De sigaret: een onderbelichte gateway naar hard drugs?

Damius

Bewuste gebruiker
Al langere tijd speelde ik met het idee om een beknopte uiteenzetting / betoog te schrijven over de onderschatte rol van de sigaret als dark horse in de opmars richting een verslaving naar andere harddrugs. Bij deze maar eens in de pen geklommen.

De sigaret. Ik, zijnde een millennial, ben van kinds af aan opgegroeid in een wereld waarin de sigaret langzaam maar zeker niet meer tot de norm behoorde. Roken in publieke ruimten werd verboden, rookverbod in de café's, en langzaam maar zeker wordt de roker steeds verder in een hoek geduwd. Vooralsnog, samen met alcohol, alsnog behoorlijk genormaliseerd. Met als nieuwe hype het vapen.

Toen ik begon met mijn ambulante verslavingstraject, werd mij verteld dat nicotine ook op de dopamine receptoren inwerkt. Voor mij vielen veel puzzelstukjes hiermee op hun plek. Het beïnvloed het beloningssysteem. Plat gezegd: ik zoog altijd niets anders dan een dopamine-shot naar binnen. Ik voel mij even ontspannen. Ik mag er zijn, ik ben goed genoeg. En och, wat heerlijk altijd: die rustige momenten tijdens de pauze van werk. Lekker nadenken, tijdens het roken van die sigaret.

De sigaret kent in mijn optiek een aantal unieke kenmerken - dat zich daarmee zeer helder onderscheid van andere drugs die inwerken op het dopaminesysteem.
1. In tegenstelling tot andere harddrugs werkt nicotine niet geestverruimend. Daarmee verlaagt het de drempel om het middel de hele dag toe te dienen. Er is immers geen direct disfunctioneren door.
2. De restanten van de jaren '70 / '80 vorige eeuw: roken is 'stoer'. Die vervallen norm galmt nog door naar huidige generaties. Resultaat? Ik, en vele anderen begonnen op jonge leeftijd met roken. Zeer jonge leeftijd. Dermate jong dat mijn neurologische huishouden allesbehalve volledig ontwikkeld was.
3. Het kortstondige effect. Roken zorgt voor een kortcyclisch effect. Eigenlijk voelt de verslaafde roker zich niet eens meer lekker door een sigaret. De baseline (hapiness) wordt net aangetikt. De status quo wordt behaald. Anders gezegd: de roker voelt zich even níet ellendig wanneer de roker rookt. Maar vrijwel direct daarna komt de dopamine rebound en worden gedachten weer gedomineerd door de zoektocht naar het moment om de volgende sigaret te kunnen roken.
4. Roken zorgt niet voor een kater. De 'high' is uitermate subtiel, de 'low / comedown' even zo.

Alcohol wordt vaak aangeduid als gateway drug naar andere of meer drugs. En ook terecht. Al geldt dat vaak voor het moment zelf. Alcohol vervaagt grenzen, is net als nicotine genormaliseerd en de gebruiker gaat op dat moment zelf over stag. De sigaret daarentegen, krijgt de gebruiker op een vakkundig andere manier in z'n greep, functionerend als gatewaymiddel naar andere drugs. Dat zit 'm wat mij betreft in de combinatie van de bovengenoemde drie zaken. Ik zal dit toelichten: factor 1 (hele dag door kunnen roken) en factor 2 (van jongs af aan al roken) zorgen voor een grote mate van repetitie / herhaling. Als een puber, laten we zeggen, vanaf zijn of haar 15e begint te roken, dan betekent het dat emoties meermaals op een dag al worden verdoofd. Zonder dat ik daar ook maar werkelijk enig benul van had! Dat klinkt wat zwaar. We hebben het hier niet over GHB, coke of speed. Maar waar het in essentie op neer komt: is dat de puber bij welke emotie dan ook (tegenslagen, successen, whatever) de emotie nuanceert of versterkt door kunstmatige toediening van een dopamineshot. Het zorgt ervoor dat het brein ten onrechte een verbinding gaat leggen tussen de externe toediening van dopamine en de emotie op dat moment. Dit patroon slijt er langzaam, maar zeer zeker, in. Het wordt dermate genormaliseerd, door de jaren heen, dat dit de manier is om voor de roker met emoties om te gaan. Te verdoven door een dopamineshot komend uit nicotine. Dat terwijl het brein zich verder als een speer ontwikkelt tot het volledig volwassen is. Voila, de basis voor een verslaving is gelegd. Het betreft de illusie om een emotie 100% te kunnen sturen door het toedienen van een extern middel. De 'quick fix'. En dan komt ook onderdeel 3 om de hoek kijken: het kortcyclische effect. Ik heb werkelijk geen andere drugs meegemaakt, die de hele dag door zoveel cravings geeft als de sigaret. Gebruikers hier zullen het misschien herkennen. Natuurlijk zijn drugs als coke, 3mmc, etc ook heftig, maar die cravings bevinden zich veelal in de comedown na een binge. De sigaret veroorzaakt dit elke minuut van de dag, van élke dag dat de roker rookt. En niet van die heftige, maar zo'n typisch zeurderige craving. Want roken kan eigenlijk altijd wel. Harddrugs gebruiken daarentegen niet, omdat het niet sociaal genormaliseerd is. En de kater is er immers ook niet (punt 4).

