Kaida

Newbie
Ik raad het aan om eerst mijn bericht hiervoor te lezen:
https://drugsforum.nl/threads/bromazolam-bijwerkingen.73713/

Hallo hier ben ik weer,
Ik ben er vrijwel zeker van dat je erg snel een tolerantie opbouwt voor Bromazolam (rc).

Ik heb na drie dagen Bromazolam (2,5mg) gecombineerd met quetiapine (75mg),
woensdag geen Bromazolam genomen en donderdag avond geen quetiapine genomen (was ergens anders en had op een nacht gerekend, wat er twee werden maar had gelukkig een Bromazolam mee) dus ik heb die nacht een half Bromazolam pilletje genomen (had beloofd het niet te doen, maar begon weer te trillen en koud zweten, en had een langde dag voor de boeg die morgen). Ik heb heel de nacht half wakker gelegen met hoofdpijn wat rond 5 ‘s ochtends weg was. Ik was donderdag überhaupt heel de dag wat suffig en kreeg eind middag lichte hoofdpijn en het erg koud.

maar goed, vrijdag had ik anderhalf pilletje (3,75mg) Bromazolam genomen met mijn quetiapine (75mg) en heb wel goed geslapen, was rond 10:30-11:00 wakker, verder die dag tot 16:00 uur in mijn bed gelegen en ook geslapen tussendoor. Alleen had ik totaal niet meer dat diepe suffe gevoel 30 tot 60 minuten na het innemen en heb ook helemaal geen nachtmerries/mogelijke slaapverlammingen gehad.

Gisteren, zaterdagavond was de roes er wel grotendeels af, en ik kon morgen (na mijn ochtend uitlaat beurt van mijn hond) lekker lang in bed liggen, dus ik dacht ik het eventjes te verhogen; hup 5mg Bromazolam, 75mg quetiapine en had een glas cola regular met een shotje likuur (Van Kleef boterzout) er in. Dat moet mij wel plat leggen toch? Ik verlang(de) gewoon weer naar die diepe nachtmerries/dromen (ook al waren sommigen naar, ze waren toch helder en gewoon onbeschrijfelijk) het voelt als of ik dichter aan het komen ben bij lucid dreamen! En natuurlijk ook gewoon het diep slapen, niet meer nachten wakker woelen.

Nou ik dus in bed liggen, koptelefoon op met muziek en ogen dicht. Er gebeurde niks, werd totaal niet suffig of moe, dus pakte er maar nog een Bromazolam (2,5mg) bij 1-2 uur later. Niks bijzonders meer gevoeld en ben gewoon in slaap gevallen. Ik heb vannacht wel redelijk goed en diep geslapen (zie bijlage van de gegevens van mijn Apple Watch), maar totaal geen dromen gehad, geen lekker suf en cozy gevoel voordat ik in slaap viel niks, en dat met een cocktailtje van 7,5mg Bromazolam, 75 mg quetiapine en iets aan alcohol.

Vanochtend wel erg sloom en traag opgestaan, hond om 11:00 uit gelaten ( no worry’s we hebben een schema wanneer wie wie hem uitlaat) en daarna wat boodschappen gedaan, ma had mij naar de appie gereden want zag dat ik erg suf was. Voor de rest heel de dag in bed gelegen en een beetje suf gevoeld en een verslechterd evenwicht. Vanmiddag ook weer een Bromazolam genomen (2,5mg) zodat ik wat makkelijker kon tukken, want ik wil gewoon even niet meer bestaan oké:)

Nou vergeleken met de eerste keer dat ik het nam is het NIKS meer (lees ervaring in geciteerd bericht hierboven), heb gewoon met mijn koptelefoon met muziek op gelegen in bed en meer ‘gerust’ niet echt in slaap gevallen ofzo, terwijl mijn eerste ervaring best heftig voor mij was voor een zo’n pilletje. En zo snel is dit spul niet uit je systeem, dus vergeleken met wat ik gisteren in totaal heb genomen en dan vanmiddag nog schrik ik er wel van dat ik mij nu alleen nog wat lichtelijk suffig voel.

Morgen zie ik mijn begeleider (die kan hier niet iets mee doen hoor, gewoon luisteren en met een plan komen) en donderdag zie ik mijn psychiater (voor het laatst en de nieuwe voor het eerst😵‍💫) en ga ik dit alles ook aan hun vertellen hoor.

weten jullie trouwens of quetiapine en/of alcohol de werking van Bromazolam kan verminderen? Vooral Ritalin, ik slik 4x daags (25mg, 25mg,15mg) Kan niks vinden, maar lijkt mij juist dat alcohol en quetiapine de werking versterkt.

Maar wat is jullie ervaring met Benzo’s? Of Bromazolam zelf. Hoe snel bouwde jij een tolerantie op?

