Een joint roken en dan autorijden?

NB

Newbie
Een bestuurder rookt een joint en gaat daarna binnen een aantal uren autorijden.
Hij raakt van de weg en raakt een boom, 2 jonge inzittenden komen hierbij om het leven.

Nu is het drugsgebruik aangetoond door justitie en de bestuurder moet voorkomen.
Heeft ook een probleem met z'n geweten.

Waarom is hierover zo weinig bekend?
Het is toch levensgevaarlijk?

Waterpijp

Bewuste gebruiker
Ze kunnen er heel moeilijk achter komen of je gerookt hebt. In het groot wietgeniet boek staat dat je best onder invloed van wiet/hasj kan autorijden, maar nou heb ik ouders met een zo gehete levenservaring en die zeggen dat die echt niet hoort. En ik denk dat dit ook zo is, verkeer is iets apparts... onder emotionele omstandigheden moet je zeker ook niet gaan rijden, of je moet natuurlijk ongelukken willen :P

Mchammer

Belezen gebruiker
vriend van me rijd ook altijd als ie stoned is. gaat eigenlijk heel goed als hij maar niet door ons word afgeleid. 1 keer was het wel zo dat ie echt geen benul had dat of ie nou aan het rijde was of niet. dan word het wel een beetje link :)

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Ja zo breng je niet alleen jezelf in gevaar maar ook anderen. Ik vind het niet verantwoordelijk. Tenzij je 100% zeker bent dat je je goed op het verkeer kunt concentreren.

matthijs

Badass junkie
Hmm, stoned autorijden....als je er goed tegenkan en je niet erg stoned bent en de weg niet te druk is...dan wel, maar kijk, het ligt aan heel veel verschillende factoren natuurlijk

spacekonijn

Badass junkie
hangt er maar van af...

als je bijna nooit blowed kun je beter geen auto gaan rijden stoned.

maar vriend van me is naja zeg maar ALTIJD stoned dus dan is auto rijden ook geen probleem , heeft zelfs zn rijlessen stoned gedaan geloof ik

Mac...

Badass junkie
Tja, doe het regelmatig.
Had in het begin wel dat je er heel erg onzeker van wordt. In principe is het niet direkt levensgevaarlijk, maar ik vind wel dat je de nodige ervaring moet hebben om stoned auto te kunnen rijden. Je moet namelijk veel meer op de "automatische piloot" vertrouwen dan dat je echt nog moet overzien wat er allemaal gebeurt.

Ik raad het natuurlijk wel over het algemeen af, omdat het echt wel risico's met zich mee draagt. (hypocriet :tongueout: )

jacey

Experimenterende gebruiker
Zelf zou ik nooit rijden na het blowen! Volgens mij zou ik veel dingen over het hoofd zien en swingend over de weg slingeren.

BacingsPen

Badass junkie
haha zoals matthijs (en anderen) al zei, het hangt van ontzettend veel factoren af!

En dat heeft niet zo zeer met het effect van wiet te maken maar op wat voor manier dat effect jouw gedrag veranderd.

en Autorijden moet een motorisch aangeleerde vaardigheid zijn.

Knetter scooter rijden kan ik nu heel goed. Een jaar geleden was dat wel anders! (alles lijkt nieuw)

Waterpijp

Bewuste gebruiker
Na wat langer hierover te hebben nagedacht heb ik toch zoiets van.. ik heb uberhaupt geen zin om te rijden als ik stoned ben... denkik

BacingsPen

Badass junkie
ik vind het zo flex om op een chille scooter te rijden als ik knetter ben! Alles gaat snel voorbij en toch probeer je alles goed in de gaten te houden en dat lukt ook! En als je moet remmen rem je ook meteen en dan is het slippen en stil staan :grin:

Gelukkig zit ik over het algemeen op mijn eigen snorfiets dus dat is wat veiliger en gaat niet zo hard :)

matthijs

Badass junkie
Scooter rijden is redelijk simpel, je moet het een paar keer doen en dan is het net zoiets als fietsen alleen word je niet moe :P

matthijs

Badass junkie
Ik heb trouwens geen scooter...ik fiets ook altijd, maar als ik even op iemand anders scooter iets moet ophalen ofzo...

platypus

Belezen gebruiker
nee ik val je niet aan ofzo :flushed:
maar een scooter, tja, ik vind die dingen echt fucking lelijk + dat ze een kloteherrie maken en de meeste mensen die erop zitten zijn ook nog eens van die asociale figuren die een beetje stoer willen doen.
al helemaal die opgevoerde dingen, jesus, rij jezelf alsjeblieft dood... :rolleyes:

matthijs

Badass junkie
Voelde me niet aangevallen hoor :)
En tsja...scooter rijden is wel leuk hoor :wink:
MAar er zitten idd wel vaak van die foute mannetjes op

michielxboxer

Belezen gebruiker
spacekonijn zei:
platypus zei:
michielxboxer zei:
scooters zien er mischien beetje '''Johnny'' uit, maar als je er ff op rijdt wil je er ook een!

