Bewust Denken = Paddotrip

hip-hoi

Newbie
Ik ben momenteel een zeer interessant boek aan het lezen(ik ben al aan pg.15 :) )
De Kracht van het Nu.In dit boek gaat het erover, dat bijna iedereen zijn eigen identiteit een beetje verloren is.Door wat ??
Ons verstand.
Hieronder een quote van het boek

“ Het begin van vrijheid is het besef dat je niet ‘de Denker bent.
Op het moment dat je de denker gaat waarnemen, wordt er een hoger bewustzijnsniveau actief.Je begint dan te beseffen dat zich boven het denken een geweldig gebied van intelligentie uitstrekt en dat het denken niet meer is dan een nietig onderdeel van die intelligentie.
Je beseft ook dat alle dingen die echt belangrijk zijn, zoals schoonheid, liefde, creativiteit, vreugde, innerlijke vrede, uit iets voorkomen dat het verstand te boven gaat.
Je begint te ontwaken.

Voor mij is deze quote bijna een ‘definitie’ van een paddotrip.
Wat het geheel grappig maakt is dat je dit kunt bereiken zonder paddo’s volgens het boek.

Ik had heel graag enkele meningen, opinies over dit topic

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Ik vind de term de denker een beetje verkeerd gekozen, het gaat in deze om het ego wat ik zelf een passender benaming vind. Want wie zegt wat denken is, en of je niet kunt denken met die hogere intelligentie. Volgens mij zijn er een aantal boeken die het allemaal wat beter verwoorden, zelf zal ik er in ieder geval niet aan beginnen.

Je kunt zeker weten je bewust worden van je ego, ook zonder middelen(paddo's oa). Ik ben mij bewust van mijn ego.

Maar misschien is het een idee dit topic te verplaatsen naar het subforum General Chat, aangezien dit niet echt drugs betreft maar een discussie over een bepaalde gedachte. :wink:

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ja, maar hij vindt dat dit de definitie van een paddotrip omschrijft en dat is ook gelijk de essentie van zijn topic. Terwijl de general chat dus niet bedoeld is om over drugsgerelateerde dingen te discusieren... Topic blijft dus gewoon op deze plek staan.

ShadowLSD

Newbie
Heb hetzelfde boek hier liggen.
Moet zeggen dat ik bepaalde stukken ook erg paddo-achtig vind klinken.
Verder in het boek staan een paar oefeningen.
Tijdens het uitvoeren hiervan ervaarde IK een soortgelijk gevoel als onder paddo's.
Ik ga het boek binnekort weer eens lezen, ben maar gegaan tot blz50.

ShadowLSD

Newbie
Je eigen puur concentreren op het Nu. Is 1 van de oefeningen.
Ik merk dat als ik me daar op concentreer ik heel bewust ben van mijn omgeving en waaronder dus ook mijn lichaam.
Staat wel meer in. Nog niet verder gekomen als blz50.

Bol.com staan ook wel goede revieuws over het boek.
Valt onder de noemer : Sprituele verlichting.

hip-hoi

Newbie
Tigg zei:
Leg eens een van deze oefeningen uit, ben wel nieuwsgierig

In plaats van door 'de denker waar te nemen' kun je de gedachtestroom ook doorbreken door je gewoon volkomen te concentreren op het NU. Word je gewoon bewust van het huidige moment.

Oef: Je kunt hier ook in het dagelijks leven mee oefenen door eens aan een routinehandeling, die normaal gesproken alleen een middel is om je doel te bereiken, al je aandacht schenken, zodat het een doel op zich wordt.Je kunt bijvoorbeeld telkens als je de trap in je huis op- of afloopt, aandacht besteden aan elke stap, elke beweging, zelfs aan je ademhaling.Wees helemaal aanwezig.
Als je je handen wast, let dan op alle zintuigelijke prikkels die met het handen wassen gepaard gaan. Het geluid en het gevoel van het water, de beweging van je handen, de geur van de zeep, enz.
Als je in je auto stapt, wacht dan na het dichtdoen van het portier enkele seconden en let op je ademhaling.

Word je bewust van een stil maar sterk gevoel van aanwezigheid.Er is een heel betrouwbaar criterium waarmee je het bepaalde resultaat kunt bepalen: de mate van innerlijke vrede die je voelt.

