Jazz35

Wijs gebruiker
En dat ik de eerste stap nog moet nemen is denk ik echt niet waar hoor. Vorig jaar gebruikte ik 3 tot 6 mg alleen om te slapen. Nu alleen tijdlang steady 0.75 mg. 6 mg zou ik echt niet meer durven te nemen nu joh. Dan lig ik er voor compleet af. En los daarvan, mijn hele bewustzijn rondom mijn gebruik is zoooooo anders dan een jaar of anderhalf geleden. Ik ben een anders mens, écht.

Maar ik neem serieus wat je zegt hoor @Manu76 . Dank voor je reactie! 🙏

Manu76

Badass junkie
Snap je mijn aversie tegen het idee om juist omhoog te moeten gaan in dosering om vervolgens te kunnen afbouwen?
Ja, die snap ik zeker hoor. Maar waar ik moeite mee heb, is dat je wilt stoppen met anti-stress pillen, maar niet direct door de oorzaak aan te pakken, maar gewoon door te stoppen met de pillen. Dat lijkt me lastig, maar als je nu je werk beter aankunt en andere technieken gebruikt tegen "angst"aanvallen, dan langzaam de nacht dosis eerst afbouwen naar 0 misschien?

Ken je de water taper? Pilletje in 20 centiliter water oplossen bijvoorbeeld en dan kun je met spuitje er bijvoorbeeld 2 cl uithalen en dan ga je kleine dosis makkelijker kunnen doseren.

Jazz35

Wijs gebruiker
Denk dat bromazolam geen goede afbouwer is, omdat het een rc benzo is, en dat er daardoor weinig over bekend is. Ik denk nl niet dat je vd broma af kunt komen, omdat het nog teveel schommelt tussen 0,75 en 3 mg. Maar ik begrijp je helemaal. Ik zou toch een veilige overstap kiezen naar diazepam, dat is volgens de AM richtlijn, en die is gebaseerd op de vele ervaringen van patiënten zelf. Omdat die broma zo verschrikkelijk sterk is, krijg je mega schommelingen in je brein en lichaam en heb je geen steady lijn. Als ik jou was zou ik langzaam de broma omzetten naar 20/25 mg diazepam en vanaf daar gaan taperen volgens AM. Maar reken erop dat je lichaam echt moet wennen aan deze omzetting, dus geef dat even de tijd. Hou er ook rekening mee dat ze deze rcs binnenkort op de dopinglijst zetten en niet meer leverbaar zijn. Nu je ze nog kunt verkrijgen zou ik heel gelijkelijk overstappen naar diazepam om het zo dragelijk mogelijk te houden. Als je straks moet overstappen omdat de bromazolam niet meer leverbaar is, dan ben je veel verder van huis.
Ja, ik snap wat je zegt. Dat is in principe ook mijn idee. De laatste afbouw kan gewoon lastig met broma, omdat het nauwelijks te doseren is. Maar als ik het zo doe, dan moet ik dus, zoals ik al zei, omhoog gaan in dosering. Baal ik van, maar misschien onvermijdelijk. Mijn behandelaar probeert me ondertussen tot die tijd zoveel mogelijk spannende momenten zonder behulp van bromazolam aan te laten gaan, zodat die dosering straks niet zo hoog hoeft te zijn. Zijn idee is geloof ik te starten op 15 mg. Niet op 20 of 25. Dus ik heb voor die tijd nog even werk aan de winkel. 🙈

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ik voel me vandaag wat beter met de ophoging van de diazepam. Ga zo een stuk fietsen 🚴‍♀️ en vanmiddag proberen naar verjaardag. Voor mijzelf alleen nog diazepam en de rest is in de kliko. Wat een vreselijk spul.
vanochtend een mooi afbouwschema gemaakt in 12 weken, loopt ook mooi door in vakantieperiode met weinig stress. Zou mooi zijn na bouwvak helemaal van de diazepam af te zijn na twee jaar wisselend gebruik van allerlei soorten benzo’s.