Bijlagen

• F7825E06-9AB8-4640-B7B3-8CE3CD24BE9C.jpeg
    F7825E06-9AB8-4640-B7B3-8CE3CD24BE9C.jpeg
    91 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

Poepman

Experimenterende gebruiker
Ik voelde de eerste keer Bromazolam ook sterker, al vond ik hem toen al behoorlijk zwak, ondanks dat sites als tripsitter 3mg als 'hoog' definiëren. Sindsdien merk ik er inderdaad steeds minder van, sneller dan je zou verwachten. Quetiapine ken ik niet zo goed, maar van wat ik lees is het een antipsychotica. Dat lijkt me ook een 'downer', net als benzo's en alcohol, en kan me daarom moeilijk voorstellen dat het de Bromazolam verslapt. Alcohol zou de werking 100% zeker moeten versterken, en het is doorgaans niet aan te raden om benzo's en alcohol te combineren.

mrorange

Bewuste gebruiker
Bromazolam werkte bij mij heel sterk. Daarna heb ik een diazepam verslaving ontwikkeld, ik heb 1,5 jaar lang iedere dag 150 mg diazepam geslikt. Dat staat ongeveer gelijk aan 12 tabletten bromazolam van 3mg. Tolerantie gaat enorm snel met benzo's. Na een dag of 6 hebben ze al bijna geen werking meer en ga je bij slikken. Ik ben naar de kliniek gegaan en daar werd direct 2/3 van mijn dosis geschrapt. Ik kan je niet uitleggen hoe ongelooflijk heftig dat is. Alleen maar kotsen, niet slapen, hele sterke halucinaties (echt LSD is daar niks bij) En het zijn ook hele nare halucinaties. Je raakt helemaal versteend, want al je spieren gaan stijf staan en je bent echt en zombie. Bij Brijder (kliniek) valt de afkick van benzo's onder hetzelfde kopje als morfine/heroine. Daar schrok ik echt enorm van. Gelukkig is de afkick veel korter. Bij heroine is dat 3 weken ofzo, bij benzos ben je na 5 dagen door het ergste heen. Dus echt, serieus, bouw het af tot niks. En als je zelf die discipline niet kan opbrengen, ga gewoon naar een kliniek. Ik ben nu op advies van de arts even gestopt met afbouwen (ik zit nu op 30 mg diazepam), want lichaam een geest moeten weer herstellen en dan ga ik over een maand of 3 terug naar de kliniek om de rest af te bouwen. En wat @Poepman zegt klopt. Alcohol versterkt de werking. Quetiapine is inderdaad een anti-psychoticum, maar dan in een dosis van zo'n 200 tot 300 mg. Een hele lage dosis werkt als een slaapmiddel. Dit is een bijwerking, ze noemen dat off-label gebruik. Vandaar dat het ook als slaapmiddel wordt voorgeschreven. Ik ben er geen voorstander van, want uiteindelijk is het toch een anti-psychoticum. Maar het is wel een veiliger manier om te gaan slapen dan benzo's, omdat quetiapine in principe niet verslavend is.

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Ik krijg quetiapine als slaapmiddel, en het werkt redelijk goed. 100 mg.
Neem ik het niet, dan slaap ik nog geen seconde. Wat het verder voor medicijn is, boeit mij niet zoveel. Het gaat erom dat het werkt.... benzo's waren een hel. Die neem ik nooit meer. Nee.

superlucy

Belezen gebruiker
Bromazolam werkte bij mij heel sterk. Daarna heb ik een diazepam verslaving ontwikkeld, ik heb 1,5 jaar lang iedere dag 150 mg diazepam geslikt. Dat staat ongeveer gelijk aan 12 tabletten bromazolam van 3mg. Tolerantie gaat enorm snel met benzo's. Na een dag of 6 hebben ze al bijna geen werking meer en ga je bij slikken. Ik ben naar de kliniek gegaan en daar werd direct 2/3 van mijn dosis geschrapt. Ik kan je niet uitleggen hoe ongelooflijk heftig dat is. Alleen maar kotsen, niet slapen, hele sterke halucinaties (echt LSD is daar niks bij) En het zijn ook hele nare halucinaties. Je raakt helemaal versteend, want al je spieren gaan stijf staan en je bent echt en zombie. Bij Brijder (kliniek) valt de afkick van benzo's onder hetzelfde kopje als morfine/heroine. Daar schrok ik echt enorm van. Gelukkig is de afkick veel korter. Bij heroine is dat 3 weken ofzo, bij benzos ben je na 5 dagen door het ergste heen. Dus echt, serieus, bouw het af tot niks. En als je zelf die discipline niet kan opbrengen, ga gewoon naar een kliniek. Ik ben nu op advies van de arts even gestopt met afbouwen (ik zit nu op 30 mg diazepam), want lichaam een geest moeten weer herstellen en dan ga ik over een maand of 3 terug naar de kliniek om de rest af te bouwen. En wat @Poepman zegt klopt. Alcohol versterkt de werking. Quetiapine is inderdaad een anti-psychoticum, maar dan in een dosis van zo'n 200 tot 300 mg. Een hele lage dosis werkt als een slaapmiddel. Dit is een bijwerking, ze noemen dat off-label gebruik. Vandaar dat het ook als slaapmiddel wordt voorgeschreven. Ik ben er geen voorstander van, want uiteindelijk is het toch een anti-psychoticum. Maar het is wel een veiliger manier om te gaan slapen dan benzo's, omdat quetiapine in principe niet verslavend is.
Quetiapine is wel lichamelijk verslavend, aangezien je er niet zomaar mee kunt stoppen en het heel gradueel moet afbouwen

_shikantaza

Badass junkie
Quetiapine is wel lichamelijk verslavend, aangezien je er niet zomaar mee kunt stoppen en het heel gradueel moet afbouwen
Belangrijk plispunt is dat bij Quetiapine geen gewenning optreedt, dus je hoeft niet meer en meer te nemen voor het gewenste resultaat. Hoe hoger de dosis, hoe meer bijwerkingen en hoe heftiger ze worden. Afbouwen van antipsychotica kan heftiger zijn dan van Benzo’s. Maar dat is denk ik een persoonlijk ding. Na 5 jaar Olanzapine vond ik de afbouw beter te doen dan na 6 maanden Lorazepam namelijk.