lutz
:kots:
doe mij maar een witte mercedes
:grin:
wij pimpen met reggae en jointjes door arnhem in een witte mercedes oldtimer :grin:

als je ons tegenkomt toeter ff :stoned: :stoned: :stoned:

kijk jij pakt het gelijk goed aan:grin:
mag je trouwens stoned autorijden, volgens mj zijn hier geen regels voor dus volgens mij mag dat gewoon. NEt als dat je stoned over straat mag. Alleen mojet je je drug wel thuis gebruikt hebben.

lutz

Krs

Bewuste gebruiker
haha mafkees tuurlijk mag je niet stoned autorijden :grin: je bent op dat moment onder invloed. je mag ook bier drinken in een kroeg maar daarna mag je toch ook niet autorijden :P

BacingsPen

Badass junkie
mathijs zei:
Scooter rijden is redelijk simpel, je moet het een paar keer doen en dan is het net zoiets als fietsen alleen word je niet moe :P

Haha, ja scooter rijden is ook simpel. Maar me 100 binnen de bebouwde kom, dat is toch wel ff flink alert zijn! En ik vind hele scherpe bochten nemen met een brommertje toch heel wat prettiger!

Tis maar goed dat ik zelf geen scooter heb, echt gevaarlijk, want ik wil altijd op ze top rijden :P (komt denk ik omdat die dingen niet harder dan 40 horen te rijden, dus tja, dan rij je automatisch op ze top! :P)

Aquilta

Experimenterende gebruiker
Ik rook de laatste twee jaar toch wel elke dag en als ik daardoor niet mag autorijden dan zat ik al twee jaar thuis. Ik heb zelf gemerkt dat je twee soorten van stoned zijn hebt ( in mijn geval). Meestal weet ik meteen of ik kan rijden zodra ik in de auto stap. Meestal is mijn concentratie vermogen scherp en dan kan ik me zeker wel focussen op de weg en zodra ik bij punt B beland ben, dan ben ik ook zeker weer nuchter door de vele inspanningen. Het is soms ook zo dat ik alles in 1 grote blur zie en dan laat ik ook zeker iemand anders rijden of ik wacht een paar uur. Maar om het verhaal niet te ver uit te breiden; ik rij als ik stoned ben maar ik laat 'm ook wel eens staan als ik merk dat ik het niet verantwoord vind.

Het blijft waarschijnlijk een lange en lastige discussie. Als je alles volgens het 'boekje' doet, mag je ook niet autorijden als je net ruzie hebt gehad met je vriendin. Ik kan me haast niet voorstellen dat mensen hiervoor de auto laten staan.

Jeller

Badass junkie
wel ik heb het op zo'n goasite uit belgië gelezen in zo'n topic als deze en daar stond er dat je van stoned autorijden ongeveer 1.8 keer slechter rijdt en van dronken rijden was het iets van 8.5.. dus stoned rijdn is niet zo gevaarlijk als dronken rijden maar niet zo veilig als nuchter rijden dus

platypus

Belezen gebruiker
Jeller zei:
michielxboxer zei:
fietsen ownt ook hoor als je stoned bent
idd als het op ene rustig baantje is kan het echt heerlijk zijn vind ik
ik woon op het hoogste punt bij in de buurt, en als je dan knaterstoned bent en je fiets met wat mensen naar huis zie je iedereen vrolijk afslaan naar zijn/haar huis en dan kijk je vooruit en zie je, elke keer weer:

die gigantische bult die je op moet fietsen................
gelukkig kan ik mezelf als ik stoned ben nog altijd dwingen om als een gek omhoog te fietsen zodat ik daarna heerlijk stoned, moe en voldaan m'n bed in kan met wat te eten :mrgreen:

Jeller

Badass junkie
hahaha.. mja bruggen kunne het wel een beetje verpesten als het lange zijn.. als ik uitga met de fiets moet ik ook altijd zo een gigantishc stijle helling van 200meter ofzo opfietsen en als ik dan al stoned ben (of nucher eigenlijk ook) dan is die echt zooo klote hé.. gelukkig is het in het weerkeren naar beneden razen :grin:

Spor

Wijs gebruiker
Ik ben van mening dat dit ZEKER gaat ! :) niet voor iedereen, maar ik vind zeker niet dat iedereen er op afgerekend moet kunnen worden als ze geblowd hebben en dan rijden, in grote tegenstelling tot met alcohol;

Zelf ben ik 19, ik blow een dikke 6 jaar, waarvan zeker 5 jaar iedere dag, waarvan 2 jaar ~2 gram of meer per dag, en ik heb nu een maandje of 4 mijn rijbewijs... Omdat ik zo lang / graag / veel blow, heb ik daar dus ook de nodige ervaring mee en met de tijd ben ik alles gaan doen met een jointje; zo rookte ik vroeger bijvoorbeeld voor werk, school, sporten niet omdat ik het niet fijn vond om dan stoned te zijn... Uiteindelijk ben ik dat wel fijn gaan vinden en het is intussen meer omdat ik het lekker vind als echt om het "stoned" worden... Ik rook geen sigaretten, en mijn jointje doet bij mij wat voor de meeste een sigaret doet.

