Blowen en autorijden ?

Dix

Newbie
Hallo dan !!

Ik denk en weet dat ik zeker niet de enige ben die wel eens (beetje) stoned achter het stuur zit.
Tuurlijk chill ik met mijn vrienden bij het bos, smokend, muziek en lekker warm in de auto.
Zelf nooit problemen mee gehad (qua rijden) en ook 2 schadevrije (wel stoonde) jaren op de scooter.

Maar mag dit?
Hoe zit dit, wat gebeurd er als ik wordt aangehouden?
Wat mag wel (stil staan+blowen, blowende passagiers??)
en
wat mag niet (rijden+blowen, stilstaan+blowen)

En dat over de THC-blaastest, is dat allemaal echt waar ?

Wie heeft er ervaringen/bekeuringen etc?

Bedankt !! :smoke:

Dix

Newbie
Dit leest ik trouwens net :

Uit ’n alcoholcontrole blijkt dat u te veel op hebt achter ’t stuur? Dan wil minister Peijs dat u vanaf 2009 (ook) ’n drugstest ondergaat.

2009 pas

Play_bunny

Wijs gebruiker
Het mag niet officieel.
Rijden onder invloed is strafbaar, en dan bedoelen ze niet alleen alcohol.
Je kan het trouwens ruiken of iemand geblowt heeft ja of nee. De lucht gaat namelijk in je kleding en je huid zitten.
Als passagier maakt het niet zo heel veel uit, als je niet in de auto blowt, aangezien de bestuurder dan ook dingen inademt. Het wordt dan ook lastiger om te bewijzen dat je niks gedaan hebt, aangezien de lucht in de auto hangt en in je kleren zit.

Dix zei:
Uit ’n alcoholcontrole blijkt dat u te veel op hebt achter ’t stuur? Dan wil minister Peijs dat u vanaf 2009 (ook) ’n drugstest ondergaat.

Drugstest pas in 2009? dan gaan er nog veel doden vallen. Wel een beetje erg laat trouwens. Je zou toch zeggen dat dat eerder kan.

caatje

Badass junkie
Drugs en medicijnen

Het is verboden een voertuig te besturen terwijl u onder zodanige invloed bent van een stof, (bijvoorbeeld alcohol, medicijnen of drugs) die de rijvaardigheid zodanig vermindert, dat u niet tot besturen in staat bent. Dit staat in artikel 8 van de Wegenverkeerswet 1994.
Voor het gebruik van drugs in het verkeer is een aanscherping van de wet in voorbereiding. Het wachten is echter op een betrouwbare test voor controle op het gebruik van drugs.
Bij medicijnen staat, wanneer het aan de orde is, meestal op het etiket de waarschuwing dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden.

bron

rocka

Experimenterende gebruiker
Dix zei:
Dit leest ik trouwens net :

2009 pas

Krijg je dan als je word aangehouden een bloedprik ofso? of hoe willen ze dat dan doen?

Bal0n

Badass junkie
Als jij wordt aangehouden en de politie verdenkt je ervan dat je iets hebt gebruikt (anders dan alcohol wat ter plaatse gecontroleerd kan worden), dan hebben zij het recht om je mee te nemen naar het bureau om een test af te leggen.

En het is dus weldegelijk strafbaar.

JewCookie

Wijs gebruiker
Bal0n zei:
Als jij wordt aangehouden en de politie verdenkt je ervan dat je iets hebt gebruikt (anders dan alcohol wat ter plaatse gecontroleerd kan worden), dan hebben zij het recht om je mee te nemen naar het bureau om een test af te leggen.

En het is dus weldegelijk strafbaar.

hehe ik wou het net zeggen :mrgreen: :wave:

zommes

Badass junkie
Ze kunnen op speeksel checken of je geblowd hebt, alleen die tests worden niet echt gebruikt in de praktijk.

Maar er vallen ook amper verkeersdoden waarbij de veroorzaker oiv cannabis was, itt alcohol.

Mindtravel

Experimenterende gebruiker
Niet alleen jij mag niet blowen achter het stuur, ook de mensen die bij jou in de auto zitten mogen in de auto niet blowen, ze bevinden zich wel in een prive eigendom, maar tegelijkertijd ook op de openbare weg, heb hier een keer 180 euro boete voor ontvangen, ik zei: ,,Maar ik zit toch achterin!". Meneer de agent zei: ,,Dat zie ik toch ook wel!".

Heel veel mensen blowen achter het stuur, of gaan stoned achter het stuur zitten, natuurlijk is dit (in sommige gevallen) minder erg dan aangeschoten/dronken achter het stuur, maar je moet het ook niet onderschatten. Jouw reactievermogen en inschattingsvermogen zijn beide lager dan normaal.

Ook ben ik het niet helemaal eens met zommes, want mensen die een ongeluk of zelfs dodelijk ongeluk hebben veroorzaakt worden enkel gecontroleerd op alcohol, dus cannabis resultaten komen daar niet uit, dus kan je in principe niet weten dat het weinig verkeersongelukken/doden veroorzaken. Toch denk ik persoonlijk uit ervaring dat er wel wat minder ongelukken worden veroorzaakt door cannabisgebruik, maar dat het zeer zeker niet veilig is.

Dix

Newbie
Oke duidelijk, blowen en autorijden mag niet.

Maar dat betekend niet dat ik het niet meer ga doen..
Iemand tips om onder een boete uit te komen?? :grin:

qinn

Bewuste gebruiker
Dix zei:
Oke duidelijk, blowen en autorijden mag niet.

Maar dat betekend niet dat ik het niet meer ga doen..
Iemand tips om onder een boete uit te komen?? :grin:

Zeg dat je duizelig bent en lang niks hebt gegeten. :grin:

Dix

Newbie
Weet iemand hoe hoog de boete´s zijn voor stoned achter stuur/blowen in auto.
Moet ik me nou zorgen gaan maken en alleen ergens chillen waar noooooooooit politie komt of moet ik gewoon een klein beetje opletten?

Later

davie

Wijs gebruiker
caatje zei:
Drugs en medicijnen

Het is verboden een voertuig te besturen terwijl u onder zodanige invloed bent van een stof, (bijvoorbeeld alcohol, medicijnen of drugs) die de rijvaardigheid zodanig vermindert, dat u niet tot besturen in staat bent. Dit staat in artikel 8 van de Wegenverkeerswet 1994.
Voor het gebruik van drugs in het verkeer is een aanscherping van de wet in voorbereiding. Het wachten is echter op een betrouwbare test voor controle op het gebruik van drugs.
Bij medicijnen staat, wanneer het aan de orde is, meestal op het etiket de waarschuwing dat het de rijvaardigheid kan beïnvloeden.

bron

Wie of wat kan bepalen dat IK niet tot besturen in staat ben. Ik ben nog niet zo'n test tegengekomen die dat aangeeft. Ze zijn wel vollop bezig om een drugstest te maken. Leg een jointpack in de auto. Als er controle is dan stop je hem gelijk daarin. Raam open en zoveel ruiken ze niet.

Pommetje H.

Bewuste gebruiker
Ik weet zeker dat ik niet kan autorijden met een jointje achter mijn kiezen..
Autorijden met speed gaat prima, mits je niet zoveel hebt gesnoven dat je hyper wordt.. dat heb ik een keer gehad, dat is eng..

Maar autorijden met speed is heel relaxed vooral 's nachts als er geen kip op de weg is.
En wat scheelt (is bij mij het geval tenminste): je hebt het gevoel dat je heel erg hard gaat, ook al rijd je gewoon de maximum snelheid..

Maar volgens mij ging het hier over blowen... :flushed:

Jeller

Badass junkie
zommes zei:
Ze kunnen op speeksel checken of je geblowd hebt, alleen die tests worden niet echt gebruikt in de praktijk.

Maar er vallen ook amper verkeersdoden waarbij de veroorzaker oiv cannabis was, itt alcohol.
idd, kans op ongeval is wel groter, maar kdacht 1.8 keer zo groot en bij alcohol is dat 8.5 keer zo groot, al ligt dat wss wel aan de dosissen..

de combinatie van de twee achter het stuur is wel hel gevaarlijk

Osi`

Bewuste gebruiker
Bwa, wrm zou da nie kunne, kdoen da geregeld me m'n broer same, stoned achter den otto zitten. Gewoon een klein beetje fatsoenlijk opletten en als je gaat parkeren altijd heel goed opletten wie er afkomt.
En rijden is zowiezo veiliger dan je een jointje gaat rollen opd e parkeerplaats. Zie je een combi flikke naderen, steekte toch gewoon uw joint weg ofzo hé, en pak ne safke in je mond ofzo? :)

Zowiezo noit problemen gehad

ADMIN edit: Probeer eens gewoon ABN te typen.