Laatst bewerkt:

roesjunkie

Belezen gebruiker
Even de benzo's buiten beschouwing latende...De mensen hier die quetiapine gebruiken moeten eens goed de bijslijter en vooral de bijwerkingen lezen. Ik heb er ook een tijdje aan gezeten en besloot het mijn psych te vragen. In eerste instantie vroeg ik om de 25mg variant em die brak ik zelfs door midden.

Ten eerste de vreetkicks die je ervan krijgt, maar ook in gewicht aankomen (ook al eet je dagen niks) en in de bijsluiter staat toch echt dat waneer je aan gaat komen, er onmiddelijk met het medicijn gestopt moet wordem em evt. andere meds als plaatsvervanging komen. Uiteindelijk zit ik nu op 150mg en probeerde ze me laatst zelfs tot 200mg te laten gaan. Ik kwam er ook in eerste instantie voor research benzo's, maar werd zonder pardon naar een kliniek verwezen. De dag erma een afspraak gemaakt en het was me gelukt om op 30mg diazepam te kunnen slapen. Dit heb ik ook verteld em vanaf toen zijn we heel langzaam af gaan bouwen. Op mijn gezag/gevoel gebaseerd.

Ik krijg ook 600mgg pregabaline (lyrica) voor gesccheven.

Het allermooiste aan dit mooie, korte verhaal is dat psych's ontzettend veel geld aan je verdienen en bij het uitschrijven van medicatie ook. Die quetiapine ben ik allang mee gestopt, maar laat ze maar lekker recepten uitschrijven. Ik verkoop ze wel op de black market als ik dat ooit durf 🙈 En heb je bijwerkingen? Dikke pech dan,

Dan, back on topic... Een van de meest populaire rc vendors in dit land is al een tijd lang geleden gestopt met het aanbieden van de 'lammetjes.' Sterler nog, doe je jouw onderzoek? De enige die ze nu nog verkopen zijn Russische benzo's en allemaal met eeen nog vele langere halfwaardetijd dan diazepam. Phenazepam en bijvoorbeeld Norflurazepam blijven na enkele dagen gebruik MAANDENLANG in dna te traceren te vallen.

Aan de andere kant over de lammetjes gesproken (en ook die moet je niet willen) die zijn zeker nog verkrijgbaar bij andere vendors. Poeder weet ik zo even niet.

Zo nu even aan mijn eigen hulpvraag topic beginnen. Stay strong girls and boys :twohearts:

Laatst bewerkt:

roesjunkie

Belezen gebruiker
Ten eerste mijn complimenten. Jij bent goed bezig geweest, maar dit is helaas het zoveelste verhaal dat ik hoor over klinieken dat me niet bevalt. 120mg diazepam in een dagje of 5? What in the actual frack? Je had dood kunnen gaan! Neem volgende keer het diazepam afbouwschema mee. Ik ben de bekendste naam ervan even kwijt maar iemand hier zal wel weten wat ik bedoel en me (en hopelijkt lukt het jou nu ook. Die laatste 30mg zijn ZWAAR en hoe lager je gaat... Werd je ondersteund toen je ziek was? Een vriend van me is laatst nog geweest, (alcohol, ghb, speed en na een bijna-dood ervaring is hij met het meest gestopt. Jammer dat hij die fentanyl pleisters kreegt per recept; In de kliniek heeft 3 epileptische insulten gehad (en flinke...) terwijl er niemand van verpleging of arts kwam nadat hij belde of zelfs toen het ergstde ochtend erna pas aangetroffen met een zwaar bloedend hoofd. Hoelijk was dit het enige negatieve wat ik gehoord, gezien en zelfs in bepaalde mate mee gemaakt heb.

Sterker nog, ze belde mijn zusje (hij is haar... lover? en die woont minstens een uur af van war hij lag) de verplegers zeiden we weten echt niet meer wat we met meneer moeten doen. We staan zo op het punt de Nooddiensten in te schakelen.

Dikke fork you dacht zij en is middernacht nog naar de kliniek gereden en heeft alles in toom kunnen houden. Gelukkig, maar zij zelf net zwanger met hoge bloeddruk en ook aan de meds...

En die psychiaters zijn echt om te lachen. Toen ik uiteindelijk opbiechte over mijn voormalige ghb verslaving en binnen paar dagen er vanaf was met wat baclo's en lyrica's... De eerste psychiater zat alles op te zoeken op haar telefoon en keek mij steeds aan alsof ik varken was. Bij het violgende gesprek met de psycholoog ja wij zijn maar tot 1 conclusie gekomen: alleen een verslaafde weet hoe dit allemaal zit, Vanaf toen was die ziek en kon er niet meer aan mijn psychose trauma's werken omdat ik dempende middelen gebruikten... Ik heb alleen gevraagd voor diazepam af te bouwen en later 250-300mg lyrica om me te helpen met in slaap te vallen..

