Cokegebruiker; hoe door te dringen?

yayoyo

Newbie
Er zijn tijden geweest dat ik regelmatig coke gebruikte, tijden dat ik er niet aan kwam, de laatste maanden gebruik ik zelden nog, het leuke is er wel een beetje af.
Mijn partner gebruikt nog wel regelmatig; eigenlijk wil hij heel graag minderen maar na 1 of 2 weken kan hij de verleiding niet weerstaan en slaat dan weer door in excessief gebruik. Gevolg is weer een paar dagen chagerijnig zijn, tot niets in staat, balen van zichzelf totdat de dip weer wat over is, het een weekje goed gaat en dan begint het weer opnieuw. Onze relatie lijdt hier af en toe behoorlijk onder en voor mij is het niet echt leuk meer. Daarnaast werken we samen en ook het werk leidt eronder. En ik wil het niet steeds op moeten vangen.

De laatste keer wilde hij serieus stoppen, weer gaan sporten en het leek weer even de goede kant op te gaan. Nu ontdekte ik dat hij dat niet vol heeft gehouden maar het probeert te verbergen voor me. Maar omdat ik zelf ook gebruik(te) herken ik het natuurlijk meteen, beetje naief van hem natuurlijk maar goed.

Ik zit een beetje in dubio wat ik hiermee moet doen. Hij wil niet toegeven dat er echt wel sprake is van een verslaving en erover beginnen te praten leidt alleen tot ergernis en hij loopt weg. Dat ik hem niet kan helpen weet ik wel maar mijn vraag aan de regelmatige coke gebruikers hier: wat heeft effect om tot hem door te dringen? Stoppen hoeft van mij in principe niet, maar dit loopt echt uit de hand en dat hij nu ook nog stiekem wordt, dat vind ik heel erg. Ik overweeg om hem maar los te laten, maar het is ook tegen mijn principes om hem te laten vallen.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
yayoyo zei:
De laatste keer wilde hij serieus stoppen, weer gaan sporten en het leek weer even de goede kant op te gaan. Nu ontdekte ik dat hij dat niet vol heeft gehouden maar het probeert te verbergen voor me. Maar omdat ik zelf ook gebruik(te) herken ik het natuurlijk meteen, beetje naief van hem natuurlijk maar goed.
Hij heeft tegen je gelogen. Punt.

Hoe ben je erachter gekomen?

W.F.L.

Badass junkie
Denk je serieus dat wij je probleem kunnen oplossen ofzo? :confused: Ga eens naar de psycholoog of je vrienden ofzo, de beslissing over je relatie is aan JOU, niet aan een paar anonieme mannetjes op internet.

Daarbij, het is coke, wat had je verwacht? Stoppen hahaha :grin: Hell no. Maar heel weinig mensen kunnen dat, beter kap je er trouwens allebei mee want jullie hebben allebei een slechte gewoonte by the looks of it. :P

ik doe mijn best

Bewuste gebruiker
W.F.L. zei:
Denk je serieus dat wij je probleem kunnen oplossen ofzo? :confused: Ga eens naar de psycholoog of je vrienden ofzo, de beslissing over je relatie is aan JOU, niet aan een paar anonieme mannetjes op internet.

Daarbij, het is coke, wat had je verwacht? Stoppen hahaha :grin: Hell no. Maar heel weinig mensen kunnen dat, beter kap je er trouwens allebei mee want jullie hebben allebei een slechte gewoonte by the looks of it. :P
Heel direct van je,maar o zo waar.Als je idd een relatie hebt en beide gebruiken,maar de 1 wil het niet meer,maar de ander nog wel.Dan moet je eens goed met elkaar gaan praten over het hoe of wat.Of jullie stoppen-echt- beide,of je accepteerd het gebruik van je partner.Met alle voor-en nadelen daar van.

Arizona

Bewuste gebruiker
Als hij niet wil toegeven verslaafd te zijn is het lastig doordringen. Een verslaafde heeft immers geen probleem als hij/zij dit zelf niet inziet.

