De Illusie die Cocaïne heet

TeQ

Bewuste gebruiker
Het is uiteindelijk een best artikel geworden. Toch wil ik mijn mening die ik na een periode van regelmatig en gelukkig niet "verplicht" gebruik mijn mening over dit goedje delen.
Lees maar verder :grin:

Een klein beginnetje

In deze post ga ik er vanuit dat je genoeg van coke en speed afweet en misschien cocaine wel eens (hebt) gebruik of regelmatig gebruikt.
Toen ik nog een pubertje was gebruikte ik ook regelmatig speed, cocaine daar wilde ik niet aan, want dat vond ik maar een dure grap. Desalniettemin had ik het wel enkele keren gedaan (onder andere in spanje, waar ik een kwaliteit heb gehad waar nooit meer iets bij in de buurt kwam. Een lijntje stond gelijk aan een goede hijs van een basepijp).
Toch vond ik cocaine een dure grap en ik had er het geld niet voor. Het argument voor veel mensen waarom ze speed gebruiken en geen coke.
Tegenwoordig heb ik wél het geld en kan ik met gemak elk weekend 1 tot 1,5 grammetje wegsnuiven als ik wil zonder hier last van te ondervinden.
Toen ik vorig jaar weer met de snuif begon na een break van 2 jaar en ik me op cocaine richtte omdat dit minder ongezond was en ik het makkelijk kon betalen, was ik vrij enthousiast er over. Ik was toen best wel pro-coke en anti-speed.
Van de zomer heb ik ook weer een paar keer speed gedaan en sindsdien wissel ik de 2 regelmatig af, maar uiteindelijk ben ik ondanks dat cocaine minder ongezond is en ik geen financiele problemen heb toch teruggevallen op speed….
Waarom? Lees dan maar eens het volgende. Hier wil ik uitleggen waarom cocaïne mijns inziens een nutteloze en waardeloze drug is, die slechts enkele momenten in het jaar plezier kan leveren. Of misschien beter helemaal niet, als je ziet wat voor een problemen het kan veroorzaken.

De illusie die cocaïne heet

Cocaïne is tegenwoordig een (in mijn ogen verbazend) populaire drug. Je kunt het overal krijgen, vaak van een belabberde kwaliteit, maar als je geluk hebt (zoals ik :P) dan kun je een goede kwaliteit verkrijgen voor een eerlijke prijs. En heb je ook nog een pusher die je ter vergeefs meer meegeeft dan je voor betaald omdat hij hoopt dat je een minimaal wekelijkse vaste klant bij hem wordt waar hij zijn budgettering op kan afstellen.
Onder invloed van cocaine voel je je goed, je voelt je lekker en is het leuk. Je bent lekker aan het rushen zoals wij dat noemen. Of lekker aan het kicken zoals je het ook kan noemen.
Je praat veel met mensen, je hebt het over van alles, je bent zelf interessant en de mensen met wie je praat ook.
En dan begint de omgeving te normaliseren, je gesprekken blijken niet zoveel inhoud te hebben en de mensen met wie je praat gaan eigenlijk alleen maar goedkeurend mee in je gesprek en geven niet veel respons op je monoloog.
Tijd voor een nieuw bezoekje aan het toilet. Je gesprek wordt wéér onderbroken, je was net zo lekker bezig.

De cyclus herhaalt zich, je komt terug, rookt een sigaretje en het bovenstaande begint opnieuw totdat je weer een bezoekje aan het toilet brengt.
Je wilt rushen, kicken, het gesprek dat je voert maakt eigenlijk helemaal niet uit, in je achterhoofd ben je alleen maar bezig met het opkomen, pieken, en afnemen van het gevoel. Wat er verder gebeurd is eigenlijk bijzaak ook al ben je voor je gevoel heel sociaal.

Wanneer je op zo’n “gezellige” avond terug kijkt kom je er achter dat je vaak je gesprekspartners niet aan het woord hebt gelaten en dat je ook nog eens weinig bereikt hebt met je monoloog. Je hebt gewoon een berg informatie en meningen gespuwd en thats it.

