De hoop verloren ooit te kunnen stoppen, ik ben wanhopig...

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Mrloverdj

Wijs gebruiker
Juist niet. 1 van de risico's van Ad van AD is dat je je vlakker kan voelen.. bovendien verandert het je kunstmatig. Hij moet juist weer voelen om echt zichzelf te zijn en blijven.
Om die reden heeft iig 1 kliniek die past start met ad als je langere tijd nuchter ben en langere tijd aan jezelf gewerkt hebben.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het is inderdaad niet ingewikkeld wat je zegt. Maar het is wel veel te moeilijk voor mij. Die sensatie is pure doodsangst; er niet kunnen zijn en die kan ik niet zomaar even voelen. Dat gaat gewoon niet, dat is veel te heftig en overweldigend. Ik heb het vroeger gevoeld en ik heb mezelf zo enorm beschermd om dit nooit meer te hoeven voelen, dat ik alles uit de kast zal halen om deze sensatie te vermijden. Het is te vergelijken met een drukke snelweg te moeten oversteken, zonder links of rechts te kijken en erop vertrouwen dat de auto's wel voor je zullen stoppen. Ik kan dat alleen maar samen met een kordon van mensen en die ben ik nu aan het verzamelen.
Is echt de sensatie zelf pure doodsangst? Of is het aangekoppelde verhaal dat we onszelf vertellen óver die sensatie dat?

Dit is niet om jouw angst te bagatelliseren, maar als je de persoonlijkheid (tijdelijk) van een emotie afhaalt en het voelt voor wat het is: slechts een sensatie. Hoe overweldigend is die sensatie dan nog? Waarschijnlijk niet comfortabel om te voelen, maar kan het je dan nog overweldigen? Als het geen persoonlijke betrekking op jou heeft.

Ik zou durven zeggen dat we dit vermogen in principe hebben. Om een emotie tijdelijk los te maken van het verhaal wat we onszelf vertellen over die emotie en deze zo te reduceren tot slechts een sensatie. En wanneer die persoonlijkheid er niet is, kun je de sensatie in de diepte voelen en zelfs verwerken.

Natuurlijk kan iemand prefereren om binnen dat verhaal te werken aan de angst. Dat kan ook. In mijn ogen is dit een minder directe aanpak van het probleem, maar voor sommigen wellicht prettiger. Of het lijkt prettiger. Want op die manier behoudt een emotie zijn beladenheid: is het niet slechts een neutrale sensatie.

Laatst bewerkt:

Syl

Badass junkie
Wil je niet van het ene middel aan het andere middel krijgen maar is anti depressiva misschien voor jou niet een medicatie om te proberen?
Misschien pas wanneer je in opname zit zodat je meer grip kunt krijgen op het stabiel worden in je leven.
Hoop dat je snel rust en verbetering zult vinden, te gek van woorden dat de wachtlijsten altijd nog zo lang zijn.
Hoeveel mensen eigenlijk wel niet met zulke problemen rondlopen, vreselijk!
Toen ik ben ging afkicken van mijn speedverslaving(ruim 8 jaar) kreeg ik een enorme zware depressie.
Door de speed waren al die jaren mijn emoties afgevlakt.
Nu kwam alles ineems keihard binnen en werd ik overspoeld met emoties.
Hier was ik ook al heel bang voor tijdens mijn gebruik.
Angst voor wat ga ik allema voelen kwa emoties...
Ga ik alle pijn, verdriet en angst van mijn trauma's wel aan kunnrn nuchter.

Toen ik 2 mnd nuchter was ben ik aan de antidepressiva gegaan.
Dat ook antidepressiva je emoties afvlakt klopt.
Maar je moet het ook gebruiken in combinatie met theraphie.
Je moet aan jezelf blijven werken en aan de onderliggende redenen van je verslaving.

Door de antidepressiva kan ik nu werken aan mijn trauma's.
En zo ook aan de onderliggende problemen die achter mijn verslaving zaten.

Mijn leven is nu stuk dragelijker geworden.
Ik kan weer genieten van de kleine dingen in het leven.
Het geeft me net ff dat zetke in mijn rug.
Ondertussen probeer ik mijn leven weer wat op te pakken.
Ik krijg opnieuw trauma theraphie, ben weer begonnen met sporten, wandel veel en zoek naar nieuwe doelen.

Ik sta niet in jouw schoenen en draag niet jouw bagage...
Ik heb ook veel bagage en had nooit verwacht dat ik zonder de speed zou kunnen.
Ik dacht dat het juist de speed was welke mij de kracht nog gaf om door te gaan ondanks alle pijn en verdriet.
De speed onderdrukt het inderdaad maar het haalt je problemen zeker niet weg.

Ik kan je met zekerheid zeggen uit eigen ervaring..
Ga de strijd aan en vind jezelf terug.
Je kunt zoveel meer aan dan jezelf denkt.
Het zal heel zwaar zijn maar er is een beter leven. 🙏😘❤️

CaRRita

Newbie
Is echt de sensatie zelf pure doodsangst? Of is het aangekoppelde verhaal dat we onszelf vertellen óver die sensatie dat?
Ik ken deze tactiek van Byron Katie, die wel eens heeft verteld dat ze onder schot gehouden werd. Doordat ze niet geloofde in het verhaal dat ze dood zou gaan, was ze niet bang en kon ze nog steeds van de prachtige avondlucht genieten. Dus wellicht is dit geweldig haalbaar als je Byron Katie bent, of Eckhart Tolle ofzo, maar ik als gewone sterveling kan niet mijn verhaal naar believen in- en uitschakelen.

En stel dat ik dat wel zou kunnen, dan is er toch geen koppeling tussen mijn persoonlijkheid (het verhaal) en de sensatie? Wat heeft het dan voor nut om dat door te maken? Het is als een ritje in de 8baan, je staat even doodsangsten uit, maar omdat die niet gekoppeld zijn aan een verhaal, kun je er verder ook niets mee, je groeit er niet door ofzo.

Nu ik zo nadenk, is het ook zo dat mijn verhaal niet 1 verhaal is. Het is 18 jaar (mijn hele jeugd) van allemaal verhaaltjes/situaties die dagelijks voorkwamen. Het is mijn wereldbeeld geworden, het is een stoornis in de ontwikkeling van mijn persoonlijkheid geworden. Er zijn bepaalde neuronen snelwegen in mijn hersenen ontstaan, die niet zomaar omgelegd kunnen worden. Is misschien ook weer een verhaal, maar dan eentje met een wetenschappelijke achtergrond.

Heb jij zelf ervaring met het verhaal ontkrachten door de sensatie te doorvoelen? Was dat bij een eenmalig verhaal (PTTS) of ook bij chronisch trauma? Of denk jij dat daar niet echt in een verschil in zit bij deze strategie?

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan