Cubensis kweekset

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Beste mede-forumers,

Weer eens een vraagje over mijn growbox:

Toen ik hem gekocht had ( bij smartshop, niet online) zat het mycelium al door heel de box en al wat aan de bovenkant.
Het is nu 2,5 week geleden dat ik hem gesoaked heb, is er maar een minimum groei in het mycelium te zien en nog niet 1 pin.

Ik heb met m'n domme kop de box aantal keer besproeit waardoor er onderin een laagje water staat wat niet schadelijk schijnt te zijn. Maar volgens mij is de luchtvochtigheid veel te hoog en zit er daarom geen vooruitgang in, het mycelium wat bovenop de box zit is namelijk niet pluizig maar 'glad' waardoor ik denk dat het te nat is.

Heb gelezen dat er nog enkele gevallen zijn waar het zo lang bij duurde maar weet niet wat te doen? Zak open zetten zodat er vocht kan verdampen? De box opnieuw soaken en daardoor een nieuwe start maken?

Alvast bedankt :)

Tigg

Belezen gebruiker
Geen ervaring mee, maar ik denk dat je de zak wel open kan zetten zolang het te vochtig is.

Opnieuw soaken lijkt me niet nodig, maar misschien kan je ook het deksel op de box doen, om er langs de hoek het overtollige vocht uit te gieten, en daarna afwachten.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Tigg zei:
Geen ervaring mee, maar ik denk dat je de zak wel open kan zetten zolang het te vochtig is.

Opnieuw soaken lijkt me niet nodig, maar misschien kan je ook het deksel op de box doen, om er langs de hoek het overtollige vocht uit te gieten, en daarna afwachten.

Als ik de zak open zet ( moet redelijk langdurig natuurlijk eer er een behoorlijke hoeveelheid vocht is verdampt) is er dan geen grote kans op besmetting?

In het bakje zelf zit geen water, maar in de zak rondom staat een laagje water aangezien ik met plantenspuit er water in besproeit had ( langs de zak, wat gecondenseerd is en naar beneden is gezakt).

Tigg

Belezen gebruiker
Ik denk dat je het water wat onderin de zak staat eruit kan gieten.

Volgens mij is een beetje frisse lucht niet schadelijk voor je kweekset (zolang deze in een redelijk schone omgeving staat, dit geen rot fruit enzo in de buurt). Dan zal de kans op besmetting zeer klein zijn.

Misschien kan je ook een fototje plaatsen?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Om het water onderin de zak eruit te gieten zal heel de bak er toch uitmoeten, waardoor ik toch echt vrees voor besmetting.

Een foto maken kan, maar lijkt me niet erg nuttig je ziet nog niet eens wat witte schimmel op de foto dus het verschil met normaal en de mijne kun je echt niet zien.

Toch bedankt voor de tips, maar zou eigenlijk wat antwoorden zien van mensen die dit ook gehad hebben en dus zeker weten wat te doen.

Verder wacht ik gewoon nog even, heb ook gelezen dat bij sommige de paddo's pas na een week of 4 begonnen te groeien.

Tigg

Belezen gebruiker
Wat je kan doen is de zak zo vastpakken dat je de bak ook goed vast hebt, je kan de zak dan openmaken en het water uit de onderkant eruit gieten.

Afwachten zal je sowieso moeten doen, waarschijnlijk gaan je paddo's binnenkort wel opkomen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Tigg zei:
Wat je kan doen is de zak zo vastpakken dat je de bak ook goed vast hebt, je kan de zak dan openmaken en het water uit de onderkant eruit gieten.

Afwachten zal je sowieso moeten doen, waarschijnlijk gaan je paddo's binnenkort wel opkomen.

Ga het proberen, en ik hoop ut zoo!

Tigg

Belezen gebruiker
Is het mycelium nog steeds nat of is dat nu iets minder geworden?

Als je de afgelopen week iets van vooruitgang hebt gezien dan zou ik aanraden om rustig af te wachten. Maar als je het idee hebt dat er echt niets gebeurt dan zou je opnieuw kunnen soaken, hiermee herstel je natuurlijk wel het vochtbalans.

Ik heb nog nooit gelezen dat teveel vocht de groei remt, het kan alleen de kans op contaminatie iets vergroten. Ik denk dat je maar moet doen wat jou het beste lijkt, opnieuw soaken of toch nog even afwachten.

Ik neem aan dat de omgevingstemperatuur goed is? Deze zou je eventueel ook iets kunnen verhogen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Lijkt iets minder nat, heb het water wat in de zak stond afgegoten.

Verder geen groei of verandering, wacht denk ik nog paar dagen en da dan toch maar opnieuw soaken.

Omgevingstempratuur is niet ideaal, schommelt tussen de 17 en 25 graden. Dit komt omdat ik de verwarming niet aan kan laten staan als ik van huis weg ben.

Zou dit echt zoveel uitmaken? want warmer gaat het dit jaar niet meer worden :P Dus dan kan ik het beschouwen als prullebakgeval?

Tigg

Belezen gebruiker
Ik denk niet dat temperatuurschommelingen veel uitmaken, in de natuur is het 's nachts ook veel kouder dan overdag, dus ik denk dat het hooguit de groei iets kan vertragen.

Ik denk dat je over een paar dagen inderdaad wel opnieuw kan gaan soaken als er niets gebeurd is.

psych-out

Bewuste gebruiker
het is belangrijk dat al het al het water uit de bak is. anders loop je het risico dat de kweekset besmet.
daarna gewoon in die zak die je erbij hebt gekregen wat water doen (niet in de kweekset)
zo'n 1 a 2cm. daarna gewoon de bak erin zette, sluit de zak en normaal moet het dan wel lukken anders is ie misschien al besmet aan de onderkant, waar het overtollige water zat.

probleem-oplossingen
viewtopic.php?f=13&t=21248

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Het overtollige water zal al in de zak, en niet in de bak.
Heb het er uitgegoten, en paar dagen later stond er gewoon weer water in :confused: Vandaag weer er uitgegoten aan gezien ik verdenk 1 pin begin te zien. Toch nog paar daagjes wachten tot het opnieuw soaken.

Probleem oplosser heb ik al gelezen :wink:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Okee, heb gisteren mijn kweekset na een week of 4 nutteloos wachten maar weer gesoaked.
Net het water afgegoten, maar het was dus echt rood/bruinig een echte roestkleur.

Lijkt mij niet normaal toch? Verder stinkt het niet, de witte korrels zijn sinds het begin wat gelig verkleurd maar lang niet zo rood/bruin als het water.

Weer afwachten nu..

JJJ

Bewuste gebruiker
Een beetje kleur in het water is heel goed mogelijk. Ik zou hem zeker nog even laten staan, als hij niet stinkt ofzo.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
JJJ zei:
Een beetje kleur in het water is heel goed mogelijk. Ik zou hem zeker nog even laten staan, als hij niet stinkt ofzo.

Het was eigenlijk geen beetje te noemen, het was gewoon bijna bloedrood.

Hoop echt dat het nog wat word, zou zonde zijn als mijn eerste box niets opleverd. :(

KoxBox

Badass junkie
Ik ben toch nog altijd een beetje sceptisch over het feit dat je een cm of 2 water in de zak moet doen... TE veel water kan toch ook voor contaminatie zorgen..? Ik heb dit nog nooit gedaan en heb altijd een mooie oogst gehad, akkoord dat je elke dag wat water in de zak verstuift (wanneer nodig) maar echt water in de zak gieten...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Nou, weer 10 dagen verder na het re-soaken..

De witte korrels ( vermiculiet? ) zijn inmiddels roestbruin geworden, en ook nu staat er weer een laagje water in de zak ( niets er bij gespoten..)

Het word tijd dat deze geldverspillende bak de pedaalemmer ingaat.

KoxBox zei:
Ik ben toch nog altijd een beetje sceptisch over het feit dat je een cm of 2 water in de zak moet doen... TE veel water kan toch ook voor contaminatie zorgen..? Ik heb dit nog nooit gedaan en heb altijd een mooie oogst gehad, akkoord dat je elke dag wat water in de zak verstuift (wanneer nodig) maar echt water in de zak gieten...

Lijkt mij ook onnodig risico nemen..

Nog 1 vraagje:

Zou het enigsinds nut hebben als ik de box in de natuur zou wegwerpen? Overleeft het mycelium bij vorst? En zouden er heeeel misschien in de toekomst ( zomer?) wat naar boven kunnen komen?

Heb gelezen dat sommige mensen bij het cultiveren hun boxen,zakken,potten ect. eerst in de vriezer zetten aangezien het dan sneller groeit en bij voldoende groei de bak er weer uithalen waardoor het weet dat het vruchten moet gaan aanmaken?

KoxBox

Badass junkie
PepTalk zei:
Nou, weer 10 dagen verder na het re-soaken..

De witte korrels ( vermiculiet? ) zijn inmiddels roestbruin geworden, en ook nu staat er weer een laagje water in de zak ( niets er bij gespoten..)

Het word tijd dat deze geldverspillende bak de pedaalemmer ingaat.

KoxBox zei:

Lijkt mij ook onnodig risico nemen..

Nog 1 vraagje:

Zou het enigsinds nut hebben als ik de box in de natuur zou wegwerpen? Overleeft het mycelium bij vorst? En zouden er heeeel misschien in de toekomst ( zomer?) wat naar boven kunnen komen?

Heb gelezen dat sommige mensen bij het cultiveren hun boxen,zakken,potten ect. eerst in de vriezer zetten aangezien het dan sneller groeit en bij voldoende groei de bak er weer uithalen waardoor het weet dat het vruchten moet gaan aanmaken?

Witte korrels = perliet.

Om het substraat te cultiveren moeten ze juist warm staan tussen de 23 en 28° dus wat zij beweren is onzin. Wat wel bestaat is een cold shock, de cakes een nacht (of 24u) in de koelkast zetten om het fruiting proces in gang te zetten. Dit is maar bij bepaalde soorten (eventueel) nodig.

Dus het heeft geen zin om het ergens in een bos te dumpen het zou mij sterk verwonderen dat dit iets zou opleveren...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat van dat cold shock bedoelde ik, sorry voor de onduidelijkheid.

Dat het perliet gelig is, is dat al een probleem opzich? Want dan gaatie vandaag de bak nog in.

KoxBox

Badass junkie
Ik heb het zelf nog nooit voorgehad dat het verkleurde, bij mijn growbox nu is het ook gewoon spierwit. Of het kwaad kan weet ik niet... Maar het lijkt mij niet helemaal normaal, ik zou toch gewoon nog even afwachten. Zo'n growbox staat toch niet in de weg dus gewoon zijn gang laten gaan en kijken of er toch nog wat doorkomt.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
KoxBox zei:
Ik heb het zelf nog nooit voorgehad dat het verkleurde, bij mijn growbox nu is het ook gewoon spierwit. Of het kwaad kan weet ik niet... Maar het lijkt mij niet helemaal normaal, ik zou toch gewoon nog even afwachten. Zo'n growbox staat toch niet in de weg dus gewoon zijn gang laten gaan en kijken of er toch nog wat doorkomt.

Hij staat er nu ongeveer al 2 maanden, waar ik dus enkele weken geleden opnieuw gesoaked heb.

Heb net de bak wat geschud en gekneed, en aan de binnenkant van het substraat zit dus een rood/bruine smurrie achtige substantie, besmet dus?

