Black Metal

PatrickBateman

Bewuste gebruiker
Ik heb er 'vroeger' héél intensief naar geluisterd, maar de interesse is sinds een jaar of twee stapsgewijs weggeëbd. Heb mezelf beziggehouden met een platenmaatschappijtje, paar dingetjes uitgebracht (een LP, een CD, een 7" EP, wat shirts), maar ik heb daar nu geen tijd, geld en interesse meer voor. Ik werkte een poos full time, nu studeer ik weer en werk ik part-time, er zijn gewoon andere dingen die de prioriteit genieten. Ook ben ik qua muziek wat meer teruggegaan naar m'n roots, aangezien ik min of meer ben opgegroeid met gitaarmuziek uit de 60's en 70's. Ik merk dat ik toch veel meer met deze muziek kan en dat verreweg de meeste black metal me eigenlijk niet meer te bieden heeft wat ik zoek in muziek.

Ik hou eigenlijk ook niet meer bij wat er allemaal gebeurt in de 'scene'. Zo nu en dan zet ik nog weleens een plaatje op, maar dat is het eigenlijk ook wel. Enkele releases die ik nog graag draai:

Lugubrum - De Totem
Bloodline - Werewolf Training
Mysticum - In The Streams of Inferno
S.V.E.S.T. - Urfaust
Altar of Perversion - From Dead Temples... Towards The Ast'ral Path
Antaeus - CYFAWS
Necros Christos - Triune Impurity Rites (oké, death metal)
Malign - Divine Facing 10"

PatrickBateman

Bewuste gebruiker
Hehe, bedankt.

Vooral die Urfaust plaat, ja. Het is een ontzettende brok lawaai, kostte me wel enkele luisterbeurten om wat orde in de chaos te scheppen en erin te komen, inmiddels kan ik wel zeggen dat het één van mijn favoriete black metal releases is, en een van de weinigen die ik nog met grote regelmaat draai. De Death To Macrocosm demo is ook goed, stukken toegankelijker ook, die heeft niet zo'n schelle sound. Van de Scarification Of Soul demo ben ik iets minder gecharmeerd, die is wat 'gewoontjes', hoewel ook die verre van slecht is.

Onlangs is er weer nieuw materiaal van S.V.E.S.T. uitgekomen, en wel in de vorm van een split-LP met Deathspell Omega, waarvan het materiaal van beide bands ook afzonderlijk op MCD is uitgebracht. Ondanks het feit dat ik met het nieuwe Deathspell Omega niets kan, denk ik dat ik die split nog wel in huis haal.

Verder hoort Ildjarn uiteraard ook een eervolle vermelding te krijgen in het lijstje, en dan met name de albums "Forest Poetry" en "Strength & Anger". Toch is er in dat kringetje aardig wat kwaliteit te bespeuren, een reden dat ik me er minder mee bezig houd dan voorheen is omdat ik wil voorkomen dat ik me zo stoor aan het gehalte van middelmatigheid en talentloze zooi die het vooral van een 'imagootje' moet hebben dat ik er een afkeer voor ontwikkel.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
PatrickBateman zei:
Onlangs is er weer nieuw materiaal van S.V.E.S.T. uitgekomen, en wel in de vorm van een split-LP met Deathspell Omega, waarvan het materiaal van beide bands ook afzonderlijk op MCD is uitgebracht. Ondanks het feit dat ik met het nieuwe Deathspell Omega niets kan, denk ik dat ik die split nog wel in huis haal.