Eigenlijk was de avond alleen voor jou gezellig omdat je dat gevoel had en je je zo goed voelde. Maar cocaine is stoer, cocaine is tof, populair en veel mensen doen het. Het is duur, en het wel tof dat je genoeg geld hebt om er aan uit te geven en die avond ook nog eens lekker te zuipen.
Dure grap zon avondje cocaine, en je krijgt er weinig voor terug. En als het uitwerkt en op is heb je NOOIT genoeg gehad. Je blowt (of voor mij als niet fantieke blower: zuipt) nog ff wat om dit te verdoezelen en gaat slapen.

Je wordt wakker, je bent een klap armer, en eigenlijk was je avond helemaal niet zo bijzonder. Persoonlijk heb ik gelukkig van cocaine nooit een downer de dag erna, maar ik hoor vaak dat mensen zich ook nog vrij leeg en lusteloos voelen.

Resultaat van cocaine is dus dat je een flink stuk armer bent, geen bijzondere nacht hebt beleefd en eigenlijk alleen maar met jezelf en cocaine bezig bent geweest. En daarom ga je niet “uit” en gezelligheid opzoeken of wel?.

Wanneer doe je cocaine wel?

Zelf vind ik het tegenwoordig nog wel eens leuk om af en toe eens was sos te nemen en ff lekker van het effect te genieten. Dit is echt zelden en eigenlijk alleen maar wanneer ik geen speed kan krijgen, coke kan ik helaas in tegenstelling tot speed, 24/7 krijgen en van goede kwaliteit.
Speed is vaak allerlei gedoe en die lui pakken het vaak een stukje minder professioneel aan (uitzonderingen daargelaten).

Nadelen op een rijtje

1. Coke is ongezellig en op je ego gericht
2. Coke is duur, en je krijgt er weinig leuks voor
3. Coke onderbreekt je avond steeds omdat het zo kort werkt
4. Je bent de hele avond met de coke bezig
5. Ondanks dat het (in mijn ogen) niet zo bijzonder is, heeft de kick een hoge verslavingswaarde
6. Als je coke verslaafd bent is deze verslaving financieel totaal niet te onderhouden, en in de maatschappij is het helaas zo dat je financieën van belang zijn voor je lichamelijk en geestelijk welzijn.
7. Coke maakt je gemeen en hebberig
8. Coke moet het eigenlijk gewoon van zijn “toffe imago” hebben, zoals 50cent…. Veel stoere praat maar weinig inhoud.
9. Coke is zelf dus eigenlijk al een oplichter, en wil dat jij net zoals hem wordt.
10. Van coke heb je nooit genoeg

Coke vs. Speed

Coke en speed worden vaak met elkaar vergeleken. Sommige mensen vinden dit onterecht omdat ze in bepaalde opzicht erg van elkaar verschillen.
Zelf vind ik het terecht omdat ze, ondanks de verschillen, vaak voor dezelfde doeleinden worden gebruikt.
Een lekkere boost, rush, gezelligheid, doorgaan en om wat scherper te worden. En voor sommige mensen ook om zelfvertrouwen te geven. Wat in mijn optiek al een verkeerde reden is.
Met beide drugs kun je de fout in gaan en van gebruiker in een misbruiker veranderen.
Speed is veel ongezonder dan coke, dat weet je, dat ruik je (en hoe) , dat zie en dat voel je ook.
Toch verslaat speed in mijn optiek cocaine, op de kater na. Hoewel deze van speed ook “op te vangen” is.
En misschien is het een persoonlijk iets (ook al merk ik bij veel andere mensen dezelfde dingen) maar ik zou de nadelen die ik net eens bij cocaine gaf naast speed houden. Houd de punten uit het lijstje van coke hierboven naast die van speed hier onder.

