Deel je Terugval

Ik heb een terugval?

• Totaal aantal stemmers
    11

De Apotheker

Badass junkie
Ik wilde hier een topic maken gaande mijn terugval in benzo gebruik na wat sommige weten een van mijn grote zwakte is.
Die klote dingen hebben tijdens het typen al dat ik door jezus wat is dat zo al moeilijk maar ik heb een terugval en dat besef is moeilijk en ik denk dat mensen dit wel herkennen dat je jezelf echt kan haten omdat je het nodig hebt en die frustratie heb ik ook geleerd van een wijs man is wat het juist erger maakt.

Random maar ik deel het want ik denk dat het mij helpt maar andere misschien ook wel.

Paranoize.

Badass junkie
Ik viel na een klinische behandeling die vervroegd beeindigd was door een terugval thuis na 2 weken wederom terug en ben vanaf dat moment niet meer clean geworden en nu durf ik niet meer in opname omdat ik mijn werk niet wil verliezen en de toekomst hopeloos en kleurloos inzie.

Voor de mensen die terugvallen een tip: probeer zo snel mogelijk er open over te zijn en je maar gewoon een loser te voelen want hoe langer je tijd rekt en doorgebruikt hoe moeilijker het word om het proces weer vanaf het begin te moeten beginnen met nog ergere consequenties en een nog groter schuldgevoel en nog minder vertrouwen vanuit je omgeving en ook minder steun.

Uitglijders en terugvallen overkomt de meeste mensen maar hoe sneller je ingrijpt des te beter de uitkomst gaat worden.

Dayless

Belezen gebruiker
Ik heb nog nooit benzo's gebruikt, maar in reactie op @Dopemonster , want dit is iets waar ik het niet mee eens ben:

Ik vind niet dat je een loser bent als je terugvalt.. Als je er meteen eerlijk in bent, dat je teruggeglipt bent. En je bent er open over, vind ik je juist enorm sterk!

Dat is het enige wat ik erover kwijt wil :P

Paranoize.

Badass junkie
Ik heb nog nooit benzo's gebruikt, maar in reactie op @Dopemonster , want dit is iets waar ik het niet mee eens ben:

Ik vind niet dat je een loser bent als je terugvalt.. Als je er meteen eerlijk in bent, dat je teruggeglipt bent. En je bent er open over, vind ik je juist enorm sterk!

Dat is het enige wat ik erover kwijt wil :P
Dat is goed van je maar ik spreek voor de persoon die verslaafd is, die voelt zich een loser op dat moment en dat is iets wat jij misschien niet vind maar jij bent op dat moment niet degene die die gevoelens ervaart.

Dayless

Belezen gebruiker
Dat is goed van je maar ik spreek voor de persoon die verslaafd is, die voelt zich een loser op dat moment en dat is iets wat jij misschien niet vind maar jij bent op dat moment niet degene die die gevoelens ervaart.
Oh zo bedoel je! Sorry begreep het verkeerd :P

De Apotheker

Badass junkie
Ik viel na een klinische behandeling die vervroegd beeindigd was door een terugval thuis na 2 weken wederom terug en ben vanaf dat moment niet meer clean geworden en nu durf ik niet meer in opname omdat ik mijn werk niet wil verliezen en de toekomst hopeloos en kleurloos inzie.

Voor de mensen die terugvallen een tip: probeer zo snel mogelijk er open over te zijn en je maar gewoon een loser te voelen want hoe langer je tijd rekt en doorgebruikt hoe moeilijker het word om het proces weer vanaf het begin te moeten beginnen met nog ergere consequenties en een nog groter schuldgevoel en nog minder vertrouwen vanuit je omgeving en ook minder steun.

Uitglijders en terugvallen overkomt de meeste mensen maar hoe sneller je ingrijpt des te beter de uitkomst gaat worden.
Jezelf een loser vinden is echt bijzonder slecht advies..... wtf

Paranoize.

Badass junkie
Je moet je inbeelden hoe mensonterend het voelt om een bepaalde substantie nodig te hebben om je jezelf te voelen. Bij je vrienden, op verjaardagen, op je werk. Dat gevoel blijft knagen aan je. Je ziet mensen die zich van zichzelf goed voelen en nuchter door het leven kunnen gaan en je verbergt die shit wel maar je brein weet dondersgoed dat je weer gaat gebruiken omdat je anders he le maal niks van niemand niet moet hebben.

