Duitsland:
Kans op controle is erg groot als je in het festival seizoen met een nederlands nummerbord door duitsland rijd.
Een hond in je auto is mogelijk, soms ook in een bakje plassen zodat ze kunnen testen of je alcohol / wiet / ? gebruikt hebt (er zitten 3 indicatie gevallen op het testding) maar voor wiet bleek het al niet goed te werken. Het zou 2 dagen na gebruik positief aan moeten geven, maar gaf ongeveer 15 uur na gebruik niets aan bij mij.
Bij de controle kijken ze door je spullen, misschien laten ze een hond door je auto snuffelen (bij wacken staan ze bijvoorbeeld standaard bij de doorgaande weg met een hond, als je random ergens van de snelweg gehaald wordt zal er minder snel een hond bij zijn.)
Ze maken geen potjes of flesjes open, ze kijken niet onder de motorkap en halen geen bekleding los van je auto.
Deze informatie is gebaseerd op 6 drugscontroles die ik in duitsland heb gehad de laatste jaren waarvan 3 vlak bij wacken en 3 keer van de snelweg gehaald.
1 van die keren dat ik van de snelweg gehaald was hadden ze schijnbaar geen zin mn auto te gaan doorzoeken. Ze haalden wat tassen uit mn auto en zagen dat ik teveel zooi bij had om te doorzoeken ofzo. Daarop maakten ze een fake call en zeiden me dat ze hadden gebeld om de hond te laten komen. Ik had ook mijn rijbewijs niet bij, dus ze belden ook even nederland op om op te vragen of ik een rijbewijs had. Daar gaven ze per ongeluk of express een verkeerde naam op ofzo en begonnen ze te zeiken dat ik geen rijbewijs had. Na 10 minuten van deze psychologische oorlogvoering zeiden ze dat ze me wel geloofden en lieten ze me gaan.
Snachts rijden verkleint het risico op controles en op files !