1. Speed maakt je echt gezellig, je praat misschien wat veel, maar je luistert en bent oprecht geinteresseert en zegt wanneer je dat niet bent. Bij coke luister je vaak niet eens en ga je maar door.
2. Speed is spotgoedkoop, je krijgt heel veel voor heel weinig
3. Speed werkt lang en je hoeft er niet steeds speciaal voor een bezoekje aan het toilet te maken. Het kan tussen neus en lippen door (letterlijk ook nog!)
4. Met speed geniet je van een rush, maar die voert niet de hoofdmode, de plek waar je bent en de mensen, dat is waar het om draait.
5. De verslavingswaarde van speed ligt veel lager dan bij cocaine.
6. Mocht je verslaafd raken, dan is de verslaving tenminste financieel te onderhouden. Net zoals roken. Op lange termijn zal je gezondheid minder te lijden hebben omdat je het tenminste nog kan compenseren met een gezonde leefomgeving + eten en drinken. Daarbij zul je je dierbaren niet snel misbruiken om aan speed te komen. Maatschappelijk gezien raak je veel minder snel in verval.
7. Omdat speed zo goedkoop is en je makkelijk iets meer kunt halen dan je nodig hebt wordt je er geen hebberige liegende vrek van.
8. Speed heeft helaas een low-life junky imago terwijl dat helemaal niet nodig is. In elk geval zijn het geen praatjes die niet waar gemaakt worden.
9. Speed is geen oplichter je krijgt wat je wilt. Mocht je te ver gaan, dan wordt je helaas wel net zoals hij: ongezond en simpel
10. Speed ben je op den duur zat, en dan wil je dat het uitwerkt. Je bent voldaan en hebt er van genoten.

Voor mij is speed beter dan coke vanwege de bovenstaande punten. Daarbij ben ik van mening als je je lichaam rust gunt en bewust er mee omgaat je de schade kan beperken en je lichaam de tijd kan geven om te herstellen.
Daarbij zeg ik wel dat ik zelden blow, door de week nooit drink of iets gebruik (enkele uitzonderingen daargelaten, zoals vanavond). En ik zorg dat ik mn vitamines binnen krijg.
Ook bij speed is mn downer vaak beperkt.

Mijn advies aan de mensen, is dus na een tijdje ervaring met regelmatig gebruik: Dat je cocaïne, net zoals basen gewoon beter helemaal links kunt laten liggen.
Want als je pech hebt ben je wél vatbaar voor de verslaving die er in schuilt, coke kost een berg, en je krijgt een beetje. Dus eigenlijk het tegenovergestelde van “Witte Reus:wink: en onze snelle vriend "speed".

En hetzelfde als de loser 50cent. Door zn imago en van veraf lijkt het heel wat, maar van dichtbij is het eigenlijk helemaal niets.

[edit]
De edits die hebben plaatsgevonden zijn louter verbeteringen in spelling en taal.
[/edit]

TeQ

Bewuste gebruiker
Voor de modjes: ik zie dat door mn titel te veranderen het 2 keer gepost is. Zou het op prijs stellen wanneer de ander verwijderd wordt, en deze niet :)

zommes

Badass junkie
Done.

Lelo zei:
heel intressant z'n lang verhaal, maar ben na een kwart alweer afgehaakt. Misschien moet je vrienden en vooral vriendinnen zoeken met wie je samen kan snuiven, en niet alleen naar de kroeg gaan en slap ouwehoeren. Lang niet iedereen gaat egotrippen van het spul. En met andere interlectuelen kun je goed praten onder invloed, als die om je heen zijn teminste Wink En dan heb je wel een gezellige avond, die bijzonder blijven als je het niet ieder weekeind gebruik.

p.s. drugs gebruik je nooit om stoer te doen, maar omdat het lekker is. Want je moet altijd gewoon jezelf blijven. Wink

En Zonu je eerste Reply Surprised

Deze reactie vond ik erg sterk, dus ik heb hem in bewaring gehouden. Het is een vrij individueel verhaal, jouw negativiteit over coke. Maar je doet net alsof die punten allemaal vaststaande feiten zijn. Dat is dus helemaal niet zo. Bovendien zijn er ook genoeg mensen die ongehoord irritant en egocentrisch worden van speed.