Damn. Hebben !! :rock:

drain bamage

Badass junkie
deze vind ik nog steeds heerlijk:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nMJxGhIh8SE&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/nMJxGhIh8SE&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
:tearsofjoy: get's me everytime :tearsofjoy:

Sgt.Stedenko

Experimenterende gebruiker
PatrickBateman zei:
Ik heb er 'vroeger' héél intensief naar geluisterd, maar de interesse is sinds een jaar of twee stapsgewijs weggeëbd. Heb mezelf beziggehouden met een platenmaatschappijtje, paar dingetjes uitgebracht (een LP, een CD, een 7" EP, wat shirts), maar ik heb daar nu geen tijd, geld en interesse meer voor. Ik werkte een poos full time, nu studeer ik weer en werk ik part-time, er zijn gewoon andere dingen die de prioriteit genieten. Ook ben ik qua muziek wat meer teruggegaan naar m'n roots, aangezien ik min of meer ben opgegroeid met gitaarmuziek uit de 60's en 70's. Ik merk dat ik toch veel meer met deze muziek kan en dat verreweg de meeste black metal me eigenlijk niet meer te bieden heeft wat ik zoek in muziek.

Ik hou eigenlijk ook niet meer bij wat er allemaal gebeurt in de 'scene'. Zo nu en dan zet ik nog weleens een plaatje op, maar dat is het eigenlijk ook wel. Enkele releases die ik nog graag draai:

Lugubrum - De Totem
Bloodline - Werewolf Training
Mysticum - In The Streams of Inferno
S.V.E.S.T. - Urfaust
Altar of Perversion - From Dead Temples... Towards The Ast'ral Path
Antaeus - CYFAWS
Necros Christos - Triune Impurity Rites (oké, death metal)
Malign - Divine Facing 10"

lol lugubrum :P bestaan die nog?

drain bamage

Badass junkie
cronos zei:
http://nl.youtube.com/watch?v=YAsq-_qOQLw
VENOM :rock: THE FIRST BLACK METAL BAND IN THE WORLD :rock:

:rock: :rockband: :rock:

bullshit, zij hebben de term "black metal" zeg maar uitgevonden hun muziek was gewoon NWOBHM, of te wel, new wave of british heavy metal
:rock:

cronos

Wijs gebruiker
drain bamage zei:
cronos zei:
http://nl.youtube.com/watch?v=YAsq-_qOQLw
VENOM :rock: THE FIRST BLACK METAL BAND IN THE WORLD :rock:

:rock: :rockband: :rock:

bullshit, zij hebben de term "black metal" zeg maar uitgevonden hun muziek was gewoon NWOBHM, of te wel, new wave of british heavy metal
:rock:

bullshit??? ik weet best wat NWOBHM zonder jou uitleg :tearsofjoy: iron maiden,tygers of pan tang,jaguar,diamond head,...is NWOBHM !!!leer eerst maar wat beter de hardrockgeschiedenis!!! :tearsofjoy: :rockband: :rock:

cronos

Wijs gebruiker
Venom is een invloedrijke thrashmetal- en crustpunkband uit Engeland gevormd in 1979. Ze zijn tevens pionier in het blackmetalgenre en hebben invloed gehad op death metal en op bands als Mayhem, Drop Dead, Hellhammer, Slayer, Slipknot, Testament, Morbid Angel, Megadeth en Metallica. Hoewel hun muziek geassiocieerd wordt met NWOBHM en thrash metal wordt Venom tot black metal gerekend vanwege lyrics die gaan over satanisme, hel en andere "zwarte" onderwerpen en schellere vocalen (beïnvloed door crust punk). Hun eerste 2 albums, Welcome to Hell en Black Metal waren de sleutel tot black metal. Overigens is de band zelf niet anti-christelijk ondanks de anti-christelijke teksten, daarom zou men hun muziek ook kunnen definiëren als shockrock. :rock: :rock: :rock:

drain bamage

Badass junkie
ja, in de bijbel staan ook teksten over satan en beëlzebub maar dat betekent ook niet gelijk dat de bijbel bm is! :grin:

wel een coole band, dat wel howel ik niet ben overtuigd van het feit dat ze "black metal" zijn en zeker niet het black metal wat we heden ten dage kennen :)

cronos

Wijs gebruiker
drain bamage zei:
ja, in de bijbel staan ook teksten over satan en beëlzebub maar dat betekent ook niet gelijk dat de bijbel bm is! :grin:

wel een coole band, dat wel howel ik niet ben overtuigd van het feit dat ze "black metal" zijn en zeker niet het black metal wat we heden ten dage kennen :)

ik versta je best hoor,van mij is het net andersom omdat venom van mijn tijd is...en als ik nu naar de hedendaagse blackmetal luister,denk ik in mijn eigen...is dat black metal? jezus(beter gezegd satan :rolleyes: :tearsofjoy: ),die black metal is nogal veranderd... :tearsofjoy: ,nu laten we zeggen dat we allebei gelijk hebben brain damage :wink:

nu je de bijbel citeert,ik heb nog gehoord dat er een black bible bestaat,maar of dat waar is weet ik niet :rolleyes:

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Eergisteren mochten we openen voor Saturnalia Temple, Herectic, The Devil's Blood en Darkened Nocturnal Slaughtercult, en wat was dat vet zeg ! :rock:
Goed om te zien dat er nog steeds innovatie bestaat in dit genre.

ZI09

Bewuste gebruiker
Oeh, BM, heb ik ook nog wel veel geluisterd. Tegenwoordig minder.
Voornamelijk heel veel Immortal, Burzum en Bathory. En verder nog wel een hele lijst standaard BM bands, dat hoef ik allemaal niet te noemen, het spul dat iedereen hier wel kent.
Burzum vond ik zelf erg appart omdat het een of andere magische sfeer bevatte hier en daar wat ik nergens anders gespot had.
Bathory kan ik niet verklaren, dat kwam ik ineens tegen en was ik gewoon helemaal verkocht aan.
En Immortal is gewoon gaaf. Lekker beuken tot en met. Vanaf Pure Holocaust tot en met Sons of Northern Darkness alles veel geluisterd. (Diabolic Fullmoon Mysticism heb ik opzich ook, maar die vond ik minder interessant)

Een jaar of een tweede terug is de passie ervoor wel een beetje gestopt. Het staat hier absoluut nog wel op, maar ik zoek niets nieuws meer op. Ik begin het wel een beetje allemaal "1 pot nat" te vinden, in grote lijnen dan wel. Maar dat geld overigens voor de meeste metal.

Recent nog wel Mysticum geluisterd, omdat het ergens onder "psychadelische BM" scheen te vallen. En dat beviel wel dus.

ZI09

Bewuste gebruiker
Wat anders.
Ik zie redelijk veel blekkies (als ik het zo maar even mag noemen^^) overstappen van black metal naar doom, naar stoner, naar psychadelica en van daar naar electronica.

Voor meerdere mensen hier óók van toepassing?
(bij mij opzich wel, hoewel stoner weinig geluisterd is)
En zo ja: iemand ene verklaring voor dit gene, wat me een vaste rit lijkt?

azgaza

Badass junkie
ZI09 zei:
Wat anders.
Ik zie redelijk veel blekkies (als ik het zo maar even mag noemen^^) overstappen van black metal naar doom, naar stoner, naar psychadelica en van daar naar electronica.

Voor meerdere mensen hier óók van toepassing?
(bij mij opzich wel, hoewel stoner weinig geluisterd is)
En zo ja: iemand ene verklaring voor dit gene, wat me een vaste rit lijkt?

Bij mij niet met zo'n verloop, ging recht van black metal naar dark psy trance maar metal blijft ook wel heeel vet.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Mij ook niet, hoewel ik me wel in al die genoemde genre's goed kan vinden.

Anaal Nathrakh deed het goed op de comedown van de LSD tijdje terug.