Bal0n

Badass junkie
Jeller zei:
zommes zei:

idd, kans op ongeval is wel groter, maar kdacht 1.8 keer zo groot en bij alcohol is dat 8.5 keer zo groot, al ligt dat wss wel aan de dosissen..

de combinatie van de twee achter het stuur is wel hel gevaarlijk

Oh dat klinkt wel interessant, waarh eb je die cijfers vandaan?

Lana

Wijs gebruiker
Ik rij ook auto als ik geblowd heb, of met jointje in m´n handen.
Nog nooit problemen mee gehad.
Ik weet ook niet wat er voor staat als je gepakt wordt. Ik zorg altijd wel dat ik me goed aan de verkeersregels hou als ik wat op heb, dan val je niet zo op. En verder kwestie van geluk hebben.

Bal0n

Badass junkie
Ik snap het niet, het is toch gruwelijk stom om te rijden onder invloed? Stel je rijdt goed onder invloed (je zal nooit zo goed rijden als wanneer je nuchter bent, dat moet je toegeven?) en je rijdt een keer een klein kind aan?

Ik weet ook wel dat ik kan rijden na 5 bier, maar dat doe ik niet, puur vanwege het feit dat mocht ik een ongeluk veroorzaken dat het helemaal aan mezelf te danken is.

Word wakker mensen, dit is toch van den zotten? Om het maar even begrijpelijk te houden voor onze zuiderburen.

cadou

Belezen gebruiker
Snap ook niet waarom mensen stoned achter het stuur gaan zitten, het getuigd van erg weinig verantwoordelijkheidsgevoel naar anderen toe. Onder alcohol worden mensen overmoedig achter het stuur en veroorzaken vaak zelf een ongeval. Blowende bestuurders hebben absoluut ook veel minder reactievermogen maar krijgen minder vaak een ongeluk omdat ze rustiger aan doen op de weg, dan is er al een andere idioot nodig die niet helemaal volgens de regeltjes rijdt wil er een ongeluk ontstaan. Bij onverwachte situaties gaan blowers vaak de fout in. Niet doen dus!

davie

Wijs gebruiker
Maakt niet zoveel uit om te blowen in de auto of stoned achter het stuur te zitten als je maar oplet. In England was een onderzoek waarbij juist bleek dat mensen beter rijden na het blowen. Niet te veel natuurlijk, maar gewoon dat je wel stoned bent. Ook al ben je de beste chauffeur het hoeft niet altijd aan jezelf te liggen om een ongeluk te krijgen.

^_^

Bewuste gebruiker
Echt geen probleem voor mij, ik rij dan meestal wel als een oma maarja boeiend ik zie alles nog goed en pas snelheid aan op me reactie. Vind alcohol wel wat gevaarlijker.

Lana

Wijs gebruiker
Nou.. Het ligt er denk echt maar net aan watvoor persoon je bent en wat de uitwerking is van je blow.
Ik ben van nature best een opgefokte in m´n hoofd, ongeduldig, druk. Niet van buiten, maar van binnen in m´n hoofd.
100 gedachten waar ik me mee bezig hou.
En van een blowtje krijg ik meer inzicht en hou ik me alleen met het rijden bezig ipv met de dingen die zich in m´n hoofd afspelen.
Ik kan echt zeggen, dat ik heel veilig autorij met een jointje op.
Drank is een ander verhaal, daar word je overmoedig van.
Er zijn ook maar zat mensen die rijden met tranquilizers op. Tja, wat zouden we daar dan van moeten vinden eigenlijk... De ene persoon kan het misschien goed handelen, terwijl de ander maar beter op z´n nest kan gaan liggen.

Jelle Snel

Belezen gebruiker
best te doen hoor...bij mij gelukig nog geen verkeerde dingen geburd....alcohol vind ik in mijn opzicht veel fouter. Natuurlijk moet je geheel nuchter zijn maar alcohol vind ik zeker gevaarlijker

Play_bunny

Wijs gebruiker
Volgens mij kun je hier net zo veel argumenten aandragen waarom je gewoon niet moet rijden als je geblowd hebt, maar het heeft weinig nut.