Manu76

Badass junkie
Ja, ik snap wat je zegt. Dat is in principe ook mijn idee. De laatste afbouw kan gewoon lastig met broma, omdat het nauwelijks te doseren is. Maar als ik het zo doe, dan moet ik dus, zoals ik al zei, omhoog gaan in dosering. Baal ik van, maar misschien onvermijdelijk. Mijn behandelaar probeert me ondertussen tot die tijd zoveel mogelijk spannende momenten zonder behulp van bromazolam aan te laten gaan, zodat die dosering straks niet zo hoog hoeft te zijn. Zijn idee is geloof ik te starten op 15 mg. Niet op 20 of 25. Dus ik heb voor die tijd nog even werk aan de winkel. 🙈
Ik zelf zou bijna denken aan 2 Benzodiazepines. Stel 1 diazepam 5 tot 10mg voor je slaapproblemen die je vervolgens gaat afbouwen naar 0mg en een Alprazolam 0,25 mg voor de moeilijke momenten op werk waar je maximaal x keer per week of maand gebruik van mag maken en die je in principe steeds minder wilt gaan gebruiken.

Jazz35

Wijs gebruiker
Ja, die snap ik zeker hoor. Maar waar ik moeite mee heb, is dat je wilt stoppen met anti-stress pillen, maar niet direct door de oorzaak aan te pakken, maar gewoon door te stoppen met de pillen. Dat lijkt me lastig, maar als je nu je werk beter aankunt en andere technieken gebruikt tegen "angst"aanvallen, dan langzaam de nacht dosis eerst afbouwen naar 0 misschien?

Ken je de water taper? Pilletje in 20 centiliter water oplossen bijvoorbeeld en dan kun je met spuitje er bijvoorbeeld 2 cl uithalen en dan ga je kleine dosis makkelijker kunnen doseren.
Ooooo, maar nee, sorry, dan heb ik dat niet duidelijk verteld. Ik ben echt al een jaar keihard aan het werk om de oorzaken hiervan aan te pakken! Ik ben hiervoor in therapie, ben aan het mediteren, heel veel ademhalings- en ontspanningsoefeningen aan het doen. Het is echt een mega-actief herstelproces waar ik in zit en het is zéker niet zo dat ik 'zomaar' stop met de pillen. We zijn nu ook emdr aan het bespreken om wat trauma's te kunnen verwerken die me in de weg zitten.

De water taper kende ik niet. Dat klinkt als een onwijs goed idee! Thanks voor de tip. ♥️

Jazz35

Wijs gebruiker
Ik zelf zou bijna denken aan 2 Benzodiazepines. Stel 1 diazepam 5 tot 10mg voor je slaapproblemen die je vervolgens gaat afbouwen naar 0mg en een Alprazolam 0,25 mg voor de moeilijke momenten op werk waar je maximaal x keer per week of maand gebruik van mag maken en die je in principe steeds minder wilt gaan gebruiken.
Jaaaaaa, dat was ook exact mijn voorstel aan de psychiater. Wilde hij niet! 😔

Jazz35

Wijs gebruiker
Ja joh, suf. Mijn behandelaar is zelf geen psychiater, maar een expert in de verslavingszorg. Die psychiater was echt zo'n stoffige oude nukkige kerel. Die vond het maar niets dat ik met een eigen plan kwam. 😂

Vinidi84

Belezen gebruiker
Mijn ervaring is, of je nu op 15, 20 of op 25 zit, dat maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat je balans vindt in omzetting naar dia met zo weinig mogelijk ontwenning (want die zijn niet prettig, zacht uitgedrukt) en dat je vanaf daar Langzaam gaat afbouwen. We zijn nu gewoon verslaafd, en daar moet je rekening mee houden. Ik zou zelf die broma zo snel mogelijk vervangen voor dia omdat het geen regulier medicijn is, maar een rc chemical, en medisch daar weinig over bekend is, ja, dat hij zeer potent is en snelle tolerantie geeft bij dagelijks gebruik.

