Cool! - Het invriezen van paddothee (probeer het eens)

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Voor de kern van de zaak, zap door naar de onderste blauwe alinea's:

Sommigen zullen misschien nog herinneren dat ik vorig jaar een report heb geschreven over een trip op paddothee, waarbij ik de thee eerst had ingevroren en daarna ontdooid, om het vervolgens op te drinken. Ik verbaasde me toen enorm over het effect van deze thee. Zo was het ervaren van kleuren totaal ongewoon. Die waren namelijk doorzichtig of glasachtig. Maar het belangrijkste was dat de algehele sfeer van de trip zo uniek was. Het valt niet uit te leggen, maar mijn mond viel echt letterlijk open van verbazing.

En gisteren zat ik weer met mijn mond open, en was de verbazing nog groter dan vorig jaar. Gisteren heb ik namelijk een helende afsluitingstrip gehad, en week na een onverwacht zware trip die voor mijn gevoel toch niet voor de volle 100% was neergedaald. En gisteren heb ik dus eindelijk die trip van vorige week in zijn ultieme consequentie (iets te zwaar aangezet :) ) kunnen doorleven (lees: ik heb iets(?) uitgekotst wat vorige week niet lukte -heerlijk :rolleyes: :grin: )
Dit was dus eigenlijk één trip verdeeld over twee losstaande dagen, echter met het belangrijke verschil dat ik gisteren dus tripte op ingevroren thee.

Man man man, toen het insloeg, binnen een kwartier, toen dacht ik echt: :openmouth: en :( en :hearteyes: en uiteindelijk nog meer :hearteyes:
Zie, het heeft geen nut om hier een heel verhaal op te hangen over wat ik allemaal heb ervaren, hoe ik via heaven and hell uiteindelijk weer zeer gezond op de aarde terug ben gekomen, want dat is niet het doel van dit topic.

Dus laat ik samenvatten wat precies mijn punt is: Ik heb sterke aanwijzingen dat op de een of andere manier het invriezen van paddothee de uiteindelijke trip beïnvloedt. Maar het jammere is dat hier totaal nog geen informatie over bestaat. En daar wil ik graag verandering in brengen.

Dus beste paddogebruiker: ga is paddothee maken en vries dit vervolgens in, zodat het enige tijd later langzaam ontdooid kan worden. Onderneem vervolgens de trip, en rapporteer daarna je bevindingen. Dit alles in de naam der wetenschap. :P

Ik ben echt benieuwd hoe andere mensen deze ice tea-methode ervaren. Misschien valt het wel tegen en vind je het niet bijzonder. Laat dat dan ook weten, want het is tenslotte een onderzoek.
Maar ik zou uiteraard deze oproep niet doen als ik niet een sterk gevoel zou hebben dat dit een manier van paddoconsumptie is die zéér de moeite waard is - zo niet revolutionair :rolleyes:

met coole groet :sunglasses:

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
^
Ja, inderdaad. Het effect kan daardoor wat trager op komen zetten, alhoewel ik daar gisteren niet veel van merkte, maar ik dronk toen ook een kopje gewone thee ernaast, dus dat kan ook van invloed zijn geweest.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen zo iets hebben van 'wat een werk.' Maar je kunt ook gewoon is paddothee maken, en dat je dan wat meer maakt dan normaal, en dan ga je bijvoorbeeld de helft invriezen voor het experiment.

evil_kermit

Bewuste gebruiker
is geen groot werk! dus dat ga ik zeker eens proberen :grin:

Misschien domme vraag maar men kan dus nog steeds paddo's kopen in Nederland? (ik kom uit Belgie)

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
evil_kermit zei:
is geen groot werk! dus dat ga ik zeker eens proberen :grin:

Misschien domme vraag maar men kan dus nog steeds paddo's kopen in Nederland? (ik kom uit Belgie)

Nee, 't is ook totaal geen moeite. Alleen het kost wel tijd. Die twee maal dat ik het ingevroren heb heeft 't dus wel minstens een week in de vriezer gestaan. Maar zo'n tijd is natuurlijk niet noodzakelijk. Alhoewel je met thee maken, laten afkoelen, in de vriezer zetten, en er weer uithalen om te laten ontdooien wel gauw een complete dag zoet bent. Daarom is mijn advies ook: maak bijvoorbeeld is wat extra thee als je thee maakt en vries dat in, zodat je een aantal weken/dagen later die fles uit de vriezer kunt trekken om te ontdooien, en voila, je hebt thee.