El Retro

Wijs gebruiker
Ik vind het super verwoord. Ik neem het in het weekend niet meer, al een tijdje geleden. Ik doe het nu soms nog door de week, ik heb in het weekend geen mindfucks meer omdat ik terug altijd met men beste kameraad uitga, en hij doet geen coke, hij neemt nix. En het is veel leuker om even normale gesprekken te voeren met normale mensen dan. Niet elk weekend hetzelfde zeik gesprek met je "mede coke maatje":

-hoow, deze is echt wel goed.
-ik blijf maar zin hebben.
-we zouden er eens mee moeten stoppen he.
-morgen elk nog een halfje?
-de dealer is echt wel een gulle gozer
-etc...

Dus het doet echt wel eens goed om met normale, nuchtere mensen te praten en uit te gaan, je zal zien, je avonden worden beter, bereikt meer met je gesprekken en op de duur voel je je beter.

Nu is het bij mezelf zo dat ik onder de week wel geweldige mindfucks heb en het soms niet kan laten het te kopen. Maar heb nu werk, dus het bouwt nu af met mijn gebruik.

Cheers.

DjTrips

Bewuste gebruiker
ik vindt het heel goed gedaan, en alles lijkt volgens mij wel te kloppen, in die zin dat ik ongeveer dezelfde kijk heb, en visie volg als jij, natuurlijk is het allemaal wel een beetje op "voorkeuren" gebaseerd, coke-voorstandes gaan speed goedkope brol vinden enz...

Mindless1985

Badass junkie
Goed geschreven, duidelijk onder invloed van speed :wink: Ik ben het er wel mee eens, ben geen voorstander van coke, voornamelijk door de vrienden om me heen. Ik heb het 1x gedaan om het te proberen, vond het niet echt wat, werd super arrogant en ongeïntereseerd. Doe mij maar pep!

Seneca

Experimenterende gebruiker
Wat de coke betreft sluit ik mij geheel aan bij TeQ. Klopt allemaal precies, ookal wil je dat als cokehead niet toegeven. Coke deugt van geen kant.

Het stuk over speed kan ik bij gebrek aan ervaring weinig over zeggen.

Jeller

Badass junkie
goede tekst vind ik..
coke paar keer gedaan en met speed geen ervaring.. maar als mijn vrienden op speed zitten, dan zijn ze gewoon wat actiever en praatzamer, maar niet egocentrischer ofzo.. bij coke lijkt mij dit wel meer zo

zommes

Badass junkie
Seneca zei:
Wat de coke betreft sluit ik mij geheel aan bij TeQ. Klopt allemaal precies, ookal wil je dat als cokehead niet toegeven. Coke deugt van geen kant.

Maar wie deugt er dan niet, de cokehead toch?

Jeller

Badass junkie
als de drug een veranderd effect op de persoon heeft wat algemeen bij coke zo is, dan deugt de drug niet.

zommes

Badass junkie
Jeller zei:
als de drug een veranderd effect op de persoon heeft wat algemeen bij coke zo is, dan deugt de drug niet.

Dat vind ik dus een ronduit belachelijke stelling. In mijn wereld kunnen alleen wezens met een bewustzijn 'de deugd' als zodanig beschouwen en zich en naar gedrangen en niet een of ander wit poeder wat door dergelijke wezens is gemaakt.

TeQ

Bewuste gebruiker
Bedankt voor de reacties :) En het is inderdaad een subjectief gebeuren. Maar dat is in feite altijd zo bij voorkeuren e.d.

Wat ik vooral probeer duidelijk te maken is dat je als cokegebruiker vaak niet doorhebt hoe je overkomt omdat alles om jezelf draait. En ik dit zelf bij pep totaal niet hebt.

Uiteraard zijn er uitzonderingen op beide vlakken. Bedoel het stukje dan voornamelijk informatief en hoop mensen er mee aan het denken te zetten.

MetaalKonijn

Badass junkie
Vond 't erg leuk om te lezen, zitten goeie punten in. Doch, speed heb je naar mijn mening net iets te rooskleurig omschreven.

