Bloedgever

Flipkip

Newbie
Vanaf ik 18 geworden ben twee jaar geleden ga ik 3 à 4 maal per jaar als vrijwilliger bloed geven. Sinds een paar maanden gebruik ik af en toe drugs in het weekend, en mijn vraag is nu, mag ik dan nog bloed gaan geven? Het gaat om een xtc-pilletje in het weekend, soms een lijntje speed of coke.

Rain

Bewuste gebruiker
Ja en Nee. Het ligt aan de tijd tussen het gebruik en bloedgeven. Elke drugs zit weer voor een andere bepaalde tijd in je bloed..

caatje

Badass junkie
Het bloed wat je hebt afgestaan wordt toch gecontroleerd. Het enige wat ze er mee doen als blijkt dat er dingen in zitten die er niet in horen is vernietigen.

cadou

Belezen gebruiker
Misschien wel heel knullig van mij, maar waarom eigenlijk?
Als ik half lig dood te gaan op de ehbo post in het ziekenhuis na een zwaar ongeluk wil ik wel bloed van iemand die 1 keer in de maand een pilletje slikt, de bloedgever leeft toch ook nog gewoon? Als ik maar bloed heb zodat er tenminste zuurstof in me'n hoofd komt, de zuurstof opname is toch niet minder? Of zou mijn lichaam dat (besmette) bloed afstoten?
Bloeddonoren mogen toch ook wel drinken/roken?

Flipkip

Newbie
Ik heb zelf nog wat opzoekwerk verricht (had ik misschien voor het posten ook kunnen doen, sorry :) ) en heb gevonden dat zowel xtc, cocaïne als amfetamines tot maximaal 72uur na gebruik nog terug te vinden zijn in je bloed.

Mac...

Badass junkie
laan zei:
Ja en Nee. Het ligt aan de tijd tussen het gebruik en bloedgeven. Elke drugs zit weer voor een andere bepaalde tijd in je bloed..

Is dit je ethische mening of is dit wat ze voorschrijven.
Op een vragenlijst die je invult voor je bloed gaat geven, vragen ze je of je in het afgelopen drugs gesnoven hebt. Ik neem aan dat wanneer dit het geval is ze je geen bloed laten geven. Waarom durf ik niet te zeggen. Maar zal vast iets met het snuiven te maken hebben iig, of dit mss extra risico's met zich mee draagt.
Mja als je niks zegt zullen ze er ook niet zo snel achter komen, tenzij je natuurlijk te kort ervoor nog gepakt hebt.

neti

Badass junkie
hoe krijg je het in je botte verstand om bloed te geven als dr drugs in zit... niet aan beginnen zou ik zeggen.... bloedgeven doe je voor de goede zaak, t moet veilig zijn dus

Flipkip

Newbie
Ik heb dan ook nog geen bloed gegeven sinds ik begonnen ben met drugs te gebruiken. Het was de twee jaar ervoor dat ik het deed, en ik vroeg me gewoon af of het nu nog steeds mogelijk is.

Bovenaan