Daardoor heb ik voor 98% van mijn rijlessen dus ook geblowd en ben zelfs met een joint van tevoren ( een stiekem een oxazepam tegen de spanning :P ) geslaagd, met als gevolg dat ik in mijn eerste autorit alleen een jointje achter het stuur heb gerookt... En doe het nog regelmatig, totaal zonder problemen, ik ga er ook niet minder goed door rijden. Hoewel dit ook moeilijk te zeggen is omdat ik altijd "stoned" (lees: wiet gerookt heb) ben.

Al met al; ik denk dat iemand die blowd zelf heel goed kan inschatten of die kan blowen :) als je twijfelt gewoon niet doen ! Het zelfde eigenlijk als je iemand vraagt of hij hulp nodig heeft, en hij weet het niet, dan heeft diegene dus hulp nodig, als is het maar met die beslissing...

acidboy

Badass junkie
Zoals meerderen gezegd hebben... het is totaal situatie afhankelijk. Hoe stoned, hoeveel rijervaring, hoeveel blow ervaring, druk op de weg of heel rustig etc etc.
Ik voel het meestal wel aan, langere ritten doe ik nooit omdat ik me dan niet lang genoeg kan concentreren. En als ik echt stoned ben dan laat ik ook liever iemand anders rijden. Maar over het algemeen ondervind ik weinig problemen. Feit blijft wel dat je reacties minder zijn en je je daar dus ontzettend bewust van moet zijn.

Hype

Bewuste gebruiker
eyebeekaii zei:
Ik ben van mening dat dit ZEKER gaat ! :) niet voor iedereen, maar ik vind zeker niet dat iedereen er op afgerekend moet kunnen worden als ze geblowd hebben en dan rijden, in grote tegenstelling tot met alcohol;

Zelf ben ik 19, ik blow een dikke 6 jaar, waarvan zeker 5 jaar iedere dag, waarvan 2 jaar ~2 gram of meer per dag, en ik heb nu een maandje of 4 mijn rijbewijs... Omdat ik zo lang / graag / veel blow, heb ik daar dus ook de nodige ervaring mee en met de tijd ben ik alles gaan doen met een jointje; zo rookte ik vroeger bijvoorbeeld voor werk, school, sporten niet omdat ik het niet fijn vond om dan stoned te zijn... Uiteindelijk ben ik dat wel fijn gaan vinden en het is intussen meer omdat ik het lekker vind als echt om het "stoned" worden... Ik rook geen sigaretten, en mijn jointje doet bij mij wat voor de meeste een sigaret doet.

Daardoor heb ik voor 98% van mijn rijlessen dus ook geblowd en ben zelfs met een joint van tevoren ( een stiekem een oxazepam tegen de spanning :P ) geslaagd, met als gevolg dat ik in mijn eerste autorit alleen een jointje achter het stuur heb gerookt... En doe het nog regelmatig, totaal zonder problemen, ik ga er ook niet minder goed door rijden. Hoewel dit ook moeilijk te zeggen is omdat ik altijd "stoned" (lees: wiet gerookt heb) ben.

Al met al; ik denk dat iemand die blowd zelf heel goed kan inschatten of die kan blowen :) als je twijfelt gewoon niet doen ! Het zelfde eigenlijk als je iemand vraagt of hij hulp nodig heeft, en hij weet het niet, dan heeft diegene dus hulp nodig, als is het maar met die beslissing...
Hier ben ik het wel mee eens :) Ikzelf zou 't relaxt vinden als ik nog kon autorijden met een joint, maar ik heb al m'n rijlessen nuchter gedaan dus ik blijf autorijden maar gewoon helemaal nuchter doen.

Wacky

Badass junkie
Ik rijd misschien veiliger als ik geblowed heb. Als ik nuchter ben rijd ik meestal met de instelling 49 te hard om mijn rijbewijs niet kwijt te kunnen raken, als ik stoned ben rijd ik rustig met de rest mee.

Natuurlijk is zowel stoned zijn als 49 te hard rijden heel slecht en geef ik absoluut niet het goede voorbeeld :)

Midway

Wijs gebruiker
Een vriend van me is onder invloed van cannabis ooit in een kanaal gereden en overleden, hij had de bocht verkeerd ingeschat.

Dus nee ik zou het niet aanraden.

azgaza

Badass junkie
Ik had gehoord dat stoned autorijden de kans op het ongeluk 1.5 keer zo groot maakt, de toegestane hoeveelheid alcohol echter al 8.5 keer zo veel kans op een ongeluk, en wetend dat de meeste mensen met 1-2 biertjes op prima kunnen rijden denk ik niet dat het heel gevaarlijk is, wel voor onervaren blowers.. maar ik heb zó vaak achterin de auto gezeten van mensen die zelfs al rijdend doorblowden (in engeland), en er is echt nog nooit iets misgegaan daar. Het enige auto-ongeluk van een van al die emnsen was iemand die met paddo's op auto reed, die reed tegen een boom aan.

Bovenaan