Een boek

tristanvd

Newbie
Hey allemaal,

Vandaag kwam ik op dit forum terecht omdat ik op Google zocht op de vraag of cocaïne hallucinerend is. Ik kwam op een pagina van deze site terecht waar de twee woorden afzonderlijk van elkaar stonden. Daarom grijp ik nu de kans aan om de vraag te stellen. Maar laat me eerst over mijn doel vertellen.

Ik ben beginnend schrijver en ben bezig met een boek over een man van rond de 40 die in de zaken zit van de cocaïne. Het gaat niet alleen over de cocaïne maar ook over de rest van zijn leven en wat het gebruik van cocaïne bij hem doet. Ik laat het personage steeds meer gebruiken en wil daarvan de effecten op hem en zijn omgeving laten zien.

Nu ben ik bij een passage aanbeland waarin hij een stukje van zijn jeugd opnieuw beleeft. Het zal dan een herbeleving zijn over, *SPOILER*. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is door het gebruik van cocaïne dit te laten overkomen, of dat er andere middelen voor gebruikt moeten worden. Ik ken de alternatieven voor hallucinaties (persoonlijk nooit gebruikt) maar heb liever niet dat mijn personage ook die gaat gebruiken. Een iets betere omschrijving van mijn vraag:

Kan door gebruik van cocaïne een bepaalde herinnering terugkomen die voorheen vergeten was? En eventueel opnieuw beleeft worden?

Ik hoop dat iemand me hierop een goed antwoord kan geven. En indien mogelijk een persoonlijke ervaring.

Drientje

DF-koning
Beste,

Ik geloof niet dat dat kan. Cocaïne is voornamelijk een verdovend middel. De meeste verdovende middelen hebben juist de neiging om je gedachten af te laten dwalen van gebeurtenissen uit het verleden.

Wat wel mogelijk is is dat de persoon uit je boek zo vaak en zoveel coke neemt dat hij niet meer slaapt. Slaap gebrek kan je laten hallucineren maar ik denk waar jij naar op zoek bent is juist een flashback. Een flashback is geen hallucinatie maar een hele sterke herinnering, opgewekt door een associatie met een geur, klank of woord.

Misschien kunne anderen dit beter uitleggen.

W.F.L.

Badass junkie
Drientje zei:
Een flashback is geen hallucinatie maar een hele sterke herinnering, opgewekt door een associatie met een geur, klank of woord.

Als de persoon in kwestie psychotisch is geworden kan dat wel. Maar ja, probeer daar maar eens iets overtuigend over te schrijven. Plus, iemand die zo psychotisch is is zal hoogstwaarschijnlijk TBS opgelegd krijgen. Lijkt me een heel gedoe en dat is al uitzonderlijk.

Maar dat heeft eigenlijk weinig met het effect van de cocaïne op zich te maken. Het is gewoon iets wat kan gebeuren als je heel erg overdrijft of er vatbaar voor bent.

Cocaïne is ook niet hallucinerend. Je kan wel "hallucinaties" krijgen als je te lang door gaat, maar dat is omdat je je neurotransmitterbalans helemaal overhoop gegooid hebt. Van cocaïne ga ikzelf veel minder snel hallucineren dan van speed. Na 24u gebruiken ofzo heb je misschien wat meer oogruis en dat soort dingen. Maar niet veel mensen doen dat, op basegebruikers na misschien, maar dat is weer wat anders. Daar word je wel sneller abnormaal van :P

Dus mocht ik jou zijn en overtuigend willen overkomen: Nee. Van cocaïnegebruik krijg je geen flashbacks.

Je kan wel flashbacks krijgen naar cocaïne, dat wel :grin:

HTID

Bewuste gebruiker
Heb je het zelf wel eens gebruikt? Dat lijkt mij toch wel een voorwaarde om er een realistisch boek over te kunnen schrijven.

tristanvd

Newbie
HTID zei:
Heb je het zelf wel eens gebruikt? Dat lijkt mij toch wel een voorwaarde om er een realistisch boek over te kunnen schrijven.
Nee, ik heb nooit cocaïne gebruikt maar het is zeker nodig om goed over te komen.
Bedankt voor jullie snelle reactie trouwens.

Zoals ik al bang kan alleen een persoon die psychotisch is zulke dingen meemaken. Het persoon in het verhaal is wel iemand die op dat gebied niet bepaald stabiel is. Daarnaast moet het geen 'flashback' zijn maar wil ik dat het personage het moment opnieuw beleeft. Als dit niet kan met cocaïne of ná het gebruik van cocaïne is het jammer maar kan het op een andere manier? Met een bepaalde drug?

