Coke vs mdma vs amfetamine

dnbfreak

Experimenterende gebruiker
Beste

Welke is de schadelijkste voor hart en bloedvaten en welke argumenten/feiten hebben jullie daarvoor? Ben eens benieuwd in de verschillende meningen/ervaringen en de werkelijke feiten.

Mvg

De Apotheker

Badass junkie
Coke

In 2009 heeft een groep experts drugs beoordeeld op schadelijkheid. Daaruit kwam de volgende rangschikking:

1. Crack
  2. Heroïne
  3. Tabak
  4. Alcohol
  5. Cocaïne
  6. Methamfetamine
  7. Amfetamine
  8. GHB
  9. Benzodiazepinen (slaap- en kalmeringsmiddelen)
  10. Cannabis
  11. Ketamine
  12. MDMA (XTC)
  13. Khat
  14. LSD
  15. Paddo’s
De drugs werden beoordeeld op de volgende aspecten:

• Acute giftigheid (ziekten, overdosis)
  • Chronische giftigheid (ziekten)
  • Verslaving
  • Sociale schade op gebruikersniveau
  • Sociale schade op bevolkingsniveau

Bron: RIVM, Ranking van Drugs, 2009.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Beste

Welke is de schadelijkste voor hart en bloedvaten en welke argumenten/feiten hebben jullie daarvoor? Ben eens benieuwd in de verschillende meningen/ervaringen en de werkelijke feiten.

Mvg
Cocaïne is het gevaarlijkst voor het hart vanwege de sterke(re) vaatvernauwende werking in de kransslagaders. Hersenbloeding, embolie en aneurysma komen voor bij alledrie de middelen; ik zou niet zo snel een goede vergelijkende statistiek weten die specifiek de kans op die aandoeningen vergelijk van de drie genoemde middelen. Over het algemeen wordt van coke wel gezegd dat het behoort tot de meer cardiotoxische middelen. Maar de vergelijking blijft altijd lastig omdat de vraag heel erg is hoe je vergelijkt. Cocaïne duurt maar een half uurtje dus vergelijk je dan één snuifje coke met één snuifje amfetamine? Of vergelijk je een gram? Of vergelijk je gewoon de prevalentie van gezondheidsproblemen in de bevolking? Bij beantwoording van die vragen kan je telkens op een ander antwoord uitkomen.

Hiyou

Bewuste gebruiker
Coke

In 2009 heeft een groep experts drugs beoordeeld op schadelijkheid. Daaruit kwam de volgende rangschikking:

1. Crack
  2. Heroïne
  3. Tabak
  4. Alcohol
  5. Cocaïne
  6. Methamfetamine
  7. Amfetamine
  8. GHB
  9. Benzodiazepinen (slaap- en kalmeringsmiddelen)
  10. Cannabis
  11. Ketamine
  12. MDMA (XTC)
  13. Khat
  14. LSD
  15. Paddo’s
De drugs werden beoordeeld op de volgende aspecten:

• Acute giftigheid (ziekten, overdosis)
  • Chronische giftigheid (ziekten)
  • Verslaving
  • Sociale schade op gebruikersniveau
  • Sociale schade op bevolkingsniveau

Bron: RIVM, Ranking van Drugs, 2009.
Kan ik er vanuit gaan als ik dit lees dat XTC op zich niet zo gevaarlijk is als bv Coke? En dat cannabis zelf schadelijker is dan mdma?

Laatst bewerkt:

Ikbeneenfiets

Wijs gebruiker
Kan ik er vanuit gaan als ik dit lees dat XTC op zich niet zo gevaarlijk is als bv Coke? En dat cannanis zelf schadelijker is dan mdma?
Nee wat ze nemen ook schade op bevolking niveau mee. Als veel meer mensen cannabis gebruiken kan he dus worden gezien als schadelijker dan MDMA, terwijl dit op individueel niveau misschien niet zo is. Als is het sowieso wat appels met peren vergelijken. Je hebt dus wat mij betreft niet fucking veel aan dit lijstje als gebruiker.

De Apotheker

Badass junkie
Bron: RIVM, Ranking van Drugs, 2009
Screenshot_20210211-091551__01.jpg
Nee wat ze nemen ook schade op bevolking niveau mee. Als veel meer mensen cannabis gebruiken kan he dus worden gezien als schadelijker dan MDMA, terwijl dit op individueel niveau misschien niet zo is. Als is het sowieso wat appels met peren vergelijken. Je hebt dus wat mij betreft niet fucking veel aan dit lijstje als gebruiker.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Juun

Techneut

Bewuste gebruiker
Als ik mijn lichaam mag geloven;

1. Cocaine
2. Amfetamine
3. MDMA

Precies zoals hierboven al word aangegeven.

Bovenaan