De Apotheker

Badass junkie
Beetje ongenuanceerd geschreven maar ik voel me echt wel een fucking loser wanneer ik weer een hijs neem of streep klap. Kan ik me tegen verzetten of accepteren en er weer uit klimmen.
Mezelf een loser vinden is nou juist wat het in stand houd want accepteren is de enige manier en dat is accepteren dat je hulp nodig hebt en een probleem niet jezelf de grond in praten.

Denk je echt dat ze in de kliniek tegen me zouden zeggen wat een loser ben jij als jij gaat gebruiken.
Alleen als je weer liefde voor jezelf vind kun je het doorbreken en doorstaan maar dan met zelfvertrouwen.

Dayless

Belezen gebruiker
als je mensen die verslaafd zijn losers vind en dat een terugval echt dom en loserig is dan denken wij totaal anders over ermee omgaan.
Ben het hier mee eens, heb alleen geen ervaring met verslaafd zijn, maar denk dat het beter is om idd jezelf niet de grond in te praten. Kan het verslechteren voor veel, en de reden om te gebruiken juist aanhalen.

Ape

Badass junkie
Mezelf een loser vinden is nou juist wat het in stand houd want accepteren is de enige manier en dat is accepteren dat je hulp nodig hebt en een probleem niet jezelf de grond in praten.

Denk je echt dat ze in de kliniek tegen me zouden zeggen wat een loser ben jij als jij gaat gebruiken.
Alleen als je weer liefde voor jezelf vind kun je het doorbreken en doorstaan maar dan met zelfvertrouwen.
Zo voel ik het wel, dat ik dan een loser ben. Dat ik weer niet van die kak af kan blijven. Dat ik weer heb geluisterd naar die zachte fijne vertrouwde stem die de duivel is. Alweer teruggevallen en weer in gebruik. Mongool! Loser!

CuriousExplorer

DF-koning
Ik heb een terugval?
Gaat dit specifiek over jou alleen, of is deze vraag naar ons gericht?
Is me niet helemaal duidelijk makker.

Paranoize.

Badass junkie
als je mensen die verslaafd zijn losers vind en dat een terugval echt dom en loserig is dan denken wij totaal anders over ermee omgaan.
Je verdraaid mijn woorden een beetje nu en ik denk dat je ook niet helemaal begreep wat ik bedoelde maargoed agreed to disagree dan ben hier niet om te discuseren of ruzie maken daar heeft niemand wat aan.👍🏻

Lid 103682

Bewuste gebruiker
Ik lees niet dat @Dopemonster mensen die terugvallen een loser vind.
Maar je kan het ook vervangen voor schaamte bv. Dus dat zijn advies niet inhoud dat je je moet schamen of een loser voelen. Maar àls iemand zich zo voelt en dit weerhoud hem ervan om het te delen. Dat je dan moet accepteren dat je je zo voelt. Je moet er doorheen zodat het geen obstakel is om hulp te durven vragen, support of dat je toch gaat gebruiken zodat je dat slecht voelen over jezelf vermijd.

Zelfhaat, schaamte, jezelf minderwaardig voelen (loser bv) een hoop mensen die terugvallen ervaren dit, maar als jii @De Apotheker niet ervaart is dat toch alleen maar super. Dan is dat advies niet van toepassing op jou.

Paranoize.

Badass junkie
Ik lees niet dat @Dopemonster mensen die terugvallen een loser vind.
Maar je kan het ook vervangen voor schaamte bv. Dus dat zijn advies niet inhoud dat je je moet schamen of een loser voelen. Maar àls iemand zich zo voelt en dit weerhoud hem ervan om het te delen. Dat je dan moet accepteren dat je je zo voelt. Je moet er doorheen zodat het geen obstakel is om hulp te durven vragen, support of dat je toch gaat gebruiken zodat je dat slecht voelen over jezelf vermijd.

Zelfhaat, schaamte, jezelf minderwaardig voelen (loser bv) een hoop mensen die terugvallen ervaren dit, maar als jii @De Apotheker niet ervaart is dat toch alleen maar super. Dan is dat advies niet van toepassing op jou.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg ❤ Dit is precies wat ik boelde😊

LucidLucy

Verslaafde in herstel
2 weken na Zuid-Afrika had ik m'n eerste terugval alweer te pakken. Ik kan er lang over schrijven, maar ik ga het kort proberen te houden.

Ik had coke, speed, 3-mmc en ketamine bemachtigd. Alles door elkaar gebruikt. Binnen 2 uur begonnen mijn psychotische klachten weer op te spelen. Na 4 uur was er al iemand achtergekomen omdat diegene m'n coke zag. Ik mocht bijna op straat gaan leven.

Ik kreeg er alleen een kutgevoel van. M'n terugval heeft al met al een dag geduurd. M'n psychotische klachten 48uur (waaronder een constante wekker/ringtone in m'n kop die klonk alsof ie recht naast m'n oren was, het zien van indringers, etc.)
Was bijna weer alles kwijt...

Twee weken daarna en 4 weken daarna weer teruggevallen. Toen weer in a-pihp en een hele hoop andere rotzooi. Elke keer was hetzelfde liedje.

Sindsdien ben ik 97 dagen clean. M'n langste cleantijd ooit.

Voordat ik naar Zuid Afrika ging heb ik ook talloze terugvallen gehad. Ik zou mezelf een draaideur terugvaller noemen.

Aan iedereen die terugvalt kan ik een paar tips geven:
- Licht zo snel mogelijk iemand in die van je situatie afweet
- Praat erover
- Probeer jezelf zo snel mogelijk te herpakken. Hoe langer je in je gebruik blijft hangen, hoe moeilijker het wordt. Ik weet dat als ik een week in gebruik zit, dat ik sowieso een detox nodig ga hebben.
- Wees lief voor jezelf. Jezelf afstraffen werkt alleen maar averechts.
- Zie het niet als falen, maar als een gebeurtenis waar je van kan leren.
- Neem je terugval serieus. Ga het ook niet bagatelliseren. Dat je drugs hebt gebruikt zo normaal praat als dat je naar de bakker zou gaan. Verslaving is en blijft een dodelijke ziekte. En dat is geen ver van je bed show. Het kan iedereen overkomen.

Ik vind het altijd heel erg lastig om iemand in te lichten en erover te praten. Daar zit gewoon heel veel schaamte en schuld achter altijd. Maar het is voor mij altijd cruciaal geweest om uit de waanzin van actieve verslaving te komen. Mijn ego en schaamte aan de kant schuiven is heel belangrijk op dit vlak.

Veel succes en liefde toegewenst aan alle terugvallers!

De Zandman

DF-koning
De terugval. Ja.
Men zegt wel, " dat hoort erbij".
Dat kan dan wel zo zijn, maar ik vond het vreselijk om te moeten vaststellen, dat ik de stof waar het om ging, kennelijk zo nodig had dat ik tegen beter weten in, toch weer met de neus op het feit werd gedrukt dat ik afhankelijk van die stof was ..en Nan voelde ik mij een echte loser die al met één been in de goot stond en man o man wat voel je je dan ontzettend zwaar kut....
Daarom geniet ik nu nog iedere dag, dat ik niet meer afhankelijk ben van drank en drugs. Iedere dag weer, per 24 uur!

Casaan

Badass junkie
Tripreporter
Ik wilde hier een topic maken gaande mijn terugval in benzo gebruik na wat sommige weten een van mijn grote zwakte is.
Die klote dingen hebben tijdens het typen al dat ik door jezus wat is dat zo al moeilijk maar ik heb een terugval en dat besef is moeilijk en ik denk dat mensen dit wel herkennen dat je jezelf echt kan haten omdat je het nodig hebt en die frustratie heb ik ook geleerd van een wijs man is wat het juist erger maakt.

Random maar ik deel het want ik denk dat het mij helpt maar andere misschien ook wel.
Ik heb de rest van dit topic nog niet gelezen en dat zal ik ook nooit doen zolang de poll die je hebt gemaakt aan mij blijft vragen of ik een grote of een kleine terugval heb.

Met die poll doe je namelijk de aanname dat je altijd een terugval hebt voordat je dit bericht leest.
Geef mensen ook de mogelijkheid om trots te zijn, dat geeft ook jou de mogelijkheid positief te zijn.

Anders mag je hier alleen maar terugkomen met een terugval.

EDIT: Wat niet lukt, dat lukt niet. ik begrijp dat erkenning van terugvallen belangrijk is. Ik ben ook vaak terug gevallen. Maar ga verdorie niet doen alsof terugval de enige optie is.

Laatst bewerkt:

CuriousExplorer

DF-koning
"Een terugval hoort erbij".

Op welk aantal trekken jullie mensen de grens?
Ik bedoel, ja , je kunt 1, 2 of 3 terugvallen hebben, maar daarna kan je toch onmogelijk blijven zeggen
Een terug al hoort erbij.