Jazz35

Wijs gebruiker
Mijn ervaring is, of je nu op 15, 20 of op 25 zit, dat maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat je balans vindt in omzetting naar dia met zo weinig mogelijk ontwenning (want die zijn niet prettig, zacht uitgedrukt) en dat je vanaf daar Langzaam gaat afbouwen. We zijn nu gewoon verslaafd, en daar moet je rekening mee houden. Ik zou zelf die broma zo snel mogelijk vervangen voor dia omdat het geen regulier medicijn is, maar een rc chemical, en medisch daar weinig over bekend is, ja, dat hij zeer potent is en snelle tolerantie geeft bij dagelijks gebruik.
Snap wat je zegt ja. En ik wil dat ook écht. Helaas beslis ik er niet zelf over. Ik moet een goedkeuring van die ouwe zuurpruim hebben. 🤐😂 Nu dus eerst dus goed in kaart brengen hoe het zit met mijn dagelijkse gebruik en misschien inderdaad iets doen met die water-taper-methode die @Manu76 noemde. En dan word ik hopelijk over een maandje of zo overgezet.

Ik merk gelukkig niet dat mijn tolerantie hoger wordt. Die wordt juist lager. Als ik nu 1,5 of 2,25 mg neem, kickt dat er echt megahard in. Was een jaar geleden echt peanuts.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Snap wat je zegt ja. En ik wil dat ook écht. Helaas beslis ik er niet zelf over. Ik moet een goedkeuring van die ouwe zuurpruim hebben. 🤐😂 Nu dus eerst dus goed in kaart brengen hoe het zit met mijn dagelijkse gebruik en misschien inderdaad iets doen met die water-taper-methode die @Manu76 noemde. En dan word ik hopelijk over een maandje of zo overgezet.

Ik merk gelukkig niet dat mijn tolerantie hoger wordt. Die wordt juist lager. Als ik nu 1,5 of 2,25 mg neem, kickt dat er echt megahard in. Was een jaar geleden echt peanuts.
Knap!!!! Nog niemand gehoord die met zo’n potente benzo om konden gaan, en zelfs konden afbouwen.

Jazz35

Wijs gebruiker
Thnx lieve mensen. Ik neem wat jullie zeggen heel serieus (ook al kom ik misschien wat eigengereid over, aard van het beetje, vrees ik... 😅) en ga toch écht proberen gewon zodra het kan overgezet te worden op de diazepam. Tot die tijd gewoon maar keihard aan het werk blijven met mijn herstel. Dank voor jullie tijd en input. 🙏♥️

OtherShore

Badass junkie
Ik krijg het gevoel @Jazz35 dat jij afbouwen vooral ziet als een manier om tijdelijk door te gebruiken, maar afbouwen betekent ook stoppen. Al vrij snel in je afbouw zul je weinig tot geen profijt meer hebben van je dosis als het gaat om angst en spanning. Zo simpel is het. Maar ik krijg het gevoel dat je dat moment zo veel mogelijk uit wilt stellen. Vandaar ook het gebrek aan besluitvaardigheid rondom de omzet naar diazepam. Begrijpelijk allemaal, maar ik denk dat je moet gaan accepteren dat het toch bijna afgelopen is met jouw little helper en dat je daar binnenkort niet meer op kunt leunen.

