Juist wel. Serotonine is zwaar sederend. Daarom zijn hoge dosissen down en onderkoeling is natuurlijk algemeen bekend. Het dempt dus zelfs de extreme noradrenaline.
Bij het (potentieel levensgevaarlijke) serotoninesyndroom is oververhitting toch echt een van de meest bekende symptomen. Ik geloof meteen dat onderkoeling uiteindelijk ook op kan treden (er kan zóveel met het menselijk lichaam gebeuren als er een cascade van schadelijke complexe reacties in gang wordt gezet na een extreem event zoals een overdosis…), maar hoe jij het nu stelt lijkt het net of het (puur) de noradrenaline zou zijn die voor de oververhitting zorgt, of lees ik dat verkeerd? Dat serotonine ook sedatieve eigenschappen heeft sluit niet uit dat het de neiging heeft tot gevaarlijke hyperthermie te leiden wanneer in overdaad aanwezig; dit is juist een van de meest linke bijwerkingen van (een overkill aan) serotonerge middelen.
* Edit: denk sowieso dat het op zoveel fronten afhankelijk is van de betrokken receptoren, delen van de hersenen en tig andere factoren hoe en of serotonine tot veranderingen, stijging of daling, van de lichaamstemperatuur leidt. Je kunt de werking van serotonine (en receptoren en neurotransmitters in het algemeen) ook niet effe 123 simpel samenvatten. Ik bedoelde vooral te zeggen met mijn eerste reactie dat in de specifieke situatie van MDMA-overdosis je in eerste instantie eerder aan oververhitting dan aan onderkoeling zou denken, zonder verdere context te hebben. Daarmee wil ik niks ontkrachten m.b.t. het verhaal van TS, want dit soort processen zijn gewoon veel complexer dan wij (ik toch) kunnen beoordelen.
Ik vond het gewoon opmerkelijk dat hypothermie als kenmerkend werd beschreven voor een overdosis MDMA.