En trouwens, excuses voor mijn beginners status op dit gebied. Ik wil veel leren over dit onderwerp en hoop het hier te kunnen.

Chris Pontius

Badass junkie
tristanvd zei:
Daarnaast moet het geen 'flashback' zijn maar wil ik dat het personage het moment opnieuw beleeft. Als dit niet kan met cocaïne of ná het gebruik van cocaïne is het jammer maar kan het op een andere manier? Met een bepaalde drug?

Dan ga je toch al snel richting een trip-middel, maar erg gebruikelijk is het niet. Het is niet dat je zoiets even 'triggert' of zo. Veel tripmiddelen werken op het onbewuste en daar heb je niet echt controle over. Technisch gezien zou het wel kunnen denk ik.

tristanvd zei:
En trouwens, excuses voor mijn beginners status op dit gebied. Ik wil veel leren over dit onderwerp en hoop het hier te kunnen.

No problemo natuurlijk :)
Ik vind het eigenlijk wel mooi om te zien dat iemand eerst fatsoenlijk onderzoek doet voordat hij/zij iets begint te schrijven.

pascal828

Badass junkie
Chris Pontius zei:
Dan ga je toch al snel richting een trip-middel, maar erg gebruikelijk is het niet. Het is niet dat je zoiets even 'triggert' of zo. Veel tripmiddelen werken op het onbewuste en daar heb je niet echt controle over. Technisch gezien zou het wel kunnen denk ik.
Het lijkt mij niet dat een 'die-hard' coke-gebruiker opeens een tripmiddel gaat gebruiken.

Chris Pontius zei:
Ik vind het eigenlijk wel mooi om te zien dat iemand eerst fatsoenlijk onderzoek doet voordat hij/zij iets begint te schrijven.
+1

Aalpoepert

Badass junkie
Een flashback kan zo krachtig zijn dat je een herinnering opnieuw beleeft. Dit kan gebeuren door een specifieke geur, klank of woord, maar in mijn ervaring soms ook gewoon een oud gevoel dat zich ineens laat zien ( :rolleyes: voelen dus )
Die herbeleving zit helemaal in je hoofd, het filmpje speelt zich dus in je hoofd af, de gevoelens die toen door je heen gingen komen terug en het kan zó krachtig zijn dat je je op dat moment met niets anders kan bezighouden.

Dit gebeurt voornamelijk nuchter. Ik heb één keer zo'n herbeleving gehad terwijl ik paddo's had gegeten, maar de herinnering bleef zich keer op keer afspelen en ik kon me er niet van losmaken, de gehele trip is de film zich maar steeds weer opnieuw blijven afspelen.

In mijn ervaring heb je om zo'n herbeleving mee te maken geen drugs nodig. Het hangt veelal van de herinnering af en je huidige positie in je leven hoe sterk dit is en zeker als je voelt dat je in de problemen zit zal je onderbewustzijn je boodschappen geven.

Anders kan je het altijd in een droom laten gebeuren.

Chris Pontius

Badass junkie
pascal828 zei:
Het lijkt mij niet dat een 'die-hard' coke-gebruiker opeens een tripmiddel gaat gebruiken.

Het is niet gebruikelijk, maar zeker wel plausibel.
Een paar peppies van die forum gebruiken toch ook wel eens LSD bijvoorbeeld.

Drientje

DF-koning
Een paar maar ja.

Maar ze manifesteren zich dan ook wel redelijk goed dacht ik.... :grin:

Ik ga mee met Aalpoepert dat je zijn flashback het beste in een droom naar voren kan laten komen. Drugs en dromen zijn toch wel behoorlijk verwant aan elkaar.

tristanvd

Newbie
W.F.L. zei:
Een traumatische ervaring kan ook nog wel..? Kan wel onder invloed van drugs, ook coke.
Hoe bedoel je?

Ik denk eigenlijk na jullie reacties dat het het beste is de gebeurtenissen in een droom af te laten spelen. Kan op dat gebied ook wat meer kanten op.