Jazz35

Wijs gebruiker
Ik krijg het gevoel @Jazz35 dat jij afbouwen vooral ziet als een manier om tijdelijk door te gebruiken, maar afbouwen betekent ook stoppen. Al vrij snel in je afbouw zul je weinig tot geen profijt meer hebben van je dosis als het gaat om angst en spanning. Zo simpel is het. Maar ik krijg het gevoel dat je dat moment zo veel mogelijk uit wilt stellen. Vandaar ook het gebrek aan besluitvaardigheid rondom de omzet naar diazepam. Begrijpelijk allemaal, maar ik denk dat je moet gaan accepteren dat het toch bijna afgelopen is met jouw little helper en dat je daar binnenkort niet meer op kunt leunen.
Je hebt helemaal gelijk! Dank dat je me er nog even aan helpt herinneren. Mijn behandelaar zei ongeveer hetzelfde vorige week. Damn, de fucking gedachtekronkels van de verslaafde mind. 😅 Ik begin het inmiddels - met angst en beven - eindelijk in te zien, dat afbouwen ook daadwerkelijk betekent: STOPPEN. 😬 Tering, eng man!

Laatst bewerkt:

_shikantaza

Badass junkie
Hoi. Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. Ik ben door mijn behandelaars nog steeds niet overgezet van bromazolam op diazepam. Waarom niet? Omdat mijn gebruik nog te sterk afhankelijk is van de situatie (ik gebruik specifiek bij spanning en spanning ontstaat in heel specifieke situaties) en mijn behandelaar dat eerst goed in kaart wil brengen. Ben nu dus bezig met 'zelf' (in overleg met hem) afbouwen en een nauwkeurig dagboek bij te houden van mijn gebruik en de triggers, zodat we daar meer inzicht in krijgen. Als ik geen spannende gebeurtenissen in mijn agenda heb, kost het mij absoluut geen moeite meer om niets te nemen. Totaal geen behoefte eraan. Juist fijn om helder te zijn. Voor het slapen gaan neem ik wel altijd iets. Die dosering heb ik inmiddels met veel moeite weten terug te brengen naar tussen de 0,75 en 1 mg bromazolam (= volgens Trimbos 7,5 tot 10 mg diazepam) per nacht. Overdag gebruik ik op relaxte dagen niets, op medium spannende dagen 0,75 mg en op heel spannende dagen misschien tot 2,5/3 mg (= 25 à 30 mg diazepam). Een behoorlijk verschil dus. Ik ben nu eigenlijk zo goed bezig met mijn afbouw, dat ik me een beetje afvraag of we de overstap naar diazepam nog wel gaan maken. Kan me voorstellen dat op het moment dat we alles goed in kaart hebben gebracht, ik alweer een paar stapjes verder ben en het eigenlijk 'geen zin meer heeft'. Ik vraag me af - als ik bijvoorbeeld de verhalen van @Vinidi84 zo lees - of het sommigen van jullie ook op deze manier gelukt is? Of dat realistisch is, of dat die laatste stap straks toch echt het beste met diazepam gemaakt kan worden. Want ja, dosering onder de 0,75 mg is eigenlijk met bromazolam niet te doen (dat is nl een kwart pilletje). Een tijdje terug had ik veel last van 'reboundverschijnselen': paniek, licht in het hoofd, angsten, dwanggedachtes, onrust, het gevoel uit mijn lichaam te treden.... Maar momenteel zit ik eigenlijk behoorlijk goed in mijn vel. Misschien ben ik overmoedig hoor, dat kan. Ik kan het niet zo goed peilen. Daarom ook mijn vraag.
Hmm. Een paar schijnbaar losse dingen die er meteen bij mij opgeroepen worden als ik dit lees.

- Je bent nog niet klaar om helemaal af te bouwen. Een van jouw coping mechanismes is een pilletje nemen. Stiekem ook best veel.
- Voor een soepele afbouw kun je het best helemaal niet meer "zo nodig" nemen. Alleen je vaste giften.
- Gezonde coping mechanismes aanleren terwijl je nog onder invloed bent lijkt me lastig maar voor nu de enige optie.
- Afbouwen met een RC zou ik om meerdere redenen niet doen. De pilletjes zijn veel te hoog gedoseerd om mee af te bouwen,
ze zijn waarschijnlijk onnauwkeurig gedoseerd, de productie gebeurt clandestien, het is de vraag of het wel zuiver is, je hebt geen garantie van beschikbaarheid, en je betaalt 't uit eigen zak. Diazepam is de gouden standaard voor afbouwen, al jaren en ook bewezen.
- Ontwenning van Benzo's (wat jij rebound noemt) komt vertraagd op je af en verloopt vaak grillig. Het is het best te doorstaan met een langwerkende, en dan is Diazepam echt de beste keus.