Ik voeg een bestand mee waarin alle privacy gevoelens gewist zijn tussen mijn en psychiater. Neem maar 50mg extra.

GELUKKIG had ik die nacht ervoor op 30mg geslapen en heb verteld dat ik daarvor niet eens naar een kliniek hoeven te gaan, ook al kreeg ik druk van alle kanten.. Zoveel mensen over de hele wereld die dat thuis afbouwen, evt onder begeleiding. Die avond na de afspraak was een ander verhaal, though... 150mg en ik zat nog recht op in bed. Het protocol in NL is als je zegt dan 40mg of meer diazepam neemt, je behandeling daar direct stopt en dat ze je gaan verwijzen naar verslavingszorg. Moet maar door zien te gebruiken tot je aan de beurt bent. Ga je dood, jammer dan. Saat het tenminste niet op onze naam. Ga je er even 'tussen uit' wat voor sommige nog leuk. Dat mag 1x per week met toestemming en begeleiding. En dat zijn meestal dames en heren die naar Portugal, Afrika etc gingen. Waren helemaal blij als ze thuis waren en vervolgens vlieg je weer de terugval in want er is niks aan je leefsituatie veranderd. Kosten gemiddelde opname: ~2000eu. Die het *echt* wil zal thuis even door de tandjes moeten buiten, al het drugscontact op zeggen...I have many. Only one succeeded. En dat ging om een coke verslaving...

Veel (negatieve) informatie maar het is allemaal van harte bedoeld :twohearts:

Bijlagen

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

Nihilist88

Badass junkie
Heb ook situatie gezeten waarin ik uiterst down periodes afwisselde met ferme manische periodes, met naast hyper n overdreven euforisch, veel n constante onrust, paranoïde, hyperventilaties, insomnia,...En daar de ferme manische periodes me v rust n slaap weerhielden, nam ik zowel Quetiapine (200mg + 50 XR), Mirtazapine (30-45) en Zolpidem (10mg).

Na enige tijd zé ik dak me meer n meer als ne plant begon te voelen, echt 12u in bed, 12u zombi/suffe kamerplant.
Da v die vreetbuien en gewichtstoename was hier ni tgeval.
Gaf da ook aan bij dokter, sech precies of ze knippen in de draadjes (hersenen) in mn kop, ook zo vlak qua emoties.
Van het ene uiterste (manische) nr het andere uiterste, ne plant.

Is de quetiapine toen verlaagd nr 100mg n 50 XR tot enkel 100mg. Ma da lome suffe gevoel overdag bleef n vonk zo frustrerend, in die mate da ik echt hunkerde nr die manische periodes, ik zé tegen dokter, liever dan hyper n vol onrust, overdrive, dan niks voelen.

Heb da uiteindelijk afgebouwd n mirtazapine bleef ik wel nog langer door nemen, tot ook hiermee gestopt.

En zo toch alweer zeker 4j geleden en heeft quetiapine en mirtazapine me ondertussen nog v benzo verslaving afgeholpen en neem ik beide zeer sporadisch puur vr slaapmiddel.
Had recent eens zowel quetiapine 100mg als mirtazapine 30mg genomen vo het slapen, heb toen 25u vast geslapen, strompelend nr wc uitjes meegerekend. Haha da was te veel van tgoeie😆

roesjunkie

Belezen gebruiker
Ten eerste mijn complimenten. Jij bent goed bezig geweest, maar dit is helaas het zoveelste verhaal dat ik hoor over klinieken dat me niet bevalt. 120mg diazepam in een dagje of 5? What in the actual frack? Neem volgende keer het diazepam afbouwschema mee van die bekende Amerikaan. Werd je ondersteund toen je ziek was? Een vriend van me is laatst nog geweest, (alcohol, ghb, speed en na een bijna-dood ervaring is hij met het meest gestopt. Jammer dat hij die fentanyl pleisters kreegt per recept; In de kliniek heeft 3 epileptische insulten gehad (en flinke...) terwijl er niemand van verpleging of arts kwam nadat hij belde of zelfs toen het ergstde ochtend erna pas aangetroffen met een zwaar bloedend hoofd.. onder hand.

Sterker nog, ze belde mijn zusje (hij is haar... ex-lover?) en zeiden we weten echt niet meer wat we met meneer moeten doen. We staan zo op het punt de Nooddiensten in te schakelen. Jullie zijn een afkick kliniek? Kom maar,roesjunkie geeft je wel lesje hoor :wink:

Dikke fork you dacht zij en is middernacht nog naar de kliniek gereden en heeft alles in toom kunnen houden.

Eergistermiddag heeft de politie mij mee genomen, heeft de politie de voordeur opengebroken. Ik gezegd ik voel me al weer bij. Ik zou zelfs graag naar het toilet kunnen. Volgens 5-6 agenten en buren. Toen we er eenmaal was lukte het gewoon niet en ik WEET dat zij meerdere douches hebben daar, ik uitgelegd waar ik hot nodig was. Nee, sorry. alleen Daar vertelde ze mij dat mijn zusje het asiel had gebeld om hem te komen halen. Ik vroeg ben jij van politie. Vervolgens lulde jet het e.e.a. Uteindelijk ben ik weg kunnen door te vragen

roesjunkie

Belezen gebruiker
Oh ik had deze nog niet gezien.