En tof dat dit topic hier een klein succesje is :)

drain bamage

Badass junkie
The Vision Bleak:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/p9b6FGEujsc&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/p9b6FGEujsc&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

OnderDeEik

Wijs gebruiker
Een aanradertje, alhoewel het allemaal niet zo heel erg binnen standaard blekkie spul valt: Gnaw Their Tongues
Een mengeling van Black Metal, Funeral Doom, Noise, Ambient en watdannog... Klinkt weer heerlijk pretentieus allemaal maar in dit geval wel geweldig uitgevoerd. Wat een gruwelijke portie zwartgalligheid druipt hier toch vanaf.
http://www.myspace.com/gnawtheirtongues
check vooral Eschatological Scatology en Blood Spills Out Of Everything

buzzrider

Wijs gebruiker
Blaf me nu niet af omdat ik het vraag, maar wat vinden jullie zo aantrekkelijk aan die muziek?
Ik vind het gewoon een hoop demonisch geroep :) maar dit is dan weer gewoon mijn mening. Maar ik ben benieuwd naar de mening van de kenners.

ZI09

Bewuste gebruiker
Ik houd van "aparte" muziek.
Ik houd van snelle muziek.
Ik houd van duistere sfeertjes in muziek.
Ik houd van beukenede snelle beats.

En dat zijn dingen in Black Metal die ik tof vind. Eveens voldoet ook Dark Psytrance aan deze omschrijving, wat ik ook tof vind.

En waarom de ene band wel en de andere niet kan ik ook niet altijd uitleggen. Bij sommige dingen die je hoort heb je gewoon zoiets van "ja leuk" en bij sommige niet.

OnderDeEik

Wijs gebruiker
De sfeer kan flink meeslepend zijn, duister of niet.
Niet alles op aarde is mooi :wink:

Ik heb qua een muziek een erg brede smaak en veel dingen hebben zo hun eigen charme.

ZI09

Bewuste gebruiker
buzzrider zei:
ZI09 zei:
Ik dacht al zoiets in die aard.

Eigenlijk is je vraag ook net zo cliché als het stukje wat je erbij typt "demonisch geschreeuw

Het lijkt echt dat veel mensen gewoon nooit verder luisteren dan vocalen.

drain bamage

Badass junkie
buzzrider zei:
Blaf me nu niet af omdat ik het vraag, maar wat vinden jullie zo aantrekkelijk aan die muziek?
Ik vind het gewoon een hoop demonisch geroep :) maar dit is dan weer gewoon mijn mening. Maar ik ben benieuwd naar de mening van de kenners.

het klinkt stom maar soms is het ook gewoon fijn om een bep. soort muziek te luisteren die de meeste mensen maar als bagger en herrie kwalificeren, lekker recalcitrant zijn :P

doom :hearteyes: vind ik toch wel wat vetter dan black

buzzrider

Wijs gebruiker
ZI09 zei:
buzzrider zei:
ZI09 zei:
Ik dacht al zoiets in die aard.

Eigenlijk is je vraag ook net zo cliché als het stukje wat je erbij typt "demonisch geschreeuw

Het lijkt echt dat veel mensen gewoon nooit verder luisteren dan vocalen.
Ja, dit kan wel maar ipv die muziek definitief te bestempelen als belachelijk probeer ik eerst te begrijpen wat de kenners er zo goed aan vinden. Ik hoor ook wel wat voor talent die gitaristen enzo hebben om op zo'n tempo te kunnen spelen.

cronos

Wijs gebruiker
drain bamage zei:
buzzrider zei:

het klinkt stom maar soms is het ook gewoon fijn om een bep. soort muziek te luisteren die de meeste mensen maar als bagger en herrie kwalificeren, lekker recalcitrant zijn :P

doom :hearteyes: vind ik toch wel wat vetter dan black

tjeins dat muziek valt nog redelijk mee,alhoewel ik liever een andere zanger had gehoord.
brain damaged,kan je eens enkele doomgroepen noemen?
dank u bij voorbaat!

drain bamage

Badass junkie
^ here we go :) :
Paradise Lost, die laatste plaat van hun is echt fuckin vet :rock:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/bWTKnuvKbC4&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/bWTKnuvKbC4&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

en Septic Flesh vind ik echt de bom, beste metal plaat van '08 Communion: dit nummer vind ik echt stoer :rock: , wel de tekst erbij pakken, die zijn ook bruut
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/QZZPryle_eY&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/QZZPryle_eY&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Lyrics: http://darklyrics.com/lyrics/septicfles ... ion.html#1