Heb verder nóg een vraag; Wat is momenteel de straatwaarde van 1 gram?
En; Zit er veel verschil tussen waar je het koopt? Bijv. Amsterdam, Groningen, Hilversum en Deventer. Daarnaast; Hoe groot is het verschil in kwaliteit en is er een soort van prijs kwaliteit verhouding?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ik stel jullie hulp zeer op prijs.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Altijd jammer. Films over drugs waarbij het overduidelijk is dat de makers nooit iets gebruikt hebben. Zelfde geldt voor boeken. Zoiets moet je volgens mij niet willen.

Oom Klaas

Badass junkie
40 tot 50 euro is gemiddeld.
Geen idee of bepaalde steden betere kwaliteit hebben over het algemeen, meestal is dat gewoon dealerpraat.

Cocaïne heeft gemiddeld een zuiverheid van 50%. Monsters die getest worden lopen echter uiteen van 10% tot 80% zuiverheid.
unitydrugs.nl

@ exceptional:
Ik zou het zelf niet eens kunnen, maar grote kans dat dit 1 van de vele ongeloofwaardige boeken word op dat gebied.

tristanvd

Newbie
Exceptional Insight zei:
Altijd jammer. Films over drugs waarbij het overduidelijk is dat de makers nooit iets gebruikt hebben. Zelfde geldt voor boeken. Zoiets moet je volgens mij niet willen.

Daar heb je helemaal gelijk in. En wanneer de kans mij voordoet en deze kans zal ik proberen te vinden, zal ik het wel gebruiken. Probleem is alleen dat ik niet weet waar ik moet zoeken.

Aalpoepert

Badass junkie
tristanvd zei:
W.F.L. zei:
Een traumatische ervaring kan ook nog wel..? Kan wel onder invloed van drugs, ook coke.
Hoe bedoel je?

Ik denk eigenlijk na jullie reacties dat het het beste is de gebeurtenissen in een droom af te laten spelen. Kan op dat gebied ook wat meer kanten op.

Heb verder nóg een vraag; Wat is momenteel de straatwaarde van 1 gram?
En; Zit er veel verschil tussen waar je het koopt? Bijv. Amsterdam, Groningen, Hilversum en Deventer. Daarnaast; Hoe groot is het verschil in kwaliteit en is er een soort van prijs kwaliteit verhouding?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ik stel jullie hulp zeer op prijs.
Ga je een dankbetuiging in je boek wijden aan mij?

Houd je ons op de hoogte wanneer het boek uitkomt, zodat we het kunnen kopen?

tristanvd

Newbie
Aalpoepert zei:

Haha, niet aan jou persoonlijk waarschijnlijk, maar wel aan het forum. En @Oom KLaas, bedankt die web site geeft veel informatie die ik kan gebruiken.

Aalpoepert

Badass junkie
tristanvd zei:
Aalpoepert zei:

Haha, niet aan jou persoonlijk waarschijnlijk, maar wel aan het forum. En @Oom KLaas, bedankt die web site geeft veel informatie die ik kan gebruiken.
Ah, dus er is nog hoop :grin:
Je snapt natuurlijk dat als het woord Aalpoepert in een boek gedrukt staat dat voor mij natuurlijk een ongelofelijke accomplishment moet zijn!
Misschien toch maar onder die naam mezelf aanmelden bij TenPages.com

Oom Klaas

Badass junkie
tristanvd zei:
Exceptional Insight zei:

Daar heb je helemaal gelijk in. En wanneer de kans mij voordoet en deze kans zal ik proberen te vinden, zal ik het wel gebruiken. Probleem is alleen dat ik niet weet waar ik moet zoeken.

Nummer nodig? :beer:

Druppeltje

Bewuste gebruiker
Exceptional Insight zei:

Hier helemaal gelijk in!!
want ik (of een (ex)gebruiker) heb altijd door of het boek door een ervaringsdeskundige geschreven is, en wanneer het dus door eea iemand is gemaakt die er geen kloot van snapt/voelt/begrijpt is het niet meer geloofwaardig en zal het boek een flop worden!

en ookal zou je de coke eens proberen dan zal dat nog te weinig invloed hebben op je inbeelding van het persoon waar je je verhaal over wilt doen.
------>of het boek zal over een jaar of 10 pas uitkomen (na tien jr. gebruik)

W.F.L.

Badass junkie
Lavalamp zei:
Pas nou wel op met Coke proberen he

Proberen kan geen kwaad. Zelfs bij heroïne niet. Beslissen om te gebruiken is waar het mis gaat.

Zowiezo, als je coke voor de eerste keer doet stelt het toch geen ruk voor.

Bovenaan