Oh van die quetiapine mocht niet gezegd worden. Was meer als grapje bedoelrt maar komt niet meer voor hoor :wink:

roesjunkie

Belezen gebruiker
My point exactly. Dut die dokters n mogen niet zomaar meer een benzo afschrijven Temazepam em selfs Oxazepam Tema gaat me wel van oxa's kan ik niet slapen/ werd er ,Maar genoeg met dat die het gewoon niet goed met me. Sinds pregabaline en quetiapine Ik had een Ja beetje pregabaline en dia's afbouwen ook maar die q wil ik niet Verder vertellen in mijn eigen rc... fork xd
nu we zien ons sraks

_shikantaza

Badass junkie
My point exactly. Dut die dokters n mogen niet zomaar meer een benzo afschrijven Temazepam em selfs Oxazepam Tema gaat me wel van oxa's kan ik niet slapen/ werd er ,Maar genoeg met dat die het gewoon niet goed met me. Sinds pregabaline en quetiapine Ik had een Ja beetje pregabaline en dia's afbouwen ook maar die q wil ik niet Verder vertellen in mijn eigen rc... fork xd
nu we zien ons sraks
Citeer ff de post waarop je reageert, wordt het wat leesbaarder voor de rest :)

Bovendien krijgt degene wiens bericht je citeert daar een seintje van. Supermooi man!

Heather Ashton was Brits, btw.

Laatst bewerkt:

mrorange

Bewuste gebruiker
hier even op terugkomend, quetiapine is niet lichamelijk verslavend in de dosis tot 25 mg. Wat ik tegen quetiapine heb is dat het een anti-psychoticum is en off-label door artsen misbruikt wordt omdat het in een zeer lage dosis slaapverwekkend is. Het wordt zelfs afgeraden door Inspectie voor de gezondheidszorg. Weet je, dagelijks slikken van een anti-psychoticum, terwijl je niet psychotisch bent aangelegd... wtf.

Torchic

Badass junkie
hier even op terugkomend, quetiapine is niet lichamelijk verslavend in de dosis tot 25 mg. Wat ik tegen quetiapine heb is dat het een anti-psychoticum is en off-label door artsen misbruikt wordt omdat het in een zeer lage dosis slaapverwekkend is. Het wordt zelfs afgeraden door Inspectie voor de gezondheidszorg. Weet je, dagelijks slikken van een anti-psychoticum, terwijl je niet psychotisch bent aangelegd... wtf.
Precies dit! Ik heb jarenlang off label 300mg geslikt voor het slapen en het werkte goed. Eigenlijk veel te goed. Totdat ik research ben gaan doen wat voor rotzooi het eigenlijk is en ik abrupt ben gestopt zonder af te bouwen dat was niet slim maar op dat moment was ik er zo klaar mee en eigenwijsheid speelde ook een rol. Maar dat heb ik geweten, ik ben op de eerste hulp beland omdat ik ontzettend ziek ben geworden. Klachten zoals hoge koorts, overgeven, flauwvallen, hartkloppingen, uitdroging etc en heb in het ziekenhuis moeten verblijven. Dit had hoogstwaarschijnlijk ondervangen kunnen worden als ik netjes had afgebouwd maar de psychiater nam het niet zo nauw en gaf zelf aan dat je er niet psychisch en lichamelijk afhankelijk van kon worden. Wat een bullshit😅

Maar 300mg voorschrijven om beter te kunnen slapen is natuurlijk grote onzin en bizar hoog.

Sowieso vraag ik me vaak af of psychiaters wel weten wat ze doen en voorschrijven en wat dat voor gevolgen kan hebben…

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
300 mg seroquel is wel erg veel als slaapmiddel.
Ik neem 100 mg en dat werkt uitstekend.
Het boeit me niet of het een anti psychoticum is. Ik kan enigszins slapen en dat is voor mij het belangrijkste.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Even los van dat dit topic inmiddels verouderd is ga ik het toch zeggen: benzo’s (waaronder dus ook bromazolam) beperken de REM-slaap. Het heeft dus absoluut geen zin om benzo’s te nemen om meer lucide te dromen, of om meer te dromen überhaupt, aangezien het precies de andere kant op werkt.

AntiBenzo1312

Badass junkie
Even los van dat dit topic inmiddels verouderd is ga ik het toch zeggen: benzo’s (waaronder dus ook bromazolam) beperken de REM-slaap. Het heeft dus absoluut geen zin om benzo’s te nemen om meer lucide te dromen, of om meer te dromen überhaupt, aangezien het precies de andere kant op werkt.
Heb alleen van citalopram een lucide droom gehad echt ziek

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Heb alleen van citalopram een lucide droom gehad echt ziek

Van antidepressiva zoals citalopram (SSRI) is ook bekend dat ze op de REM-slaap inwerken, hoe dat precies zit weet ik niet. Ik dacht ook dat ze in principe REM-onderdrukkend werken maar weer anders (dan benzo’s), want nachtmerries en/of abnormaal/heel heftig dromen hoor je wel vaker van mensen die SSRI’s gebruiken. Wat droomde je en in welke mate was het lucide?