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
buzzrider zei:

Black Metal roept gevoelens op van grootsheid, van macht, van mysterie en diepe duisternis. Ik ben nog geen muzieksoort tegengekomen die hetzelfde in me losmaakt als razende black metal.
Vooral als het nog eens episch randje heeft, zoals Keep of Kalessin - Armada, dan kan ik in mijn huiskamertje flink de beest uithangen :)

cuber3

Experimenterende gebruiker
Ben de laatste tijd meer en meer black metal gaan luisteren.
Ik luister eigenlijk wel zowat alles binnen metal, van '70s en '80s heavy metal tot folk/pagan metal, doom en power metal, etc. Het enige waar ik tot nu toe niet echt naar luister is thrash en death.
Luister ook wel wat andere dingen buiten metal, vb neofolk, johnny cash, hardrock, etc.

Het is vrij moeilijk om uit te leggen wat er nu net zo goed aan is.
Persoonlijk doen bands als Immortal enzo me weinig, ik hou eerder van de wat meer atmosferische variant.
En ik kan Urfaust beamen, echt een superband, heel uniek.
Hun laatste drei rituale jenseits des kosmos vond ik echt geweldig.
Verder zijn mijn favo bands Taake, Peste Noire, Negura Bunget, etc.
Maar veel dingen waar ik naar luister hebben wat invloeden van overal, niet strikt black metal alleen.
Denk vb aan bands als Windir, Agalloch (black/doom/folk/post-rock, een van mijn favo bands aller tijden!), Paysage d'Hiver en Darkspace (ambient black metal), en Ancient Rites (vermeld op pagina #1).

Maarja, zoals ik al zei, in black metal gaat het me vooral om wat het je laat voelen, je inleven in een bepaalde sfeer, etc.
Daarbuiten luister ik af en toe ook wel rechttoe-rechtaan black metal zoals Carpathian Forest, Tsjuder, gewoon voor de snel -en heavyheid (is dat een woord?)

leppeh

Bewuste gebruiker
Om naast de hier al vaker genoemde Scandinavische groepen ook de zuidelijkere bands wat aandacht te geven:

Aborym - Generator

http://nl.youtube.com/watch?v=V5VcramWqI8

Italiaans als ik me niet vergis. Knalt wel lekker :)

Rotting Christ - The Sign of Prime Creation

http://nl.youtube.com/watch?v=eORL3FtNsh8

Zeg wat je wil over Rotting Christ, dit vind ik toch best vet klinken! Jammer dat het vrij tam klinkt op youtube, gewoon in de cd-speler op de speakers klinkt ie machtiger.

Niet uit het zuiden maar wel sterk en nog niet genoemd:
Tidfall
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=132841759
Vooral Nucleus vind mooi!

Anaal Nathrakh:
http://nl.youtube.com/watch?v=wdhsKktY8X4
Met als bonus beelden van 28 days later :)

drain bamage

Badass junkie
buzzrider zei:

ik heb er nog 1, aangezien ik ook van klassieke muziek hou, het erg bombastische muziek, zoals RSW al zei: het is groots, als ik naar britney spears of welk ander 16-jarig popsletje dan ook luister komt die atmosfeer in geen 100 jaar naar boven bij mij

tijd voor Dissection:
[youtube]<object%20width="425"%20height="344"><param%20name="movie"%20value="http://www.youtube.com/v/_Xn3BnYaFSk&hl=nl&fs=1"></param><param%20name="allowFullScreen"%20value="true"></param><param%20name="allowscriptaccess"%20value="always"></param><embed%20src="http://www.youtube.com/v/_Xn3BnYaFSk&hl=nl&fs=1"%20type="application/x-shockwave-flash"%20allowscriptaccess="always"%20allowfullscreen="true"%20width="425"%20height="344"></embed></object>[/youtube]

Bovenaan