Wat je wellicht kan proberen is hem laten zien wat coke met je hersenen doet.
http://www.bnl.gov/bnlweb/pubaf/pr/PR_d ... p?prID=821
hersenbeschadiging bij o.a. coke is vrij ernstig, gelukkig herstelt een groot deel als men stopt te gebruiken.

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat jij gecontroleerd kan gebruiken en hij niet en dat hij nu liegt over zijn gebruik (een typisch gedrag van verslaving). Een verslaafde heeft maar 1 optie en dat is stoppen ( oke hij heeft ook de optie doorgaan, maar uiteindelijk zal hij dan een vroegtijdige dood sterven) stoppen zonder hulp gaat vrijwel niet bij een verslaafde, hulp inschakelen is dus noodzakelijk. voor jou kan het volgende misschien handig zijn: http://www.cokevanjou.nl/

heel veel succes en sterkte!!

yayoyo

Newbie
Exceptional Insight zei:
Hoe ben je erachter gekomen?
We hadden een afspraak maar hij sliep nog toen ik zijn huis inging en zag de restjes liggen toen hij zn roes lag uit te slapen, snuifbuis slingerde nog gewoon rond, dus weinig twijfel daar. Paar dagen daarna kwam ik posts van hem tegen op facebook van half zeven in de ochtend, rare tijd voor hem om op facebook te zitten en dus ging ik weer even kijken (wederom sliep hij nog) en er lag een leeg sealtje bij de computer met wederom restjes op een cd hoesje... En dat was in 1 week tijd...

En de dagen erna deed hij zijn best om normaal te doen, maar goed, dat lukt natuurlijk niet echt :grin: Ik heb hem er nu niet weer op aan gesproken, hou het op het moment alleen een beetje in de gaten. En ondertussen houd ik zijn gebruik bij, want hij roept net als elke andere verslaafde dat hij bijna nooit gebruikt maar toen ik hem eens eerder met zijn neus op de feiten drukte schrok hij toch wel. Toen ging het wel een tijd lang goed.... Dus noteer ik nu elke dag of hij gebruikt, in wat voor stemming hij is en hoe de omstandigheden die dag zijn. Misschien bizar maar hij is gevoelig voor cijfers en feiten weet ik...

Flameon

Badass junkie
In plaats van noteren en hem controleren kun je beter gelijk met hem in gesprek gaan. Hij heeft hulp nodig! Daarbij kom je dan ook niet verwijtend over

Drientje

DF-koning
Tis toch wel gortig als je een boekje hebt waar je het gedrag van je partner in vast legt...

Daar voel je je sowieso al niet prettig bij kan ik me voorstellen. Je bent nu meer oppas aan het spelen dan dat je een gezellige relatie hebt. Ik zou hem een ultimatum voor leggen. Stoppen of hulp zoeken.

Je weet gewoon dat je fout zit op het moment dat je je gebruik voor je partner gaat verbergen, dat realiseert hij zich ook anders zou hij het niet verbergen.

W.F.L.

Badass junkie
Arizona zei:
Wat ik uit je verhaal begrijp is dat jij gecontroleerd kan gebruiken en hij niet en dat hij nu liegt over zijn gebruik (een typisch gedrag van verslaving).

Ik lieg nooit, maar daarmee gaat het probleem helaas niet weg :grin: Was dat maar zo haha :tearsofjoy:

Arizona zei:
hersenbeschadiging bij o.a. coke is vrij ernstig

Dat valt ook wel weer mee. Het is geen speed he :P Niet dat ik wil zeggen dat coke geen hersenschade toebrengt, maar goed als je verslaafd bent heb je wel andere dingen om je druk over te maken dan die hersenschade haha :grin:

Druppeltje

Bewuste gebruiker
1 ding! Als stel die beiden gebruiken zal het bijna onmogelijk voor 1'tje zijn om te stoppen.