AntiBenzo1312

Badass junkie
Van antidepressiva zoals citalopram (SSRI) is ook bekend dat ze op de REM-slaap inwerken, hoe dat precies zit weet ik niet. Ik dacht ook dat ze in principe REM-onderdrukkend werken maar weer anders (dan benzo’s), want nachtmerries en/of abnormaal/heel heftig dromen hoor je wel vaker van mensen die SSRI’s gebruiken. Wat droomde je en in welke mate was het lucide?
Ik droomde dat ik met een persoon was en ik hem vertelde dat we aan het dromen waren dat we alles konden doen. Toen ging ik motor en autorijden heb niet eens een rijbewijs. En ik ging mijn eigen huis overvallen en ik had 2 mannen doodgeschoten voor mijn huis en toen rende ik de trap op toen zei ik snel de trap op de politie komt we kunnen via het dakgoot wegkomen. Klinkt raar maar vond het een vette droom.

mrorange

Bewuste gebruiker
Ik droomde dat ik met een persoon was en ik hem vertelde dat we aan het dromen waren dat we alles konden doen. Toen ging ik motor en autorijden heb niet eens een rijbewijs. En ik ging mijn eigen huis overvallen en ik had 2 mannen doodgeschoten voor mijn huis en toen rende ik de trap op toen zei ik snel de trap op de politie komt we kunnen via het dakgoot wegkomen. Klinkt raar maar vond het een vette droom.
Ja vreemde shit happens in je dromen. Er zijn weer onderzoeken gestart, maar er zijn dikke vermoedens dat NDMT een belangrijke rol speelt. Het feit dat jij in je droom besefte dat je aan het dromen was, lijkt mij een half lucide droom. Volledig lucide dromen zijn ongelooflijk vet en net als met DMT voelt dat echter dan de werkelijkheid. Ik heb er bij tijd en wijlen "last van". Ik word dan tussentijds wakker en kan dan dezelfde droom weer voortzetten, en niet 1 keer maar gewoon 4 keer per nacht ofzo. Echt heel bizar :)

N3K0

Badass junkie
Als je echt graag lucide wilt dromen, moet je over dag vaker realiteit checks doen. Vaker aan jezelf vragen droom ik..
Een keer springen en aan jezelf vragen droom ik... Je hand tegen een muur en bewust de muur voelen en vragen droom ik.. En zo kun je 1001 dingen doen gedurende dag..
Doe je dit vaak genoeg dan komt dat ook terug in je droom...

Als je wakker word en je weet je droom schrijf die zo gedetailleerd mogelijk op. En blijf dat doen. Uiteindelijk kun je patronen gaan zien.
Elektronische dingen werken meestal niet in een droom enof anders dan we gewend zijn. Als je je daar ook bewust van kan worden realiseer je je ook sneller in een droom dat je droomt..

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Als je echt graag lucide wilt dromen, moet je over dag vaker realiteit checks doen. Vaker aan jezelf vragen droom ik..
Een keer springen en aan jezelf vragen droom ik... Je hand tegen een muur en bewust de muur voelen en vragen droom ik.. En zo kun je 1001 dingen doen gedurende dag..

Als je wakker word en je weet je droom schrijf die zo gedetailleerd mogelijk op. En blijf dat doen. Uiteindelijk kun je patronen gaan zien.
Elektronische dingen werken meestal niet in een droom enof anders dan we gewend zijn. Als je je daar ook bewust van kan worden realiseer je je ook sneller in een droom dat je droomt..
Wist ik niet, ga ik proberen!

mrorange

Bewuste gebruiker

Ja idd! was laatst een wetenschapper bij TedX die een betoog hield. Aks je je fixeert op dagelijkse dingen, zoals klok kijken ofzo, dan ga je in je dromen opeens opmerken dat die klokken raar doen (is maar een voorbeeld) en opeens ben je dan knetter nuchter in je droom. Wat ik zo fascinerend vind is, wat is dan de werkelijkheid? Je compleet happy voelen in een droom die levensecht is, of je emoties dempen of wat dan ook als je nuchter bent, omdat we het bij tijd en wijlen niet kunnen handelen... Beetje vaag misschien, gaan we nooit uitkomen, maar het houdt me bezig.

[EDIT]: zal ff dat filmpje opzoeken:

• Love
Waarderingen: N3K0

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja idd! was laatst een wetenschapper bij TedX die een betoog hield. Aks je je fixeert op dagelijkse dingen, zoals klok kijken ofzo, dan ga je in je dromen opeens opmerken dat die klokken raar doen (is maar een voorbeeld) en opeens ben je dan knetter nuchter in je droom. Wat ik zo fascinerend vind is, wat is dan de werkelijkheid? Je compleet happy voelen in een droom die levensecht is, of je emoties dempen of wat dan ook als je nuchter bent, omdat we het bij tijd en wijlen niet kunnen handelen... Beetje vaag geboid, gaan we nooit uitkomen, maar het houdt me bezig.

Slechts omdat deze droom circa 80 jaar lang terugkomt, betekent niet dat het de werkelijkheid is (imo). Je kunt ook herhaaldelijk 's nachts in een schijnbaar dezelfde droomwereld terechtkomen. Is het ene echter omdat het ~ 80 x 365 keer terugkomt, in plaats van 1, 2, 3 keer?

Imo, wat inherent aan de werkelijkheid moet zijn, is dat het te allen tijde aanwezig moet zijn. Deze wereld is niet te allen tijde aanwezig, net als een conventionele droom. En kan dus niet de werkelijkheid zijn. Werkelijkheid kan niet even weggaan en even later terugkomen. Het moet fundamenteel altijd aanwezig zijn. Als de wereld verdwijnt maar iets anders achterblijft om de verdwijning van de wereld (of droom) te waarnemen, is dat laatste meer fundamenteel, meer werkelijk.

