• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Eerste keer XTC afgelopen weekend (heftig)

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Juist wel. Serotonine is zwaar sederend. Daarom zijn hoge dosissen down en onderkoeling is natuurlijk algemeen bekend. Het dempt dus zelfs de extreme noradrenaline.

Bij het (potentieel levensgevaarlijke) serotoninesyndroom is oververhitting toch echt een van de meest bekende symptomen. Ik geloof meteen dat onderkoeling uiteindelijk ook op kan treden (er kan zóveel met het menselijk lichaam gebeuren als er een cascade van schadelijke complexe reacties in gang wordt gezet na een extreem event zoals een overdosis…), maar hoe jij het nu stelt lijkt het net of het (puur) de noradrenaline zou zijn die voor de oververhitting zorgt, of lees ik dat verkeerd? Dat serotonine ook sedatieve eigenschappen heeft sluit niet uit dat het de neiging heeft tot gevaarlijke hyperthermie te leiden wanneer in overdaad aanwezig; dit is juist een van de meest linke bijwerkingen van (een overkill aan) serotonerge middelen.

* Edit: denk sowieso dat het op zoveel fronten afhankelijk is van de betrokken receptoren, delen van de hersenen en tig andere factoren hoe en of serotonine tot veranderingen, stijging of daling, van de lichaamstemperatuur leidt. Je kunt de werking van serotonine (en receptoren en neurotransmitters in het algemeen) ook niet effe 123 simpel samenvatten. Ik bedoelde vooral te zeggen met mijn eerste reactie dat in de specifieke situatie van MDMA-overdosis je in eerste instantie eerder aan oververhitting dan aan onderkoeling zou denken, zonder verdere context te hebben. Daarmee wil ik niks ontkrachten m.b.t. het verhaal van TS, want dit soort processen zijn gewoon veel complexer dan wij (ik toch) kunnen beoordelen.

Ik vond het gewoon opmerkelijk dat hypothermie als kenmerkend werd beschreven voor een overdosis MDMA.

Raver

Badass junkie
Wow heftig man!

Er is vast al heel erg veel gezegd. Maar ik kan vooral zeggen dat je dankbaar mag en moet zijn dat het overleeft hebt!

Laat dit een les zijn! Maar ik neem aan dat dat het wel is nu..

Relmuis

Wijs gebruiker
Een effect van alcohol en MDMA is hier niet relevant?
Dat er geen neurotransmitter op z'n plek zit geloof ik direct maar hoe leidt dit tot hypothermie?
Puur volgens logica; alcoholgebruik gaat vaak samen met hypothermie.
MDMA afaik nooit.

TheRealKoekert

Bewuste gebruiker
Misschien was 3.5 pil ook iets teveel voor de eerste keer. Het is maar een idee hoor. Doe voortaan even onderzoek voordat je aan drugs begint zou ik adviseren. Begin met een kwartje of hooguit een halve. En dan goed bijhouden hoelaat je die genomen hebt. Voel je niks? Wacht dan nog maar even voordat je meer gaat nemen. Een beetje huiswerk had je deze bijna doodservaring kunnen besparen.

Markiee

Newbie
Dank voor alle reacties. Ik heb er heel erg van geleerd van mijn bijna doodervaring. Een vriend van mij heeft toevallig van dezelfde dealer mdma gekocht en die had bij een halfje al dezelfde ervaringen als ik en die heeft zelfs 3 dagen op de intensive care gelegen vorig weekend. Ik ga er dan bijna van uit dat het versneden is met nog allerlei andere stoffen waar je lichaam niet voor bestemd is of in combinatie met MDMA hartstikke gevaarlijk is.

New Dawn

Bewuste gebruiker
Ik ben dan wel benieuwd welk middel er bij / in gezeten heeft... Jammer dat dat speculeren wordt...

Als ik de Red Alert app van het Trimbos instituut raadpleeg dan zie ik verschillende waarschuwingen voor vervuilde pillen,
deze bevatten (o.a.) MDMA en / of 4-CMC, a-D2PV, of dimethylpentylon ...

Geen middelen die ik (met een zoekmachine...) in verband kan brengen met ernstige onderkoeling.

Wellicht is de overdosis en de combinatie met MDMA bij jou de oorzaak geweest.

Hoe gaat ie tegenwoordig?

Markiee

Newbie
Ik ben dan wel benieuwd welk middel er bij / in gezeten heeft... Jammer dat dat speculeren wordt...

Als ik de Red Alert app van het Trimbos instituut raadpleeg dan zie ik verschillende waarschuwingen voor vervuilde pillen,
deze bevatten (o.a.) MDMA en / of 4-CMC, a-D2PV, of dimethylpentylon ...

Geen middelen die ik (met een zoekmachine...) in verband kan brengen met ernstige onderkoeling.

Wellicht is de overdosis en de combinatie met MDMA bij jou de oorzaak geweest.

Hoe gaat ie tegenwoordig?
Het gaat, ik volg EMDR therapie om het te verwerken.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Vandaag is het precies een week geleden en heb ik heel erg het gevoel dat ik weer een terugslag heb op het gebied van hoe ik me voel. Ik ben huilend wakker geworden en ik merk aan mezelf dat ik zo niet meer verder kan. Het vreet me echt alleen maar op
Ik heb niks op de planning. Ik heb mijn hoofd er niet bij, ik blijf maar aan die gebeurtenis denken. Het vreet me op, ik ben er klaar mee.
Dit soort gedachtepatronen zijn ook onderdeel van de kater. Het kan inderdaad heel naar zijn. Je hebt ook iets heel heftigs meegemaakt. Wat misschien helpt is om jezelf eraan te herinneren dat je dit soort gevoelens deels ervaart vanwege de dip van MDMA. Het wordt binnenkort weer beter. In de tussentijd kun je het best even rust nemen, goed voor jezelf zorgen, en het belangrijkste: jezelf vergeven voor wat er is gebeurt.

Het is misschien niet goed gegaan, maar zie het als een leermoment. Er zijn heel veel mensen die een dubbele dosis nemen als ze nog niks denken te voelen. Daarna word je dubbel zo hard afgestraft als de pil wel inklapt. Vandaar ook mijn bovenstaande reactie met 'classic mistake'. Sorry, die klonk misschien niet heel meelevend. Maar probeer het voor jezelf ook zo te relativeren: heel veel mensen zijn jou voorgegaan met dezelfde fout. Nu heb je geleerd dat je een enorme klap kan krijgen als je kiest voor de 'double down' optie wanneer je nog niks voelt. Het was een harde les, maar je hebt ervan geleerd, en vanaf nu kan het alleen nog maar beter gaan :)

Geef de les die je hebt geleerd ook door: "mensen, neem nooit een tweede pil als de eerste niet werkt."

Bovenaan