het noteren van je partner z'n gebruik vind ik wat belachelijk,
of je zegt dat jij er geen moeite mee hebt en laat hem dus eerlijk zijn tegenover jou.
Of je kapt met je relatie zou ik zeggen
.

want toch en toch sleur je elkaar mee, en beiden verslaafd aan coke dat wil je niet willen.

yayoyo

Newbie
Tja, een boekje bijhouden is ook wat bizar, ik weet het. Maar eerdere discussies over de frequenties van zijn gebruik liepen altijd uit op een welles-nietes verhaal waarbij hij zich er steeds uit probeerde te lullen, dus dan maar kinderachtig met de feiten om de oren slaan als het weer zover komt.

Hij blowde ook regelmatig, maar meestal in de loop van de avond 1 of 2 jointjes, dat was de laatste tijd ook veranderd in de hele dag blowen en daar is hij nu weer even mee gestopt. Al een week lang niets meer aan hem geroken of restjes van joints in de asbak zien liggen. Ik heb het idee dat hij in gevecht is met zichzelf; wel willen stoppen, het niet van mij willen horen en ondertussen in de put zitten en in zichzelf gekeerd zijn en na een paar succesvolle dagen weer de fout in... Weggaan is misschien de enige oplossing, maar zover ben ik nog niet. Wou dat er iets was waarmee tenminste het ontkennen van hem ophoudt, en ja, dan kom je soms op iets uit zoals een boekje bijhouden...

yayoyo

Newbie
W.F.L. zei:
Coke? Restjes? Nou het moet niet gekker worden he :grin:

LOL ja restjes, hij is wat slordig...
Je schreef eerder dat ik niet kon verwachten dat ik hier een oplossing zou vinden, dat doe ik ook niet, maar ik ben daar ook geweest dat ik 2x per week naar de kloten was en dat ik op een bepaald moment wel inzag dat dat ook niet echt wat toevoegde aan mn leven. Toen was hij degene die me dat liet inzien, maar andersom blijkt het nu niet echt te werken helaas.

@Arizona, bedankt voor de tips.

W.F.L.

Badass junkie
Het hangt er vanaf of jij daarmee kan leven. Zou dat wel zo zijn, dan is er denk ik weinig aan de hand. Zo te merken is dat niet het geval, anders zou je hier niet om advies vragen denk ik. Het probleem met coke lijkt me een beetje dat niet iedereen er even snel klaar mee is en dat het wel kan verergeren natuurlijk. Het is jammer genoeg een beetje een probleem dat zichzelf in stand houdt als je er een gewoonte van maakt.

Wat ik je wel kan vertellen is dat je hem in elk geval niet zal afhelpen van zijn probleem en dit hoogstwaarschijnlijk zult verergeren als je hem laat zitten. Ik zou gewoon eerlijk zijn, maar een verslaafde die niet inziet dat hij een probleem heeft kan je weinig mee. Ik zou even aankijken hoe het loopt en er allesinds over praten. Als het nu al uit de hand loopt/gaat lopen is er weinig wat je kan doen denk ik. Maar ik zou de hoop niet opgeven als je wat hebt om voor te vechten. Mensen verdienen een tweede kans (of honderden kansen) en het is wel coke, daar raak je niet zo makkelijk vanaf. Zeker niet alleen. Succes.

Trouwens het kappen met blowen kan het wel verergeren. Misschien is dat ook een factor? Ik weet zelf hoe snel je een pakkie hebt als je op een zwak/nuchter moment trek ervaart en blowen neemt dat toch enigzins weg. Als je het mij vraagt kun je beter gewoon blowen dan coke gebruiken, want dat is niet zo'n nare gewoonte als coke. Vind ik zelf dan. :P Het ene is eigenlijk gewoon kinderspel in vergelijking met het andere. Ik weet welke ik verkies. :grin:

Druppeltje

Bewuste gebruiker
Toch zal je hem zover moeten krijgen (als je samen met hem verder wilt) eerlijk te zijn, want als hij het stiekum gaat doen, en jij moet/gaat hem proberen te controleren-> op restjes??!! ofietsdergelijks
zal het geen stand houden omdat jij je daardoor gaat ergeren en hij daarop weer zich ergert en vice versa.

