simonsnel zei:
Die witte heroïne kende bijna niemand tot vorig jaar. Dit topic gaat over de eeuwige discussie coke vs. Speed. Ik vind je voorbeeld een beetje vreemd, of we begrijpen elkaar niet zo goed.
Over de precieze werking in de hersenen kan je heel goed gelijk hebben. Ik beschik niet over veel kennis op dat gebied. Ik heb het vooral over wat ik zelf ervaar wanneer ik deze drugs gebruik. En dat ervaar ik toch als totaal verschillend.
Ik noemde witte heroine omdat het relatief gezien actueel is, maar er zijn natuurlijk nog gigantisch veel andere witte poeders die gesnoven worden. Dat we het hier over de eeuwige discussie coke vs speed hebben snap ik ook wel, maar jij komt met de redenatie dat ze alleen maar vergeleken worden aangezien ze allebei wit poeder zijn dat gesnoven wordt.
Wat ik wil duidelijk maken met het witte heroine verhaal of een ander willekeurig wit poeder dat gesnoven wordt, is dat coke vs speed niet vergeleken wordt naar mijn idee omdat ze allebei wit poeder zijn en gesnoven worden. Ik denk, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat ze vergeleken worden aangezien er behoorlijk veel gelijkenissen tussen coke en speed zijn. Uiteraard kun je ook veel verschillen benoemen, het is maar net welk perspectief je in wilt nemen. Het is een beetje zoals religie, het jodendom, christendom en de islam hebben ontzettend veel gelijkenissen vind ik als niet gelovige, maar vraag iemand van die religies en ze zullen het hoogstwaarschijnlijk enkel over de verschillen hebben. Maakt dat dan dat die religies allemaal totaal verschillend zijn? Kortom het is een kwestie van perspectief of je ze totaal verschillend wilt noemen of enorm gelijkend.
Nou vind ik dus zelf dat coke en speed veel gelijkenissen vertonen, ook hoe ik ze subjectief ervaar. Dat wilt overigens niet zeggen dat ik echt wel verschil merk wanneer ik coke of speed gebruik, zodanig heb ik dus ook mijn voorkeur.
Dat jij ze totaal verschillend ervaart is dus naar mijn idee een kwestie van perspectief. En met dat perspectief is helemaal niks mis, maar er zijn dus ook nog andere perspectieven waardoor ze dus vergeleken worden.