Imo.

mrorange

Bewuste gebruiker
Slechts omdat deze droom circa 80 jaar lang terugkomt, betekent niet dat het de werkelijkheid is (imo). Je kunt ook herhaaldelijk 's nachts in een schijnbaar dezelfde droomwereld terechtkomen. Is het ene echter omdat het ~ 80 x 365 keer terugkomt, in plaats van 1, 2, 3 keer?

Imo, wat inherent aan de werkelijkheid moet zijn, is dat het te allen tijde aanwezig moet zijn. Deze wereld is niet te allen tijde aanwezig, net als een conventionele droom. En kan dus niet de werkelijkheid zijn. Werkelijkheid kan niet even weggaan en even later terugkomen. Het moet fundamenteel altijd aanwezig zijn. Als de wereld verdwijnt maar iets anders achterblijft om de verdwijning van de wereld (of droom) te waarnemen, is dat laatste meer fundamenteel, meer werkelijk.

Imo.
Ik snap je, maar dan kom je bij de definitie van werkelijkheid, en dat is een dun lijntje met waar je voor staat en geloofd. Mijn werkelijkheid is inprincipe alleen wat m'n zintuigen doorgeven aan mijn brein. Meer is het niet. Wat voor mij groen is, is misschien voor jou blauw, maar we noemen het allebei groen, omdat we de referentie niet kunnen maken. Ik kan niet eens bewijzen dat jij wel echt bestaat of dat ik in een schijnwereld leef. Dat is heel zwart wit uiteraard, maar ik vind dat erg boeiend.

N3K0

Badass junkie
Ja idd! was laatst een wetenschapper bij TedX die een betoog hield. Aks je je fixeert op dagelijkse dingen, zoals klok kijken ofzo, dan ga je in je dromen opeens opmerken dat die klokken raar doen (is maar een voorbeeld) en opeens ben je dan knetter nuchter in je droom. Wat ik zo fascinerend vind is, wat is dan de werkelijkheid? Je compleet happy voelen in een droom die levensecht is, of je emoties dempen of wat dan ook als je nuchter bent, omdat we het bij tijd en wijlen niet kunnen handelen... Beetje vaag misschien, gaan we nooit uitkomen, maar het houdt me bezig.

Ooo die ga ik straks kijken😍

En ja wat is werkelijkheid een vraag die mij vanaf kleins af aan bezig heeft gehouden. Inmiddels heb ik voor mijzelf duidelijkheid daarin. 🥳

In je droom ben je alles... Je bent de lucht, het schip, de boot, de andere personen, de bus, het huis, alle andere ervaringen inde droom ben je zelf...

In het "wakkere" leven speelt "de realiteit" zich ook alleen maar af in ons. En niet buiten ons..

Zeer interessante stof vind ik dit. 😍

20230701_132346.jpg

mrorange

Bewuste gebruiker
Ooo die ga ik straks kijken😍

En ja wat is werkelijkheid een vraag die mij vanaf kleins af aan bezig heeft gehouden. Inmiddels heb ik voor mijzelf duidelijkheid daarin. 🥳

In je droom ben je alles... Je bent de lucht, het schip, de boot, de andere personen, de bus, het huis, alle andere ervaringen inde droom ben je zelf...

In het "wakkere" leven speelt "de realiteit" zich ook alleen maar af in ons. En niet buiten ons..

Zeer interessante stof vind ik dit. 😍

Bekijk bijlage 52271
Ja dat vind ik een goed inzicht, die ga ik zeker onthouden! thanks

N3K0

Badass junkie
Ik snap je, maar dan kom je bij de defenitie van werkelijkheid, en dat is een dun lijntje met waar je voor staat en geloofd. Mijn werkelijkheid is inprincipe alleen wat m'n zintuigen doorgeven aan mijn brein. Meer is het niet. Wat voor mij groen is, is misschien voor jou blauw, maar we noemen het allebei groen, omdat we de referentie niet kunnen maken. Ik kan niet eens bewijzen dat jij wel echt bestaat of dat ik in een schijnwereld leef. Dat is heel zwart wit uiteraard, maar ik vind dat erg boeiend.
Alleen ik besta en al het andere is vals, is een illusie... (IK bedoel ik niet mee het ego, lichaam, naam vormen)

Ik als ik THE SORCE.. De observeerder.

In advaita vedanta hebben ze mooie voorbeelden. B.v
Je hebt goud dat is de kern. Maar van goud kun je een ketting maken een ring een armband.. Andere vormen en andere namen maar inde kern nog steeds 1... Zonder goud kan de ketting niet bestaan.

Wij allen zijn sat chit ananada. (Existence, consciousness, bliss) Wij zijn 1.