De link tussen de sigaret als gateway naar een harddrugsverslaving lijkt aanvankelijk op het eerste oog wellicht niet zo zichtbaar. Het is geen 'orgasme keer 1000' zoals een heroineshot werd omschreven in Trainspotting. Het is allesbehalve dat. Precies dat gegeven, maakt de sigaret nog riskanter. De tijd doet haar werk. En langzaam maar zeker slijt het patroon om emoties te verdoven door gebruik (welk middel dan ook!) er in. De stap naar overmatig gebruik van harddrugs is voor de roker sneller gezet.

Wellicht ga ik dit topic op termijn verder aanvullen / aanscherpen. Ik ben benieuwd naar jullie opvattingen hierbij :).

lijpeman

Newbie
Interessant stuk, denk dat rokers over het algemeen ongezonder leven ook met eten en drinken en minder sporten . Maar zoals alcohol vaak een zetje geeft naar andere middelen , zie ik dit niet zo bij roken. Het is idd erg laagdrempelig en je blijft nuchter, maar om nou te zeggen doordat ik rook en ik zo dopamineshotjes binnenkrijg ga ik eerder naar zware drugs grijpen ik denk dat niet.

Deadwing

Wijs gebruiker
Interessant stuk, denk dat rokers over het algemeen ongezonder leven ook met eten en drinken en minder sporten .
Ik probeer mijn roken juist te compenseren met gezond eten en fruit. Sport niet maar ik fiets en wandel elke dag. Ik ben wel van plan zeer binnenkort te stoppen met roken. Op de eerste plaats natuurlijk om gezondheidsredenen, maar ook omdat het voor mij vrijwel onbetaalbaar is geworden. Persoonlijk wel blij eigenlijk met al die prijsverhogingen. Het dwingt me nog meer te stoppen.

Deadwing

Wijs gebruiker
Al langere tijd speelde ik met het idee om een beknopte uiteenzetting / betoog te schrijven over de onderschatte rol van de sigaret als dark horse in de opmars richting een verslaving naar andere harddrugs
Zeer interessant artikel waarvoor veel dank. Maar harddrugs gebruik ik niet als stevige roker en heb ik ook nooit gebruikt. Misschien dat jonge generaties daar wel gevoeliger voor zijn. Maar ik zie zelf die link ook niet echt moet ik zeggen.

Deadwing

Wijs gebruiker
het kortcyclische effect. Ik heb werkelijk geen andere drugs meegemaakt, die de hele dag door zoveel cravings geeft als de sigaret. Gebruikers hier zullen het misschien herkennen. Natuurlijk zijn drugs als coke, 3mmc, etc ook heftig, maar die cravings bevinden zich veelal in de comedown na een binge. De sigaret veroorzaakt dit elke minuut van de dag, van élke dag dat de roker rookt. En niet van die heftige, maar zo'n typisch zeurderige craving. Want roken kan eigenlijk altijd wel. Harddrugs gebruiken daarentegen niet, omdat het niet sociaal genormaliseerd is. En de kater is er immers ook niet (punt 4).
Hier ben ik het helemaal mee eens. De cravings zijn verschrikkelijk.

JoBro

Experimenterende gebruiker
Ik sta zelf ook op het punt om er maar helemaal mee te kappen maar voel toch iets van vertwijfeling weet ver de juiste woorden denk ik niet helemaal voor te vinden. Rook ook al al bijna mijn hele leven. heb angstgevoelens die ik niet goed kan onderbouwen maar weet en merk het aan mezelf het is nu of het gaat het echt nooit meer wat worden en zie dan mijn moeder weer op mijn radar verschuijnen die er zo onder gebukt gaat door te lang door te blijven roken terijl alle radar belletjes al meerdere keren waren afgegegaan. Heb dit nu samen met een verslavingsarts opgepakt en ben een paar weken geleden begonnen met een kuur met (als ondersteuning) bedoelde medicatie Ik was in eerste instantie erg enthousiast over het middel dat Zyban heet en we besloten om het te gaan doen. Merkte direct de bedoelde efffecten ervan en rookte in die eerste week dat je nog mag en zelfs verwacht wordt van je dat mijn trek in een sigaret echt beduidend minder is dan anders en rookte dus ook gelijk veel minder maar toen werd er werd er van mij gevraagd, alles volgens de bijsluiter dat ik na 8 uur na mijn eerste dosis en beslist niet eerder maar het gewoon volgens het boekje te doen maar die 2e dosis viel bij mij dus rond een een uur of 4 vier in de middag helemaal verkeerd. Kreeg er best angst aanvalleen van en kon ook zekers niet meer slapen die hele nacht niet Toch geprobeert de volgende dag weer met die 2e dosis volgens het boekje maar viel alweer net zo vervelend en echt tegen paniek aan zat. Die hele volgende nacht ook weer niet kunnen slapen ondanks, of is het hier misschien wel juist daarom omdat ik als slaapmiddel op recept Mirtazapine gebruik dosis is van 15 mg erbij heb gebruikt ? Het staat niet inde rde middelene waar een contra dmidictia staan benoemd maar toch die twijfel is er en blijft toch weer een rol diezich dan n mijn koppie gaan spelen als ik,m weer alleen thuis zit, had hier op mijn werk waar ik met mijnn hoofd niet alleen maar met wat ik ik voel op dit moment gaat voel bezig ben namelijk vrijwel geen geen last vann