Maar het is voor het onderzoek dus ook wel interessant als je vermeldt hoe lang je het ingevroren hebt gehouden. Wie weet is dit van invloed.
Verder denk ik persoonlijk dat voor de kwaliteit het, het beste is als je de thee niet in de magnetron ontdooit, maar gewoon langzaam op kamertemperatuur of in de koelkast.

Enne, ja paddo's zijn nog verkrijgbaar. Alhoewel azarius ze niet meer heeft (wel kweekset). Dus ik weet niet hoe 't op het internet gesteld is met de paddohandel. Maar in de normale smartshops zijn ze nog wel verkrijgbaar.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Nog een kleine uitleg en een paar tips:

Waarom lijkt het mij zo waarschijnlijk dat er een link is tussen het invriezen van paddothee en de 'bijzondere' uitwerking van de thee? Want het kan toch ook gewoon toeval zijn?

Ja, inderdaad het kan zo zijn dat er geen verband bestaat. En als meerdere mensen dit onderzoeken en geen verschil in effect bemerken, dan neemt daarmee de waarschijnlijkheid van dit verband af.
En omgekeerd, als meerdere mensen wel een verschil in effect bemerken (hopelijk in positieve zin) dan neemt de waarschijnlijkheid van dit verband toe. En het is in dit geval dan interessant om te kijken hoe precies de beste resultaten bereikt worden.

Ik ben geïnspireerd door berichten uit o.a. de audiowereld waar door middel van zogenaamde cryogenic treatment onderdelen uit audiosets, variërend van bedrading tot soms complete versterkers, ingevroren worden op een zeer lage temperatuur van meer dan 200 graden onder celsius. Dit duurt dan enkele dagen, waarna ze langzaam ontdooid worden. Dit zou als reslutaat hebben dat het geluid stukken beter wordt. Je begrijpt dat dit een dure business is, en volgens sommigen ook een ronduit onzinnige. :grin:

Maar voor minder kapitaalkrachtige mensen is er ook nog hoop! Want het verhaal wil dat je met een huis tuin en keuken vriezer, die maar tot -18 gaat ofzo, ook aan je audioset kunt tweaken. Je kunt namelijk een audio-cd enkele dagen in de vriezer leggen (luchtdicht afgeseald, en cd breekt niet btw), vervolgens ontdooi je hem heel langzaam, en dan zou het resultaat moeten zijn dat de cd veel mooier klinkt. Hoewel de kans natuurlijk vrij groot is dat het alleen beter klinkt omdat je het wilt horen, heb ik er toch veel positieve verhalen over gehoord. Zoals bijvoorbeeld op deze willekeurige site: http://www.soundstage.com/synergize/synergize199912.htm
(dit is overigens voor de niet audio-geïnteresseerde een bijzonder saai stuk. Deze link staat hier ook meer ter illustratie, dan als leesvoer. )

Maar, om kort te gaan. Als er dus mogelijk een verband is tussen bevriezing van materialen en het beter presteren van deze materialen, dan is het toch op zijn minst de moeite van het onderzoeken waard hoe dit met paddothee uitpakt.

Dan nog een paar tips:
-Laat de thee eerst afkoelen alvorens het in de vriezer te plaatsen.
-Als je het in een glazen fles doet, zorg dan dat hij niet voor meer dan de helft gevuld is. Anders kan hij knappen in de vriezer.
-Laat het bij voorkeur minimaal drie dagen in de vriezer staan.
-Laat het langzaam ontdooien

Of er nu wel of geen mensen gëinteresseerd zijn in dit experiment, ik zal in de toekomst mijn ervaringen hier wel posten. Het is voor de goede zaak :P

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik heb dit enkele weken geleden reeds gedaan, namelijk ingevroren thee gradueel laten ontdooien en dan nuttigen.
Ik doe wat wel vaker, omdat ik meestal grote porties paddothee bereid, en me na twee tasjes al snel duidelijk is dat de overschot er echt niet bij kan. Leve de diepvriezer!