Dit is de eerste oefening die in het boek staat (de kracht van het nu: in de praktijk)
Klinkt simpel maar dat is het niet.Al te vaak sluipt routine en andere zaken terug in je hoofd.Je moet zeker niet gefrustreerd worden. Want als je merkt dat je aan het 'afdwalen" bent). Ben je terug bewust bezig met het Nu.Oefening baart Kunst zeggen ze en dat is zo.

Goed en ter afsluit een quote van het boek dat ik op een blad heb geschreven en voor mijn bureautje hangt.
Er is in het verleden nooit iets gebeurd, het gebeurde in het Nu.
In de toekomst gebeurt er niets;toekomstige gebeurtenissen vinden plaats in het nu

Loei_koei

Newbie
Vind het geweldig om te zien dat er mensen zijn die zich hiermee bezighouden. Heb er pas geleden een topic over gemaakt bij trip reports.

Het idee is dat je, je bewust wordt van het denken zonder je er telkens in te verliezen. Een gedachte komt voorbij en je merkt hem op. Deze hogere vorm van bewustzijn bereiken betekent het einde van negativiteit.

Berbatov

Bewuste gebruiker
DrippTone zei:
Ik vind de term de denker een beetje verkeerd gekozen, het gaat in deze om het ego wat ik zelf een passender benaming vind. Want wie zegt wat denken is, en of je niet kunt denken met die hogere intelligentie. Volgens mij zijn er een aantal boeken die het allemaal wat beter verwoorden, zelf zal ik er in ieder geval niet aan beginnen.

Je kunt zeker weten je bewust worden van je ego, ook zonder middelen(paddo's oa). Ik ben mij bewust van mijn ego.

Maar misschien is het een idee dit topic te verplaatsen naar het subforum General Chat, aangezien dit niet echt drugs betreft maar een discussie over een bepaalde gedachte. :wink:

Dit gaat niet over het zweverige "ego loslaten" volgens mij. Dit gaat over het rationeel benaderen van emoties, niet over het onderbewustzijn ontdekken.

Loei_koei

Newbie
De Kracht van het Nu gaat wel degelijk over het zweverige ego loslaten. Bij rationeel benaderen van je emoties kan ik me verder niet zoveel voorstellen.

En over dat denken. Je moet je realiseren dat jij niet de denker bent, maar de waarnemer van het denken. Het denken is ook alleen maar een manier om iets dat je al weet te manifesteren. Alles wat je denkt weet je al voor je het denkt.

Ik heb de theorie uit het boek toegepast en kwam ineens in een paddo trip terecht zonder paddo's te hebben gegeten. Ik heb dan ook geen enkele twijfel meer bij Tolles verhaal.

Launched

Experimenterende gebruiker
ShadowLSD zei:
Je eigen puur concentreren op het Nu. Is 1 van de oefeningen.
Ik merk dat als ik me daar op concentreer ik heel bewust ben van mijn omgeving en waaronder dus ook mijn lichaam.

Volgens mij lijkt dit wel een beetje op mindfullness training, daarbij leer je dacht ik o.a je helemaal te concentreren op wat je op dit moment aan het doen bent, bijvoorbeeld je bewust zijn van het zitten op de bureaustoel waar je nu waarschijnlijk op zit. Volgens mij is het daarbij ook de bedoeling dat je meer aandacht besteed aan routine handelingen. Dat zou dan helpen tegen stress geloof ik.

Loei_koei zei:
Ik heb de theorie uit het boek toegepast en kwam ineens in een paddo trip terecht zonder paddo's te hebben gegeten. Ik heb dan ook geen enkele twijfel meer bij Tolles verhaal.

Hoe bedoel je dat precies? Ben wel benieuwd hoe jij zo'n "trip" dan beleefd in vergelijking met een echte paddotrip. Ik neem aan dat je hiermee meer de manier van denken tijdens een trip bedoeld en niet... al die andere effecten die voor mij onbeschrijflijk zijn?

Peace

Loei_koei

Newbie
Ik ga hier niet het hele verhaal neerknallen, dat heb ik hier http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=24812 al gedaan.