Dit is hoe ik het ervaar🙃

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik snap je, maar dan kom je bij de defenitie van werkelijkheid, en dat is een dun lijntje met waar je voor staat en geloofd. Mijn werkelijkheid is inprincipe alleen wat m'n zintuigen doorgeven aan mijn brein. Meer is het niet. Wat voor mij groen is, is misschien voor jou blauw, maar we noemen het allebei blauw, omdat we de referentie niet kunnen maken. Ik kan niet eens bewijzen dat jij wel echt bestaat of dat ik in een schijnwereld leef. Dat is heel zwart wit uiteraard, maar ik vind dat erg boeiend.
Nou ja, met wat ik hierboven beschreef is er dus het gevaar in solipsisme te vervallen: "alleen mijn geest is echt, jullie zijn slechts verschijningen in mijn geest." Eigenlijk min of meer hoe een psychopaat denkt.

Maar wat jij zegt klopt wel: je kunt ook weer niet bewijzen of de ander wel echt bestaat. Het is dus een staat van twijfel.

Maar imo komt dan de zoektocht naar wat deze wereld, of eigenlijk ervaring dan wél is. Alleen kan dit geen onderzoek op het conceptuele vlak zijn, want dat is allemaal mentaal: symbolisch. Het heeft betekenis, maar toegewezen betekenis: het zijn omschrijvingen die verwijzen naar het echte "ding".

Het benodigde onderzoek is (imo) niet het onderzoeken van de symbolen, maar van het echte "ding", wat alleen mogelijk is met directe perceptie: kijken, zonder interpretatie: wat is dit wat ik voor me zie? Sure, mijn verstand zegt (bijvoorbeeld): "een tv". Bij nader onderzoek zegt mijn verstand: "een scherm". Bij nog weer nader onderzoek zegt mijn verstand: "glas".

Maar al deze dingen zijn slechts mentale beschrijvingen: concepten. Wat is het ECHT dat ik zie? Het verstand zal dit nooit kunnen weten. Het conceptuele is al een stap te ver. Om te weten wat je ziet zul je zonder interpretatie moeten kijken.

mrorange

Bewuste gebruiker
Nou ja, met wat ik hierboven beschreef is er dus het gevaar in solipsisme te vervallen: "alleen mijn geest is echt, jullie zijn slechts verschijningen in mijn geest." Eigenlijk min of meer hoe een psychopaat denkt.

Maar wat jij zegt klopt wel: je kunt ook weer niet bewijzen of de ander wel echt bestaat. Het is dus een staat van twijfel.

Maar imo komt dan de zoektocht naar wat deze wereld, of eigenlijk ervaring dan wél is. Alleen kan dit geen onderzoek op het conceptuele vlak zijn, want dat is allemaal mentaal: symbolisch. Het heeft betekenis, maar toegewezen betekenis: het zijn omschrijvingen die verwijzen naar het echte "ding".

Het benodigde onderzoek is (imo) niet het onderzoeken van de symbolen, maar van het echte "ding", wat alleen mogelijk is met directe perceptie: kijken, zonder interpretatie: wat is dit wat ik voor me zie? Sure, mijn verstand zegt (bijvoorbeeld): "een tv". Bij nader onderzoek zegt mijn verstand: "een scherm". Bij nog weer nader onderzoek zegt mijn verstand: "glas".

Maar al deze dingen zijn slechts mentale beschrijvingen: concepten. Wat is het ECHT dat ik zie? Het verstand zal dit nooit kunnen weten. Het conceptuele is al een stap te ver. Om te weten wat je ziet zul je zonder interpretatie moeten kijken.
Ja ik denk toch dat we wel op 1 lijn zitten. Ik zei al dat het wel heel zwart-wit was. Dus echt geen psychopaat :) in tegendeel. Het zijn zaken waar ik me tot 10 jaar gelden nooit mee bezig hebben gehouden. Ik ben academisch opgeleid in de chemie en natuurwetenschappen, maar juist het afgaan op alleen maar feiten heeft me omgekeerd. Wie ben ik om te zeggen dat ik alles dat ik waarneem de waarheid is? Dat is hypocriet. Een postduif voelt het magnetisch veld van de aarde, een mier kan rond een touw lopen. En wij mensen denken dat we alles weten. Hoe meer kennis des te meer vragen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja ik denk toch dat we wel op 1 lijn zitten. Ik zei al dat het wel heel zwart-wit was. Dus echt geen psychopaat :) in tegendeel. Het zijn zaken waar ik me tot 10 jaar gelden nooit mee bezig hebben gehouden. Ik ben academisch opgeleid in de chemie en natuurwetenschappen, maar juist het afgaan op alleen maar feiten heeft me omgekeerd. Wie ben ik om te zeggen dat ik alles dat ik waarneem de waarheid is? Dat is hypocriet. Een postduif voelt het magnetisch veld van de aarde, een mier kan rond een touw lopen. En wij mensen denken dat we alles weten. Hoe meer kennis des te meer vragen.
Nee dat wou ik ook zeker niet impliceren dat je dat bent. :wink:

Maar je kunt imo dus wel zeggen (zoals jij ook zei): "ik kan niet weten of de ander echt is".

Alleen is dat weten in de zin van verstandelijk redeneren.

Imo kun je weten door middel van liefde dat de ander echt is en niet slechts een verschijning in jouw geest. Het is een herkenning die dieper gaat dan slechts mentaal redeneren met je verstand. Het is ook niet uit te leggen, je wéét het.

Behalve dan dus bijvoorbeeld een psychopaat. Die ziet solipsistisch: hij/zij ziet op een egocentrische wijze zichzelf als het middelpunt van alles en anderen dus slechts als een manier (stepping stone) om zelf beter te worden, hogerop te komen.

Bovenaan