En dan nog afsluitend - je zult als dat nodig is bereid moeten zijn of worden om al je verplichtingen aan de kant te zetten als de afbouw pittig blijkt te zijn. Dan zal het toch een kwestie zijn van "er doorheen" en stress mijden.

Jazz35

Wijs gebruiker
Hmm. Een paar schijnbaar losse dingen die er meteen bij mij opgeroepen worden als ik dit lees.

- Je bent nog niet klaar om helemaal af te bouwen. Een van jouw coping mechanismes is een pilletje nemen. Stiekem ook best veel.
- Voor een soepele afbouw kun je het best helemaal niet meer "zo nodig" nemen. Alleen je vaste giften.
- Gezonde coping mechanismes aanleren terwijl je nog onder invloed bent lijkt me lastig maar voor nu de enige optie.
- Afbouwen met een RC zou ik om meerdere redenen niet doen. De pilletjes zijn veel te hoog gedoseerd om mee af te bouwen,
ze zijn waarschijnlijk onnauwkeurig gedoseerd, de productie gebeurt clandestien, het is de vraag of het wel zuiver is, je hebt geen garantie van beschikbaarheid, en je betaalt 't uit eigen zak. Diazepam is de gouden standaard voor afbouwen, al jaren en ook bewezen.
- Ontwenning van Benzo's (wat jij rebound noemt) komt vertraagd op je af en verloopt vaak grillig. Het is het best te doorstaan met een langwerkende, en dan is Diazepam echt de beste keus.

En dan nog afsluitend - je zult als dat nodig is bereid moeten zijn of worden om al je verplichtingen aan de kant te zetten als de afbouw pittig blijkt te zijn. Dan zal het toch een kwestie zijn van "er doorheen" en stress mijden.
Thanks voor je uitgebreide antwoord! 🙏

Stoppen met werken is niet echt een optie helaas. Ik werk als freelancer en kan mijn inkomsten niet missen.

Ik ga voor de diazepam. Jullie zijn heel helder. Ik ga vragen of het asap omgezet kan worden. Over anderhalve week zie ik mijn behandelaar weer. Hopelijk kan ik dan knopen doorhakken. Dank!

_shikantaza

Badass junkie
Stoppen met werken is niet echt een optie helaas. Ik werk als freelancer en kan mijn inkomsten niet missen.
Dan inderdaad zeker kiezen voor de beproefde methode. Ashton Manual lezen en op je strepen gaan staan.

En kijk eens of je je aan kunt sluiten bij een broodfonds, of jezelf op een andere manier in kunt dekken zodat je bij ziekte niet zonder inkomsten komt te zitten.

Jazz35

Wijs gebruiker
Dan inderdaad zeker kiezen voor de beproefde methode. Ashton Manual lezen en op je strepen gaan staan.

En kijk eens of je je aan kunt sluiten bij een broodfonds, of jezelf op een andere manier in kunt dekken zodat je bij ziekte niet zonder inkomsten komt te zitten.
Ik kan altijd ander werk aannemen dat minder stress geeft als de nood aan de man komt. Werk zat op zich. Maar ik houd gewoon ongelofelijk veel van mijn vak en ik wil er alles aan doen om dat te blijven uitoefenen voor de opdrachtgever(s) voor wie ik nu werk.

Ik zal die manual nog eens gaan proberen. Mijn adhd-hoofd vond het nogal een Mount Everest van een boekwerk. Niet om door te komen (een krant lezen lukt al niet eens). Hebben ze er geen luisterboek van? 😅😂

Bovenaan