Eerst paddokweek ervaring

KoxBox

Badass junkie
harlemmer zei:
heb geen ervaring tot nu toe maar alle instructies gevolgd. 14 dagen aan het zitten. Ziet het normaal eruit (min of meer)? Ong. 20-25% van de oppervlakte is wit.

Foto: http://www.drugs-forum.com/photopost/up ... AG0459.jpg

alvast bedankt en groeten

Voordat ik mijn gouden raad geef: Deze hoort thuis in de kweek- en crea hoek als ik mij niet vergis...

Staat hij niet te koud? Normaal gezien zou je toch al pins moeten zien, als dit binnen de 5 dagen niet zo is staat hij waarschijnlijk te koud.

harlemmer

Newbie
KoxBox zei:
harlemmer zei:
heb geen ervaring tot nu toe maar alle instructies gevolgd. 14 dagen aan het zitten. Ziet het normaal eruit (min of meer)? Ong. 20-25% van de oppervlakte is wit.

Foto: http://www.drugs-forum.com/photopost/up ... AG0459.jpg

alvast bedankt en groeten

Voordat ik mijn gouden raad geef: Deze hoort thuis in de kweek- en crea hoek als ik mij niet vergis...

Staat hij niet te koud? Normaal gezien zou je toch al pins moeten zien, als dit binnen de 5 dagen niet zo is staat hij waarschijnlijk te koud.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Als het te koud is, kan ik direct verwarmen of moet ik opnieuw beginnen?

KoxBox

Badass junkie
Gewoon verwarmen, rond de 21 graden is ideaal. Je hoeft zeker niet op nieuw te beginnen hoor!
Het zal gewoon wat langer duren eer de pins tevoorschijn komen maar vanaf ze hun kopje laten zien gaat het allemaal zeer snel.

trojan.exe

Belezen gebruiker
Tripreporter
ik ben van plan op korte termijn een kweekset te bestellen.
mijn vraag is: hoeveel keer kan je hiervan oogsten? is het mogelijk dat dit oneindig kan door bijv de eventueel nieuwe sporen te hergebruiken?

Tigg

Belezen gebruiker
Van een kweekset kan je drie tot vijf keer oogsten. Een oogst bestaat meestal uit 100-250 gram verse paddo's.

Het is mogelijk om de sporen van de paddo's te verzamelen en deze te gebruiken om een nieuwe kweekset te starten. Maar dit is enigsinds lastig want je moet volledig steriel werken. Als je sporen wilt gebruiken om paddo's te kweken moet je veel voorzorgsmaatregelen nemen. Op http://www.shroomery.org/ kan je veel guides vinden over hoe je sporen verzameld en hoe je daar weer paddo's uit kweekt.

Een kweeksetje is erg makkelijk, helemaal zelf kweken is lastiger, maar je bent dan wel weer goedkoper uit.

Delcasa88

Bewuste gebruiker
trojan.exe zei:
ik ben van plan op korte termijn een kweekset te bestellen.
mijn vraag is: hoeveel keer kan je hiervan oogsten? is het mogelijk dat dit oneindig kan door bijv de eventueel nieuwe sporen te hergebruiken?
Ja. Nadat je 1 keer sporen hebt gekocht hoef je in theorie never nooit meer sporen te halen :)
door de sporen van je kweek op te vangen en een print/spuit van te maken kun je zo eeuwig doorgaan :)

Je kan ook gewoon kleine stukjes shroom weefsel gebruiken om nieuwe kweken op te zetten.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Delcasa88 zei:
Je kan ook gewoon kleine stukjes shroom weefsel gebruiken om nieuwe kweken op te zetten.

Kan je hier iets over uitleggen? Het klinkt erg lastig en doet me aan klonen denken.

Of moet ik het meer in de ent richting zoeken?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
KoxBox zei:
PepTalk zei:
Delcasa88 zei:

Kan je hier iets over uitleggen? Het klinkt erg lastig en doet me aan klonen denken.

Of moet ik het meer in de ent richting zoeken?

Dat is klonen...

Kan weinig/niets vinden over paddestoelen klonen op het internet, heb je hier een klein laboratorium voor nodig? Of kan iemand met een redelijk verstand en matige apparatuur dit ook?

Twilight

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik denk dat hij wat onduidelijk is, ik denk dat hij kleine stukjes mycelium bedoelt om nieuwe paddestoelen te kweken.

Ik heb er geen ervaring mee maar ik geloof dat dat met petri-schaaltjes gaat. Je laat het mycelium eerst groeien op een voedingsbodem in het donker, als je dan flink wat mycelium hebt snij je de stukjes mycelium die er het beste uit zien uit en dat verdeel je dan over nieuwe petri-schaaltjes. Het is niet echt 'klonen' maar wel vermeerderen en je hebt er geen lab voor nodig.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Twilight zei:
Ik denk dat hij wat onduidelijk is, ik denk dat hij kleine stukjes mycelium bedoelt om nieuwe paddestoelen te kweken.

Ik heb er geen ervaring mee maar ik geloof dat dat met petri-schaaltjes gaat. Je laat het mycelium eerst groeien op een voedingsbodem in het donker, als je dan flink wat mycelium hebt snij je de stukjes mycelium die er het beste uit zien uit en dat verdeel je dan over nieuwe petri-schaaltjes. Het is niet echt 'klonen' maar wel vermeerderen en je hebt er geen lab voor nodig.

Ah okee, dat is duidelijk.

Hier heb je idd geen lab voor nodig, maar een uiterst steriele omgeving en werkwijze is hier toch wel noodzakelijk. Sporenspuitjes maken is dan nog een stuk makkelijker.

Tigg

Belezen gebruiker
Je kan ook "Liquid culture" maken. Daarbij injecteer je sporen in een steriele voedzame oplossing (water met bijvoorbeeld honing). De sporen ontkiemen dan en er ontstaat mycelium (witte rook of sliertjes in de oplossing). Als je waterstofperoxide toevoegd (mycelium kan hier tegen, sporen niet) dan is het vrij lang houdbaar schijnt. Voor liquid culture heb je wel sporen nodig.

Het voordeel van liquid culture tegenover een gewone sporenoplossing. Is dat je met liquid culture, weer nieuwe liquid culture kan maken. Als je een klein beetje van deze vloestof in een andere steriele water-honingoplossing spuit zal de mycelium zich verder koloniseren. Zo kan je dus vrij makkelijk van weinig heel veel maken.

KoxBox

Badass junkie
Klonen is toch echt een stukje van de steel van de paddestoel nemen en daar weet ik veel wat allemaal mee doen om zo weer verder te kunnen kweken?

Want dat met het mycelium is dat niet de agar agar methode?

Edit: al het bovenstaande dat ik zei klopt, maar ook mycelium kan je blijkbaar klonen.

http://www.mushmush.nl/

Naar kweekmethodes gaan bovenaan de site, dan op "working with agar" klikken. De directe link werkt blijkbaar niet via DF...

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
KoxBox zei:
Klonen is toch echt een stukje van de steel van de paddestoel nemen en daar weet ik veel wat allemaal mee doen om zo weer verder te kunnen kweken?

Want dat met het mycelium is dat niet de agar agar methode?

Edit: al het bovenstaande dat ik zei klopt, maar ook mycelium kan je blijkbaar klonen.

http://www.mushmush.nl/

Naar kweekmethodes gaan bovenaan de site, dan op "working with agar" klikken. De directe link werkt blijkbaar niet via DF...

tyvm

Bovenaan