Of ben ik negatief en kritisch?

Paranoize.

Badass junkie

Ik bedoel, ja , je kunt 1, 2 of 3 terugvallen hebben, maar daarna kan je toch onmogelijk blijven zeggen

Een terugval zie ik als een nieuwe langdurige periode van gebruik van weken tot maanden. Waarbij de persoon weer zwaar in zijn verslavingen terugvalt. Een uitglijder (op je bek gaan) zie ik als een binge terugval van dagen tot week(en) achter elkaar maar wel zichzelf weer weet te herpakken. (al is het tijdelijk en val je vervolgens alsnog weer hard terug) Dat is tenminste wat het betekend voor mij.

Lid 103682

Bewuste gebruiker

Een terugval hoort erbij zeg ik tegen mensen die moedeloos worden, de boodschap erachter is dan bemoedigend aka: het is gebeurd, no shame en nu naar de toekomst kijken en jezelf herpakken.

Ja helaas heb je ook mensen die dit misbruiken en recht praten. Dat lees ik hier niet en vind ik tricky om te zeggen. Je weet niet het verhaal erachter en hoe hard(of niet) ze knokken.

Het is wel fijn om in een terugval support te krijgen als je al die adviezen over clean worden echt al weet en hebt doorstaan. 'Deel je terugval' is zoals ik het las.

CuriousExplorer

DF-koning
Een terugval hoort erbij zeg ik tegen mensen die moedeloos worden, de boodschap erachter is dan bemoedigend aka: het is gebeurd, no shame en nu naar de toekomst kijken en jezelf herpakken.

Ja helaas heb je ook mensen die dit misbruiken en recht praten. Dat lees ik hier niet en vind ik tricky om te zeggen. Je weet niet het verhaal erachter en hoe hard(of niet) ze knokken.

Het is wel fijn om in een terugval support te krijgen als je al die adviezen over clean worden echt al weet en hebt doorstaan. 'Deel je terugval' is zoals ik het las.
Hoezo tricky om te zeggen?
Ik stel een topic gerelateerde vraag toch?

Mensen die mij iets beter kennen dan jou weten heus wel dat ik niet snel oordeel of veroordeel. En al zeker de OP weet dat 😇

De Apotheker

Badass junkie
Ik heb de rest van dit topic nog niet gelezen en dat zal ik ook nooit doen zolang de poll die je hebt gemaakt aan mij blijft vragen of ik een grote of een kleine terugval heb.

Met die poll doe je namelijk de aanname dat je altijd een terugval hebt voordat je dit bericht leest.
Geef mensen ook de mogelijkheid om trots te zijn, dat geeft ook jou de mogelijkheid positief te zijn.

Anders mag je hier alleen maar terugkomen met een terugval.

EDIT: Wat niet lukt, dat lukt niet. ik begrijp dat erkenning van terugvallen belangrijk is. Ik ben ook vaak terug gevallen. Maar ga verdorie niet doen alsof terugval de enige optie is.
Het enige topic over mensen met een terugval om dat te delen en dan moet er een optie zijn dat je geen terugval hebt? reageer dan gewoon niet hele forum kan het namelijk en hoeft het niet.

Casaan

Badass junkie
Tripreporter
Het enige topic over mensen met een terugval om dat te delen en dan moet er een optie zijn dat je geen terugval hebt? reageer dan gewoon niet hele forum kan het namelijk en hoeft het niet.
Mijn bericht was omdat ik me buitengesloten voelde door je poll. Dat nodigde me niet uit om verder te lezen.
Dat is blijkbaar ook niet de bedoeling?

Ik val ook wel eens terug in dingen waar ik niet in terug wil vallen. Soms vergeef ik mezelf dat en soms ook niet.

Lid 103682

Bewuste gebruiker
Wat ik heb gezien zijn dramatische terugvallen. Waarbij iemand alcoholist is en bij wijze van 2 maanden drinkt, 3 maanden clean, maand drinkt en dat jarenlang.

Maar ook iemand die 'standaard' clean is. Maar toch een terugval heeft voor een week 1 a 2 keer per jaar.

Voor mij definieert de periode eromheen ook hoe zwaar een terugval is.

Dar voorbeeld met die alcoholist: Dan noem ik het een terugval maar eerder zie ik een verslaafde die worstelt. Een lange verslavingsperiode dus met ups and downs. Maar om erover te praten moet het beestje toch een naam hebben.

Bovenaan