En ik bedoel niet de manier van denken. Het vele denken tijdens een paddortrip is alleen maar een versterking van wat normaal zo is. Volgens mij komt dit doordat het ego (deels) wegvalt en je continu op zoek gaat naar nieuwe zaken waarmee je, je kunt identificeren. Een bad trip komt voort uit dit compulsieve denken en is enkel een versterking van de permanente staat van paranoia waar mensen al in verkeren. Je voorspelt vast zelf ook weleens de toekomst of leest iemands gedachten. Op zo'n moment creëer je een illusie, maar omdat mensen zich identificeren met hun gedachten (met de denker) ontstaat er bijvoorbeeld een gebrek aan zelfvertrouwen, een depressie, verveling of in het geval van paddo's een bad trip. Totale overgave aan wat nu zo is (en dit is het enige wat er is), in plaats van te wensen dat het nu er anders uitziet of dat je, je in een conceptuele toekomst bevindt, laat alle negativiteit verdwijnen.

Wat ik ervaarde (duurde van vorige week donderdagavond tot zondagavond, een periode waarin ik 'het' ook een paar keer ben kwijtgeraakt) voelde in ieder opzicht aan als een paddotrip. Of eigenlijk meer een truffeltrip, want visuals waren er niet. Wel leek het zo te zijn alsof ik alles voor het eerst zag. Iedere beweging was vloeiender en alles leek te stralen. In de omgeving was meer detail te zien en objecten vervaagden een beetje met hun achtergrond. Het allerfijnste was nog wel wat Tolle beschrijft als "the joy of being". Aan geen enkel moment viel ook maar iets toe te voegen en het enige verlangen wat ik maar niet uit kon schakelen was het verlangen om de ervaring met anderen te delen. Er gingen heerlijke sensaties, als kleine orgasmes, overal door mijn lichaam. Alles werd ook zo interessant en ik leek oneindige inspiratie te hebben. Klinkt al bij al toch wel een beetje als paddo's denk ik zo. :) Realiseer je ook dat de ik van dit verhaal de ik is die wij allemaal en al het andere gemeen hebben. Het pure bewustzijn waaruit alles voortkomt.

Heb net een boekje uit dat over ditzelfde onderwerp gaat: Ontwaken in de Droom van Leo Hartong. Moet zeggen dat het wel helder beschreven wordt, dus mss is het wat voor de mensen die hierin geïnteresseerd zijn.

ilyas

Bewuste gebruiker
Op je rug gaan liggen met instrumentale muziek op helpt ook heel goed. Sluit je ogen en luister naar de muziek. Niet in zijn geheel maar naar de noten, denk niet aan de vorige te denken, en ook niet aan wat er komt. Want dan kleef je er een betekenis op. Laat elke noot tot je komen en voel wat het teweeg brengt, zonder een betekenis te geven. Na een tijd vervaagd alles, dan beland je in een soort van andere dimensie. Er is niets, maar toch blijft het bewustzijn. Geen gedachten, enkel jezelf en je lichaam.

Een heerlijk gevoel, maar het lukt niet altijd. Soms eindigt het ook in slapen bij mij. Wrs omdat ik plat lig en slaperig ben.

Nebuhs

Newbie
Ik heb afgelopen zomer meegedaan aan een stilteretraite van 5 dagen met veel mediteren en als uitgangspunt in het nu leven, en voelde tijdens die retraite ook vergelijkbare dingen als met een paddotrip. Hierbij bedoel ik het diepe gevoel van geluk/euforie/liefde.

Ik heb het boek "leven in het nu" (nog) niet gelezen maar ik denk dat je tijdens een paddotrip via een shortcut naar een hogerbewustzijnsniveau gaat. En dat bewustzijn kun je denk ik ook bereiken dmv te mediteren en/of bewust in het nu te leven.

hip-hoi

Newbie
Launched zei:
ShadowLSD zei:
J
Volgens mij lijkt dit wel een beetje op mindfullness training, daarbij leer je dacht ik o.a je helemaal te concentreren op wat je op dit moment aan het doen bent, bijvoorbeeld je bewust zijn van het zitten op de bureaustoel waar je nu waarschijnlijk op zit. Volgens mij is het daarbij ook de bedoeling dat je meer aandacht besteed aan routine handelingen. Dat zou dan helpen tegen stress geloof ik.

voor mij is mindfulness een manier om....geld uit je zakken te slaan.
tolle verdient er ook wel zijn geld mee maar zonder obsene boeken als "mindfull eten"
"mindful opvoeden, enz
tolle laat het je ook zelf "ontdekken" hij wijst je het pad aan
bij mindfulness tonen ze je iedere tegel
ieder mens is uniek en heeft een eigen gebruiksaanwijzing
met gevolg dat je zelf je, jezelf eigen richting heeft

herbal criminal

Experimenterende gebruiker
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan,(denken) is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Bovenaan