Ik ben daarop wel die derde dag en in week 2 van het zyban gebruik en in de middag maar de toon was denk mik al gezet en bleef me erg angstis en soms wel weer tegen de paniek aanvallen waar ik helaas al mijn hele leven last van heb. En dat gedonder begint altijd als ik stop met wat uk als hard drug benoem de speed en de met name dan ook met de alcohol stop. Dat maakt het erg lastig om te stoppen met alles terwijl ik weet dat het beter gaat worden na een langere periode helemaal nuchter te zijn. Maar ik leef vandaag, altijd in het nu moment en ben niet bezig met morgen want dan kan immers alles anders zijn.
maar we zijn weeer terug daar waar ik me goed genoeg voel om het weer te gaan doen maar dan net een ander hulpmiddel namelijk de Decitagan waar ik 100 pilletjes van in huis ontvangen van de apotheek. Dit zou volgens de arts vrujwel geen bijwerkingen in de combi met mijn martazapine moeten geven.. Maar ik vrees nu al voor de angstaanvallen die toch wel onder het kopje erg vaak benoemd worden. Ben ik nu soms weer eens bezig met de befaamde de selfforfilling prophety ofzo? Ik hoor graag wat feed back hier en hoop dat ik er wat mee kan. Het gaat mij hier voornamelijk om ervaringen van mede stoppers te horen die bekend zijn met dut middeltje De Ciytisine tabetten waar ik dus dan maandag mee wil gaan beginnen. Dan ben ik ik tenminste onder de mensen en daar heb ik vrijwel nooit echte angstaanvaleen dat gebeurt mij eigenlijk pas zodra ik de drempel van mijn voordeur overstap en er dan voor de de rest van de dag alleen vooor sta.

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning
Hier ben ik het helemaal mee eens. De cravings zijn verschrikkelijk.

Wat erg dat jij / jullie dit zo ervaren.
Ik heb weer een periode wat meer gerookt. Maar altijd weer denk ik na een paar weken. Ik stop of minder.
Nooit problemen mee gehad.
Maar al je eenmaal begint te trekken wordt het wel alweer gauw lekkerder

Deadwing

Wijs gebruiker
Wat erg dat jij / jullie dit zo ervaren.
Ik heb weer een periode wat meer gerookt. Maar altijd weer denk ik na een paar weken. Ik stop of minder.
Nooit problemen mee gehad.
Maar al je eenmaal begint te trekken wordt het wel alweer gauw lekkerder
En roken is ook mijn enige verslaving. Het kost mij in ieder geval enorm veel moeite om er mee te stoppen.
Ik ben jaloers dat je het zo makkelijk weer op kan geven.

_shikantaza

Badass junkie
Roken is een hardnekkige. Ik kan er altijd wel mee stoppen maar begin ook vaak weer. De gevolgen zijn ook prima te overzien - het stinkt, het is duur, maar verder is het allemaal lange termijn / ver van m'n bed show. Hoewel de prijzen eindelijk dusdanig zijn dat ik me wel echt achter m'n oor krab als ik mensen hoor vertellen dat ze een pakje per dag weg zetten á 11 Euro. Ik ben er nu een half jaar vanaf, en voordat ik op vakantie ging kwam het stemmetje weer - één weekje roken, daarna stoppen "we" weer. Nee, dank je wel. Ik weet onderhand wel dat het echt niet bij een week blijft en dat ik er ook echt niet zo van zal genieten als Mr Slick me doet voorkomen.

Deadwing

Wijs gebruiker
Roken is een hardnekkige. Ik kan er altijd wel mee stoppen maar begin ook vaak weer. De gevolgen zijn ook prima te overzien - het stinkt, het is duur, maar verder is het allemaal lange termijn / ver van m'n bed show. Hoewel de prijzen eindelijk dusdanig zijn dat ik me wel echt achter m'n oor krab als ik mensen hoor vertellen dat ze een pakje per dag weg zetten á 11 Euro. Ik ben er nu een half jaar vanaf, en voordat ik op vakantie ging kwam het stemmetje weer - één weekje roken, daarna stoppen "we" weer. Nee, dank je wel. Ik weet onderhand wel dat het echt niet bij een week blijft en dat ik er ook echt niet zo van zal genieten als Mr Slick me doet voorkomen.
Ook voor mij zijn sigaretten veel te duur geworden. Zo'n goed salaris heb ik niet dat ik me dagelijks een pakje kan veroorloven..

Maar je moet op de eerste plaatsen stoppen voor je gezondheid, de dure prijzen reden zou een tweede plaats in moeten nemen.

Bovenaan