1e stap = niet stiekum doen en erover praten. in dit geval van zijn kant.

vraagje: hoe gebruiken jullie de coke? is het snuiven of roken? maakt niet echt heel veel uit.. maar het roken ervan zal wel vele malen moeilijker zijn om hiermee te stoppen..Zelf eens het eea proberen op te zoeken/googlen hoe te stoppen met basen -> hier valt weinig over te lezen op internet.

snuiven daarin tegen is ietsje milder in gebruik.

hoop dat je je partner zover krijgt dat ie eerlijk zal zijn over het gebruik, laat em weten niet kwaad te worden erover.. ookal deed ie dat bij jou in t verleden jou aanpak zal anders moeten zijn bij hem.
Niet boos zijn dus maar hem steunt.

W.F.L.

Badass junkie
Het is snuiven, "snuifbuis" en "restjes".. Restjes snuifcoke geloof ik nog wel in (met moeite), maar restjes basecoke? Onmogelijk :grin:

Tripper

Wijs gebruiker
Wat ik weet is dat hij aardig hooked is en dat is heel moeilijk stoppen, zelfs na maanden van stoppen blijft de verslaving op de loer liggen als een slapende reus.. Ik zeg harde maatregelen. Zeg dat als hij het nog een keer doet, dat je dan de relatie stopt en doe dit dan ook, want dit gaat 100% gebeuren! Maak dan een afspraak met hem dat als hij gestopt is dat je dan bij weer bij hem terug komt. Verslaafde willen beide dingen houden, dwing hem tot een ding.

Succes ermee en sterkte..

yayoyo

Newbie
@WFL
Dank je voor je woorden, je slaat de spijker op zn kop. Ben het met je eens, als iemand zijn goede wil toont, verdient hij een kans. Ik zit ook de afweging te maken of ik er mee kan leven en dat kan ik wel mits hij het genoeg in de hand houdt en niet steeds 4 normale dagen heeft, 1 dag naar de kloten en dan 2 dagen bijkomen, daar is niet mee te leven. En wat dat blowen betreft; als hij niet blowt is hij vrij normaal in die periode, dan begint het weer met een blowtje voor het slapengaan, dat worden er meer en meer en dan gaat hij weer snuiven, het is een patroon dat zich herhaalt. Vandaar mijn idiote actie met het boekje, ik probeer dat patroon helder te krijgen.

@Exceptional
Ja knap he? Hij stond een keer helemaal leip voor me met ogen als schoteltjes en witte randjes aan zn neus en maar zeggen dat ie alleen een paar biertjes had gehad..... Maar ik heb deze keer ff niet laten merken dat ik het wist, wil ff zien hoe hij zich verder gedraagt als hij denkt dat ik niets in de gaten heb. Dan wachten op een "heterdaadje" en het hem dan voor zn voeten gooien.

@Tripper
Ook jij hebt gelijk, maar ik kan dat alleen maar zeggen als ik het ook echt wil en ik ben nog niet zover vrees ik... Anders kan ik het wel zeggen maar weet hij ook wel dat ik het toch niet doe. Wel heb ik mijn handen wat meer van hem afgetrokken. Ik geloof dat ie nu 2 of 3 dagen niets gehad heeft maar natuurlijk is hij nog steeds moe en vanochtend een belangrijke afspraak gemist omdat hij zich verslapen heeft. Eerder maakte ik hem dan nog wel eens wakker, maar ik heb het nu bewust in het honderd laten lopen. Ik hou me nu wat op de achtergrond, kijk het allemaal wat aan en houd het in de gaten en laat hem zijn eigen shit even oplossen. Hij kwam net ff langs om te vragen of hij mee mag als ik met de honden ga lopen, dus ik hoor wel of hij wat te zeggen heeft....

Bovenaan