1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Cokelab gevonden door toeval

Discussie in 'Nieuws en actualiteiten!' gestart door Eve's drop, 8 jun 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Eve's drop

Eve's drop Experimenterende gebruiker

Een van de grootste cokelabs in Nederland ontdekt dankzij omgevallen boom

De zware storm in Nederland heeft donderdag geleid tot de toevallige ontdekking van een gigantisch cocaïnelaboratorium in Oud-Vossemeer (provincie Zeeland). Bij het opruimen van een omgevallen boom in de buurt van een boerenschuur aan de Molenweg werd een verdachte lucht geroken en werden enkele verdachte mannen gezien. Volgens de politie gaat het om één van de grootste ooit in Nederland.

Gewaarschuwde agenten troffen vervolgens het lab voor synthetische drugs in de schuur aan. Het gaat om een grote, professionele cocaïnewasserij, waar de hele productie plaatsvond voor het maken van cocaïne. Op een door de politie verspreide foto zijn het cokelab en vaten met chemicalieën te zien.

De schuur staat bij een boerderij. Volgens de politie wordt uitgezocht of de boerderij wordt bewoond en of de eigenaar wist wat zich er afspeelde. Rechercheurs en het team Landelijke Faciliteit Ondersteuning Ontmantelen (LFO) doen nader onderzoek in het lab. Er is nog niemand opgepakt.

De eigenaar, die het erf sinds een paar weken verhuurde, is zich rot geschrokken, schrijven onze collega’s van de Provenciale Zeeuwse Courant (PZC). Hij gebruikte het boerenerf tot eind 2017 zelf, vertelt hij. “Het heeft daarna een poos leeg gestaan. Vijf weken geleden heb ik het verhuurd aan een man uit het dorp Sint-Philipsland (provincie Zeeland). Die zei dat hij in scheiding lag en tijdelijk woonruimte nodig had. Ik ben toen nog in de schuur geweest. Die was leeg. Ik ben me rot geschrokken. Ik heb hier absoluut niks mee te maken.”

Zeer professioneel

In die vijf weken is de loods omgetoverd tot een ‘zeer professioneel cokelab’, zegt politiewoordvoerder Alwin Don. “Het bestaat uit twee compartimenten: een wasserij en een inpakgedeelte.” In de schuur, die 15 bij 45 meter groot is, staan tientallen jerrycans en vaten, en verder machines en veel gereedschap. Er staan ook twee - onopgemaakte - stapelbedden, waarop persoonlijke bezittingen en kleding liggen. Er is nog niemand opgepakt.

De politie werd getipt door mensen die in de buurt van de schuur een omgevallen boom gingen opruimen. Zij vonden dat in de omgeving een vreemde lucht hing en zagen ‘verdachte mannen’ rondlopen. Agenten vonden vervolgens het drugslab.

Volgens de politie gaat zowel het onderzoek als het opruimen van de loods dagen duren. De speurders spreken van een van de grootste cokelabs die ooit in Nederland is blootgelegd.

Bron : https://m.hln.be/nieuws/buitenland/...oom~a2c21d6e/?referer=https://www.google.com/

2. PsyTekZ

PsyTekZ Badass junkie Tripreporter

Een cokelab? Word coke nu ook al vervaardigd in labos? Bron is de belgische krant. Zou me niet verwonderen als het een amfetamine labo is.

3. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Dat is onmogelijk.

want dan heb je de grondstof nodig, cocabladeren. En die groeien hier niet dus die zouden dan geimporteerd moeten worden. En aangezien dat plantmateriaal is zou zo'n cocabladerentransport wel heel erg veel ruimte innemen, wat gewoonweg veel te veel risico is. En ik heb nog nooit gehoord dat er een grote partij cocabladeren gevonden is in Nederland.

Geloof me, de coke wordt geproduceerd dicht bij de bron, dus waar de bladeren groeien.

4. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

Cocaïne wordt wel eens vloeibaar gesmokkeld (bijvoorbeeld in kleren), maar dan moet het weer gekristalliseerd worden met HCl. Het lijkt erop dat dat is wat er gebeurde, maar de politie heeft geen precieze details vrijgegeven over welk chemisch proces er precies plaatsvond in de fabriek.

Het nieuws is afkomstig van dit politie-bericht:
    https://www.politie.nl/mijn-buurt/n...dekt.html?geoquery=Oud-Vossemeer&distance=5.0

VICE heeft er ook nog een lollig verhaal van gemaakt:
    https://www.vice.com/nl/article/paj...-kreeg-vannacht-onverwachte-hulp-van-een-boom

5. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

@Neo-Shulginist
    Inderdaad, zo was was het ook in Limburg:

Explosie drugspand Sittard: wat is een cocaïnewasserij?

In Sittard brandde in de nacht van maandag op dinsdag een drugspand uit. Later ontdekte de brandweer in de woonboerderij een cocaïnewasserij.

De schade na de brand is enorm. De hulpdiensten besloten dat het gebouw meteen gesloopt moest worden in verband met de veiligheid.

Hoe werkt zo'n 'cokefabriek'?
    Omdat cocaïne in poedervorm lastig te verstoppen is, versturen de cokeproducentenvaak bewerkte cocaïne naar Europa. De harddrugs wordt in een soort kneedbare pasta verwerkt en deze wordt verstopt in producten zoals shampooflessen of voedingsmiddelen. Deze cocaïnepasta wordt daarna naar een illegale cocaïnewasserijgebracht en daar wordt deze bewerkt met brandbare chemicaliën zoals benzine, alcohol en aceton. Na de bewerking blijft cocaïne in poedervorm over en die kan dan verkocht worden.

Gevaar
    Het bewerken van deze drugs in een cocaïnewasserij is een zeer gevaarlijk proces. Bij het bewerken van de drugs komen gevaarlijke stoffen vrij en ontstaat er explosiegevaar. De gevel van het pand in Sittard werd ontzet door de klap en daardoor was er instortingsgevaar.

https://www.1limburg.nl/explosie-drugspand-sittard-wat-een-cocainewasserij

6. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

acht.zes vindt dit leuk.
  7. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Niet voor chemische coke, maar of dat waarschijnlijk is weet ik niet.

8. Zeelanddude

Zeelanddude Experimenterende gebruiker

Haha had al verwacht dat deze ontdekking hier gemeld zou worden. Nooit verwacht dat zo dicht bij mij een lab zou zitten.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...