Jeller

Badass junkie
zommes zei:
Jeller zei:

Dat vind ik dus een ronduit belachelijke stelling. In mijn wereld kunnen alleen wezens met een bewustzijn 'de deugd' als zodanig beschouwen en zich en naar gedrangen en niet een of ander wit poeder wat door dergelijke wezens is gemaakt.
nee man, de drug is sterker dan jezelf!

zommes

Badass junkie
deugd (de ~, ~en)
1 het goed zijn in zedelijke zin
2 een bepaalde goede zedelijke eigenschap

Het is wel een lastige kwestie, want niemand kan beweren dat hij weet wat de deugd is. We hebben allemaal onze eigen opvattingen over wat niet deugend is, als gemeenschap horen die dan overeen te komen, maar dat begint ook steeds verder uit elkaar te vallen.

Maar waar het mij om gaat is dat ik niet vind dat je kan zeggen dat de stof cocaine niet deugd. Het misbruik van cocaine deugd inderdaad niet en dat is bijna het enige wat er mee gedaan word. Maar nog steeds maakt het poeder zich dan niet schuldig aan ondeugdelijkheid of wat voor kwaad dan ook. Kom op, het is LEVENSLOZE CHEMISCHE TROEP, sinds wanneer heeft dat de eigen wil om zijn eigen zedelijke eigenschappen te controleren.

Nou neem ik heel kinderachtig de uitspraak van Jeller veel te serieus. Maar ik denk wel dat veel mensen door coke zelf de schuld te geven het échte probleem missen, namelijk zij zelf. Jij bent degene die de keuzes kan maken en dus ook de enige die schuld kan hebben en dus ondeugdelijk kan zijn...

matthijs

Badass junkie
zommes zei:
deugd (de ~, ~en)
1 het goed zijn in zedelijke zin
2 een bepaalde goede zedelijke eigenschap

Het is wel een lastige kwestie, want niemand kan beweren dat hij weet wat de deugd is. We hebben allemaal onze eigen opvattingen over wat niet deugend is, als gemeenschap horen die dan overeen te komen, maar dat begint ook steeds verder uit elkaar te vallen.

Maar waar het mij om gaat is dat ik niet vind dat je kan zeggen dat de stof cocaine niet deugd. Het misbruik van cocaine deugd inderdaad niet en dat is bijna het enige wat er mee gedaan word. Maar nog steeds maakt het poeder zich dan niet schuldig aan ondeugdelijkheid of wat voor kwaad dan ook. Kom op, het is LEVENSLOZE CHEMISCHE TROEP, sinds wanneer heeft dat de eigen wil om zijn eigen zedelijke eigenschappen te controleren.

Nou neem ik heel kinderachtig de uitspraak van Jeller veel te serieus. Maar ik denk wel dat veel mensen door coke zelf de schuld te geven het échte probleem missen, namelijk zij zelf. Jij bent degene die de keuzes kan maken en dus ook de enige die schuld kan hebben en dus ondeugdelijk kan zijn...

Maar als Coke je ondeugdelijk laat zijn terwijl je dat anders niet bent... Ok..je bent alsnog zelf verantwoordelijk voor hoe je bent onder coke maar als je jezelf niet meer bent, maar puur een cokesnuiver kan je misschien toch wel wat schuld bij de coke leggen.
Maargoed...dan moet je het misschien ook wel niet gebruiken... Lastig lastig.

Seneca

Experimenterende gebruiker
zommes zei:
Seneca zei:

Maar wie deugt er dan niet, de cokehead toch?

Uiteraard, coke die niet gebruikt wordt valt geen waardeoordeel aan te verbinden aangezien levenloze materie een nogal neutraal deel van de werkelijkheid is (hoewel er toch wel degelijk morele bezwaren zijn in te brengen tegen de manier waarop het geproduceerd wordt en mensen (boeren) en hele landen daaronder kunnen lijden, maar daar gaat deze thread in het geheel niet over)

Wanneer ik zeg dat 'coke' niet deugt, bedoel ik te zeggen dat het _gebruiken_ van coke _naar mijn mening_ niet deugt.. Ik dacht blijkbaar iets te naief dat dat voor zich sprak. Waarom je zou denken dat ik iets heb tegen een bepaalde moleculaire samenstelling ontgaat mij.