KoxBox

Badass junkie
Het klinkt niet echt gezond moet ik zeggen, ik ben het zelf nog niet tegengekomen dat het echt zo verkleurde dus waarschijnlijk zal hij wel gecontamineerd zijn...

dnb-massive

Experimenterende gebruiker
Mijn kweeksetje staat hier nu ook al 2.5 weken niets te doen , er is hoogstens een klein beetje wit dons op de bovenkant gekomen.

heeft de luchtvochtigheid een grote invloed op het groeiproces ?
als ik foto's zie van andere kweek sets hier op het forum is de zak meestal veel meer bedampt dan bij mij. Van mij is er een klein dampvlekje te zien.

temperatuur is goed denk ik (constant tussen de 20-23 graden)

en mag je het licht van een tl lamp ook zien als daglicht?

eerste kweekset, hier is de zak volledig droog, er staat een mm of 2 water op de bodem van de zak

tweede kweekset , hier is een klein beetje condens , maar slechts zeer minimaal.

iemand tips ?

mvg

dnb-massive

ik denk dat ik daarnet een hele kleine pin gespot heb, al ziet deze er naar mijn idee niet zo gezond uit en is het er maar 1 ben ik blij dat er al een teken van leven in zit.
nu hopen dat er nog volgen

dnb-massive

Er volgen geen nieuwe pins en die eene die uitgekomen was is zo goed als dood denk ik , hij is nu al een week onbeweeglijk.

wat denken jullie van eens opnieuw soaken of kan het zo lang duren voor er iets gebeurd?

gr

Tigg

Belezen gebruiker
Misschien kan je de temperatuur iets verhogen. Ik heb zelf nu ook een setje waarbij erg veel pins ontstaan (honderden), maar slechts een paar daarvan worden groot. Ik heb mij laten vertellen dat paddo's soms stoppen met groeien, en dan ineens de lucht in schieten. Miscchien is er nog hoop voor je setje.

Controleer in ieder geval even of alle omgevingsomstandigheden goed zijn.
-Temperatuur tussen 20 en 27 graden, het liefst zo dicht mogelijk bij de 24 (dus verwarming net ietsje harder zetten)
- Luchvochtigheid in de zak, een beetje condens op de zak geeft aan dat het goed is, je wilt de zak het liefste halfvol met condens hebben, haal je dit niet? Spuit dan met een plantenspuit wat vocht tegen de rand van de zak om deze te verhogen (een klein beetje is voldoende).
Als je zak teveel vocht heeft kan je dit verlagen door wat frisse (droge) lucht in je zak te waaien.

Sowieso houden paddo's van frisse lucht, het filter op de zak laat al wat lucht door, maar het kan bevordelijk zijn om je zak af en toe even open te zetten, dit zorgt voor minder CO2 en meer zuurstof. Hier houden je paddo's van.
Let wel op, er kunnen schimmels in de lucht zitten, dus er bestaat een klein risico op besmetting als je je zak vaak opent. (Je wilt dus sowieso geen rottend voedsel in de buurt van je kweekset). Ik kweek nog niet zolang, maar bij mij is er nog nooit een set besmet geraakt, dus mij lijkt het wel veilig. Om de zak open te zetten voor frisse lucht een paar keer per dag.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
dnb-massive zei:
Er volgen geen nieuwe pins en die eene die uitgekomen was is zo goed als dood denk ik , hij is nu al een week onbeweeglijk.

wat denken jullie van eens opnieuw soaken of kan het zo lang duren voor er iets gebeurd?

gr

Klinkt hetzelfde als mijn 'probleem'.
Word het mycelium nog wel groter/dikker/dichter?
Staat de groei echt al lang stil, probeer dan eens heel de voedingsbodem een klein beetje te 'breken' zodat je klein beetje de binnen kant ziet. Is dit een beetje rood dan is dit hetzelfde als mij en kun je hem eigenlijk al wel weg gooien naar mijn mening.

Ook kun je dit zien aan de witte korrels die er in liggen, zien die nog wit of worden ze wat geel/bruin?

Tigg

Belezen gebruiker
http://www.shroomery.org/5232/What-is-cold-shocking

Dit zou een oplossing kunnen zijn als er geen pins willen verschijnen. Je kan je kweekset 24 uur in de koelkast zetten (dit kan gecombineerd worden met soaken lijkt me). Wat wel erg belangrijk is is dat de koelkast schoon is en/of dat de set goed beschermd is tegen de schimmels in de koelkast.

Bovenaan