Ik denk dat negen van de tien het pas gaan inzien als ze een kind hebben aangereden ofzo.

Tja, ze zullen zelf met het schuldgevoel moeten leven dat het waarschijnlijk niet gebeurt zou zijn als ze nuchter waren.

davie

Wijs gebruiker
Volgens mij is er geen test die iets kan meten. Maar volgens mij komt er wel zo'n test, alleen wanneer weet ik niet. Als je tot 5 gram bij je hebt is het wel strafbaar, maar zal er geen vervolging zijn. Ze zullen het hooguit in beslag nemen.

Als je met de auto ergens stil staat en een joint rookt (in het openbaar) kan je een boete krijgen van ongeveer € 130 geloof ik. Dit is in sommige (delen van) gemeentes strafbaar gesteld om overlast aan te pakken. De strafmaat is ook lokaal vastgesteld.

Als je rijdt moet je opletten of er geen auto achter je rijdt wat een politie auto kan zijn, of er controle is, je aan de regels houdt, raam open en weg blazen. Stel je rookt er 1 en dan wordt je aangehouden door de polite die achter je rijdt omdat je geen gordel draagt. Als je dan pas de raam open hebt en de lucht is niet weg dan zal de politie gelijk denken :stoned:

Ben weleens aangehouden en maakte net de joint uit. Ik stond daar en de joint smeulde nog en begon het te ruiken. Ik zei dat ik net iemand thuis had afgezet en die had zitten roken in de auto. Ik liet vier voorgedraaide zien en hij zei; ik kan ze wel afpakken, maar dan haal je waarschijnlijk toch weer nieuwe. Ik mocht verder doorrijden.
Het ligt er maar net aan wie je treft.

mandje

Newbie
ik ben gister gepakt met blowen achter stuur.. maar wel rijbewijs kwijt..
kan dit? dacht dat er geen wet voor was. ben mee genomen naar het bureau voor bloed onderzoek en ben nu in afwachting van dat onderzoek me rijbewijs kwijt. K****wouten

Play_bunny

Wijs gebruiker
mandje zei:

Je kan wel die agenten de schuld geven. In plaats van dat je de schuld buiten jezelf zoekt is het misschien beter om eens naar jezelf te kijken. Jij had niet moeten rijden als je geblowt had. Tja, onder invloed van alcohol rijden zorgt erook voor dat je je rijbewijs kwijt bent.

mandje

Newbie
die wouten doen ook alleen maar hun werk. ik weet het. maar er zat al paar uur tussen het moment dat ik gerookt had en dat ik weer ging rijden. had trouwens ook al waarschuwing gehad.

Krantenbericht:

Het rijbewijs van een 20-jarige Haaksbergenaar is woensdagmiddag ingenomen vanwege rijden onder invloed.
De agenten zagen de man eerder op de dag al vreemd geparkeerd staan op het busstation. De man was daar een joint aan het draaien en had er naar eigen zeggen ook al een gerookt. Hij sloeg het advies van de agenten om niet te gaan rijden in de wind en werd aangehouden op de Eibergerstraat. Hij moest mee naar het bureau voor een bloedproef.

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
beter iemand met speed achter het stuur, dan eentje met alcohol...

Ik vind wel, onder daadwerkelijke invloed van drugs zou je niet aan het verkeer mogen deelnemen. Mimimale hoeveelheden moeten wel kunnen, Net als Alcohol, een maximum hoeveelheid die je rijvaardigheid niet zodanig beinvloed dat je niet meer kan deelnemen aan het verkeer.

Play_bunny

Wijs gebruiker
mandje zei:
die wouten doen ook alleen maar hun werk. ik weet het. maar er zat al paar uur tussen het moment dat ik gerookt had en dat ik weer ging rijden. had trouwens ook al waarschuwing gehad.

Je hebt toch een waarschuwing gehad. Dan is het ook niet zo slim om alsnog te gaan rijden. Als de agenten dan je kenteken zien, pakken ze je. Eigen schuld, dikke bult. Volgende keer toch maar luisteren wat ze zeggen misschien?!

cobhc

Belezen gebruiker
ik vind het niet verantwoord als je knetter stoned deelneemt aan het verkeer..
ik was deze zomer voor het eerst helemaal knetter toen wou ik naar huis fietsen nja dat lukt gewoon niet je reactie vermogen is zo slecht etc

Bovenaan