Het openbaar ministerie daarentegen gaat dan in hoger beroep, want ze zijn het niet met de kantonrechter eens, dus in h.b.:
Goedemorgen heer xxxx, ik ben de rechter, links ziet u de officier van justitie, die gaat u nu zeggen, waarom u hier vandaag bent. Meneer de officier, aan u het woord.
Dan krijg je te horen, waarvan je verdacht wordt, en mag je na de officier zelf verklaren wat er precies is gebeurd.
De politierechter: u heeft onder invloed van een zekere stof, zelfs meerdere stoffen, die uw rijvaardigheid beïnvloed hebben, toch nog auto gereden, klopt dat?
Dan mag je zelf het woord voeren.
Meneer de officier, wat is uw zienswijze hierover?
Na het requisitoir van de officier van justitie:
Ik acht wettig en overtuigend bewezen, dat u onder invloed van een stof, meerdere stoffen zelfs, die de rijvaardigheid nadelig beinvloeden, toch gereden heeft in een motorvoertuig, zijnde uw auto.
En in uw geval met een ongeval, tot gevolg, waardoor letsel van aanzienlijke betekenis is ontstaan bij de ××××( tegenpartij)
uhee u daar verder nog iets over te zeggen?
na jouw woorden:
ik ga u opleggen de navolgende straffen en een maatregel.
v.w.b. uw rijbewijs, daarvan vind ik, dat u met uw gedrag toch eens bij het CBR langs zult moeten rijden, per fiets dit keer, want ik verklaar dat u de rijbevoegdheid onvoorwaardelijk
wordt ingetrokken voor de duur van 1 jaar. verder nog:
U zult bij het CBR, een driedaagse cursus EMG moeten volgen, op uw kosten.
Deze zijn ongeveer 1200 euro.
Een extra prikkel om u vooral duidelijk te maken, dat u een stevig misdrijf begaan heeft, daarvan vind ik naast straf, ook een maatregel noodzakelijk.
ik leg u naast de onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 12 maanden, een boete op van 1000 euro, welke u in termijnen mag betalen.
Ik leg u verder nog op de verplichting om de kosten van uw tegenpartij, die nu gemaakt zijn, en die deze mensen nog moeten maken, te betalen op basis van de wettelijke schadevergoedingsmaat regel.
Dit is mijn beslissing, u heeft vanaf vandaag 14 dagen de tijd om eventueel in hoger beroep te gaan tegen dit arrest.
U mag nu gaan.
Zo ongeveer gaat dat, als je op een kwaaie dag op het verkeerde moment aan de kant bent gezet ter controle, of dat je na een ongeval met letselschade, in een ziekenhuis alsnog gecontroleerd wordt. Zie o.a. het programma " voor de rechter"...
Ga der maar aanstaan.
Mij niet gezien....