Soit, ik kan uit mijn persoonlijke ervaring echter niet zeggen dat er een waarneembaar verschil is.
Misschien zo subtiel dat het onderdrukt wordt door de alomtegenwoordige invloeden van set & setting?
Bovendien kan ik ook moeilijk uitsluitsel geven op basis van deze enkele keer, want ik bereid verschillende soorten en markeer die niet als dusdanig. Als ik de eerste keer verse Hawaïaantjes-thee drink, en de volgende keer ontdooide truffel-thee drink, dan is het logisch dat de effecten anders zullen zijn.

Je ziet dus dat je zelfs bij zo'n kleinschalig experiment een zekere methodologie nodig hebt! :wink:

Hoe dan ook heb ik weer iets (onzinnigs :P ) bijgeleerd over audiologie.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
ErnstJünger zei:
Je ziet dus dat je zelfs bij zo'n kleinschalig experiment een zekere methodologie nodig hebt! :wink:
Ja, eigenlijk zou ik van nu af aan het telkens op dezelfde wijze moeten bereiden. En dezelfde setting aanhouden. Maargoed de mindset verschilt uiteraard wel steeds. Dus ik zie ook veel 'valkuilen' die een goed onderzoek in de weg staan. (ach ,wat een grote woorden :grin: )

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Wow, wat pikt Google tegenwoordig nieuwe sites/pagina's snel op. Gisteren heb ik dit geplaatst, en als ik nu "paddothee invriezen" intoets staat deze pagina al op nummer twee. En dat is precies wat ik beoogde: dat er meer info beschikbaar komt over dit onderwerp. En aangezien Google dé zoekmachine is, heb ik een groot deel van mijn doel dus al bereikt. :)

@Ernst Jünger: Alsnog bedankt voor je reactie. Want dat is ongeveer het soort reacties waar ik op uit ben. Een korte impressie van je ervaring met ingevroren paddothee.

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Mhm, klinkt interessant, alhoewel het natuurlijk best onwaarschijnlijk is dat er iets in positieve zin aan de paddothee verandert, dus ik zou me alleen voor kunnen stellen dat het slechter wordt, doordat de werkzame stof wordt afgebroken, er zal immer nooit werkzame stof bijkomen, tenminste.

Maarja is het uitproberen in ieder geval eens waard en om te zorgen dat er in ieder geval een beetje methodiek in het onderzoek zit, zou ik zeggen dat iedereen die dit gaat proberen op een gegeven moment dus gewoon te veel thee maakt en dan de helft invriest. Zo heb je dus 2 keer precies dezelfde thee, alleen dat het 1 keer meteen vers werd gedronken en de andere keer na invriezen ontdooien, zo zouden dan de enige verschillen bij set en setting zijn. Ben es benieuwd of meerdere mensen de ingevroren thee anders ervaren.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
^
Ja, het is aan te nemen dat de potentie op zich achteruit gaat. Daarom vind ik het ook zo curieus dat ik tot twee keer aan toe zulke mooie effecten heb bereikt. Ik persoonlijk vraag me dus ook wel af in hoeverre het feit dat er tijd en liefde in de thee wordt gestopt van invloed is op de werking (wat bij het invries-ontdooi proces eerder het geval is door de tijd die erin gaat zitten.)

Zelf vind ik dit wel aannemelijk, hoewel ik me ook realiseer dat het met huidige stand van de wetenschap niet echt verklaard kan worden (of je moet de quantum-mechanica erbij gaan trekken, maar dat is ook nog redelijk vaag terrein)

Ik probeer de laatste tijd wel liefde in de thee te stoppen :hearteyes: , maar zou dat dan dé verklaring zijn, en heeft het bevriezingsproces geen enkele invloed? Het zou heel goed kunnen.

Ach, als je het op een dergelijk openminded manier bekijkt dan zijn er misschien wel te veel verschillende factoren die een rol spelen, die dus een degelijk onderzoek in de weg staan.

Bovenaan