Dromen beleven in de realiteit

Hallo allemaal,
Ik ben vrij nieuw op dit forum. Heb hier en daar wel wat dingen gelezen, maar heb nog nooit wat gepost. Ik ben niet een hele fanatieke drugsgebruiker, gebruik wel regelmatig wiet en alcohol, maar heb me nog nooit echt gewaagd aan de echte harddrugs, sta er wel open voor trouwens. . Maar omdat ik dacht dat dit verschijnsel waarschijnlijk te maken heeft met drugs, heb ik besloten om het maar op dit forum te posten. Heb verder niks kunnen vinden over wat ik me afvraag, op dit forum of op google, dus besloot gewoon om het hier maar te proberen

Ik heb last (niet echt in negatieve zin) van dat ik fragmenten van korte duur (soms 5 seconden, maar soms ook 20+ seconden) in de realiteit beleef die afkomstig zijn uit dromen. Het is dus zo dat ik het dus dat ik iets herken uit een droom en het zeg maar nog een keer meemaak in de realiteit. Ik weet dan ook precies hoe het fragment uit de droom afloopt. Als ik bijvoorbeeld dan een deel van het fragment herken en ik weet dat het fragment uit de droom negatief afloopt, dan ga ik op dat moment het negatieve proberen tegen te houden. En ook andersom als het fragment uit de droom een leuke ervaring was, ga ik precies zo doen als in de droom. Het gaat meestal maar om niet hele boeiende dingen. Heb het soms meer dan twee keer op een dag en soms een paar werken niet, heel verschillend.

Ben verder niet heel bekend met theorieën achter dromen, etc.
Ik weet niet of iemand dit ook herkend of iemand dit kan verklaren. Ik dacht dat het met misschien met mijn gebruik van wiet te maken had, maar ik kan niet echt verklaren waarom.

Hoop een reactie van jullie te krijgen,
Gr.

Morissss

Newbie
Dit heb ik ook, heel sterk het gevoel dat ik wat ik meemaak eerder heb gezien in een droom. Ik weet precies wat je bedoelt, en ik heb er ook heel lang naar gezocht.. maar volgens mij zijn het gewoon déjà-vu's... :confused:

Haha ik ben gelukkig niet de enige.
Ik ben het ermee eens dat het déja-vu's zijn, dingen die je eerder hebt gezien maar dan juist vanuit een droom. Ik vergeet mijn dromen altijd gelijk als ik wakker wordt, maar ik kan ze weer helemaal herinneren als ik zo'n 'déja-vu' krijg. (dit heeft denk ik met mijn gebruik van wiet te maken, het vergeten van dromen) Misschien dat dit een diepere betekenis heeft ofzo, alhoewel ik niet echt geloof in zulk zweverig gedoe.

Ik ben op zoek naar de oorzaak hiervan en een verklaring waarom dit gebeurt. Waarschijnlijk kan niemand hier een antwoord op geven, omdat er (obviously) theoretisch niets van bekend is. Maar wou het toch even proberen, niet geschoten is altijd mis :wink:

Gr.

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Ik herken het gevoel, maar verklaren kan ik het niet. Ik heb gezocht op het internet of er iets bekend is over dit fenomeen, maar ik kon niks vinden. Ik denk persoonlijk je hersenen je op de een of andere manier gewoon voor de gek houden. Your mind is playing a trick on you.

enlightment zei:
(dit heeft denk ik met mijn gebruik van wiet te maken, het vergeten van dromen)
Het is niet per se het vergeten van dromen. Mensen die frequent blowen onderdrukken daarmee de remslaap. Rem slaap is de fase van het slapen waarin je droomt. THC verhindert de remslaap, waardoor je minder(of niet) droomt. Als je stopt met blowen kan het in hevigheid terugkomen, doordat het vaker onderdrukt is. Alsof het losbarst zeg maar. Mensen die langdurig wiet roken en er daarna mee stoppen zullen in de weken erna ook heviger dromen.

bram82

Experimenterende gebruiker
Heb wel eens gehoord dat een deja vu veroorzaakt wordt doordat je hersenen op dat moment druk zijn met andere taken/gedachten. Zo ontstaat er een vertraging in de verwerking van datgene wat er op dat moment gebeurt en het echte beseffen wat er op dat moment gebeurt. Het ene gebeurt in de linker hersenhelft, het andere in de rechter. Hierdoor lijkt het dan alsof je het al een keer meegemaakt hebt

vitamineC

Experimenterende gebruiker
Heb redelijk veel last van deja.vum, gewoon als ik nuchter ben.
Overlaatst op de vrijgezelle van mijn nicht haa verloofde hadden ze een bierfiets gehuurd toen ik erop at en we aant rijden waren voelde het gewoon alsof ik al met die groep dat had gedaan.
Sorry weet wel niet wat dit verder aan dit topic toevoeg :grin:

bram82 zei:
Heb wel eens gehoord dat een deja vu veroorzaakt wordt doordat je hersenen op dat moment druk zijn met andere taken/gedachten. Zo ontstaat er een vertraging in de verwerking van datgene wat er op dat moment gebeurt en het echte beseffen wat er op dat moment gebeurt. Het ene gebeurt in de linker hersenhelft, het andere in de rechter. Hierdoor lijkt het dan alsof je het al een keer meegemaakt hebt

Dit klinkt wel als een goede verklaring, ik krijg ook meestal een deja-vu als ik een beetje dromerig ben.
Heb je misschien de bron waar je deze informatie vandaan hebt? Dat heb ik altijd graag zodat ik het zelf na kan gaan.
In ieder geval bedankt voor je reactie!

Bovenaan