Deze mening is grotendeels gebaseerd op elementen van het betoog van TeQ die geheel overeen komen met mijn eigen ervaring van de drug.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet van die anti-coke maffia die maar vind dat omdat sommige mensen ermee de fout in gaan, iedereen maar moet stoppen of 'het beter niet kunt doen'. Ik hou er een liberalere opvatting op na die zover strekt dat het een ieder weldenkend individu geheel vrijstaat drugs te gebruiken naar eigen inzicht.

Pas wanneer er bij het gebruik van deze drugs problemen ontstaan voor andere mensen (die niet vrijwillig met de gebruiker in contact komen) is ingrijpen in je vrijheid (door overheid) geoorloofd. Immers, jouw vrijheid houdt op waar die van de ander begint.

En buiten deze premis om gun ik iedereen van harte zijn fase met coke zoals die ook mij gegunt is. Als je eraan begint zal toch niemand je ervanaf kunnen praten, elke gebruiker die de wanhoop nog niet nabij is, zal zijn gebruik en zijn drug verdedigen met al z'n kracht. Gebruiken heb je ook in verschillende soorten en maten, en ik benadruk nu dat gebruiken iets anders is dan proberen. Bij een 'gebruiker' is duidelijk dat hij met enige regelmaat gebruikt en is bekend dat hij die habit (in welke soort en maat ook, geheel afhankelijk van omgeving/levensstijl) nog een tijdje (bewust) voort zal zetten.

Echter, niemand gebruikt voor altijd. Uiteindelijk gaat iedereen stoppen, hoe knorrig dat ook klinkt. Veruit de meeste gebruikers nokken gewoon wanneer er zich net die fundamentele verandering in hun leven voordoet (aan de baan of vrouw of kinderen etc.) en zij zullen, met zekere minachting, terugkijken op hun (zo nu blijkt) richtingloze cokeverleden.

Een klein percentage blijft langer met de coke klooien, raakt in allerlei financiele en maatschappelijke problemen en zal voor een deel van z'n leven een gevecht voeren tegen de coke. Deze mensen hadden veelal van tevoren overigens al een wat zwakke maatschappelijke positie (weinig welvaart, psychische aandoeningen, noem het maar) of komen soms helemaal van bovenaf naar beneden tuimelen. De laatste en kleinste groep zijn de echte hardcore gebruikers wiens hele leven zal gaan over coke (crack denk ik dan). Die categorie hoef ik niet nader toe te lichten.

De meeste mensen zullen zich dus zonder al teveel problemen op de cokefase in hun leven kunnen storten. Waar vooral voor gewaakt moet worden zijn (dreigende) maatschappelijke uitsluitingen (jongeren die hun opleiding verneuken door hun gebruik en maar gaan werken) of anderzins sociale verstoting door familie en vrienden. Dat is allemaal by far het meest riskante aspect van coke en wanneer hier geen problemen optreden zal je hoogstwaarschijnlijk zonder problemen fijn ermee kunnen klooien en de habit kunnen kicken ergens in je mid-twenties.

Maar hier dien ik toch weer met ernst erop te wijzen dat het allemaal volstrekt af te raden is; het _gedoe_ (problemen in welke vorm dan ook) die uit de coke voort komen (te weinig geld, slaap of zonlicht, slechte relaties, enz.) wegen veel zwaarder dan die zeer illustere 'high' die coke je elke keer weer belooft. Al die tijd en al dat geld kun je ècht rustig in leukere dingen steken zonder ook maar iets te missen.

Maar zoals ik al zei, dat is een keus die weldenkende mensen zelf mogen maken.

Jeller

Badass junkie
zommes zei:
Jeller zei:
nee man, de drug is sterker dan jezelf!

Blijkbaar snap je niet wat deugd is.
Ik snap het maar al te goed en ga er mijn tijd niet aan verspillen om uit te leggen waarom coke niet deugt, omdat teQ dat ongeveer voor mij gedaan heeft+jij en ik blijven toch bij ons mening :wave:

ps: speed deugt ook niet, maar coke is er erger in..
en ook al ligt het aan de users, het middel op zich ook nooit onderschatten

Bovenaan